Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at alle
parter som forholder seg til nakkeskader, må forholde seg til WHOs
retningslinjer gjennom å bruke ICD-10-koding og ICF ved bruk av
DRG (diagnoserelaterte grupper) og diagnostisering, behandling,
oppfølging, skadeomfang, jus og forsikring."
Forslagsstillerne framholder at behandlingstiden for
forsikringskrav fra nakkeskadede gjennomsnittlig er ni år i Norge,
og de finner dette uverdig og uakseptabelt. Forslagsstillerne mener
at dette skyldes både systemsvikt, faglig uenighet, underrapportering
og interessemotsetninger innen det nevrologiske miljøet, det medisinske miljøet
og deler av forsikringsinteressene.
Som en særlig viktig årsak framholder forslagsstillerne
at man i Norge nytter behandling for nakkeskader utarbeidet av Quebec
Task, som forslagsstillerne mener i for stor grad ivaretar forsikringsselskapenes
og ikke pasientens interesser. Det uttales at både diagnostiseringen
og behandlingsmetodene bryter med WHOs retningslinjer, som Norge
har ratifisert.
Forslagsstillerne finner det uakseptabelt at
man i Norge ikke er i stand til å diagnostisere og behandle nakkeskader.
Det vises til at Norge har både fremgangsmetodikk og manualer gjennom WHOs
ICD-10 (International Classification of Disease) som tar for seg
hele behandlingen og oppfølgingen av skadede pasienter, og ICF (International
Classification of functioning, disability and health) som gir retningslinjer
for forsikring, skadeomfang, oppfølging og rehabilitering. Det framholdes
at ved gjennomføring av ICD-10 må sykehusene skrive fullstendige ICD-10-diagnoser
som er kvalitetssikret, samt forholde seg til WHOs retningslinjer.
Forslagsstillerne mener innføring av ICD-10
og ICF vil være enklere å kontrollere for alle parter, og mener
i tillegg at pasientjournaler må følges bedre opp.
Forslagsstillerne ønsker at det ved nakkeskader innføres
et enhetlig system som alle parter må forholde seg til, nemlig WHOs
system som gjennom ICD-10 og ICF både diagnostiserer, står for behandlingsoppfølging
og gir klare retningslinjer for forsikring, skadeomfang og oppfølging. Forslagsstillerne
mener dette vil styrke pasientenes rettigheter og ha store fordeler
for hele samfunnet idet det vil gi en fullstendig oversikt over
alle aktører, behandlere, pasienter, kostnader, tilstander, effekt,
effektivitet osv.
Forslagsstillerne viser ellers til Riksrevisjonen konklusjoner
etter gjennomgangen av kodekvalitet ved helseforetakene i Dokument
nr. 3:7 (2005–2006) og mener at Helsedirektoratet i større grad
enn i dag må følge opp bruk av koding og diagnostisering og sørge
for nasjonale normer og retningslinjer og at disse blir fulgt opp.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen og
Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis
Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja
Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo, fra
Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold
Vedum, og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, deler forslagsstillernes
intensjon om å sikre at pasienter som rammes av nakkeslengskader
får rask og korrekt diagnose, samt god medisinsk behandling og oppfølging.
Pasienter som rammes av nakkesleng, kan få betydelige helseplager,
og det er behov for å styrke behandlingstilbudet til denne pasientgruppen.
Videre er komiteen enig med forslagsstillerne i at
tilbudet i den norske helsetjenesten så langt som mulig bør være
i samsvar med anerkjente internasjonale retningslinjer.
Komiteen viser til rapporten
"Nakkeslengassosierte nakkeskader" fra 2006 (IS-1356) som ble utarbeidet
av Helsedirektoratet på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet.
I den forbindelse gjennomgikk Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten
internasjonal litteratur for å gi en oppdatering av kunnskapsgrunnlaget for
diagnostikk og behandling av disse nakkeskadene. I konklusjonene
fra kunnskapssenteret heter det:
"(Studiene) gir foreløpig ikke valid og reliabel informasjon
til hjelp ved diagnostisering av nakkeslengskade, og for behandling
av behandlingsmetode for WAD grad 1-3.
…
Behandlingstilbudet
for personer med nakkeslengskader er mangeartet og det er stor usikkerhet
knyttet til hvilke behandlingsmetoder som gir smertelindring og
som bidrar til at pasientene oppnår et optimalt funksjonsnivå."
Komiteen viser til interpellasjonsdebatt
om tilbudet til nakkeslengskadde 10. februar 2009, der statsråden
opplyste at Helsedirektoratet mener at tilbudet om behandling og
diagnostisering av nakkeslengskadde i Norge er forsvarlig og på linje
med tilbudet i sammenliknbare land. Videre har komiteen merket
seg at det skal avholdes et møte mellom Helsedirektoratet og Landsforeningen
for nakkeslengskadde om behandlingstilbudet til denne pasientgruppen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, vil imidlertid be Regjeringen
om å sørge for at helsetjenesten har oppdatert kunnskap om den internasjonale
utviklingen i behandlingstilbudet til pasienter med nakkeslengskader.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre bemerker for øvrig at forsikringsselskapenes
saksbehandling reguleres i erstatningsrett og forsikringslovgivning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at nakkeskader ikke er ensbetydende med nakkesleng. Personer
blir påført nakkeskader av alvorlig grad i Norge årlig, ved fødsel,
fritidsaktiviteter, vold eller ved trafikkulykker. Denne pasientgruppen
med nakkeskader har, slik disse medlemmer ser det,
blitt gitt et for dårlig helsetilbud i Norge. Det er, slik disse medlemmer ser
det, liten tvil om at det i fagmiljøene har vært uenighet om metodikk
og behandling, underrapportering av skader og for nære relasjoner
mellom deler av det nevrologiske miljøet, det medisinske miljøet
og deler av forsikringsselskapene. Det er svært ulik bruk av kodesystemer
og oppfatning av hvordan dette verktøyet skal brukes. Det er også
en stor mangel på nasjonale retningsnormer og prosedyrer, og pasientgruppen
får ikke en sammenhengende behandlingstjeneste.
Slik disse medlemmer ser det,
er det et tilsynelatende kaos hva gjelder opplysninger om antall nakkeskadede
i Norge. Helsedirektoratet forholder seg til tall om nakkeskader
fra tidlig på 90-tallet. Ifølge direktoratet skal man i Norge kun
ha 42 nakkeskader per 100 000 innbyggere. Disse medlemmer mener
dette er fullstendig misvisende, da nasjonale, offentlige rapporter fra
Danmark til sammenligning opererer med 301 skader per 100 000 innbyggere.
Sverige forholder seg til 422 skader per 100 000 innbyggere. Med
andre ord bruker Helsedirektoratet gamle tall som tilsier at vi
i Norge kun skal ha 10 prosent av de skadene våre naboland har.
Dette er, slik disse medlemmer ser det, ikke en ønsket
situasjon, og disse medlemmer oppfordrer Helsedirektoratet
om at antall nakkeskadede i Norge ajourføres, og at aktuell forskning
på området blir lagt til grunn. At Helsedirektoratet bruker gamle
tall medfører negative konsekvenser både for den enkelte pasient
og for den videre forskning og grunnlagsdokumentasjon på nakkeskader.
Ca. 60 prosent av nakkeskader kommer fra trafikkulykker,
og ca. 40 prosent fra det øvrige samfunnsliv. Disse medlemmer viser
til tidsskriftet SPINE som våren 2008 offentliggjorde en internasjonal
forskningsrapport som tilsier at vi i Norge har ca. 22 500 årlige
nakkeskader (trafikk og øvrig samfunnsliv). Dette tallet er ti ganger
høyere enn hva Helsedirektoratet forholder seg til. Disse
medlemmer mener det er god grunn til å spørre om hvorfor.
Av en så stor gruppe med nakkeskadede vil det anslagsvis
bli et sted mellom 300 og 400 (jf. tidsskriftet SPINE) som årlig
blir påført en nakkeskade av alvorlig grad, og det er den videre behandling
og oppfølging av denne gruppen dette representantforslaget tar opp.
Slik disse medlemmer ser det,
er personer som er så uheldig å få en alvorlig nakkeskade i Norge,
automatisk en forsikringssak. Gjennomsnittlig behandlingstid i forsikringsoppgjør
i Norge er 9 år ifølge Norsk Whiplashforbund, og det har forekommet
saker hvor behandlingstiden har vært 25 år (Norsk Whiplashforbund).
Slik disse medlemmer ser det, er dette en uverdig behandling
av alvorlig nakkeskadede og ikke en holdbar situasjon.
En vesentlig årsak til dette er, slik disse
medlemmer ser det, at vi i Norge ikke har samordnede retningslinjer
for behandling og oppfølging av nakkeskadede. Praksis i Norge i en
forsikringssak er at pasienten henvises til nevrokirurgisk eller
ortopedisk avdeling, og frakturen hode/nakke behandles som ustabil
til det motsatte er bevist. Men dette blir en praktisk umulighet
når dagens regime unnlater å ta ISO (internasjonal standard) sertifiserte
funksjonsbilder av overgangen av hode og nakke etter WHOs (Verdens
Helseorganisasjon) retningslinjer for pasientene. Dermed får ikke
pasientene som har alvorlig skade, stilt nødvendige diagnoser og
mister alle rettigheter og oppfølging gjennom våre helsetjenester,
sosialtjenester og gjennom NAV-systemet. Dessverre har man over
år erfart hva dette har medført for enkelte pasienter, som gjennom
for liten oppfølging og store smerter i flere tilfeller har tatt
sitt eget liv.
Slik disse medlemmer ser det,
er Norge forpliktet til å følge opp avtaler og forpliktelser som vi
har ratifisert gjennom vårt medlemskap i WHO. Det er liten tvil
om at Norge på vesentlige områder bryter disse konvensjonene, og
for de gruppene det gjelder, er dette forslaget siste mulighet til
å forandre vårt nasjonale system, før de eventuelt tar saken opp
for Europadomstolen.
Slik disse medlemmer ser det,
er problemet at vi i Norge ikke forholder oss til WHOs retningslinjer
med å implementere bruken av WHOs ICD-10 (International Classification
of Disease). Norge forholder seg i dag til WAD-systemet Quebec Task
Force, et behandlingsløp utarbeidet av forsikringsleger i 1995.
En fullstendig innføring av ICD-10-systemet vil heve nivået for
behandling av nakkeskadede i Norge innenfor alle områder. ICD-10
er en helhetlig retningsnorm som både tar for seg behandling, oppfølging
og diagnostisering. I tilegg må det norske helsevesenet forholde
seg til bruken av WHOs ICF (International Clssification of functioning,
disability and health) som gir retningsnormer for forsikring, skadeomfang, oppfølging
og rehabilitering. Det er, slik disse medlemmer ser
det, særdeles viktig at sykehusene ved gjennomføring av ICD-10 skriver fullstendige
ICD-10-diagnoser som er kvalitetssikret, og at man forholder seg
til WHOs retningslinjer og kodemanualer.
Selve systemsvikten foregår, slik disse
medlemmer ser det, når et alvorlig nakkeskadetilfelle blir
kategorisert som en forsikringssak. I det øyeblikket opphører kvalitetssikringen
og kontrollsystemet for bruk av retningslinjer og diagnosekoder.
WHOs retningslinjer og bruken av ICD-10 og ICF forsvinner ut av
det norske helsevesenet som "dugg for solen" og blir erstattet av
WAD. WAD-systemet vil følge den enkelte pasient konsekvent overfor
alle ytre aktører som forsikring, rettssystemet og NAV. Det er,
slik disse medlemmer ser det, liten tvil om at Norge
bryter med WHOs intensjoner.
Disse medlemmer viser til at
ingen domsavsigelse ved forsikringsoppgjør i Norge om nakkeskader
har tatt et utgangspunkt i WHOs retningsnormer og bruk av ICD-10. Samtlige
saker har forholdt seg til bruken av WAD-systemet (jf. svar på skriftlig
spørsmål nr. 635 (2008-2009)).
Disse medlemmer ønsker å innføre
et enhetlig system som alle parter må forholde seg til, WHOs system
som gjennom ICD-10 og ICF både diagnostiserer, står for behandlingsoppfølging
og gir klare retningslinjer for forsikring, skadeomfang og oppfølging.
Dette vil styrke pasientens rettigheter, og det vil ha store fordeler for
hele samfunnet, idet det vil gi en fullstendig oversikt over alle
aktører, behandlere, pasienter, kostnader, tilstander, effekt osv.
Disse medlemmer er klar over
at ved en innføring av ICD-10 vil det være nødvendig at det investeres
i Pet-scannere (Positronemisjonstomografi), nødvendig MRI (Magnetisk
radiologisk bilde) og EMG (Elektronmyografi) ved sykehusene.
Disse medlemmer viser til Riksrevisjonens gjennomgang
av bruken av kodekvalitet ved helseforetakene, hvor det fremkommer
at koder og retningslinjer i altfor liten grad blir fulgt opp av
legene, og understreker viktigheten av at vi får på plass et enhetlig
system for behandling over hele landet.
Disse medlemmer viser til interpellasjonsdebatten
tidligere i 2009, hvor det av statsråden ble bebudet et initiativ
til møte mellom Helsedirektoratet og Landsforeningen for nakkeskadede.
Et slikt møte er ikke blitt avholdt til tross for flere initiativ
fra involverte foreninger for nakkeskadede.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at alle
parter som forholder seg til nakkeskader, må forholde seg til WHOs
retningslinjer gjennom å bruke ICD-10-koding og ICF ved bruk av
DRG (diagnoserelaterte grupper) og diagnostisering, behandling,
oppfølging, skadeomfang, jus og forsikring."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at alle
parter som forholder seg til nakkeskader, må forholde seg til WHOs
retningslinjer gjennom å bruke ICD-10-koding og ICF ved bruk av
DRG (diagnoserelaterte grupper), diagnostisering og videre oppfølging."
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen sørge for at alle
parter som forholder seg til nakkeskader, må forholde seg til WHOs
retningslinjer gjennom å bruke ICD-10-koding og ICF ved bruk av
DRG (diagnoserelaterte grupper), diagnostisering og videre oppfølging.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Stortinget ber Regjeringen sørge for at alle
parter som forholder seg til nakkeskader, må forholde seg til WHOs
retningslinjer gjennom å bruke ICD-10-koding og ICF ved bruk av
DRG (diagnoserelaterte grupper) og diagnostisering, behandling,
oppfølging, skadeomfang, jus og forsikring.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 11. juni 2009
Harald T. Nesvik |
Sonja Irene Sjøli |
leder |
ordfører |