I proposisjonen foreslår Regjeringen at Stortinget
gir en tilleggsbevilgning på 150 mill. kroner til Avinor over Samferdselsdepartementets budsjett
for 2009. Bevilgningen skal medvirke til at Avinor gjennomfører
nødvendige sikkerhetsinvesteringer som selskapet tidligere har varslet
at vil bli utsatt.
Avinor har stort investeringsbehov de neste årene,
og selskapet har utfordringer med å finansiere alle investeringene.
Finanskrisen har forsterket utfordringene. I lys av trafikknedgangen og
svikten i inntektene som følge av finanskrisen kommer Avinor til
å investere mindre enn tidligere planlagt i 2009. Avinor har varslet
at selskapet foreløpig vil utsette utbedringer på fem lufthavner
(Bergen/Flesland, Sandane/Anda, Kristiansund/Kvernberget, Røst og
Tromsø). Konsekvensen av dette kan være at Luftfartstilsynet gir
pålegg om kompenserende tiltak som kan redusere transportstandarden
på disse lufthavnene.
Samferdselsdepartementet vil vise til at luftfarten
og lufthavnene er viktige for å oppnå regional utvikling og for
å opprettholde bosettingen og sysselsettingen i alle deler av landet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, er kjent med at Avinor har et
stort investeringsbehov de neste årene og at en del av investeringene er
knyttet til myndighetspålagte oppgaver.
Komiteen mener det er riktig
og viktig at staten bidrar med ekstraordinært investeringstilskudd
i 2009 som kan sikre at Avinor nå kan gjennomføre de sikkerhetsmessige
investeringene som selskapet tidligere har varslet kunne bli utsatt grunnet
mindre trafikk og tilhørende reduserte inntekter.
Komiteen slutter seg til forslaget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
til at kryssfinansieringssystemet kan skape uforutsigbarhet når
det gjelder finansieringen av mindre flyplasser i dårlige tider. Flertallet peker
på at staten har et ansvar for å motvirke denne uforutsigbarheten
slik at virksomheter i Distrikts-Norge og sikkerhetsmessige investeringer
ikke blir skadelidende.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag i Innst. S. nr. 355 (2008–2009) fra
finanskomiteen om tilleggsløyvingar og omprioriteringar i statsbudsjettet
2009, og der det heter:
"16.3.1 Post 90 (Ny) Aksjekapital
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker på sikt statlige kjøp av
flyplasstjenester finansiert over de årlige statsbudsjettene istedenfor
kryssfinansiering. Disse medlemmer mener i tråd med dette at staten
bør finansiere hoveddelen av myndighetspålagte tiltak knyttet til
sikkerhetstiltak – spesielt krav til rullebane og taksebane samt
sikkerhetsområde rundt rullebanen. Disse medlemmer viser til at
flytrafikken sank med 13,6 pst. fra april 2008 til april 2009. Disse
medlemmer viser til at Avinor nå legger investeringer i norske flyplasser
på is, siden kryssubsidieringen ikke lenger er nok til både drift
og investeringer i de mindre flyplassene. Denne reduksjonen reduserer
også Avinors finansielle evne til å gjennomføre myndighetspålagte
sikkerhetstiltak knyttet til rullebaneforhold på norske lufthavner.
Disse
medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber
Regjeringen sørge for at de myndighetspålagte sikkerhetstiltak ved
norske lufthavner knyttet til forhold omkring sikring av rullebaner
og oppstillingsplass for fly finansieres ved direkte statlig bevilgning
til Avinor AS."
"Stortinget ber Regjeringen forskuttere
nødvendige midler og legge frem egen sak om finansieringen av disse
tiltakene for Stortinget så fort som mulig."
Disse
medlemmer viser til at Regjeringen tok ut utbytte fra Avinor på
324,5 mill. kroner i 2007, og på 398 mill. kroner i 2008. Disse
medlemmer mener at det på kort sikt er nødvendig å tilbakeføre noe
av disse midlene. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn øke kap.
1310, post 90 aksjekapital, med 100 mill. kroner.
Disse
medlemmer foreslår å bevilge 100 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag, tilsvarende en økning på 100 mill. kroner i forhold til
tidligere vedtatt budsjett."
Disse medlemmer viser til at
forslaget ble avvist av alle de øvrige partiene. Disse medlemmer er
tilfreds med at holdningen til spørsmål om bedring av Avinors finansielle
grunnlag for å kunne gjennomføre myndighetspålagte tiltak er tydelig
endret hos både regjeringspartiene og de øvrige opposisjonspartiene
i tiden etter behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett for 2009
i juni 2009.
Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1311 | | Tilskudd til regional
flyplasser | |
| 70 | Tilskudd til Avinors
regionale flyplasser, økes med | 150 000 000 |
| | fra kr 0 til kr 150 000 000 | |
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 5. november 2009
Knut Arild Hareide |
Arne Sortevik |
leder |
ordfører |