Framlegget i proposisjonen omhandlar låneopptak
for Oslopakke 3 i 2010 for finansiering av prosjekt som er under
bygging.
På grunn av redusert inntektsgrunnlag i bomringen
i 2010 og bindingar som er knytt til veg- og kollektivprosjekt som
allereie er sette i gang, som rv 150 Ulven–Sinsen, E18 Bjørvika
og Kolsåsbana, og Stortinget sine føringar om at minst 25 pst. av
dei årlege bompengeinntektene skal øyremerkast finansiering av drift
og mindre vedlikehaldsinvesteringar innan kollektivtrafikken, har
styringsgruppa for Oslopakke 3 foreslått eit låneopptak på om lag
1 mrd. kroner i 2010.
Det er ikkje i tidlegare framlegg for Stortinget om
Oslopakke 3 opna for at bompengeselskapet Fjellinjen AS kan ta opp
slike lån. Det er derfor naudsynt med Stortinget sitt samtykke til
at Fjellinjen AS kan ta opp eit lån i 2010.
Akershus fylke har gjeve sin tilslutning til
låneopptak for 2010 ved vedtak i fylkestinget den 29. oktober 2009.
Oslo kommune ved bystyret ga sin tilslutning til låneopptak ved
vedtak den 11. november 2009.
Når det gjeld aktiviteten for Oslopakke 3 i
2010, vil denne i all hovudsak vera knytt til tiltak og prosjekt
som allereie er sette i gang. Samferdselsdepartementet vil leggja
fram ei sak for Stortinget om hovudinnretninga i handlingsprogrammet
for Oslopakke 3 for perioden 2010–2013 på nyåret.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, mener at konkurransedyktige
norske storbyer vil bety svært mye for Norges konkurranseevne internasjonalt. Komiteen vil
i den forbindelse vise til merknader fra kommunal- og forvaltningskomiteen
i Innst. S. nr. 165 (2007–2008), jf. St. meld. nr. 31 (2006–2007)
Hovedstadsmeldingen:
"Komiteen erkjenner at Oslo er i direkte konkurranse
med storbyregionene København-Malmö, Stockholm og Helsingfors, og
at økt konkurranseevne for hovedstadsregionen er av strategisk betydning
for Norge og norsk næringsliv.
Komiteen viser til
at Oslo og Oslo-regionen spiller en hovedrolle i den nye kunnskapsøkonomien.
Viktige utdannings- og forskningsinstitusjoner samt store og kunnskapsintensive bedrifter
er lokalisert i regionen."
Komiteen påpeker at befolkningen
i byområdene øker – og forventes å øke kraftig i årene fremover. Komiteen vil
i den forbindelse vise til befolkningsfremskrivningen publisert
i St.meld. nr. 16 (2008–2009) som viser en forventet befolkningsvekst
innen 2030 på 39 pst. i Oslo, 34 pst i Akershus, 28 pst. i Bergen,
34 pst. i Trondheim og 39 pst. i Stavanger. Komiteen viser
til at dette er noe samferdselspolitikken i Osloregionen må ta høyde
for i årene som kommer, og at dette omfatter kommuner langt utover grensene
til Oslo kommune, jf. merknader fra kommunal- og forvaltningskomiteen
i Innst. S. nr. 165 (2007–2008):
"Komiteen støtter meldingens utgangspunkt om at en
vurdering av hovedstadens rolle også må omfatte kommunene som inngår
i Samarbeidsalliansen Oslo-regionen, og at Oslo utgjør selve navet
i denne storbyregionen."
Komiteen viser til at Regjeringen
i Prop. 53 S (2009–2010) foreslår at bompengeselskapet Fjellinjen
AS kan ta opp et lån på om lag 1 mrd. kroner i 2010, og at dette
begrunnes med redusert trafikk i bomringen samt overskridelser på rv 150
Ulven–Sinsen, E18 Bjørvika og Kolsåsbanen. Komiteen viser
til at dette lånet vil finansieres gjennom bompenger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, viser til tidligere
vedtak om Oslopakke 3. Flertallet registrerer at
forutsetninger for finansieringsopplegget for Oslopakke 3 nå endres,
og at det søkes om at bompengeselskapet gis mulighet for låneopptak
på grunn av redusert inntektsgrunnlag og store kostnadsbindinger. Flertallet viser
til at alle partier, med unntak av Rødt, står bak vedtaket om dette
i Oslo kommune. Flertallet registrerer videre at
det er et bredt flertall bak et tilsvarende vedtak i Akershus fylkeskommune.
Flertallet viser til at forslaget
om låneopptaket opprinnelig kommer fra styringsgruppen for Oslopakke 3
der fylkesordføreren i Akershus og samferdselsbyråden i Oslo er
de politiske representantene.
Flertallet vil peke på at det
for 2010 er forutsatt at man skal bruke 2,8 mrd. kroner til prosjekter
i Oslopakke 3 i 2010, mens inntektene fra bompengene er beregnet
til å bli ca. 1,8 mrd. kroner, og at dette betyr at det mangler
ca. 1 mrd. kroner for å finansiere de prosjektene som er forutsatt
gjennomført i 2010. Ved å gi Fjellinjen AS muligheten til å ta opp
et lån på om lag 1 mrd. kroner, sikres finansieringen av prosjektene
i 2010.
Flertallet vil videre vise til
at det er vedtatt lokalt å opprette en politisk referansegruppe
til styringsgruppen med en bredere politisk representasjon. Det
er viktig at den brede enigheten lokalt om Oslopakke 3 videreføres,
og disse medlemmer ser positivt på at det opprettes
en bredere politisk referansegruppe.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet har merket seg
at Fremskrittspartiet i Oslo var med på å gi sin tilslutning til
forslaget om låneopptak da Oslo bystyre behandlet saken. Disse
medlemmer registrerer at Fremskrittspartiet mener én ting
nasjonalt, og gjør noe annet lokalt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet gjentatte ganger både lokalt og sentralt
har påpekt behovet for statlig fullfinansiering av Oslopakke 3,
jf. disse medlemmers fullfinansieringsforslag i Innst.
S. nr. 301 (2008–2009), og Peter N. Myhres påpekning i NRK 29. juni
2009 om at Oslopakke 3 skulle bli bompengefri dersom Fremskrittspartiet
vant valget. Disse medlemmer vil dessuten vise til
at Fremskrittspartiets bystyregruppe fremmet forslag om folkeavstemning
om Oslopakke 3 da bystyret behandlet saken 25. oktober 2006, og
at forslaget kun fikk Fremskrittspartiets egne stemmer.
Disse medlemmer påpeker at byrådet
i Oslo bestående av Høyre og Fremskrittspartiet må ta utgangspunkt
i manglende statlig infrastrukturfinansiering fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, og at dette er en situasjon
der lokalpolitikere blir gisler i et rikspolitisk spill.
Disse medlemmer mener at utbygging
av veier i Norge skal finansieres av staten. Disse medlemmer vil
peke på at staten tar inn ca. 60 mrd. kroner i bil- og bilrelaterte
skatter og avgifter, samtidig som bilistene kun får i overkant av
20 mrd. kroner tilbake til drift av veiene, vedlikehold og investeringer
i veinettet. Disse medlemmer mener derfor at staten
skal følge opp sitt ansvar som veieier i henhold til vegloven § 20
og sørge for full statlig finansiering av veiutbyggingen. Disse
medlemmer vil videre peke på at det i forbindelse med behandlingen
av Oslopakke 3 var et ønske fra flertallspartiene Sosialistisk Venstreparti,
Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre og
Høyre om å redusere biltrafikken og flytte mer av trafikken over
på kollektivtransport. Disse medlemmer finner det
svært interessant at når man oppnår ønsket om å redusere biltrafikken, og
derved ikke lenger kan finansiere handlingsprogrammets prosjekter
i 2010, så ønsker flertallet nå bare å godkjenne et låneopptak på
1,1 mrd. kroner hvor dette i sin helhet skal skyves over på de bilistene
som fortsatt er avhengig av å måtte bruke bilen for å komme frem. Disse medlemmer mener
det er spesielt at Regjeringen og det politiske flertallet ikke
vil ta noe som helst ansvar for at man ikke kan gjennomføre forutsetningene
i pakken fra statens side. Dette til tross for at et av prosjektene
som det er forutsatt å bruke 1 mrd. kroner på i 2010, er det statlig initierte
prosjektet Ulven–Sinsen, som verken Oslo kommune eller Akershus
fylkeskommune har kjempet for å få inn i pakken.
Disse medlemmer mener også at
det er svært urimelig at staten heller ikke tar ansvar for å finansiere
opp kollektivtrafikken når bompengene blir redusert som følge av
redusert biltrafikk. Disse medlemmer påpeker at det
er et grunnleggende prinsipp for alle oslopakkene at forvaltningsansvaret
for vei, jernbane og kollektivtrafikk ligger fast. Disse
medlemmer viser blant annet til at det aldri har vært aktuelt
for Oslo eller Akershus å bruke bompenger til å finansiere jernbaneinvesteringer
eller jernbanemateriell, som er et statlig ansvar. Disse medlemmer viser
til at det er opp til Oslo og Akershus å bestemme hva driftsdelen
av bompengene gjennom Ruter (600 mill. kroner per år) skal brukes
til. Disse medlemmer viser til at det eneste unntaket
der det kan være aktuelt med et finansielt samarbeid, er finansiering
av innfartsparkeringsplasser knyttet til jernbanens knutepunkter. Disse
medlemmer vil i den forbindelse vise til skriftlig spørsmål
Dokument nr. 15:115 (2009–2010) om parkeringsplasser for togpendlere
som en forutsetning for at flere reiser kollektivt.
Disse medlemmer vil vise til
at Fremskrittspartiet i forbindelse med behandlingen av St.meld.
nr. 17 (2008–2009) foreslo at Stortinget skulle legge frem en egen
sak om fullfinansiering av Oslopakke 3, slik at alle prosjektene
i pakken kunne gjennomføres i perioden 2009–2027 uten bompenger. Disse
medlemmer vil også vise til at Fremskrittspartiet i forbindelse
med behandlingen av Nasjonal transportplan, jf. Innst. S. 300 (2008–2009),
foreslo en storbypakke for perioden 2010–2019 på 100 mrd. kroner for
å sørge for at man får til en skikkelig bompengefri utbygging i
de fire største byene.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en egen sak
om statlig fullfinansiering av hele Oslopakke 3, slik at prosjektene
kan gjennomføres innenfor perioden 2009–2027 uten bruk av bompenger."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen legge frem en egen sak
om statlig fullfinansiering av hele Oslopakke 3, slik at prosjektene
kan gjennomføres innenfor perioden 2009–2027 uten bruk av bompenger.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykkjer i at Fjellinjen AS i 2010 får
løyve til å ta opp lån på inntil 1,1 mrd. kroner i tråd med vilkåra
i Prop. 53 S (2009–2010) og Innst. 96 S (2009–2010).
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 8. desember 2009
Knut Arild Hareide |
Bård Hoksrud |
leder |
ordfører |