14.1 Sammendrag

14.1.1 Innledning

Landbruks- og matdepartementet hadde i 2008 et utgiftsbudsjett på 14,6 mrd kroner. Departementet har ansvar for syv virksomheter og fem selskaper.

14.1.2 Riksrevisjonen uttaler

Riksrevisjonen har avgitt fem revisjonsbrev uten merknader og avsluttende revisjonsbrev med merknader til Bioforsk og Statens landbruksforvaltning.

14.1.2.1 Anskaffelser – bruk av midler til markedsføring av reinkjøtt

Riksrevisjonen har merket seg at departementet har vist til Omsetningslovens § 1 (formålsparagrafen) og til Reindriftsavtalen som hjemmelsgrunnlag for å fravike anskaffelsesregelverket. Riksrevisjonen kan ikke med bakgrunn i Omsetningsloven se at markedsføring av jordbruksvarer er unntatt fra Lov om offentlige anskaffelser.

Riksrevisjonen kan heller ikke se at det er dokumentert at Opplysningskontoret for kjøt (OFK) er eneste mulige løsning for å gjennomføre generisk markedsføring av reinkjøtt. Riksrevisjonen finner derfor departementets beslutning om å la være å konkurranseutsette markedsføring av reinkjøtt, kritikkverdig.

14.1.2.2 Reindriftsavtalen

Riksrevisjonen ser alvorlig på Landbruks- og matdepartementets manglende styring og oppfølging av deler av Reindriftsavtalen.

Verdiskapingsprogrammet for rein (VSP-rein) og konfliktforebyggende tiltak finansieres over Reindriftsavtalen. Midlene bevilges til Reindriftens utviklingsfond (RUF) og forvaltes av Innovasjon Norge (IN). Departementet fulgte opp tildelingsbrevets pålegg om at IN skal foreta regelmessige avstemminger mellom fondsregnskapet og INs regnskap først etter at Riksrevisjonen tok opp saken. Avstemmingsdokumentasjon for 2008 mellom regnskapene til RUF og IN, mottatt 22. juni 2009, viser avvik som ikke er forklart.

Riksrevisjonen har merket seg at Landbruks- og matdepartementet vil endre opplegg og rutiner for å unngå problemer knyttet til manglende avstemminger, og forutsetter at departementet vil følge dette opp overfor IN.

Departementet ga 10. mars 2008 IN i oppdrag å utarbeide en revidert strategi for VSP-rein samt en handlingsplan for 2008. Disse ble oversendt departementet 30. mai 2008.

Riksrevisjonen registrerer at departementet først i tildelingsbrevet til IN for 2009 følger opp saken ved at rapporteringen nå også skal omfatte vurdering av midler til VSP-rein og konfliktforebyggende tiltak. Riksrevisjonen forutsetter at LMD følger opp overfor IN.

14.1.2.3 Bioforsk

Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at det er foretatt anskaffelser i Bioforsk i strid med regelverket for offentlige anskaffelser. Revisjonen har avdekket flere brudd på regelverket. Kontrollen viste at det ikke er gjennomført konkurranse slik regelverket krever, og for flere anskaffelser er det manglende eller mangelfulle protokoller. Det har også vært vesentlige kostnadsoverskridelser på enkelte av anskaffelsene. Brudd på anskaffelsesregelverket ble også avdekket i 2007-revisjonen.

Riksrevisjonen har merket seg at departementet erkjenner at internkontrollen på dette området ikke har vært tilfredsstillende og at departementet har forsterket sin styring og oppfølging av Bioforsk. Riksrevisjonen merker seg at Bioforsk har iverksatt en rekke tiltak for å bedre etterlevelsen av anskaffelsesregelverket:

  • det er etablert internkontroll på anskaffelsesområdet

  • det er etablert rammeavtaler

  • ingen anskaffelser over kr 500 000 skal foretas uten forutgående sentral godkjennelse

  • det skal engasjeres ekstern bistand for å gjennomgå og kvalitetssikre anskaffelsesrutinene

  • nøye oppfølging fra departementets side i den videre styringsdialogen hva gjelder anskaffelsesområdet

Riksrevisjonen forutsetter at departementet følger opp forholdene i styringsdialogen med Bioforsk.

Riksrevisjonen ser alvorlig på at regelverket for regnskapsmessig behandling av nedskrivninger av aksjeverdier ikke er fulgt og at årsresultatet dermed er satt for høyt. Revisjonen har avdekket at Bioforsk i 2008 har foretatt nedskrivning av aksjer med til sammen kr 1 006 725. Denne nedskrivningen er i strid med regelverket ført direkte mot egenkapitalen og årsresultatet er dermed satt tilsvarende for høyt.

Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at Bioforsk har kjøpt aksjer for kr 60 000 i Solrot AS uten å søke særskilt hjemmel. Selskapet ble etablert i juli 2008 og er i april 2009 bestemt avviklet. Revisjonen har også avdekket at aksjer kjøpt i august og desember 2008 i Sagaplant AS og Instrumenttjenesten AS, er nedskrevet med til sammen kr 873 300. Staten kan på grunn av manglende planlegging dermed ha blitt påført et økonomisk tap.

Riksrevisjonen kan ikke se at departementet har besvart spørsmålene om kjøp av aksjer og eventuelt tap for staten.

14.1.2.4 Statens landbruksforvaltning – anskaffelser

Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at det er inngått en parallell rammeavtale for kjøp av ikt-tjenester i strid med regelverket for offentlige anskaffelser. Revisjonen har avdekket mangler ved rammeavtalen ved at det ikke er fastsatt noen fordelingsmekanisme mellom leverandørene. I slike tilfeller må det gjennomføres en minikonkurranse for hvert avrop. Det er i liten grad dokumentert at dette er gjennomført.

Riksrevisjonen har merket seg at SLF har iverksatt en rekke tiltak for å bedre etterlevelsen av anskaffelsesregelverket:

  • alle avrop på rammeavtalen skal fram til sommeren 2010 gjennomføres etter minikonkurranse mellom leverandørene

  • SLF skal gjennomgå rutiner for å sikre dokumentasjonskravet

  • SLF har startet arbeidet med å endre økonomimodellen for å sikre krav om toveisspor på anskaffelser over rammeavtaler

Riksrevisjonen forutsetter at departementet følger opp forholdene i styringsdialogen med SLF.

14.1.2.5 Oppfølging av tidligere rapporterte forhold

Av tidligere rapporterte forhold er følgende saker avsluttet:

  • rolleblanding mellom stillingen som økonomi- og administrasjonsdirektør i Bioforsk og styreleder i ITAS

  • manglende sikkerhets- og sårbarhetsanalyser på ikt-området i Bioforsk

  • manglende avstemminger av regnskapet til Bioforsk

  • manglende planer med ett- og flerårige perspektiv i Veterinærinstituttet.

Av tidligere rapporterte forhold vil svakheter ved styring, rapportering og oppfølging av Reindriftsforvaltningen og Bioforsk bli fulgt opp i den løpende revisjonen.

14.1.2.6 Forvaltningsrevisjon

Det gjøres for øvrig oppmerksom på at det for tiden gjennomføres en forvaltningsrevisjon vedrørende styring og måloppnåelse innenfor jordbruket.

14.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Riksrevisjonen har avgitt fem revisjonsbrev uten merknader og avsluttende revisjonsbrev med merknader til Bioforsk og Statens landbruksforvaltning.

Komiteen viser til at den i brev av 18. november 2009 til landbruks- og matministeren stilte flere spørsmål i tilknytning til Riksrevisjonens rapportering. Statsråden svarte i brev av 25. november 2009. Brevene følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteen deler Riksrevisjonens kritikk av at det er foretatt anskaffelser i Bioforsk i strid med regelverket for offentlige anskaffelser. Komiteen ser alvorlig på at det ikke er gjennomført konkurranse slik regelverket krever og viser til at for flere anskaffelser er det manglende eller mangelfulle protokoller. Det har også vært vesentlige kostnadsoverskridelser på enkelte av anskaffelsene.

Komiteen vil be om at departementet hurtig følger opp de kritikkverdige forhold i Bioforsk vedrørende aksjekjøp og brudd på regnskapsreglene, og forutsetter også at departementet følger opp tiltakene som Statens landbruksforvaltning har satt i gang for å bedre anskaffelsesregelverket