Miljøverndepartementet hadde i 2008 et utgiftsbudsjett
på 3,4 mrd kroner. Departementet har ansvar for seks virksomheter,
tre fond og ett selskap.
Riksrevisjonen har ingen vesentlige merknader til
departementets forvaltning og gjennomføring av budsjettet for 2008.
Riksrevisjonen har avgitt åtte avsluttende revisjonsbrev uten merknader.
Riksrevisjonen ba i brev av 22. januar 2009
om å få oversendt departementets risikoanalyser for regnskapsåret
2008. Et planlagt ledd i revisjonen av regnskapene for 2008 var
en kontroll både av departementets interne styring og styring av
underliggende virksomheter. Risikovurderinger er et viktig ledd
i mål- og resultatstyringen, og er forutsatt i Reglement for økonomistyring
i staten fra 2004. Som nevnt i punkt 1.3 har kontroll- og konstitusjonskomiteen
i Innst. S. nr. 120 (2008–2009) gitt uttrykk for en forventning
om at samtlige departementer får på plass nødvendige systemer på
dette området, og komiteen ba Riksrevisjonen følge utviklingen.
Med tanke på å gjennomføre kontrolloppgaven finner
Riksrevisjonen det lite tilfredsstillende at det ikke gis innsyn
i grunnlagsdokumentasjonen for å følge opp utviklingen slik kontroll-
og konstitusjonskomiteen har anmodet om, men kun muntlige orienteringer.
Det pågår imidlertid for tiden et samarbeid mellom Statsministerens
kontor og Riksrevisjonen for om mulig å få utgitt en omforent veiledning
for departementenes og Riksrevisjonens praktisering av dokumentinnsyn
i samsvar med lov og instruks for Riksrevisjonen. Oppfølging i forhold
til Miljøverndepartementets avslag er derfor stilt i bero i påvente
av at arbeidet med en slik veileder kan avsluttes. Forholdet er
derfor ikke tatt med i Riksrevisjonens bemerkninger.
Av tidligere rapporterte forhold er følgende
saker avsluttet:
Styring av underliggende
virksomheter – Statens kartverks rapportering
Norsk Polarinstitutt – manglende implementering
av nytt elektronisk lagerstyringssystem
Statens kartverk – samfinansieringsprosjekter
i Norge digitalt
Riksrevisjonen viser for øvrig til Riksrevisjonens
undersøking av korleis Miljøverndepartementet varetek det nasjonale
ansvaret sitt for freda og verneverdige bygningar, Dokument nr. 3:9
(2008–2009).
Det gjøres også oppmerksom på at det for tiden gjennomføres
en forvaltningsrevisjon om måloppnåelse i klimapolitikken.
Komiteen registrerer
at Riksrevisjonen har kome med åtte avsluttande revisjonsbrev utan merknader. Komiteen er
nøgd med at Riksrevisjonen ikkje har vesentlege merknader til departementet
si oppfylging og gjennomføring av budsjettet for 2008.
Komiteen viser til at den i brev
dagsett 18. november 2009 til miljøvernministeren stilte fleire
spørsmål i tilknytning til Riksrevisjonen sin rapportering. Statsråden
svarte i brev av 1. desember 2009. Breva følgjer som vedlegg til denne
innstillinga.
Komiteen registrerer at Riksrevisjonen
omtalar avslag på innsyn i dokument som gjeld departementet sine
risikoanalysar. Komiteen har tidlegare bede Riksrevisjonen
fylgja utviklinga med utvikling av nødvendige system på dette området,
jf. Innst. S. nr. 120 (2008–2009). Komiteen har merka
seg at Riksrevisjonen opplever det som lite tilfredsstillande å
kunna fylgja opp komiteen si oppmoding utan innsyn i relevant grunnlagsdokumentasjon.
Komiteen vil visa til Innst S.
nr. 210 (2002–2003), jf. Dokument nr. 14 (2002–2003) Rapport til
Stortinget fra utvalget til å utrede Stortingets kontrollfunksjon,
der "[k]omiteen vil understreke viktigheten av at Riksrevisjonen
får tilgang på de opplysninger og dokumenter den trenger for å kunne
utføre sine oppgaver. Riksrevisjonen må følgelig ha krav på å få
de opplysninger og dokumenter den har behov for for å kunne utføre
sine oppgaver." Komiteen føreset at dette òg skal
gjelda ved førespurnad om innsyn i departementet sine risikoanalysar.
Komiteen viser til at Riksrevisjonens
rett til innsyn er heimla i Lov om Riksrevisjon kapittel 3, særlig
§ 12, som lyder:
"Riksrevisjonen kan, uten hinder av taushetsplikt,
kreve enhver opplysning, redegjørelse eller ethvert dokument og
foreta de undersøkelser som den finner nødvendig for å gjennomføre
oppgavene.
Riksrevisjonens rett til informasjon etter
første ledd gjelder overfor den politiske ledelse, embets- og tjenestemenn
i forvaltningen og andre som virker i forvaltningens tjeneste, og
overfor ledelse, tilsatte og revisor i selskaper mv. som er heleid
av staten og heleide datterselskaper til slike selskaper. Overlater
forvaltningen økonomioppgaver til andre utenfor staten, gjelder
Riksrevisjonens rett til aktuell informasjon også direkte overfor
disse. Riksrevisjonens rett gjelder også overfor personer som har
utført oppgaver som nevnt i første og annet punktum.
I
saker som gjelder kontroll med om tilskudd eller bidrag av statsmidler
til offentlige eller private virksomheter nyttes etter forutsetningene, gjelder
retten til informasjon etter første ledd også overfor tilskuddsmottaker.
Riksrevisjonen
har samme rett til innsyn og informasjon som forvaltningen kan kreve
overfor
a) andre som
er tillagt statlig forvaltningsmyndighet eller oppgaver finansiert med
statlige midler, og
b) private som leverer varer eller tjenester
til staten."
Komiteen vil presisera at det
ikkje er opp til departementet å vurdera kva for dokument det ynskjer
å stille til rådvelde for kontrollorganet. Det er vurderinga til
Riksrevisjonen av kva for dokument det har behov for for å kunna
utføra si oppgåve på vegner av Stortinget, som er avgjerande for
kva for dokument det skal gjevast innsyn i.
Komiteen har elles merka seg
at tidlegare rapporterte forhold som gjeld Statens kartverk og Norsk
Polarinstitutt, no er avslutta.