Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Arne Bergsvåg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell
Ingolf Ropstad, mener at forslagsstillerne tar opp viktige
punkter som er avgjørende for hvordan barn med nedsatt funksjonsevne
skal ha mulighet å utvikle seg og leve sine liv på best mulig måte,
samt hvordan foreldrene gjennom ulike ordninger skal få mulighet
til selv å bidra eller få nødvendig avlastning.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at flere
tiltak er iverksatt for å bedre tjenestene til barn og deres foresatte
som trenger langvarige og koordinerte tjenester. Lov om pasientrettigheter
(kap. 6) og forskrift av 1. desember 2000 omhandler barns særlige
rettigheter ved opphold i helseinstitusjon. Forskriften omhandler
også bestemmelser om pasientansvarlig lege, som er et viktig tiltak
for å sikre kontinuitet i behandlingen av barna. Barna er i dag
på sykehus kort tid. Flertallet mener det er viktig
at tiltakene skal fungere nærmest der barna bor og der de og familien
lever sitt hverdagsliv. Det er derfor viktig at samarbeidet mellom
spesialisthelsetjenesten og kommunene fungerer godt. Dette er et
sentralt tema i samhandlingsreformen som skal behandles i Stortinget
i vårsesjonen 2010 og stiller store krav til gjennomføringen av
denne. Flertallet vil også peke på behovet for å
se tiltak og ordninger til barn med nedsatt funksjonsevne i en sammenheng,
slik at ordningene blir forutsigbare, oversiktlige og enkle å forholde
seg til for brukerne og deres familier. Arbeidet med ny, felles
helse- og sosialtjenestelov i kommunen vil også omfatte mer koordinert
bistand.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader i forbindelse med behandling av Prop. 64 L (2009–2010)
om lov om endringer i arbeidsmiljøloven og folketrygdloven (bedre
muligheter for å kombinere arbeid med pleie- og omsorgsoppgaver).
I denne saken vil Fremskrittspartiet fremme forslag om at de som
er i jobb, skal ha bedre mulighet til å følge opp nære pårørende
ved at det opprettes en kompensasjonsordning for fravær på jobb
i form av pleiepenger.
Disse medlemmer viser til at
forslagsstillerne også tar opp bruken av tidlig ultralyd, uten at
det fremsettes noe forslag til saken. I dag tilbys tidlig ultralyd
til alle over 38 år betalt med offentlige midler, men disse
medlemmer er kjent med at flertallet av yngre gravide benytter seg
av muligheten til å ta tidlig ultralyd betalt med private midler.
Ved en eventuell endring slik at alle gravide får samme rett og
tilgang på tidlig ultralyd fra uke 11, betalt med offentlige midler,
vil også de som i dag benytter private tilbud få en bedre oppfølging
hvis det oppdages noe galt med fosteret.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er spesielt viktig
med god informasjon og oppfølging hvis det oppdages avvik ved en
ultralydundersøkelse. Tidlig kontakt med foreldregrupper eller organisasjoner
til barn med tilsvarende funksjonsevne, informasjon om mulighetene
barnet vil ha for å leve et godt liv og om foreldrenes muligheter
og rettigheter til hjelp og avlastning, kan føre til at færre velger
å ta abort.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
også at tidlig ultralyd kan medvirke til at antallet senaborter
reduseres. Forslagsstillerne har ingen forslag til endringer i forhold
til dagens praksis når det gjelder ultralyd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil foreslå å styrke rådgivertjenesten
til blivende foreldre som i forbindelse med ultralydundersøkelse
får vite at de venter et barn med nedsatt funksjonsevne.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber regjeringen styrke rådgivertjenesten
til blivende foreldre som i forbindelse med ultralydundersøkelse
får vite at de venter et barn med nedsatt funksjonsevne."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det i forbindelse med den planlagte evalueringen av bioteknologiloven
vil bli foretatt en vurdering av dagens regler og praksis for bruk
av slike undersøkelser. Flertallet viser til Innst.
S. nr. 240 (2008–2009) der forhold omkring ultralydundersøkelser
og rådgiverfunksjon er grundig drøftet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at gravide får tilbud
om ultralyd i uke 17–19, men at det utover dette tilbys ultralydundersøkelser
på medisinsk indikasjon. Videre viser disse medlemmer til at
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten i juni 2008 publiserte
en rapport med en vurdering av effekt og diagnostisk verdi av ultralydundersøkelser
i første, andre og tredje trimester. Kunnskapssenteret gikk gjennom
all tilgjengelig dokumentasjon og fant ingen generell helseeffekt
for mor og barn ved å innføre rutinemessig ultralyd i 11.–12. uke
eller i 32. uke. Rapporten konkluderte imidlertid med at tidlig
ultralyd gir bedre grunnlag for å avdekke kromosomfeil, som Downs
syndrom. Disse medlemmer understreker at innføring
av nye helsetilbud må sees i en prioriteringsmessig sammenheng,
som sikrer at helsetilbudet først og fremst styrkes for de pasientene
som trenger det mest, og der nytteeffekten er størst. Videre understreker disse medlemmer at
bruk av ny teknologi må være i samsvar med formålsbestemmelsen i
lov om bioteknologi, der det heter at teknologien skal utnyttes
til det beste for mennesker i et samfunn der det er plass for alle.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til uttalelse fra lederen i jordmorforeningen som sier at det er
vanlig at mange gravide betaler selv for å få en ultralyd i uke
12. Tall fra Trondheim viser at over 63 pst. av de gravide allerede
har tatt en tidlig ultralyd når de kommer til den obligatoriske
ultralyden i uke 18. Den viktigste grunnen til å utføre tidlig ultralyd er
i forbindelse med tvillingfødsler. Det er viktig for videre overvåking
å bestemme hva slags type tvillingsvangerskap som foreligger. Dette
gjør man best så tidlig som mulig i svangerskapet. Disse
medlemmer er også kjent med at enkelte store misdannelser,
som for eksempel manglende hjerne eller hodeskalle på fosteret,
kan oppdages slik at svangerskapet kan avbrytes på et tidlig stadium.
I tillegg er det noen kvinner som aborterer tidlig uten å være klar
over det. De vil gå med et dødt foster i flere uker før dette oppdages
tilfeldig på en rutinemessig ultralyd ved 18. uke, noe som kan forhindres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til forslaget om å lovfeste
plikt til å tilby rådgiver/veileder på alle sykehus med barneavdelinger
for familier med barn med nedsatt funksjonsevne.
Komiteen er kjent
med at de fleste foreldre som får vite at de venter eller har fått
et barn med nedsatt funksjonsevne, går igjennom en vanskelig fase
med sorgreaksjoner og usikkerhet. Både gjennom kontakt med enkeltpersoner
og under høringen fremkom det at møtet med hjelpeapparatet kan oppleves
forvirrende, og mange ganger er det lite koordinert.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at rådgivningstjenesten for foreldre som under svangerskapet
blir kjent med at fosteret har nedsatt funksjonsevne, vil bli drøftet
i revisjon av lov om bioteknologi.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til Innst. S. nr. 240
(2008–2009), hvor det blant annet står:
"Komiteen er opptatt av at familier som venter eller
har fått barn med nedsatt funksjonsevne, får tidlig støtte og nødvendig
profesjonell bistand. Dette gjelder både før fødsel og særlig etter
fødselen. Komiteen vil understreke at dette kan innebære stor usikkerhet
og bekymring hos familien, og det trengs bistand fra fagpersoner som
både kan gi hjelp ved psykososiale problemstillinger, informasjon
om funksjonshemningen, samt være familiens støtteperson når det gjelder
de ulike velferdstjenester det vil være behov for. Komiteen mener
at helsefaglig og sosialfaglig kompetanse samt kunnskap om funksjonshemningen
er nødvendig for å kunne ivareta en slik funksjon. Komiteen viser
til Oslo universitetssykehus Ullevål som har en ansatt vernepleier
i en spesialistkonsulentfunksjon ved kvinneklinikken/barnesenteret.
Komiteens
flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, ser på denne ordningen som svært positiv og vil be Regjeringen
om å sikre tilsvarende tilbud ved andre fødeinstitusjoner.
Flertallet
fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen
opprette rådgivere på alle barneavdelinger på sykehus som skal ha en
koordinerende og rådgivende funksjon for familier som venter eller
får et barn med nedsatt funksjonsevne.""
Disse medlemmer foreslår at det
på alle barneavdelinger på sykehus er en ansatt som innehar en rådgiverfunksjon
for familier som får vite at de venter eller har fått et barn med
nedsatt funksjonsevne. Disse medlemmer fremmer et nytt
forslag i tråd med flertallsforslag i forbindelse med helse- og
omsorgskomiteens behandling av St.meld. nr. 25 (2005–2006) Mestring, muligheter
og mening – Framtidas omsorgsutfordringer, jf. Innst. S. nr. 150
(2006–2007) om å pålegge alle helseforetak med barneavdeling å ha
en ansatt med en spesiell funksjon som rådgiver overfor denne gruppen.
Disse medlemmer mener også det
er viktig å styrke rådgivningstjenesten ved å innføre en rådgiver
for dem som venter barn med nedsatt funksjonsevne. Dette er også
spesielt viktig for alle dem som i dag velger å ta private ultralydundersøkelser.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber regjeringen sikre at det på
alle barneavdelinger ved sykehusene er ansatt fagpersoner som innehar
en rådgiverfunksjon for familier som venter eller har fått et barn
med nedsatt funksjonsevne."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser videre til forslaget om å lovfeste plikt
til å tilby koordinator for familier med barn med nedsatt funksjonsevne
i alle kommuner, og er enig med forslagsstillerne i at det er viktig
at foreldre med barn med funksjonsnedsettelse får den hjelp og støtte
de har behov for. Stortinget vedtok 8. desember 2009, i forbindelse
med behandlingen av Prop. 13 L (2009–2010) Lov om sosiale tjenester
i arbeids- og velferdsforvaltningen, jf. Innst. 87 L (2009–2010)
og Ot.prp. nr. 103 (2008–2009), at Nav-kontoret som et minimum skal
ivareta tjenestene om rett til opplysning, råd og veiledning, midlertidig
botilbud og individuell plan, i tillegg til økonomiske stønader
og kvalifiseringsprogram. Nav-kontoret blir i tillegg ansvarlig
for å sikre at bestemmelsene i lovforslagets kapittel 3 om generelle
oppgaver virkeliggjøres.
Under høringen fremkom det også at manglende koordinering
og uoversiktlige rettigheter og muligheter for brukerne og de pårørende
var et utbredt problem. Det påpekes også at det bør tilføres tilstrekkelige
ressurser og myndighet til å utøve en effektiv koordinering, og
at brukerne sikres langsiktig og langsgående oppfølging.
Disse medlemmer finner det derfor
naturlig at det helhetlige ansvaret for koordineringen av ulike
tiltak og tjenester når det gjelder barn med funksjonsnedsettelser
bør ligge i Nav.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at det skal være et statlig koordineringsansvar, og statlig finansierte tjenester
hvor midlene følger brukeren med hensyn til hjelpe- og støttetiltak.
Disse medlemmer fremmer på bakgrunn
av dette følgende forslag:
"Stortinget ber regjeringen lovfeste at Nav
skal ha plikt til å sørge for en koordinator til familier med barn
med nedsatt funksjonsevne, og at dette blir statlig finansierte
tjenester hvor midlene følger brukeren med hensyn til de hjelpe-
og støttetiltak som det er behov for."
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber regjeringen lovfeste plikt til
å tilby koordinator i Nav for familier med barn med nedsatt funksjonsevne."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at flere kommunale instanser, utover / i
tillegg til Nav, kan være aktuelle å peke ut som koordinator for
familier med barn med nedsatt funksjonsevne, (utover Nav), som ansatte
på helsestasjon, barnehage, skole, PPT, rehabiliteringsavdeling,
eventuelt en egen koordinator. Det bør i størst mulig grad være
et valg for foreldrene.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber regjeringen lovfeste plikt til
å tilby koordinator for familier med barn med nedsatt funksjonsevne,
i alle kommuner."
Komiteen viser til
at brukere som har behov for samordnede og koordinerte tiltak, har
rett til å få utarbeidet Individuell plan (IP). Denne omhandler
samordning, ansvarsplassering og samarbeid om planens innhold. Komiteen forutsetter at
ansvarlige myndigheter i alle ledd følger opp intensjonene med IP.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser videre til forslaget
om å gjøre brukerstyrt personlig assistanse til en individuell rettighet fra
fødsel.
I denne saken påpeker forslagsstillerne at behovene
hos familier med barn med nedsatt funksjonsevne er forskjellige,
og at en assistent vil kunne tilpasses de forskjellige behovene
på en god måte og gi familiene større fleksibilitet og avlastning.
Disse medlemmer mener regjeringen
har brukt svært lang tid på å utarbeide et lovforslag om individuell
rettighetsfesting av brukerstyrt personlig assistanse.
Komiteen viser til
statsrådens uttalelse i svarbrev av 15. desember 2009 til komiteen, hvor
det påpekes at brukerstyrt personlig assistanse er regulert i sosialtjenesteloven,
og ikke begrenset til bestemte typer funksjonsnedsettelser, alder
eller diagnoser. Statsråden skriver videre at Helse- og omsorgsdepartementet
har hatt et forslag til forbedring av ordningen ute på høring, men
at høringen reiste flere prinsipielle og praktiske problemstillinger
som må løses før sak kan legges frem for Stortinget.
I dag praktiseres ordningen forskjellig fra
kommune til kommune, og den er lite forutsigbar. Under høringen
fremkom det at det ofte var vanskelig å få benytte brukerstyrt personlig
assistanse til barn, selv om dette var det beste alternativet for
barnet og foreldrene. Ifølge svaret fra statsråden skal også barn
få benytte seg av brukerstyrt personlig assistanse.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Ordningen med brukerstyrt personlig assistanse (BPA)
utredes her. Det viktigste må være at barna får koordinator på rett
sted til rett tid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
presisere at forslaget som fremmes, gjelder for alle med behov,
uansett alder.
Disse medlemmer mener at brukerstyrt
personlig assistanse bør tas inn i lovs form som en rettighet finansiert
av staten for i tilstrekkelig grad å sikre den enkeltes behov for
denne tjenesten. Disse medlemmer vil derfor be regjeringen
vurdere å lovfeste retten til brukerstyrt personlig assistanse,
med statlig finansiering.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber regjeringen vurdere å lovfeste retten
til brukerstyrt personlig assistanse med statlig finansiering for
i tilstrekkelig grad å sikre den enkeltes behov for denne tjenesten."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at brukerstyrt personlig
assistanse er en ordning hvor brukere med omfattende behov for hjelp
i større grad kan få en valgfrihet og økt kontroll med organiseringen
av den praktiske og personlige bistanden vedkommende har behov for. Disse
medlemmer viser til at BPA-ordningen ofte fører til en grundigere
gjennomgang av de individuelle behov enn ellers.
Disse medlemmer viser til at
Samarbeidsregjeringen i St.prp. nr. 1 (2005–2006) gikk inn for å
rettighetsfeste ordningen med brukerstyrt personlig assistanse for
brukere med omfattende behov for bistand. Helse- og omsorgsdepartementet
sendte et forslag om slik rettighetsfesting på høring i 2007, og
et stort flertall av høringsinstansene uttalte seg positivt til
rettighetsfesting. Disse medlemmer mener forslaget
må følges opp med et lovforslag, uavhengig av arbeidet med samhandlingsreformen.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber regjeringen i løpet av 2010 fremme
forslag til lovendring som sikrer rett til brukerstyrt personlig
assistanse for mennesker med omfattende behov for praktisk og personlig bistand.
Forslaget må også sikre at brukerne får rett til valg av arbeidsgivermodell."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser videre til forslaget
om å gi rett til skolefritidstilbud for barn med nedsatt funksjonsevne
i hele utdanningsløpet.
Disse medlemmer viser til at
mange kommuner og fylkeskommuner har et fritidstilbud/tilsynstilbud
til barn og unge med funksjonsnedsettelser i tilknytning til skolen. Forslagsstillerne
ønsker at alle barn med nedsatt funksjonsevne skal ha rett til SFO
gjennom hele utdanningsløpet fordi det vil være en fordel for dem
rent sosialt, og for å gi foreldrene et valg med hensyn til å ha
deltid – eller full jobb. Disse medlemmer mener at
barn med nedsatt funksjonsevne har ulike behov for fritidsaktiviteter,
og at det derfor er mest riktig å se på individuelle løsninger som
er tilpasset hver enkelt bruker. Disse medlemmer er
kjent med at Kunnskapsdepartementet jobber med et lovforslag som
skal bygge ned hindringer som elever med nedsatt funksjonsevne møter
i skolen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil ikke støtte det fremlagte forslaget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at det å skape gode hverdagsliv for alle familier med barn
er viktig. Det skal være anledning for begge foreldre til å være
i arbeid og ivareta omsorgsoppgaver på en god måte. For å bedre
barnas muligheter til å lære og å ha meningsfulle hverdager er det viktig
å arbeide for en helhetlig skoledag med tid til læring, fysisk aktivitet
hver dag, og tid til lekser. SFO bør være et frivillig tilbud, og
det er bra at SFO er tilgjengelig for barn med nedsatt funksjonsevne
opp t.o.m. 7. trinn. Flertallet viser til at regjeringen
nå arbeider med et lovforslag som skal sikre elever med nedsatt
funksjonsevne rett til skyss til og fra skolefritidsordningen.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil presisere at barn med nedsatt funksjonsevne
skal ha rett til et skolefritidstilbud i hele utdanningsløpet, men
at dette ikke behøver å være organisert i skolefritidsordningen.
Et skolefritidstilbud bør være individuelt tilpasset og tilrettelagt.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber regjeringen gi rett til et individuelt
tilpasset skolefritidstilbud i hele utdanningsløpet for barn med
nedsatt funksjonsevne."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser videre til forslaget
om å gi foreldre med barn som har nedsatt funksjonsevne rett til
redusert arbeidstid frem til barnet er 18 år, slik det gjelder for
foreldre med barn under 3 år.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til Prop.
64 L (2009–2010) Endringer i arbeidsmiljølov og folketrygdloven
(bedre muligheter for å kombinere arbeid med pleie- og omsorgsoppgaver)
som også styrker retten til permisjon og pleiepenger. Flertallet viser
til at arbeidsmiljøloven § 10-2; fjerde ledd gir begge foreldre med
et arbeidstakerforhold rett til redusert arbeidstid på grunn av
sosiale forhold, der omsorg for barn med spesielle behov inngår.
I alt det pågående arbeid vil forenkling og koordinering av bistand
til brukere med sammensatte behov være sentralt.
Disse medlemmer viser videre
til forslaget om å øke satsene for kommunal omsorgslønn.
Disse medlemmer ser det som uheldig
at ordningen med omsorgslønn fungerer svært forskjellig fra kommune
til kommune, og at tjenesten lønnes på svært forskjellig nivå i
kommunene. Denne ordningen fører til at personer som yter omsorg
for familiemedlemmer eller nære slektninger, behandles ulikt avhengig
av hvor de bor, og ordningen er lite forutsigbar. Etter regelverket
er det opp til den enkelte kommune å avgjøre hvem som skal tildeles omsorgslønn,
om det skal tildeles omsorgslønn, og hvor høye ytelsene skal være.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at for de som mottar omsorg,
betyr det at man i enkelte deler av landet har mindre mulighet for
å kunne motta omsorgshjelp fra sine nærmeste, og lønnssatsene for
den som yter bistanden blir tilfeldige med hensyn til kommunens
prioriteringer og økonomi.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at en økning av dagens ulike kommunale satser ikke vil utjevne
de store forskjellene, og disse medlemmer mener derfor
at det må utarbeides statlige normerte satser for at tilbudet skal
bli likt uavhengig av bosted.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber regjeringen utarbeide bindende normerte
satser for omsorgslønn."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til forslaget om å slå sammen hjelpestønad,
pleiepenger og omsorgslønn til én statlig ordning for foreldre med
barn med nedsatt funksjonsevne. I påvente av en slik ordning bør satsene
for kommunal omsorgslønn øke.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber regjeringen sikre at satsene
for kommunal omsorgslønn øker."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser videre til forslaget om å
gi mottakere av omsorgslønn, avlastningspersoner og støttekontakter
rett til feriepenger.
Disse medlemmer vil påpeke at
foreldre med barn med nedsatt funksjonsevne ofte har et stort omsorgsansvar,
og at det er krevende å følge opp barnet og samtidig ha et aktivt
familieliv og arbeidsliv. Store omsorgsoppgaver kan i perioder være
vanskelig å kombinere med full jobb. Disse medlemmer støtter
intensjonen i representantforslaget om å legge til rette for en
bedre omsorgslønnsordning for foreldre med barn med nedsatt funksjonsevne. Disse
medlemmer mener det er behov for en helhetlig vurdering
av omsorgslønnsordningen til alle de ulike gruppene som har behov
for denne typen bistand, og vil be regjeringen foreta en gjennomgang
av ordningen med tanke på behovet, lønnsnivået, hvilke sosiale rettigheter
omsorgslønn skal gi, og at like grupper behandles likt i hele landet.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber regjeringen foreta en helhetlig gjennomgang
av ordningen med omsorgslønn slik at like tilfeller behandles likt
uansett bostedsadresse også når det gjelder omsorgslønnens størrelse."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at det er svært ulike bistandsbehov for private omsorgsarbeidere,
og at omsorgslønnen må sees i klar sammenheng med hvilket omsorgsapparat som
for øvrig tilbys i kommunene. Det er derfor viktig at omsorgslønnen
fortsetter å være en kommunal ordning, og at nivå og supplerende
ordninger avgjøres i den enkelte kommune.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det likevel er
grunn til å peke på at det opereres med flere ulike tilknytningsformer
for private omsorgsutøvere, som har betydning for det avtaleforholdet
som må eksistere mellom kommunen og den enkelte mottager av omsorgslønn,
og med hensyn til hvilke rettigheter mottageren av omsorgslønn har
i forhold til Folketrygden.
Disse medlemmer viser i denne
forbindelse til Representantforslag nr. 113 (2007–2008), jf. Innst.
S. nr. 24 (2008–2009), hvor det blant annet ble foreslått:
"Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber
Regjeringen om å foreta en gjennomgang av gjeldende lover og regler
for omsorgslønn, med klargjøring av skatteplikt og rettighetsopptjening
for dem som mottar omsorgslønn.
Forslag fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 2
Stortinget
ber Regjeringen om å fremme forslag til ordninger som gjør at de
som utfører velferdsoppgaver for nær familie får mulighet til kompetanseutvikling
og attføring, for å sikre overgang til ordinært arbeid."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at mange tiltak for å bedre forholdene for familier med
barn med nedsatt funksjonsevne er iverksatt. Arbeidet fortsetter,
og flertallet understreker at regjeringen har forpliktet
seg til å gi utsatte barn og unge og familiene deres bedre og mer samordnet
bistand fra hjelpeapparatet. Det er satt i gang tiltak som svarer
på mange av de utfordringene som omtales i strategiplanen. Koordinering
av tjenester er viktig. Strategiplan for familier med barn med nedsatt
funksjonsevne skal gjennomgås, det skal gis støtte til ordninger
med ferie og fritidstilbud for barn av foreldre med dårlig økonomi,
og det skal videre legges til rette for avlastning og bistand til
familier med barn med store funksjonshemninger. Samlet sett er dette
en betydelig satsing, og flertallet mener at strategiplanen
følges opp. Koordineringstiltak er iverksatt på departementsnivå,
og mange prosjekter hvor formålet er forbedring av tilbudene til
barn med nedsatt funksjonsevne og deres familier, er iverksatt. Etablering
av lærings- og mestringssentrene ved sykehusene – nettstedet: familienett.no
og "Familieveiviser-prosjektet" der modeller utvikles for mer helhetlige
og koordinerte tjenestetilbud mellom ulike forvatningsnivåer, er
eksempler på dette. I tillegg starter arbeidet med oppfølging av NOU
2009:22 Det du gjør, gjør det helt. Dette må sees i sammenheng med
NOU 2009:18 Rett til læring og arbeidet med Samhandlingsreformen.
Mange tiltak svarer på utfordringene som omtales i strategiplanen,
og koordinering av tjenester står sentralt. Samlet er dette en betydelig
satsing for gruppen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen har
unnlatt å følge opp Strategiplanen for familier med barn som har nedsatt
funksjonsevne fra 2005 på den måten regjeringspartiene varslet i
Innst. S. nr. 150 (2006–2007), og ber regjeringen følge opp saken nå.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber regjeringen følge opp Strategiplanen
fra 2005 for familier med barn som har nedsatt funksjonsevne."
Disse medlemmer viser videre
til forslaget om å gi rett til omsorgslønn og eventuelt andre økonomiske
tilskudd i inntil tre måneder etter at et funksjonshemmet barn dør,
samt rett til arbeidsledighetstrygd.
Forslagsstillerne viser til at når et barn med
nedsatt funksjonsevne dør, bortfaller omsorgslønnen umiddelbart,
og at dette kan sette mange familier i en vanskelig situasjon fordi
det tar tid å skaffe seg ny jobb og andre inntekter. Disse medlemmer ser
at dette er uheldig, og mener at en overgangsordning vil lette situasjonen
for dem det gjelder.
Statsrådens kommentar i svarbrevet av 15. desember
2009 til komiteen er at det er opp til den enkelte kommune å avgjøre
overgangsordninger, og eventuelt betale omsorgslønn i en periode
etter et dødsfall. Statsråden viser til at dagpenger ikke er knyttet
til omsorgslønnsordningen, men at det er de generelle regler for
arbeidsledighet som gjelder. Disse medlemmer mener
at ordningen må endres slik at omsorgslønn i slike tilfeller skal
gi rett til etterlønn på 3 måneder, og rett til arbeidsledighetstrygd, og
støtter det fremlagte forslaget.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber regjeringen gi rett til omsorgslønn
i inntil tre måneder etter at et funksjonshemmet barn dør, samt
rett til arbeidsledighetstrygd."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknader i forbindelse med behandling av Prop. 64 L (2009–2010)
om lov om endringer i arbeidsmiljøloven og folketrygdloven (bedre
muligheter for å kombinere arbeid med pleie- og omsorgsoppgaver).
I denne saken vil Fremskrittspartiet fremme et forslag om rettigheter
til etterlønn for de som mottar omsorgslønn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser videre til forslaget
om at foreldre som ikke har opptjent rett til pleiepenger gjennom
yrkesaktivitet, som hjemmearbeidende eller personer på yrkesrettet
attføring, må få slik rett dersom de ikke kan arbeide som følge
av barnets helsetilstand.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at pleiepenger er kompensasjon
for bortfall av arbeidsinntekt i forbindelse med barns sykdom, og ikke
ment å være lønn for pleie- og omsorgsoppgaver. Disse medlemmer viser
videre til forslag 11, hvor man ber om at ordningene med omsorgslønn,
pleiepenger og hjelpestønad gjøres om til en statlig ordning.
Arbeidsbetingelser samt lønn/betaling bør vurderes
og lovfestes i forbindelse med en helhetlig gjennomgang av de 3
ordningene.
Disse medlemmer viser til at
pleiepenger i utgangspunktet utbetales når barn er innlagt på sykehus
over lengre tid. Når barn er innlagt på sykehus, er det naturlig
og nærmest påkrevet at en av foreldrene er der sammen med barnet
under hele oppholdet. For alvorlig syke barn kan sykehusopphold
vare over svært lang tid. Disse medlemmer mener at
personer som går på trygdeytelser som bortfaller under en periode
der ytelsesmottakerens barn er sykt og har behov for omsorg og tilsyn,
bør ha rett til en ytelse på linje med arbeidstagere. Disse
medlemmer anser det imidlertid ikke riktig å videreføre
trygdeytelsen med bakgrunn i barnets sykdom ettersom dette ikke
vil være i tråd med intensjonen bak ytelsen eller med det tap trygden
er ment å dekke. Disse medlemmer vil derfor fremme forslag
om å be regjeringen opprette en ordning der foreldre som mister
trygdeytelser i en periode med barn som trenger omsorg, får rett
til pleiepenger på linje med arbeidstakere.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber regjeringen legge frem forslag om
rett til pleiepenger, på linje med ordningen for arbeidstakere,
for personer på trygdeytelser som bortfaller i barnets sykdomsperiode."
Disse medlemmer viser videre
til forslaget om å indeksere grunnstønaden slik at den følger generell
lønns- og prisutvikling. Da denne stønaden har vært underregulert
gjennom mange år, vil disse medlemmer støtte det
fremlagte forslaget.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen indeksere grunnstønaden
slik at den følger generell lønns- og prisutvikling."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
påpeke at Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett for
2010 fremmet forslag om at grunnstønaden skulle følge lønns- og prisutviklingen,
og viste til at økningen for grunnstønaden for 2010 bare var satt
til 1,6 pst. Fremskrittspartiet fremmet forslag om å be regjeringen
komme tilbake i revidert nasjonalbudsjett for 2010 med en justering
av nivået. Kristelig Folkeparti støttet ikke dette forslaget i desember
2009, men disse medlemmer synes det er positivt at
Kristelig Folkeparti nå har endret mening.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser videre til forslaget om å
legge frem et forslag om hvordan hjelpestønad, pleiepenger og omsorgslønn
kan slås sammen til én statlig ordning for å sikre et enklest og
best mulig regelverk som kan tilbys på en like god måte over hele
landet.
Disse medlemmer er kjent med
at ordningene med omsorgslønn, hjelpestønad og pleiepenger oppleves
for mange som urettferdig, lite fleksible, og at de gir lite langsiktig
trygghet i forhold til arbeidssituasjon og inntektsmuligheter. Disse
medlemmer mener det kan være en god løsning å slå sammen
de nevnte ytelsene for barn med nedsatt funksjonsevne, og mener
også at et statlig finansieringsansvar vil gi bedre og mer likeverdige
rettigheter til brukere uavhengig av bosted. En mer oversiktlig,
forutsigbar og fleksibel statlig ordning vil være bedre for de som
har behov for å benytte slike ordninger. Disse medlemmer støtter
det fremlagte forslaget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ser behovet for bedre koordinering og mer sammenheng i tjenestetilbudet
til barna og deres familier, og forutsetter at det videre arbeid
med de forskjellige tiltakene sikrer at disse faktisk fører til
bedre hverdag og en forenkling av ordningene, spesielt fordi det
er kjent at disse familiene har mange ekstra utfordringer. Målet
med tiltakene er at familiene og barna skal ha muligheter til gode
og innholdsrike hverdager. Mor og far skal ha muligheter til å kombinere
jobb og omsorgsoppgaver på en god og forutsigbar måte, og barna
skal sikres fritidsaktiviteter og skolegang ut fra den enkeltes behov.
De fleste av tiltakene som regulerer ordninger som kan bidra til
å realisere dette, er hjemlet i sosialtjenesteloven. Flertallet viser til
at helse- og omsorgsministeren vil gå igjennom omsorgslønnsordningen.
Det er flest kvinner som tar ut omsorgslønn. Mange kvinner arbeider deltid
og har lavere lønn enn menn, og derfor velger mange foreldre at
mor går ut i permisjoner for å påta seg omsorgsoppgaver. I det videre
arbeidet med denne og andre stønadsordninger, vil flertallet be
regjeringen spesielt vurdere ordninger som motiverer fedre i større
grad til å involvere seg i familiens omsorgsoppgaver. Dette pågående
arbeid med å samordne helse- og sosialtjenesteloven i kommunene
må vurdere forenkling og forutsigbarhet i ordningene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener at dagens ordning med
hjelpestønad, pleiepenger og omsorgslønn er dårlig samordnet, og
at de ikke gir tilstrekkelig økonomisk trygghet for de som pleier
nære pårørende under sykdom. Disse medlemmer mener pårørendes
rett til fri fra arbeid og økonomisk kompensasjon for inntektsbortfall
må forbedres, slik at flere får reell mulighet for å ta seg av sine nærmeste
når dette er nødvendig på grunn av sykdom. Dette vil også redusere
urettmessig bruk av sykemelding. Regjeringen bes fremlegge forslag
til en slik ordning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
"Stortinget ber regjeringen legge frem et forslag om
hvordan hjelpestønad, pleiepenger og omsorgslønn kan slås sammen
til én statlig ordning for å sikre et enklest og best mulig regelverk
som kan tilbys på en like god måte over hele landet."