Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen
Gunn Karin Gjul, Gunn Olsen, Kåre Simensen og Arild Stokkan-Grande,
fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen,
fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet,
Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke, viser
til regjeringens beslutning om å nedsette et utvalg (Graver-utvalget)
som skulle utrede en samlet lov mot diskriminering, ratifikasjon
og inkorporering av Den europeiske menneskerettighetskonvensjons (EMK)
tilleggsprotokoll nr.12 om diskriminering og grunnlovsbestemmelse
om vern mot diskriminering.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser i denne
sammenheng til at utvalget vurderte bortfall av unntaket fra diskrimineringsforbudet
for religiøse trossamfunn, og regjeringen foreslår derfor i likhet
med utvalget å oppheve trossamfunnenes særlige adgang til å forskjellsbehandle
på bakgrunn av homofil samlivsform i arbeidsmiljøloven (aml) § 13-3
tredje ledd.
Komiteen er opptatt av at religionsfriheten
og diskrimineringsvernet er sentrale menneskerettigheter i et demokratisk
samfunn og i et menneskerettighetsperspektiv.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, har merket seg
at lovforslaget ivaretar trossamfunnenes behov for en kjerne av
religionsfrihet og autonomi gjennom fortsatt unntaksadgang fra et
absolutt forbud mot forskjellsbehandling, og støtter regjeringen
i at en som lovgiver ikke fullt ut kan forene en ubeskåret rett
til kollektiv trosfrihet og fulle individuelle menneskerettigheter,
også innenfor trossamfunn.
Flertallet mener det er nødvendig å ivareta begge
rettigheter, men siden disse kan stå i strid med hverandre, må en
finne en balanse.
Det vil slå forskjellig ut for ulike trossamfunn å oppheve hele
unntaksadgangen, og flertallet legger også vekt på
Graver-utvalgets vurdering om at våre forpliktelser i forhold til
EMK innebærer at en viss unntaksadgang for trossamfunn må bestå.
Forskjellsbehandling må være saklig og må kunne begrunnes og belegges
i trossamfunnets troslære.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener regjeringen ved sitt
forslag om å fjerne dagens regel i arbeidsmiljølovens § 13–3 tredje
ledd legger opp til en betydelig innstramming i forhold til trossamfunnenes
mulighet til faktisk å innrette sin virksomhet i forhold til egen
læremessig overbevisning.
Disse medlemmer mener konsekvensene av den foreslåtte
lovendringen vil være at en vil få uklare og lite praktisk håndterbare
forhold, særlig i forhold til skoler eller andre institusjoner som
ansetter personer innenfor en bredde av yrkesgrupper.
Disse medlemmer mener trossamfunnenes ansettelsesfrihet
må ses i sammenheng med religionsfriheten. Regjeringens forslag
innsnevrer religionsfriheten og gjør det vanskeligere for trossamfunn å
utøve sin tro og lære gjennom sin virksomhet, noe som også kan medføre
en uønsket ensretting.
Disse medlemmer ønsker å verne om religionsfriheten
og mener derfor at trossamfunnene selv fortsatt skal få bestemme
over sitt indre liv, inkludert ansettelser, og vil derfor beholde
loven slik den er i dag. Disse medlemmer mener forslaget
forrykker balansen mellom religionsfrihet og diskrimineringsvern.
Med de innsigelser som har fremkommet under høringen og på bakgrunn
av vurderingene i lovfremlegget, konkluderer således disse
medlemmer med at bestemmelsene i § 13–3 tredje ledd bør
bli stående.
Disse medlemmer viser til brev til komiteen datert
3. februar 2010 fra Olav Skjevesland, preses Bispemøtet, Jens-Petter
Johnsen, direktør Kirkerådet, Bente Sandvig, styreleder Samarbeidsrådet
for Tros- og Livssynssamfunn, Ørnulf Steen, generalsekretær Norges
Kristne Råd, Shoaib Sultan, generalsekretær Islamsk Råd Norge, Rolf
Kjøde, styreleder Norsk Råd for Misjon og Evangelisering og Torgeir Flateby,
generalsekretær Kristne Friskolers Forbund. Disse medlemmer viser
til brevet der det heter følgende:
«Som representanter for trossamfunn og trosbaserte virksomheter
i Norge vil vi oppfordre Stortinget til å legge til grunn den rett
trossamfunnenes og andre virksomheter med religiøst formål har til
selv å definere hvordan stillinger er relatert til virksomhetens formål
og hvilke krav om lojalitet og livsstil som derfor må stilles. For
de trossamfunn som støtter forslaget om å ta bort gjeldende paragraf
13-3 tredje ledd, har en slik forståelse av religionsfriheten vært
en absolutt forutsetning. De trossamfunn og trosbaserte virksomheter
som er kritiske til lovendringen er det hovedsaklig fordi det skaper
usikkerhet om trosbaserte organisasjoners fortsatte mulighet til
å ansette i samsvar med organisasjonens formål. Vi vil derfor oppfordre
komiteen til i videre arbeid med merknader og lovtekst å legge til
grunn en forståelse av saklighetskriteriene som ivaretar trossamfunns
og trosbaserte virksomhet behov for indre selvstyre.»
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig
Folkeparti støtter den forståelsen av religionsfriheten
som her legges til grunn.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
regjeringen ifølge lovforslaget vil fjerne det særlige unntaket
for trossamfunn til å forskjellsbehandle søkere med en homofil samlivsform
ved ansettelser, men at hensynet til trosfriheten tilsier en viss
unntaksadgang til å forskjellsbehandle på grunn av søkers samlivsform eller
kjønn. Flertallet støtter at det ikke kan være kulturelt
betinget praksis, men kun forskjellsbehandling som tydelig kan belegges
i troslæren for trossamfunnet som er beskyttet gjennom en unntaksadgang. Flertallet legger
til grunn at forskjellsbehandlingen må være saklig, nødvendig og
forholdsmessig overfor den som utsettes for forskjellsbehandlingen.
Det er ønskelig med en mest mulig klar bestemmelse på dette området,
og flertallet støtter lovforslaget hvor bestemmelsen
om unntaksadgangen for trossamfunn oppheves, da denne gir en uklar
anvisning til hvilke stillinger som omfattes av unntaksadgangen.
Flertallet viser til at bestemmelsen i arbeidsmiljøloven
§ 13-3 første ledd innebærer at forskjellsbehandlingen skal være
saklig. Dersom forskjellsbehandlingen er religiøst begrunnet har
forskjellsbehandlingen et saklig formål. For at en handling kan sies
å være religiøst begrunnet, må det være tale om forhold som har
nær sammenheng med selve religionsutøvelsen, dvs. praktiseringen
av religionen. Flertallet vil understreke at dette
vil være et lærespørsmål begrunnet i det enkelte trossamfunns lære, og
derfor vil være av ulik art. Flertallet viser til
at Graver-utvalget mener at det ikke bør stilles krav til enighet
om læren i trossamfunnet, og at lovforslaget støtter dette. De samme
betingelser for trossamfunnets lære må også ligge til grunn for
vurdering av om forskjellsbehandlingen er nødvendig, og dermed omfattet
av adgangen til å forskjellsbehandle homofile. Trossamfunnenes rett
til autonomi i indre anliggender er et moment som trekker i retning
av at trossamfunnets egen vurdering av nødvendigheten ikke overprøves. Flertallet slutter
seg også til lovforslagets krav om forholdsmessighet, slik at den
virkning som forskjellsbehandlingen får for den som forskjellsbehandlingen
måtte gjelde, skal veies opp mot betydningen for at trossamfunnet
får beholde sin praksis. Det er i utgangspunktet bare forhold som
rammer den enkelte på en helt uakseptabel måte som kan kjennes ulovlige
på grunn av uforholdsmessighet. Ved ansettelse i lærestillinger
og andre stillinger knyttet til forkynnelse og trosutøvelse, vil
ikke kravet få praktisk betydning. Det kan derimot få betydning
i forhold til stillinger som har svakere sammenheng med religionsutøvelsen
eller tale om andre virksomheter som drives av trossamfunn eller
som har et religiøst formål. Trossamfunnet må velge en minst mulig
inngripende løsning der det er mulig.
Flertallet viser til at ansettelser i henholdsvis trossamfunn
og virksomheter som drives av trossamfunn og virksomheter som har
et religiøst formål faller i utgangspunktet under bestemmelsens
anvendelsesområde. Ansettelse av religiøse ledere, prester og lærere
i trossamfunn ligger i bestemmelsens kjerneområde. Lovens vilkår
for å forskjellsbehandle kan også være oppfylt i saker som gjelder
annen type stilling som har en religiøs funksjon, og det må da godtgjøres
at en ansatt må medvirke til gjennomføringen av aktivitet med religiøst
innhold som virkeliggjør virksomhetens formål. Flertallet slutter
seg til prinsippet om at den som påberoper seg en unntaksregel må
dokumentere at vilkårene er oppfylt, i tråd med reglene om delt
bevisbyrde i likestillingsloven og arbeidsmiljøloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti ønsker å gå imot regjeringens
forslag, og vil på dette punkt beholde loven slik den er i dag.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, deler regjeringens vurdering av at det i
hovedsak er søkerens samlivsform som kan være relevant, og ikke
vedkommendes seksuelle orientering eller legning.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, viser til at regjeringens lovforslag gir
adgang til å forskjellsbehandle kvinner, forutsatt at forskjellsbehandlingen
er saklig, nødvendig og forholdsmessig.
Flertallet viser videre til at Norge er bundet av
internasjonale forpliktelser som gir føringer om hvordan forholdet
mellom trosfrihet og kjønnsdiskriminering skal reguleres.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, støtter at adgangen
til å forskjellsbehandle kvinner sees i sammenheng med den foreslåtte
adgangen til å forskjellsbehandle på grunn av homofil samlivsform,
som foreslås regulert gjennom arbeidsmiljølovens § 13–3 første ledd.
Et tredje flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, vil fremheve behovet
for at kvinners vern mot diskriminering skal være like sterkt som
for andre grupper, og har på samme måte som regjeringen forhåpninger
om at endringen i unntaksbestemmelsen vil bidra til å øke trossamfunnenes
bevissthet og fokus på i hvilken grad de mener det er nødvendig
å forskjellsbehandle kvinner i forhold til religiøse funksjoner
og ritualer, samt ansettelser og utnevnelser som har en religiøs funksjon.
Flertallet, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, deler regjeringens vurdering av at bestemmelsen
bør plasseres i § 3, særlig fordi denne plasseringen bidrar til
størst mulig forutberegnlighet, og at ombudet også kan uttale seg
om trossamfunnet oppfyller vilkårene etter diskrimineringsforbudet
i § 3.
Flertallet støtter regjeringens forslag til endring
i likestillingsloven § 2, som innebærer å fjerne referansen til
«med unntak av indre forhold i trossamfunn» slik at loven vil bli
gjeldende på alle samfunnsområder.
Flertallet er videre enig i at det er de internasjonale
menneskerettighetskonvensjonene som skal danne grunnlag for forskjellsbehandling
på grunn av kjønn i trossamfunnene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å gå imot regjeringens forslag, og vil på dette punkt beholde loven
slik den er i dag.
Komiteen viser til forslaget om å innføre
et forbud mot å spørre om graviditet, adopsjon og familieplanlegging
i likestillingsloven § 4 nytt tredje ledd. Komiteen støtter
dette.
Komiteen mener forslaget er en klargjøring av rettstilstanden,
da man i dag heller ikke kan vektlegge opplysninger om familieplanlegging
i en ansettelsessituasjon. Komiteen mener forslaget
vil styrke det allerede lovfestede diskrimineringsvernet.
Komiteen viser til regjeringens forslag
om presiseringer i diskriminerings- og tilgjengelighetsloven og
diskrimineringsombudsloven, og mener endringene vil bidra til en
klargjøring av gjeldende lovverk.