Stortingsrepresentantene Ulf Leirstein og Robert Eriksson
fremmet 25. mars 2010 følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta kontakt med partene
i arbeidslivet og tilby skattelettelse som bidrag til et moderat
lønnsoppgjør.»
Det vises til Dokument 8:105 S (2009–2010) for en
nærmere redegjørelse og begrunnelse for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser
til at finansministeren har avgitt uttalelse om forslaget til finanskomiteen
i brev av 28. april 2010. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, tilrår at forslaget
ikke vedtas.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, vil
peke på den lange tradisjonen man har for lønnsdannelsen i Norge, hvor
partene i arbeidslivet har ansvaret for lønnsoppgjørene. Dette har
fungert godt i mange år, og partene har tidligere vist evnen til
å ta hensyn til den til enhver tid gjeldende økonomiske situasjon.
Det er derfor ingen grunn til å politisere lønnsforhandlingene med
å koble skattepolitikken opp mot dem. Dette er også en kobling som
vil være dårlig egnet som et inntektspolitisk virkemiddel. En skattelette
nå vil ha to mulige konsekvenser. Enten må man dekke det inn ved å
øke oljepengebruken, eller så må man dekke det inn ved å kutte på
utgiftssiden i statsbudsjettet. Det første vil føre til høyere rente
enn det man har forutsatt, og dermed en styrket krone som vil redusere
konkurransekraften i eksportrettete virksomheter. Kutt i utgiftssiden
vil innebære kutt i viktige velferdsoppgaver som for eksempel utdanning,
helse og omsorg. Dette er ikke i tråd med regjeringens prioriteringer.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til dokumentet og
vil bemerke at representantforslaget er fremmet så sent at det ikke
var noen mulighet til å få det ferdigbehandlet før etter at lønnsoppgjøret
for 2010 i stor grad er ferdig forhandlet av partene i arbeidslivet.
Oppgjøret har foregått i relativt rolige former, og næringslivets
parter har selv løst utfordringene. Det er slik det bør være.
Disse medlemmer vil understreke
at skatteletter for privatpersoner er et viktig finanspolitisk tiltak.
Senket skattenivå gjør det mer lønnsomt å arbeide og iverksette
aktivitet og har en rask virkning overfor den enkelte arbeidstager.
Norsk økonomi har klart seg relativt godt gjennom finanskrisen,
men ettervirkningene av krisen er fortsatt ikke over. Vi har urovekkende tegn
til en todeling av økonomien. Den konkurranseutsatte delen av næringslivet
opplever fortsatt tøffe markeder og svak etterspørsel, mens skjermet
sektor på mange måter har unngått spesielle belastninger. Norge
og store deler av verden er nå i en situasjon der man sakte, men sikkert
må trappe ned de ekstraordinære tiltakene som ble iverksatt i forbindelse
med finanskrisen. Disse medlemmer er opptatt av at man
må ha fokus på å komme tilbake til en god balanse mellom offentlig,
skjermet og konkurranseutsatt sektor i Norge.
Disse medlemmer mener imidlertid
at det er partene i arbeidslivet som har ansvaret for gjennomføringen
og resultatene av de årlige lønnsoppgjørene. Skattereduksjoner er
noe som hører til under de ordinære budsjettbehandlingene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til begrunnelsen i representantforslaget, anført av forslagsstillerne,
og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta kontakt med partene
i arbeidslivet og tilby skattelettelse som bidrag til et moderat
lønnsoppgjør.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber regjeringen ta kontakt med partene
i arbeidslivet og tilby skattelettelse som bidrag til et moderat
lønnsoppgjør.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:105 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein og Robert Eriksson om
skattelette i forbindelse med lønnsoppgjøret – vedtas ikke.
For å støtte opp under konkurranseutsatt sektor må
vi føre en ansvarlig økonomisk politikk, slik bl.a. handlingsregelen
for finanspolitikken og retningslinjene for pengepolitikken legger
til rette for. Rammeverket for den økonomiske politikken har bidratt
til en stabil økonomisk utvikling i Norge. Det har vist seg robust
gjennom flere utfordrende perioder for norsk økonomi. Regjeringen
legger stor vekt på å videreføre dette.
For å dempe utslagene av finanskrisen på realøkonomien
og arbeidsmarkedet i Norge, satte Norges Bank styringsrenten markert
ned fra oktober 2008 til juni 2009. I tråd med handlingsregelen
besluttet Regjeringen og Stortinget i januar 2009 målrettede og
midlertidige tiltak i finanspolitikken for å forhindre en markert
økning i arbeidsledigheten. Dette ble også fulgt opp i revidert
budsjett i mai i fjor. Penge- og finanspolitikken har, sammen med
omfattende tiltak rettet mot finansmarkedene, bidratt til at Norge
har klart seg bedre enn de fleste andre land i denne vanskelige
tiden i internasjonal økonomi. Arbeidsledigheten har ifølge Statistisk
sentralbyrås arbeidsmarkedsundersøkelse (AKU) holdt seg stabil rundt
3 1/4 pst. gjennom annen halvdel av 2009 og fram til nå. Norge har
det laveste ledighetsnivået i Europa og ledigheten er lavere enn
man kunne frykte høsten 2008 og i begynnelsen av 2009.
De finanspolitiske tiltakene har brakt bruken
av oljepenger over statsbudsjettet opp på et høyt nivå. Både for
å redusere presset for en styrking av kronen og for å understøtte
langsiktig handlefrihet og troverdighet i finanspolitikken er det
nå viktig at vi bringer bruken av oljepenger tilbake til 4-prosentbanen
for forventet avkastning av Statens pensjonsfond utland. En skattelette
som foreslått i Dok 8:105S vil innebære økt bruk av oljepenger.
Norges Bank har pekt på at en høyere oljepengebruk vil innebære
at Norges Bank vil sette renten mer opp enn ellers. Det vil i sin tur
øke faren for en styrking av kronen, noe som særlig vil gå ut over
konkurranseutsatt sektor. Situasjonen for flere eksportrettede virksomheter
er allerede vanskelig som følge av tilbakeslaget i internasjonal
økonomi og lavere etterspørsel og priser i viktige markeder for
norsk eksport.
En kan unngå en slik virkning dersom en dekker inn
en skattelette ved å kutte på utgiftssiden. Da må det kuttes i viktige
velferdsoppgaver som for eksempel utdanning, helse og omsorg. Dette
er ikke i tråd med Regjeringens prioriteringer.
Årets lønnsoppgjør er nå godt i gang. Den norske lønnsforhandlingsmodellen
bygger på at lønnsveksten over tid må holdes innenfor rammer som konkurranseutsatt
sektor kan leve med. Dette er nødvendig for at vi skal kunne opprettholde
balanse i utenriksøkonomien på lang sikt, også når oljevirksomheten
gradvis avtar i betydning. På denne bakgrunn legger modellen opp
til at konkurranseutsatt sektor skal forhandle først, og at resultatene
fra disse forhandlingene må være retningsgivende for lønnsutviklingen
i de øvrige sektorene.
Det er i årets oppgjør oppnådd enighet om løsninger
innen flere forhandlingsområder i privat sektor. Hensynet til den
vanskelige situasjonen som konkurranseutsatt sektor står overfor
står sentralt i årets oppgjør, og resultatene fra forhandlingene
innebærer økonomiske rammer som er langt lavere enn den lønnsveksten
vi har sett i Norge de siste årene. Det er viktig at også de resterende
oppgjørene støtter opp om dette.
Gjennomføringen av lønnsoppgjørene er partenes
eget ansvar. Regjeringen anser det ikke som aktuelt å koble skattepolitikken
opp mot lønnsoppgjørene, slik det foreslås i Dok 8:105S (2009-2010).
I tillegg til at det vil være prinsipielt meget uheldig å knytte
endringer i skattesystemet opp mot lønnsforhandlingene, er en slik kobling
et lite egnet inntektspolitisk virkemiddel.
Oslo, i finanskomiteen, den 6. mai 2010
Torgeir Michaelsen |
Gunnar Gundersen |
leder |
Ordfører |