Stortingsrepresentantene Borghild Tenden og Trine
Skei Grande fremmet 14. april 2010 følgende forslag:
«I
Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet
for 2011, opprette en tilskuddsordning for å stimulere til økt bruk
av elbiler i offentlig flåtedrift.
II
Stortinget ber regjeringen fjerne moms på leasing
av elbiler i forbindelse med revidert statsbudsjett for 2010.»
Det vises til Dokument 8:112 S (2009–2010) for en
nærmere redegjørelse og begrunnelse for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser
til at finansministeren har avgitt uttalelse om forslaget til finanskomiteen
i brev av 30. april 2010. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at det i dag finnes sterke insentiver til å velge elbil.
Gjennom avgiftssystemet er elbil fritatt for engangsavgift, merverdiavgift og
veibruksavgift. I tillegg ilegges elbil den laveste årsavgiftssatsen.
Det finnes også en rekke andre gunstige ordninger for elbileiere,
som for eksempel rett til å kjøre i kollektivfelt, gratis parkering
og fri passering i bomringer. Til sammen utgjør dette en vesentlig
støtte til kjøp og bruk av elbiler.
Flertallet viser til finansministerens
vedlagte brev til komiteen der forslagene fra representantene Tenden
og Skei Grande kommenteres. Det framkommer her blant annet at fritaket
fra engangsavgiften alene utgjør mellom 20 000 og 50 000 kroner
per elbil, og at den årlige besparelsen av redusert årsavgift er
om lag 2 400 kroner. Flertallet viser videre til
at statsrådens svar på forslaget om å utvide gjeldende merverdiavgiftsfritak
ved omsetning av elbiler til også å omfatte leasing av biler, ble
gjennomgått i Ot.prp. nr. 1 (2004–2005) Skatte og avgiftsopplegget
2005 – lovendringer. Konklusjonen fra denne er at fritak fra den
generelle avgiftsplikten som ikke er begrunnet ut fra avgiftsmessige
hensyn, bør unngås, og at direkte støtteordninger er mer hensiktsmessig
for å gjennomføre slike tiltak.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ønsker fortsatt å legge til rette for at flere går over til ikke-fossilt
drivstoff. Det er viktig med ordninger som sikrer at det er lønnsomt
å velge miljøvennlige transportløsninger, av hensyn til klima og
lokalt miljø. Det er også viktig at det offentlige går foran og
velger elbil der hvor det er praktisk mulig. Dette flertallet viser
i den sammenheng til at det kan være praktiske årsaker – knyttet
til rekkevidde, lastekapasitet og begrensninger i antall passasjerer
– som er grunnen til at andre biler enn elbiler velges. Dette
flertallet viser ellers til at skatter og avgifter behandles
i statsbudsjettet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre støtter del II i
representantforslaget. Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fjerne moms på leasing
av elbiler i forbindelse med revidert statsbudsjett for 2010.»
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til et politisk ønske
om å få flere til å kjøpe og benytte elbiler. Flere elbiler vil
bidra til reduserte drivstoffutslipp og bidra til renere luft særlig
i byene. Stortinget har vedtatt en økt satsing på bygging av nye
ladestasjoner og strømuttak, og da må Stortinget bidra til en forsterket
satsing på bruk av elbiler. Elbilene er for øvrig allerede fritatt
for engangsavgift og årsavgift, og har nullsats for merverdiavgift.
Til tross for dette synes disse medlemmer at antall elbiler på norske
veier er for lavt. Disse medlemmer ønsker derfor
å stimulere arbeidsgivere og arbeidstakere til å velge elbiler som
firmabil ved å frita elbiler for fordelsbeskatning.
Disse medlemmer viser til gjeldende
rammebetingelser for elbiler, Høyres forslag i denne sak og forslagsstillernes
punkt to, som er likt Høyres forslag i forbindelse med statsbudsjettet for
2010. Disse medlemmer mener dermed at summen av disse
tiltakene er en tilskuddsordning som både private og offentlige
kan og bør benytte seg av og mener derfor at forslaget ikke er nødvendig.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Det innføres momsfritak for leasing av batteri
i elbiler i forbindelse med revidert statsbudsjett for 2010.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er mange ulike behov som melder seg når en skal velge
bil og biltype. Elbiler har gjennom mange forskjellige ordninger store
fordeler fremfor biler som bruker fossilt brennstoff. For disse
medlemmer er det viktig å kunne bygge opp et avgiftssystem
og et avgiftsnivå som er tilpasset brukerne, noe som ikke er tilfellet
i dag. Forslagsstillerne skriver i dokumentet at de ønsker å innføre
en tilskuddsordning for elbiler etter modell fra Enova, og at denne
skal finansieres ved en avgift på avgiftspliktig drivstoff.
Store deler av den offentlige bilflåten brukes
i dag av kommunene, og en stor andel av dette er i bruk innenfor
hjemmebasert omsorg. På grunn av behovet for fremkommelighet på
vinteren brukes en stor andel firehjulsdrevne biler til dette formålet.
Denne type bil kommer dårlig ut i dagens avgiftssystem, og dette
fører til store kostnader for kommunene. Dette vil gjelde for store
deler av den offentlige bilbruken. En ordning slik som skissert
av forslagsstillerne med økning i drivstoffavgiftene for å finansiere
den, vil føre til store kostnadsøkninger for både kommuner og privatpersoner. Disse
medlemmer støtter derfor ikke et slikt forslag.
Disse medlemmer mener derimot
at det er viktig at det gjøres en bred analyse over avgiftsnivået,
og de forskjellige ordninger som er for bil og bilbruk, med sikte
på å senke avgiftene.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet
for 2011 gjennomgå det totale avgiftsnivået på bil og bilbruk med
sikte på å redusere disse.»
Disse medlemmer viser videre
til at det i dag er fritak for merverdiavgift ved kjøp av elbil, men
hvis kunden velger å lease bilen, blir det beregnet merverdiavgift. Disse
medlemmer mener at kjøp og leasing av elbiler bør likebehandles,
og støtter derfor representantforslagets del II (ovenfor i innstillingen).
Komiteens medlem fra Venstre er
skuffet, men ikke overrasket, over at regjeringen og regjeringspartiene
nok en gang – og uten særlig politisk substans – velger å gå mot
forslag fra Venstre og øvrige opposisjonspartier som vil bidra til
miljøvennlige løsninger og dermed mindre klimautslipp.
Dette medlem viser til at flertallet
i sine merknader i realiteten skriver rett ut at elbiler har nok
gunstige støtteordninger som det er, og at det derfor ikke er behov
for nye og utvidede tiltak.
Dette medlem viser til at representantforslaget har
to hovedelementer. Det ene, og viktigste, er at det opprettes en
tilskuddsordning for å stimulere til økt bruk av elbiler i offentlig
flåtedrift. Det offentlige disponerer i dag et sted mellom 8 000 og
10 000 personbiler til utøvelse av daglige tjenesteyting. En minimal
andel av disse bilene er elbiler. Begrunnelsen for dette er i all
hovedsak økonomisk. Merkostnaden ved innkjøp av ladbare biler er
i dag en vesentlig barriere for kommuner og andre offentlige virksomheter
som ønsker å ta i bruk slike biler. En tilskuddsordning vil derfor
kunne være akkurat det avgjørende elementet som gjør at man velger
en miljøvennlig elbil i stedet for en vanlig «fossil-bil».
Dette medlem er også av den oppfatning
at en slik tilskuddsordning er en direkte oppfølging av klimaforlikets
punkt 6.9, hvor avtalepartene er enige om at offentlige virksomheter
må ligge i front innen bruk av lavutslippskjøretøy i egen virksomhet.
Dette medlem kan ikke tolke finansministerens
brev og flertallets merknader annerledes enn at regjeringen og regjeringspartiene
også på dette punktet nå bryter inngåtte avtaler og miljøpolitiske
løfter, når finansministeren skriver at «jeg mener at den enkelte
virksomhet er best egnet til å vurdere slike forhold, siden de kjenner virksomhetenes
behov best», og at denne argumentasjonen gjentas av flertallet. Dette
medlem mener at dette er utrolig passivt fra en regjering
og fra regjeringspartiene som nå har abdisert helt i klima- og miljøpolitikken.
Det andre og komplimenterende forslaget i representantforslaget
er å fjerne moms på leasing av elbiler, et tiltak som har minimal
provenyeffekt jf. svar på spørsmål 129 fra Venstres gruppe i forbindelse
med statsbudsjettet for 2010.
Dette medlem stiller seg uforstående
til at flertallet avviser forslaget under henvisning til at skatter
og avgifter behandles i statsbudsjettet. For det første har komiteen
nå en parallell sak til behandling, Prop. 119 LS (2009–2010) hvor
det foreslås endringer i mva-reglene på kultur- og idrettsområdet
med et provenyanslag på 335 mill. kroner årlig og om lag 110 mill.
kroner i bokført effekt i 2010. Til sammenligning vil provenyeffekten
av mva-endringene i dette representantforslaget være på 1–2 mill.
kroner. For det andre er forslagene som er fremmet i representantforslaget,
direkte knyttet til henholdsvis statsbudsjettet for 2011 og revidert
nasjonalbudsjett for 2010, og er således nettopp i tråd med det
flertallet selv peker på. Dette medlem fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet
for 2011, opprette en tilskuddsordning for å stimulere til økt bruk
av elbiler i offentlig flåtedrift.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fjerne moms på leasing
av elbiler i forbindelse med revidert statsbudsjett for 2010.
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre:
Forslag 2
Det innføres momsfritak for leasing av batteri
i elbiler i forbindelse med revidert statsbudsjett for 2010.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet
for 2011 gjennomgå det totale avgiftsnivået på bil og bilbruk med
sikte på å redusere disse.
Forslag fra Venstre:
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet
for 2011, opprette en tilskuddsordning for å stimulere til økt bruk
av elbiler i offentlig flåtedrift.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:112 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Borghild Tenden og Trine Skei Grande
om tiltak for å øke bruken av elbiler – vedtas ikke.
Jeg viser til forslaget fra representantene Borghild
Tenden og Trine Skei Grande om at Regjeringen oppretter en tilskuddsordning
for økt bruk av elbiler i offentlig flåtedrift og fjerner moms på
leasing av elbiler.
Representantene viser til at bruk av elbiler
kan bidra til å nå klimamålene og redusere lokale utslipp uten at
bilbruken må begrenses. Det vises i den forbindelse til at mange
offentlige virksomheter med fordel kunne benyttet elbil istedenfor andre
biler, men at dette ikke skjer fordi elbiler er dyrere i innkjøp.
Videre vises det til at mange offentlige flåteeiere i stor grad
leaser biler. For å avhjelpe dette foreslås følgende:
I
Stortinget ber regjeringen,
i forbindelse med statsbudsjettet for 2011, opprette en tilskuddsordning
for å stimulere til økt bruk av elbiler i offentlig flåtedrift.
II
Stortinget ber regjeringen
fjerne moms på leasing av elbiler i forbindelse med revidert statsbudsjett
for 2010.
Jeg viser til at elbiler i dag er svært gunstig
behandlet i avgiftssystemet. Elbiler er fritatt fra engangsavgift
og betaler den laveste årsavgiftssatsen. Elbiler er også fritatt
fra merverdiavgift, dvs. at salg av nye elbiler blir ilagt nullsats
istedenfor den generelle merverdiavgiftssatsen på 25 pst. Elbiler
blir heller ikke ilagt veibruksavgift, som bensin- og dieselbiler blir
ilagt gjennom bensin- og autodieselavgiften. Alle disse avgiftsfordelene
gjør at elbiler blir betydelig billigere i innkjøp og bruk, sammenlignet med
en situasjon uten avgiftsfordeler. I tillegg til avgiftsfordelene
har elbiler en del andre fordeler. Eksempler på slike fordeler kan
være rett til å kjøre i kollektivfeltet, gratis parkering på parkeringsplasser,
fri passering av bomringer og lignende.
Avgiftsfordelene for elbiler utgjør vesentlig
indirekte støtte til kjøp av slike biler. Eksempelvis vil momsfritaket
for elbil ha en verdi på 50 000 kroner per elbil, ved en salgspris
på 200 000 kroner. Videre har fritaket for engangsavgift en verdi
mellom om lag 20 000 kroner til over 50 000 kroner per elbil, sammenlignet
med små biler med forbrenningsmotor. Den årlige besparelsen av redusert
årsavgift er om lag 2 400 kroner.
Avgiftsbesparelsene for elbiler er like relevante for
offentlige virksomheter som for private, siden offentlige virksomheter
også må betale engangsavgift, årsavgift og merverdiavgift på biler.
Det antas derfor at disse fordelene tas med i betraktningen ved
vurderingen av valg av kjøretøy for den enkelte virksomhet. Det
kan imidlertid være andre forhold som tilsier at virksomheter velger
andre biler enn elbiler. Dette kan eksempelvis knyttes til dagens
elbilers begrensede rekkevidde og lasteevne eller begrensningen
i antall passasjerplasser. Jeg mener at den enkelte virksomhet er
best egnet til å vurdere slike forhold, siden de kjenner virksomhetenes behov
best. Det er imidlertid viktig å tilrettelegge slik at virksomhetene
og forbrukere tar hensyn til eksterne kostnader, som eksempelvis
klimagassutslipp, ved valg av kjøretøy. Avgiftssystemet er et viktig
virkemiddel for å gi virksomheten det rette beslutningsgrunnlaget, ved
å eksempelvis avgiftslegge klimagassutslipp. Jeg mener elbilens
avgiftsfordeler er tilstrekkelig for å nå dette målet. I tillegg
minner jeg om at det i forbindelse med tiltakspakken i 2009 ble
bevilget 50 mill. kroner til utbygging av ladestasjoner for elbiler
og plug-in hybrider.
Når det gjelder spørsmålet om å utvide gjeldende merverdiavgiftsfritak
ved omsetning av elbiler til også å omfatte utleie og leasing viser
jeg til at Finansdepartementet har vurdert spørsmålet tidligere,
se Ot.prp. nr. 1 (2004-2005) Skatte- og avgiftsopplegget 2005 –
lovendringer. Her vises det til at merverdiavgiften er en generell
forbruksavgift på varer og tjenester, og at fritak fra den generelle
avgiftplikten som ikke er begrunnet ut fra avgiftsmessige hensyn
bør unngås. Generelt er det mer hensiktsmessig å gjennomføre denne typen
tiltak gjennom direkte støtteordninger. Et fritak fra plikten til
å beregne utgående merverdiavgift ved omsetning av elbiler, samtidig
som den avgiftspliktige har fradragsrett for all inngående merverdiavgift
(0-sats), medfører dessuten en subsidiering gjennom avgiftssystemet. Som
det fremgår av omtalen i Ot.prp. nr. 1 (2004-2005) fant ikke Bondevik
II at det forelå gode nok argumenter for å utvide fritaket for elbiler
til også å omfatte utleie/leasing. Jeg mener denne vurderingen fortsatt
er relevant.
Oslo, i finanskomiteen, den 19. mai 2010
Torgeir Micaelsen |
Lars Egeland |
leder |
ordfører |