I representantforslaget fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre en prøveordning
der fartsgrensen på motorveier klasse A settes til 120 km/t.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, viser til representantforslag
om å øke fartsgrensene på motorveier klasse A til 120 km/t.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser videre til vedlagte uttalelse,
datert 5. mai 2010, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i
saken, der det pekes på at økt fart vil ha negative konsekvenser.
Det fremgår også klart at det er en årsakssammenheng mellom fart, antall
ulykker og ulykkenes alvorlighetsgrad. Flertallet registrerer
videre at støy og forurensing også vil øke som et resultat av høyere fart.
Flertallet kan ikke se at en
marginal tidsgevinst for enkelte bilister ved å sette opp fartsgrensa
fra 100 km/t til 120 km/t, veier opp for de ulempene dette vil skape
både i form av økt risiko for ulykker og økte utslipp.
Flertallet foreslår at forslaget
ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Trygg Trafikk i 2005 påpekte at firefeltsveiene er gode nok
til at topphastigheten kan økes til 120 km/t, og E6 i Østfold ble
trukket frem som en vei der dette ville være hensiktsmessig. Disse
medlemmer viser til at ANB hadde en sak om dette 22. august
2005, og nyheten ble publisert i blant annet Fredrikstad Blad 23. august
2005. Trygg Trafikk snudde imidlertid i forbindelse med valgkampen
2009. Disse medlemmer tror denne helomvendingen hadde
mer med partipolitikk enn trafikksikkerhet å gjøre.
Disse medlemmer vil videre vise
til at fartsgrensene på de beste motorveiene i Danmark ble økt til
130 km/t i 2004, og det er ifølge den danske organisasjonen FDM
ikke grunnlag for å si at det er en sammenheng mellom økte fartsgrenser og
antallet ulykker. Forutsetningen er at veiene er gode nok. Det danske
Vejdirektoratet har i en rapport hevdet det motsatte, men har fått
kritikk for ikke å ha forholdt seg til signifikantgrensen på 95
pst. som benyttes i annen forskning på området. Disse medlemmer vil
videre peke på at seksjonsleder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen,
Finn Harald Amundsen, er en av de fremste ekspertene på fartsgrenser
i Norge. I forbindelse med oppslag i Nettavisen 2. april 2008 svarer
han på spørsmål om hvorfor man ikke kan kjøre fortere når fartsgrensene
settes opp andre steder:
«Vi fikk nei av Samferdselsdepartementet den gangen
vi foreslo en økning til 110 km/t. En av årsakene er at jo høyere
farten er, jo mer utslipp blir det, sier Amundsen.»
Disse medlemmer vil også trekke
frem at to uavhengige rapporter fra Folksam og Trygg Trafikks svenske
søsterorganisasjon NTF viser at dårlige veier medvirker til 70–72
pst. av dødsulykkene i trafikken. Disse medlemmer påpeker
at Norge har dårligere veier enn Sverige, og har enda høyere andel
dødsulykker som skyldes dårlig vei. Disse medlemmer viser
til at 33 pst. av dem som døde på norske veier i 2008, døde i møteulykker,
38 pst. døde i utforkjøringer og 9 pst. døde i kryssulykker. Dette
er til sammen 80 pst. Ifølge leder for trafikksikkerhet i Statens
vegvesen, Finn Harald Amundsen, reduserer motorveiutbygging antall
dødsulykker med 80–90 pst. Strekninger i Vestfold og Østfold som
tidligere ble omtalt som dødsveier, har gjennom motorveiutbygging
blitt blant de sikreste i landet. Disse medlemmer vil
peke på at prøveordningen med økt fartsgrense kun skal gjelde på
nye firefelts veier som er dimensjonert for slik fart.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre en prøveordning
der fartsgrensen på motorveier klasse A settes til 120 km/t.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til vedtatte nullvisjon i St.meld. nr. 16 (2008–2009), og at Høyre
er forpliktet av målet om null drepte i trafikken, som følge av
veiens beskaffenhet. Disse medlemmer mener det er
viktig at veiens fartsgrense vurderes ut fra veiens beskaffenhet
og omgivelser, og at det alltid er sikkerheten i trafikken som må
være avgjørende.
Disse medlemmer har merket seg
Sveriges forsøksprosjekt med heving av fartsgrenser fra 110 til
120 km/t på 260 km av motorveinettet, og at dette skal evalueres
i 2011.
Disse medlemmer viser til Transportøkonomisk
institutt (TØI) sin vurdering av valg av fartsgrenser på veinettet
på vegne av Vegdirektoratet, lagt frem i 2009, som viser at det
er samfunnsøkonomisk lønnsomt å øke fartsgrensene til 110 km/t på
Motorvei A, mens en fartsgrenseøkning på Motorvei B er klart ulønnsomt.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til rette
for tre prøveprosjekter hvor fartsgrensene økes til 110 km/t på
egnede strekninger. Prosjektet evalueres etter fem år».
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen innføre en prøveordning
der fartsgrensen på motorveier klasse A settes til 120 km/t.
Forslag fra Høyre:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
tre prøveprosjekter hvor fartsgrensene økes til 110 km/t på egnede
strekninger. Prosjektet evalueres etter fem år.
Forslag til tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:116 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Peter N. Myhre, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik om å øke fartsgrensen på motorveier klasse A til 120 km/t
– bifalles ikke.
Jeg viser til brev av 27. april 2010 fra Stortingets Transport-
og kommunikasjonskomité, hvor det bes om en uttalelse fra Samferdselsdepartementet
til Dokument 8:116 S (2009-2010) om å øke fartsgrensen på motorveger
klasse A til 120 km/t. I forslaget bes det om å innføre en prøveordning
der fartsgrensen på motorveger klasse A settes til 120 km/t.
Fartsgrensen på motorveger i Norge ble i 2001 hevet
fra 90 km/t til 100 km/t. I første omgang gjaldt dette om lag 100
km motorveg med høy utformingsstandard. Dette forsøket ble evaluert av
Statens vegvesen. Resultatene viste at gjennomsnittsfarten økte
med 1 km/t til 3 km/t, og det var ingen merkbar økning i antall
personskadeulykker. Dette tyder på at et flertall av trafikantene
fant den nye fartsgrensen rimelig. Ulykkesutviklingen ble forklart
ut fra at det samtidig ble gjennomført flere andre trafikksikkerhetstiltak
og at langt de fleste trafikantene allerede kjørte som om fartsgrensen
var 100 km/t.
I dag er om lag 240 km av motorvegene skiltet med
fartsgrense 100 km/t.
De fartsmålinger vegvesenet gjennomfører viser at
den gjennomsnittlige kjørefarten på motorvegnettet vårt nå er 99,1
km/t, og således ikke har beveget seg særlig siden 2001. I 2001
var tilsvarende gjennomsnittsfart 99,9 km/t og i 2006 var den 99,7
km/t. Dette tyder ikke på at det er et stort press for å heve fartsgrensen
ytterligere.
Normalt vil det være slik at gjennomsnittsfarten øker
med om lag 3 km/t for hver 10 km/t fartsgrensen heves. Ved å heve
fartsgrensen med 20 km/t vil sannsynligvis gjennomsnittlig kjørefart øke
med 6 km/t eller noe mer. På en strekning på 10 km vil dette bety
en tidsbesparelse på 20 sekunder for gjennomsnittsbilisten og 60 sekunder
for en som øker kjørefarten med 20 km/t.
Økt kjørefart vil medføre negative konsekvenser.
Antall ulykker vil øke, støyen fra bildekk og motor vil øke og forurensingene
vil øke. Det er en veldokumentert nær sammenheng mellom kjørefart
og antall ulykker og ulykkenes alvorlighetsgrad. Dette vil også
gjelde på motorveger. En fartsøkning på 6 km/t for personbilene
vil gi en sannsynlig økning av antall drepte med 30 prosent og antall
hardt skadde med 19 prosent. Tilsvarende vil støyen øke med om lag
0,6 dB, hvilket vil føles som om en flytter 10 meter nærmere vegen.
Videre vil CO2-utslippet fra personbilene øke med om lag 5 prosent,
og også konsentrasjonene av svevestøv og NO2 vil øke noe. Forskrift
om begrensning av forurensing inneholder juridisk bindende grenseverdier
for lokal luftforurensing. Det er derfor viktig å vurdere fartsgrenseøkning
i forhold til vegens omgivelser. En personbil som øker farten med
20 km/t vil øke drivstofforbruket sitt med rundt 20 prosent.
En fartsgrense på 120 km/t vil føre til at antallet forbikjøringer
og feltskifter øker ettersom det vil bli større fartsspredning,
dvs. at trafikantene foretar ulike fartsvalg. Tunge kjøretøy vil
fortsatt ha en fartsgrense på 80 km/t, samtidig som mange trafikanter,
herunder særlig eldre trafikanter, vil synes at det å kjøre i 120
km/t vil være for fort. Flere feltskifter fører til økt sannsynlighet
for mindre uhell som kan skape store trafikkavviklingsproblemer.
I representantforslaget vises det til erfaringer
fra andre land. I 2004 ble fartsgrensen på om lag halvdelen av det
danske motorvegnettet hevet til 130 km/t, mens den andre halvdelen
ble beholdt en fartsgrense på 110 km/t. I den første tiden etter
denne fartsgrenseendringen ble kjørefarten nøye overvåket av politiet
og etter ett år var fartsnivået kun økt med om lag 1 km/t og antall personskadeulykker
med 9 prosent på vegnettet som hadde fått 130 km/t. Etter dette
har farten og ulykkesnivået økt ytterligere, i takt med at politiet
reduserte sin virksomhet.
I Sverige ble fartsgrensen hevet fra 110 til
120 km/t på 260 km av motorvegnettet, som ledd i en større revisjon
av fartsgrensene i 2008/2009. Erfaringene så langt viser at dette
har gitt en fartsøkning på 3,5 km/t på disse motorvegene. Evalueringen
ellers vil ikke være ferdig før i 2011.
Tyskland er vel det eneste landet i Europa som fortsatt
har motorvegstrekninger med fri fart. Store deler av motorvegnettet
i Tyskland har imidlertid etter hvert fått faste særskilte fartsgrenser.
Ulykkesrisikoen i Tyskland er imidlertid vesentlig høyere enn i
Norge. Ulykkesrisikoen i østeuropeiske land, som det vises til i
representantforslaget, er enda høyere.
Jeg kan på denne bakgrunn ikke anbefale å gjennomføre
en prøveordning der fartsgrensen på motorveg heves til 120 km/t
slik det er foreslått i representantforslaget.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 27. mai 2010
Knut Arild Hareide |
Freddy de Ruiter |
leder |
ordfører |