Kongekrabben er en introdusert art i norske
farvann og utbrer seg stadig. Tall fra Artsdatabankens faktaark
nr. 85 sier at bestanden har hatt en jevn vekst fra 2,9 millioner
individer i 2001 til 4,3 millioner individer i 2006. Kongekrabben
er i Artsbankens svarteliste for 2007 vurdert til kategorien «Høy
risiko» som er den sterkeste kategorien når det gjelder økologisk
risiko. Det fryktes at kongekrabben sprer seg mot sør og at den
samtidig ødelegger faunaen på norsk havbunn.
Forslagsstillerne er enig i at man skal ha en
føre-var-holdning knyttet til mulige effekter på økosystemet, og
mener at det innebærer å sikre en lavest mulig bestand av kongekrabbe.
For forslagsstillerne er det derfor vanskelig å forstå bakgrunnen
for hvorfor regjeringen nå ønsker å flytte grensene for det kommersielle
fisket, slik at kongekrabben får større mulighet til å spre seg.
Forslagsstillerne mener at man ikke skal endre grensene for det
regulerte området. Slike endringer som regjeringen legger opp til,
skaper usikkerhet og fravær av langsiktige investeringer.
Forslagsstillerne mener på denne bakgrunn at med
den markedsverdien kongekrabben har, og i et føre-var-perspektiv,
er det mest riktig å sikre en lav bestand mens man venter på konklusjoner fra
forskningsmiljøet.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen åpne for å øke det
kommersielle fisket av kongekrabbe, for å redusere bestanden til
et bærekraftig nivå.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Svein Flåtten, Frank Bakke
Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Representantforslag 8:130
S (2009–2010) fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Oskar
Jarle Grimstad, Tord Lien, Per Roar Bredvold og Torgeir Trældal
om å åpne for å øke det kommersielle fisket av kongekrabbe, for
å redusere bestanden til et bærekraftig nivå.
Komiteen viser til at det under
Stortingets behandling av St.meld. nr. 40 (2006–2007), Innst. S.
nr. 143 (2007–2008), var bred enighet om et «føre-var»-perspektiv
når det gjelder de effekter på økosystemet som kongekrabbens inntreden kan
få, men at dette må balanseres med hensynet til næringsaktører og
kystsamfunn i områder hvor kongekrabben allerede er etablert. Komiteen viser
videre til at det var Stortingets hovedmål under behandlingen av
St.meld. nr. 40 (2009–2010) å begrense en videre spredning av kongekrabbe
i norske havområder for å oppnå en lavest mulig bestand utenfor
de kommersielle fangstområder.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at Stortinget i Innst. S. nr. 143 (2007–2008) sluttet
seg til en målsetting om å begrense en videre spredning av kongekrabbe
i norske havområder, og sikre en lavest mulig bestand utenfor det
kvoteregulerte området øst for 26 grader Øst. Innenfor det kvoteregulerte
området skal bestanden forvaltes på en måte som legger til rette
for næringsaktivitet og sysselsetting i området.
Flertallet viser videre til at
reguleringer av den kvoteregulerte fangsten er gjenstand for årlige høringer
i næringen, i tråd med Stortingets vedtak. Flertallet er
kjent med at Fiskeridirektoratet nylig har avsluttet årets høringsrunde,
der det foreslås justerte grenser for det kvoteregulerte området,
med bakgrunn i den todelte forvaltningen av kongekrabbe som er lagt
til grunn i St.meld. nr. 40 (2006–2007). Flertallet viser videre
til statsråd Lisbeth Berg-Hansens brev til komiteen datert 20. mai
2010 (vedlagt), der det fremgår at direktoratet nå vil oversende
sitt forslag til departementet, som så vil ta stilling til spørsmålet
om kvotestørrelse og en eventuell justering av grensene for det
regulerte området. Flertallet har merket seg at statsråden
i denne forbindelse også vil vurdere nye forskningsresultater knyttet
til økosystemeffektene av kongekrabben.
Flertallet viser for øvrig til
Innst. S. nr. 143 (2007–2008), som la til grunn at føre-var-perspektivet
og usikkerheten om kongekrabbens innvirkning på økosystemet innebærer
at forvaltningen av kongekrabbe bør evalueres etter fem år.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det målet må stå fast
i de nye reguleringsbestemmelsene i forvaltningsmodellen som nå
er under utarbeiding, og registrerer at signalene fra regjeringen
også går i den retning. Disse medlemmer peker på
at det allerede ved behandlingen av denne St.meld. nr. 40 (2006–2007) hersket
en betydelig usikkerhet om kongekrabbens innvirkninger på økosystemet. Disse
medlemmer viser i den anledning til at forskermiljøer har
påvist klare funn av skadet bunnfauna i Varangerfjorden og at disse
funn skyldes introduksjonen av kongekrabbe i området. Disse
medlemmer mener at kunnskapen om skader på bunnfauna burde
vært en sentral del av høringsgrunnlaget for de nye reguleringsbestemmelsene
i forvaltningsmodellen for kongekrabbe, og at det burde vært tatt
initiativ til en økt forskningsinnsats for å sikre ytterligere kunnskap
om dette.
Disse medlemmer mener at det
forslag som nå foreligger til nye reguleringsbestemmelser i forvaltningsmodellen
vil gi et enklere forvaltningsregime, men at utvidelsen av det kommersielle
området forutsetter økninger både i antall tillatelser og i størrelsen
på kvoter, slik at det kan sikres best mulig økonomisk bærekraft
i selve fisket og at bestanden av kongekrabbe i dette området reduseres
til et bærekraftig nivå slik også intensjonen i representantforslaget
er.
Disse medlemmer forutsetter at
de nye reguleringsbestemmelsene vil bli løpende evaluert og at resultatene
blir fremlagt for Stortinget på egnet måte.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
foreslår at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener at det med bakgrunn i kongekrabbens
markedsverdi, samt i et føre-var-perspektiv når det gjelder artens
eventuelle negative virkninger på kort eller lang sikt på opprinnelig
fauna i områder arten har sin utbredelse, er riktig og nødvendig
å sikre en lav bestand av kongekrabbe langs Norskekysten uavhengig
av hvorvidt det foreligger konklusjoner fra forskermiljøet på nåværende tidspunkt.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen åpne for å øke det
kommersielle fisket av kongekrabbe, for å redusere bestanden til
et bærekraftig nivå.»
Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti:
Forslag
Stortinget ber regjeringen åpne for å øke det
kommersielle fisket av kongekrabbe, for å redusere bestanden til
et bærekraftig nivå.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Høyre.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:130 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Oskar Jarle Grimstad,
Tord Lien, Per Roar Bredvold og Torgeir Trældal om å tillate økt
fangst av kongekrabbe – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev datert 6. mai som er oversendt 10. mai
2010 fra Stortingets næringskomite, hvor det bes om en vurdering
av Dokument 8:130 S (2009–2010) fra stortingsrepresentantene Harald
T. Nesvik, Oskar Jarle Grimstad, Tord Lien, Per Roar Bredvold og
Torgeir Trældal. I dokumentet fremmes det følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
åpne for å øke det kommersielle fisket av kongekrabben, for å redusere
bestanden til et bærekraftig nivå.»
Dagens forvaltning av kongekrabbe er basert
på St.meld. nr 40 (2006–2007) Forvaltning av kongekrabbe,
som Stortinget behandlet i mars 2008. Det ble i stortingsmeldingen
uttrykt at «Regjeringen ønsker – i et føre-var-perspektiv
– å rette oppmerksomheten mot eventuelle effekter på økosystemet
som følge av kongekrabbens inntreden, samtidig som det må tas hensyn
til næringsaktører og kystsamfunn i områder hvor kongekrabben allerede
er etablert». På denne bakgrunn sluttet Stortinget seg til
en målsetting om å begrense en videre spredning av kongekrabbe i
norske havområder, og sikre en lavest mulig bestand av kongekrabbe
utenfor det kvoteregulerte området øst for 26°Ø. Innenfor det kvoteregulerte
området skal bestanden forvaltes på en måte som legger til rette
for næringsaktivitet og sysselsetting i dette området.
Som lagt til grunn i stortingsmeldingen vil
det ikke være mulig å stanse spredningen
av en slik marin art, og målet er derfor å begrense spredningen
gjennom ulike tiltak. Utenfor det kvoteregulerte området er det
fri fangst av kongekrabbe og forbudt å gjenutsette levende kongekrabbe.
Erfaringene har imidlertid vist at kun den største krabben som er
av kommersiell interesse blir ilandført, mens småkrabber – som det
er mest av ved etablering i nye områder – ikke blir beskattet. Bare
en liten andel av bestanden består av store krabber av kommersiell verdi.
Som et tiltak for større beskatning har derfor Fiskeri- og kystdepartementet
satt av 5 millioner kroner til innleie av fartøy for nedfangsting
av kongekrabbe vest for 26°Ø. Denne ordningen administreres av Fiskeridirektoratet,
og de innleide fartøyene har nylig startet fisket.
Det har på ingen måte vært lagt opp til at lønnsomheten
i den frie fangsten etter kongekrabbe skal være varig. I så fall
måtte fisket reguleres slik at det kun høstes et overskudd av voksne
krabber. Næringsaktører som har basert seg på den frie fangsten
må derfor forvente redusert lønnsomhet, etter hvert som de store
krabbene blir nedfisket.
Bakgrunnen for at det nå har vært på høring forslag
til justerte grenser er målsettingen om at bestanden innenfor det regulerte området skal forvaltes
på en måte som sikrer næringsaktivitet og sysselsetting i området.
Stabilitet og langsiktig lønnsomhet skal være å finne i den regulerte fangsten,
og det er for å oppnå dette at Fiskeridirektoratet har foreslått
en justering av grensene for det kvoteregulerte området.
I den kommersielle fangsten i det regulerte
området beskattes kun krabber over et gitt minstemål. Når Havforskningsinstituttet
i den siste bestandsrapporten har anbefalt at det ikke åpnes for
kommersiell fangst i det regulerte området denne sesongen, er det
fordi beregningene viser at bestanden av krabber over minstemålet
er på et relativt lavt nivå. Det ble sist høst avdekket et omfattende
ulovlig fiske etter kongekrabbe innenfor det regulerte området,
landet til mottaksanlegg som om det var fangstet utenfor dette området.
Dette har sannsynligvis bidratt til at bestanden av store krabber
er betydelig redusert i det regulerte området. På bakgrunn av anbefalingen
fra Havforskningsinstituttet er det vanskelig å se at en økt beskatning
av kongekrabbe i det kvoteregulerte området vil gi en mer bærekraftig forvaltning.
Reguleringer i den kvoteregulerte fangsten er gjenstand
for årlige høringer i næringen. Fiskeridirektoratet har nylig avsluttet
årets høringsrunde, og direktoratet vil oversende sitt endelige
forslag til Fiskeri- og kystdepartementet innen 21. mai. Jeg vil
deretter vurdere spørsmålet om kvotestørrelse og en eventuell justering
av grensene for det regulerte området. I denne vurderingen vil jeg
også vurdere nye forskningsresultater knyttet til økosystemeffektene av
kongekrabben.
Oslo, i næringskomiteen, den 8. juni 2010
Terje Aasland |
Frank Bakke Jensen |
leder |
ordfører |