Utenriksdepartementet viser i proposisjonen
til at EØS-komiteen vedtok ved beslutning 30. april 2010 vedtok
å endre EØS-avtalens vedlegg XX ved innlemmelse av europaparlaments-
og rådsdirektiv 2007/2/EF av 14. mars 2007 om etablering av en infrastruktur
for geografisk informasjon i Det europeiske fellesskapet (INSPIRE).
Gjennomføringen av rettsakten vil ha økonomiske
konsekvenser over flere år, og krever lovendring. Stortingets samtykke
til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning er derfor nødvendig
etter Grunnloven § 26 annet ledd.
Rettsakten og EØS-komitébeslutningen i uoffisiell
norsk oversettelse følger som trykt vedlegg til proposisjonen.
Departementet viser til at målet med direktivet
er å sikre tilgang til offentlig forvaltet geografisk informasjon
(geodata), bl.a. om natur, samferdsel, bebyggelse, befolknings-
og miljøforhold. Geodata som har betydning for miljøpolitikken, skal
kunne sammenstilles og gjøres tilgjengelig på tvers av administrative
grenser og organisatoriske skiller.
Kommisjonen har begrunnet forslaget til direktiv
med at INSPIRE vil gi både miljømessige og bredere samfunnsgevinster,
inkludert gevinster for privat sektor. Kommisjonen tallfestet de
rene miljøgevinstene til mellom 230 og 600 mill. kroner pr. år pr.
medlemsstat. Kommisjonen antok at kostnadene for offentlig virksomhet
i gjennomsnitt vil beløpe seg til i gjennomsnitt 30-45 mill. kroner
pr. år pr. medlemsstat.
Departementet viser til at direktivet vil kreve
at statene etablerer og opererer et nett av elektroniske tjenester
for søking, visning, nedlasting, omdanning og aktivering av geodata.
Tjenestene skal være tilgjengelige for allmennheten og gjøre det
mulig for offentlige myndigheter å dele data på tvers av organisatoriske
og geografiske skiller.
Det vises til at den norske gjennomføringen
av direktivet er forberedt og tenkt videreført basert på forvaltningssamarbeidet
Norge digitalt. Dette er et samarbeid mellom kommuner, statlige etater,
store offentlige brukere av geodata og andre virksomheter som leverer
data til den geografiske infrastrukturen. Målet for samarbeidet
er å gi deltakerne enkel og effektiv tilgang til geodata gjennom
samarbeid om finansiering, organisering, drift og utvikling av en
felles geografisk infrastruktur. Samarbeidet er i prinsippet frivillig
og er regulert gjennom gjensidige avtaler. Samarbeidet omfatter
i dag vel 600 parter. Det inkluderer alle landets kommuner med ett
unntak, alle fylkeskommunene og fylkesmannsembetene, ca. 40 statlige
etater, Telenor (nettdelen) og over 100 energibedrifter (nettselskaper).
Oslo kommune er ikke part, men deltar i enkelte rådgivende organer.
Norske eksperter medvirket under forberedelsen av
direktivet, og deltar i arbeidet med gjennomføringsreglene. Det
er etablert et nettverk mellom de ansvarlige departementene og de nasjonale
geodatakoordinatorene i de nordiske landene i arbeidet med direktivet,
gjennomføringsreglene og nasjonal gjennomføring.
Det foreslås at direktivet gjennomføres i norsk rett
gjennom en ny lov om en infrastruktur for geografisk informasjon
(geodataloven), jf. Prop. 121 L (2009–2010) Lov om infrastruktur
for geografisk informasjon (geodataloven).
Utenriksdepartementet vurderer at prinsippene for
INSPIRE føyer seg godt til gjeldende norsk politikk for elektronisk
forvaltning, slik dette bl.a. er uttrykt i planen eNorge 2009, St.meld.
nr. 17 (2006–2007) Eit informasjonssamfunn for alle og St.meld.
nr. 30 (2002–2003) «Norge digitalt» – et felles fundament for verdiskaping. Direktivet
vil bedre tilgangen til miljøinformasjon for offentlige myndigheter
nasjonalt og internasjonalt.
Gjennomføringen av direktivet vil medføre økte kostnader
for Statens kartverk og om lag 25 andre berørte fagetater med ansvar
for geodata omfattet av loven. Miljøverndepartementet vil dekke
kostnader forbundet med tiltak rettet mot kommunesektoren. De økte
kostnadene er til sammen anslått til ca. 32 mill. kroner pr. år,
herav ca. 17 mill. kroner pr. år forbundet med tiltak rettet mot
kommunesektoren, jf. nærmere omtale i Prop. 121 L (2009–2010) Lov
om infrastruktur for geografisk informasjon (geodataloven).
Framdriften og de økonomiske konsekvensene for
berørte statlige myndigheter og kommunesektoren vil bli vurdert
og forelagt Stortinget i de årlige statsbudsjettene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Per Rune Henriksen, Marianne Marthinsen, Torstein Rudihagen, Tor-Arne
Strøm og Eirin Kristin Sund, fra Fremskrittspartiet, Oskar Jarle
Grimstad, Henning Skumsvoll og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Nikolai
Astrup, Bjørn Lødemel og Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti,
Snorre Serigstad Valen, fra Senterpartiet, lederen Erling Sande,
og fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, viser
til at prinsippene for INSPIRE knytter seg godt til gjeldende norsk
politikk for elektronisk forvaltning, og at direktivet vil bedre
tilgangen til miljøinformasjon for offentlige myndigheter nasjonalt
og internasjonalt. Fremdrift og økonomiske kostnader forbundet med
gjennomføringen av direktivet vil bli berørt i de årlige statsbudsjettene.
Utenriks- og forsvarskomiteen viser til energi- og
miljøkomiteens utkast til innstilling datert 1. juni 2010 vedrørende
Prop. 120 S (2009–2010).
Utenriks- og forsvarskomiteens medlemmer slutter
seg til energi- og miljøkomiteens merknader og innstilling til Prop.
120 S (2009–2010), og har ingen ytterligere merknader.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker til godkjennelse av EØS-komiteens
beslutning nr. 55/2010 av 30. april 2010 om innlemmelse i EØS-avtalen
av direktiv 2007/2/EF av 14. mars 2007 om etablering av en infrastruktur
for geografisk informasjon i Det europeiske fellesskapet (INSPIRE).
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 9. juni 2010
Erling Sande |
Per Rune Henriksen |
leder |
ordfører |