Forslagsstillerne viser til at staten har et
særlig ansvar for å påse at tiltak innenfor barnevernet er av god
kvalitet. Det skal utføres tilsyn med hvert enkelt barn som har
blitt gjenstand for omsorgsovertakelse.
Barnevernstjenesten skal oppnevne en særskilt tilsynsfører
til det enkelte barn ved godkjenning av fosterhjem. Forslagsstillerne
finner det svært bekymringsfullt når rapporteringer viser at kommunene
mangler tilsynsførere til mange barn.
Regjeringen omtaler tilsyn av barnevernet i Prop.
1 S (2009–2010) fra Barne- og likestillingsdepartementet. Der beskrives
det at hele 5 prosent ikke får det individrettede tilsynet i institusjon
som de har krav på. I tillegg er det hele 10 prosent av barna som
er under det kommunale barnevernets ansvar som ikke har fått oppnevnt tilsynsfører.
Med tanke på at disse barna er i en meget utsatt, og ofte svært
sårbar, posisjon, er dette en uholdbar situasjon som forslagsstillerne forventer
at regjeringen tar tak i.
Forslagsstillerne understreker at det er viktig
å sørge for tilstrekkelig antall tilsynsførere, samt å utarbeide
en strategi for rekruttering og skolering av disse.
Det er behov for tilsyn med alle tiltak i barnevernets
regi, uavhengig av om de er private eller offentlige. Antall tilsyn
i barnvernsinstitusjonene har blitt redusert, dette er ifølge forslagsstillerne med
på å svekke tilsynsordningen.
Forslagsstillerne mener det er uheldig at man
har kuttet ned på antall tilsyn av barnvernsinstitusjonene, og mener
man må vurdere flere uanmeldte tilsyn ved enkelte institusjoner. Fylkesmannen
må gis fleksibilitet til å vurdere dette i hvert enkelt tilfelle.
Tilgjengeliggjøring av tilsynsrapportene for offentligheten vil
også være viktig for å styrke ordningen, og forslagsstillerne anmoder
Stortinget om å be regjeringen vurdere dette.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om en gjennomgang av
tilsynsordningen i barnevernet, både for å styrke gjennomføringen
av tilsyn med hensyn til det enkelte barn bosatt i fosterhjem og
barn bosatt i det statlige barnevernets tiltak.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Gunn Olsen, Kåre Simensen og Arild Stokkan-Grande,
fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen,
fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Aud Karin Oen, fra Senterpartiet, Christina Nilsson
Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke, viser
til at forslagsstillerne påpeker at det er behov for en helhetlig
gjennomgang av tilsynsordningene i barnevernet, både ordningene
som gjelder for barn bosatt i fosterhjem og tilsynsordningene for barn
som bor i institusjoner. Komiteen viser til at dagens
tilsynsordninger innebærer at fylkesmannen fører tilsyn med om kommunenes
barnevernstjenester oppfyller sine lovpålagte plikter, at fylkesmannen
fører tilsyn med institusjonene og sentrene, samt at kommunene har
ansvar for å rekruttere og oppnevne tilsynsførere.
Komiteen viser videre til statsrådens
brev om saken til komiteen datert 7. mai 2010 og 4. juni 2010 (vedlegg).
Statsråden viser til at det overordnede faglige ansvaret for tilsyn
med barnevernet er overført til Statens helsetilsyn. Dette skal
heve kvaliteten på tilsynet med det kommunale barnevernet. Statsråden
uttaler videre at han er bekymret for at flere fosterbarn mangler
tilsynsfører og at han vil arbeide for at alle barn som har krav
på det, skal få oppnevnt en tilsynsfører. Statsråden viser videre
til at fylkesmannens tilsyn med institusjonene er ett av temaene som
blir vurdert i evalueringen av det statlige barnevernet som nå er
satt i gang.
Komiteen viser til at en samlet
komité i Innst. 186 S (2009–2010), jf. Dokument 8:21 S (2009–2010),
påpekte at det de siste årene har vært en jevn stigning i antall
meldinger til barnevernet. I 2008 fikk mer enn 44 000 barn og unge
barnevernstiltak, noe som utgjør 4,1 prosent av alle barn under
18 år. En samlet komité understrekte videre at barnevernet skal
sikre at barn og unge som lever under forhold som kan skade deres helse
og utvikling, må få nødvendig hjelp og omsorg til rett tid. Barnevernet
skal i praksis gi utsatte barn den rettssikkerheten som barnevernloven
gir dem i teorien.
Komiteen viser til at statsråden
har pekt på behov for økte ressurser i barnevernet. Komiteen viser
også til at statsråden uttalte til Stavanger Aftenblad 3. mai 2010
at det er en kritisk situasjon i det kommunale barnevernet.
Komiteen vil understreke at situasjonen
i barnevernet i dag er at det er store mangler og utfordringer.
Det er svært viktig at barnevernet har de ressurser og den kompetanse
som er nødvendig for å sikre de aller svakeste i vårt samfunn.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener derfor det er behov for å styrke barnevernet og trappe opp innsatsen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener det er behov for å styrke
barnevernet og trappe opp innsatsen for å sikre full dekning. Å sikre
at alle barn i fosterhjem har tilsynsfører og forvarlig tilsyn er
en viktig del av dette. Å overta omsorgen for et barn, eller å flytte
barnet ut av sitt hjem, er et av de alvorligste inngrep myndighetene
kan gjøre i et menneskes liv. Desto større er forpliktelsen til
å sikre et godt tilsyn slik at barnets rettssikkerhet ivaretas.
Det er derfor svært alvorlig når 680 barn pr. 31. desember 2008
står uten tilsynsfører og når 30 prosent av dem som får tilsyn ikke
får tilsyn etter lovens krav.
Komiteen viser til
at alle som deltok i komiteens åpne høring i sakens anledning, var
klare på at dagens tilsynsordninger ikke fungerer godt nok. Det
gjelder i særdeleshet tilsynsførerordningen for barn i fosterhjem,
men det fremkom også kritikk av tilsynet som utføres på institusjon.
Komiteen mener dette understreker
behovet for den gjennomgang av tilsynsordningene som forslagsstillerne
ber om. Komiteen viser til at det er ulike syn på
hvordan tilsynsordningene kan forbedres. Komiteen viser
til de innspill som er mottatt og mener at blant andre følgende momenter
må vurderes i arbeidet med å forbedre tilsynsordningene:
Involvering av barna
og deres oppfatninger når det gjelder valg av tilsynsfører og hvordan
tilsynet bør organiseres.
Behov for tydeliggjøring av roller, herunder
forventninger til tilsynsfører.
Godtgjørelse og vilkår for tilsynsførere.
Bevisstgjøring på at tilsynet bør organiseres
på barnas premisser slik at det legges grunnlag for tillit og at
nødvendig informasjon kan komme frem.
Barnas informasjonsbehov med hensyn til
hvordan informasjon og synspunkter de gir i forbindelse med tilsyn
blir brukt og videreformidlet. Dette gjelder både i institusjon
og for fosterbarn.
Komiteen viser til at det kommer
enkelte innspill i retning av økt profesjonalisering av tilsynsførerrollen.
Andre innspill går i en annen retning og peker i retning av at fosterbarna
i større grad må få velge personer de kjenner fra før. Komiteen mener
det illustrerer behovet for en mer helhetlig gjennomgang av tilsynsordningene
i barnevernet hvor man må velge hvilken retning man ønsker at dette
skal utvikle seg. Økt profesjonalisering kan styrke den faglige kvaliteten,
men også skape større avstand. Videre lider spesielt det kommunale
barnevernet i dag av mangel på kapasitet. Det er derfor flere forhold
som taler for at mobilisering av frivillige tilsynsførere tilfører
barnevernet noe positivt som også bevisstgjør mennesker i lokalsamfunn på
ansvaret for barnevernsbarnas behov.
Komiteen viser til at statsråden
har igangsatt en evaluering som skal gi en grundig vurdering av
om det statlige barnevernet har nådd målene med reformen: et likeverdig
barnevern uavhengig av bosted, god faglig og økonomisk styring, styrket
samarbeid mellom stat og kommune, god kvalitet og faglig videreutvikling. Komiteen ser
fram til at statsråden kommer til Stortinget med en egen sak om
dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre registrerer at en samlet komité står bak forslagets
beskrivelse av et barnevern med store mangler og en tilsynsordning
som ikke fungerer, og som trenger helhetlig gjennomgang, og er derfor
svært overrasket over at komiteens flertall likevel velger ikke
å støtte forslaget. Disse medlemmer kan ikke se at det
foreligger noen begrunnelse for dette og vil minne komiteens flertall
om at barnevernet trenger alle gode forslag uavhengig av partipolitisk
farge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om en gjennomgang av
tilsynsordningen i barnevernet for å styrke gjennomføringen av tilsyn
med hensyn til det enkelte barn bosatt i fosterhjem eller institusjoner.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag
Stortinget ber regjeringen om en gjennomgang av
tilsynsordningen i barnevernet for å styrke gjennomføringen av tilsyn
med hensyn til det enkelte barn bosatt i fosterhjem eller institusjoner.
Bak tilrådingen står et flertall bestående av
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
representantforslaget og til sine merknader og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:110 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Linda C. Hofstad Helleland, Olemic
Thommessen og Sonja Irene Sjøli om en gjennomgang og styrking av
tilsynsordningen i barnevernet – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 14.04.2010 fra Familie-
og kulturkomitéen, med oversendelse av Representantforslag 110 S
(2009–2010) (dokument 8:110 S (2009–2010)) fra stortingsrepresentantene Linda
C. Hofstad Helleland, Olemic Thommessen og Sonja Irene Sjøli. Komiteen
ber om departementets vurdering av forslaget.
Stortingsrepresentantene Linda C. Hofstad Helleland,
Olemic Thommessen og Sonja Irene Sjøli har fremmet følgende forslag:
Stortinget ber regjeringen
om en gjennomgang av tilsynsordningen i barnevernet, både for å styrke
gjennomføringen av tilsyn med hensyn til det enkelte barn bosatt
i fosterhjem og barn bosatt i det statlige barnevernets tiltak.
Jeg har følgende kommentarer til forslaget:
Et tilsyn som fungerer godt er en viktig garanti for
at utsatte barns behov og at deres rettssikkerhet ivaretas. Det
er fylkesmannen som fører tilsyn med barnevernet. Dette følger av barnevernloven
§ 2-3 fjerde ledd. Tilsynet med kommunene er et lovlighetstilsyn.
Dette innebærer at fylkesmannen skal føre tilsyn med om kommunens
barneverntjeneste oppfyller sine lovpålagte plikter.
Fylkesmannen skal også føre tilsyn med barneverninstitusjonene,
sentrene for foreldre og barn og omsorgssentrene for enslig mindreårige asylsøkere.
Den lovpålagte plikten til å føre tilsyn med barneverninstitusjonene
følger av barnevernloven §§ 2-3 og 5-7.
For å gjennomføre et godt tilsyn forutsettes
det at fylkesmannen både har god statistikk, innsikt i barneverntjenestenes
rutiner og har en effektiv klagesaksbehandling. Departementet har
over lang tid utviklet gode systemer for rapporteringer fra kommunene
til fylkesmennene. Som følge av dette arbeidet har både departement
og fylkesmennene god oversikt over tilstanden og utviklingen i barnevernet.
Regjeringen har også styrket den faglige kvaliteten
i arbeidet med tilsyn av tjenestenes rutiner og klagesaksbehandling.
Fra og med 1. januar 2010 er det overordnete faglige ansvaret for
tilsyn med barnevernet overført fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
til Statens helsetilsyn. Dette danner grunnlaget for et godt faglig
samarbeid mellom fylkesmennene og Statens helsetilsyn og vil heve
kvaliteten på tilsynet med det kommunale barnevernet.
Representantene er bekymret for at flere fosterbarn
mangler tilsynsfører. Dette er en bekymring jeg deler. Jeg vil jobbe
for at alle barn som har krav på det, skal få oppnevnt en tilsynsfører.
Det følger av barnevernlovens § 4-22 at barn i fosterhjem skal få
oppnevnt tilsynsfører. Tilsynsfører skal være en person barnet kan
henvende seg til for å ta opp forhold han eller hun ikke er fornøyd med,
både i forhold til fosterforeldre og barneverntjenesten. I henhold
til barnevernloven er det kommunen som har ansvaret for å rekruttere
og oppnevne tilsynsførere til barn i fosterhjem. Kommunenes halvårsrapporter
viser at kommunene til sammen hadde tilsynsansvar for 6971 barn per
31.12.2009. Rapporteringer fra kommunene viser at 88,5 pst av disse
fosterbarna hadde tilsynsfører.
En årsak til at vi ikke har 100 prosent dekning
av tilsynsførere er at en del fosterhjemsplasseringer er helt nye
og kommunen har derfor ennå ikke klart å skaffe tilsynsfører. Kommunen
har også ansvaret for akuttplasseringer av barn i beredskapshjem
og disse barna har også krav på å få oppnevnt tilsynsfører. Disse
akutte plasseringene er ofte så kortvarige at det ikke opprettes
en tilsynsfører. Fylkesmannen har også et fokus på dette, og flere
fylkesmenn har gjennom sitt tilsyn lagt vekt på om kommunen har
oppnevnt tilstrekkelig antall tilsynsførere.
Det må gjøres en bedre innsats i kommunene for å
rekruttere nok tilsynsførere. Mitt departement vil derfor ta opp
med KS hvordan rekruttering av antall tilsynsførere kan bedres.
Jeg vil også innhente kunnskap om modeller for organisering av tilsynsførerordningen
som kan sørge for en mer stabil rekruttering og et godt innhold
i tilsynet. Dette for å sikre et bedre tilsyn for barn bosatt i
fosterhjem.
Regjeringen arbeider for at institusjonstilbudet til
enhver tid skal være tilpasset barnas behov og at barnas rettssikkerhet
ivaretas når de bor i en institusjon. Derfor skal det føres tilsyn
med alle institusjonene i barnevernet. I henhold til tilsynsforskriften
§ 8 skal fylkesmannen besøke alle institusjoner så ofte som forholdene
ved institusjonen tilsier det, og i alle tilfeller minst to ganger
i året. Institusjoner som tar imot barn etter atferdsbestemmelsene
i barnevernloven skal besøkes minst 4 ganger i året. Med unntak
av 5 embeter gjennomførte alle embeter de lovpålagte tilsynsbesøkene
ved institusjoner i 2009. Dette er tatt opp med de embetene det gjelder.
Det er riktig at antall lovpålagte tilsynsbesøk
i institusjoner har blitt redusert. Det er samtidig viktig å understreke
at antall besøk fastsatt i tilsynsforskriften er minimumskrav til
antall tilsynsbesøk på institusjoner. Når forholdene ved institusjonen
tilsier det må derfor fylkesmannen foreta tilsynsbesøk utover lovens
minstekrav. Etter departementets vurdering har fylkesmannen god
oversikt over de institusjoner de er pålagt å utøve tilsyn med.
Enkelte embeter utfører derfor også flere tilsynsbesøk enn antall lovpålagte.
Tilsynsforskriften fastslår at halvparten av
de lovpålagte besøkene ved institusjoner skal være uanmeldte. Uanmeldte
tilsynsbesøk er viktige for at tilsynsmyndigheten skal danne seg
et riktig bilde av forholdene på institusjonen. Representantene
foreslår at man må vurdere om flere av tilsynsbesøkene skal være
uanmeldte, og at fylkesmannen gis fleksibilitet til å vurdere dette i
hvert enkelt tilfelle. Departementet mener det ikke er grunnlag
for å innføre krav om flere uanmeldte tilsynsbesøk. Det viktigste
er at fylkesmannen snakker med barna når de besøker institusjonen.
For at tilsynsmyndigheten skal få dette til må barna ofte forberedes
på at tilsynsmyndigheten kommer på besøk. Dette krever at besøket
varsles på forhånd. Regjeringen er opptatt av at barn på institusjon
skal bli hørt om hvordan de har det. Derfor utvikler Statens helsetilsyn
nå en egen veileder om samtaler med barn. Veilederen skal hjelpe
fylkesmennene til å bli enda bedre til å snakke med barn i tilsynssammenheng.
Representantene anmoder også Stortinget om å be
regjeringen vurdere offentliggjøring av tilsynsrapportene. Fylkesmennenes
systemrevisjonsrapporter er offentlige. Individtilsynsrapporter
er i utgangspunktet også offentlig, med mindre de inneholder personsensitive
opplysninger, eller at tiltakene er så små at barn kan identifiseres
gjennom tilsynsrapporten.
Et godt tilsyn med barnevernet er nødvendig
for å sikre at hjelpen barna får er til deres beste. Det er derfor
viktig å sette fokus på hvordan tilsynsmyndigheten utfører sine
oppgaver, slik både representantene og barneombudet gjør. Derfor
er også fylkesmannens tilsyn med institusjonene et av temaene som
blir vurdert i evalueringen av det statlige barnevernet som nå er
satt i gang.
Jeg viser til brev av 28.5.2010 fra Familie-
og kulturkomitéen som har Dokument 8:110 S (2009-2010) til behandling.
Komiteen ønsker svar på følgende spørsmål:
I Statsbudsjettet for 2010
er det oppgitt tall mht mangel på tilsyn i barnevernet per 31. desember 2008.
Hvor mange barn i fosterhjem mangler tilsynsfører og hvor mange
barn mangler forskriftsmessig tilsyn totalt innenfor det kommunale
og det statlige barnevernet?
Jeg har følgende svar på spørsmålet:
Kommunene oppgir at de per 31.12.2009 til sammen
hadde tilsynsansvar for 6 971 barn. Av disse hadde 88,6 pst (6 175
barn) tilsynsfører.
I andre halvår 2009 hadde 64,4 pst (3 144 av 4 885)
av barn under 18 år som hadde vært i fosterhjem i mer enn ett år
fått tilsyn i samsvar med lovens krav. Av antall barn som hadde
vært i fosterhjem mindre enn ett år, rapporterte kommunene at kravet
om 4 tilsynsbesøk blir oppfylt for 57,1 pst. Regnes de to gruppene
fosterbarn under ett, så mottok 62,2 pst lovpålagt tilsyn i andre halvår
i 2009.
Tallene inkluderer både kommunale og statlige fosterhjem.
Det skilles ikke mellom disse i rapporteringen.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 10. juni 2010
Gunn Karin Gjul |
Øyvind Håbrekke |
leder |
ordfører |