2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til Dokument 1 fra Riksrevisjonen, som blir behandlet i kontroll- og konstitusjonskomiteen. Dokument 1 er den årlige rapporten fra Riksrevisjonen til Stortinget med ekstrakt av statsregnskapet og regnskapet for administrasjonen av Svalbard, resultatet av revisjonen av disse regnskapene (regnskapsrevisjon), og resultatet av revisjonen av departementene og underliggende statlige virksomheter.

Komiteen tar meldingen til orientering.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil påpeke at 2009 var et spesielt år preget av finanskrisen. Fremskrittspartiet inntok som eneste parti tiltak mot finanskrisen allerede i sitt budsjettforslag i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2009 høsten 2008. Tiltakene var blant annet betydelige skattelettelser. Tiltakene ble nedstemt.

Regjeringen kom ikke på banen med tiltak før i slutten av januar. Da var virkemiddelet skattelettelse så godt som fraværende. Fremskrittspartiet fremmet samtidig sin egen forbedrede tiltakspakke «Tid for fornyelse», der virkemidler som redusert arbeidsgiveravgift for seniorer og fjerning av avgiften for lærlinger, økte avskrivningssatser, økt minstefradrag, forbedret permitteringsordning, tiltak for bedre infrastruktur og forskning og utdanning stod sentralt. Disse medlemmer stod også sammen med regjeringen om mange av regjeringens prioriteringer.

Disse medlemmer merker seg at statsregnskapet for 2009 viser at staten Norge gikk med et overskudd på hele 274 mrd. kroner, og det har altså vært betydelig rom for tiltak for å gjøre norsk næringsliv konkurransedyktig, og dempe virkningene av krisen.

Mange av de gjennomførte tiltakene har vist seg å ha god virkning, men disse medlemmer er likevel av den oppfatning at man kunne benyttet situasjonen med stor ledighet både i Norge og utlandet til å ruste opp infrastrukturen betydelig. Disse medlemmer presiserer at dette er investeringer, og ikke forbruk, og at verdiene er varige. Disse medlemmer mener videre at regjeringen burde jobbe kraftigere med å redusere offentlig forbruk og sløsing, og at regjeringen burde prioritere forenklinger og lavere byrder for næringsliv, med sikte på å redusere offentlig byråkrati.