Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S |
Utgifter i hele kroner |
Kommunal- og regionaldepartementet |
571 | | Rammetilskudd til kommuner | 99 979 401 000 |
| 21 | Kunnskapsutvikling og drift av inntektssystemet, kan overføres | 8 500 000 |
| 60 | Innbyggertilskudd | 94 841 757 000 |
| 61 | Distriktstilskudd Sør-Norge | 334 646 000 |
| 62 | Nord-Norge- og Namdalstilskudd | 1 340 040 000 |
| 63 | Småkommunetilskudd | 877 362 000 |
| 64 | Skjønnstilskudd, kan nyttes under
kap. 572 post 64 | 2 097 000 000 |
| 66 | Veksttilskudd | 116 996 000 |
| 67 | Storbytilskudd | 363 100 000 |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner | 26 855 316 000 |
| 60 | Innbyggertilskudd | 25 913 249 000 |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 535 067 000 |
| 64 | Skjønnstilskudd, kan nyttes under
kap. 571 post 64 | 407 000 000 |
575 | | Ressurskrevende tjenester | 4 500 988 000 |
| 60 | Toppfinansieringsordning, overslagsbevilgning | 4 500 988 000 |
| | Sum utgifter rammeområde 18 | 131 335 705 000 |
| | Netto rammeområde 18 | 131 335 705 000 |
Kommunesektorens frie inntekter anslås til om lag
265 mrd. kroner i 2011, og er inntekter som kommuner og fylkeskommuner
kan disponere fritt, uten andre føringer fra staten enn gjeldende lover
og regelverk. De frie inntektene består av rammetilskudd og skatteinntekter,
og utgjør sammen med momskompensasjonen om lag 80 pst. av kommunesektorens
samlede inntekter.
Nivået på frie inntekter avhenger av pris- og lønnsvekst,
vekst i frie inntekter, innlemming/uttrekk av tilskudd, satsinger
over rammetilskuddet og korreksjon av rammetilskuddet for oppgaveendringer.
Når nivået på samlede frie inntekter for kommunene i 2011 er anslått,
kommer man fram til størrelsen på det samlede rammetilskuddet ved
å trekke anslaget for skatteinntekter fra nivået på samlede frie
inntekter.
Gjennom inntektssystemet fordeles rammetilskuddet
til kommuner og til fylkeskommuner. Det overordnede formålet med
utgiftsutjevningen og skatteutjevningen i inntektssystemet er å sikre
utjevning av de økonomiske forutsetningene for å kunne gi et likeverdig
tjenestetilbud over hele landet.
Fordelingen av rammetilskuddet gjennom inntektssystemet
er presentert i vedlegg til Prop. 1 S (2010–2011) Beregningsteknisk
dokumentasjon til Prop. 1 S (2010–2011) Grønt hefte (H-2249).
Gjennom utgiftsutjevningen i inntektssystemet skal
kommunene i prinsippet fullt ut kompenseres for variasjoner i kostnader
ved tjenesteytingen, som de selv ikke kan påvirke. Kostnadsnøkkelen
er den mekanismen i inntektssystemet som i praksis sørger for dette,
og som fordeler tilskudd til kommunene etter deres varierende behov.
Gjennom kostnadsnøkkelen og et oppdatert sett med kriteriedata beregnes
utgiftsbehovet for den enkelte kommune.
Rammetilskuddet til kommuner og fylkeskommuner
blir utbetalt gjennom ti årlige terminbeløp.
Gjennom skatteutjevningen i inntektssystemet utjevnes
delvis forskjeller i skatteinntekter. Det inntektsutjevnende trekket/tilskuddet
fordeles i hvert av de ti terminbeløpene.
Regjeringen fremmet i Prop. 124 S (2009–2010) Kommuneproposisjonen
2011 forslag til endringer i inntektssystemet for kommunene.
I kommuneproposisjonen for 2010 foreslo regjeringen
en ny kostnadsnøkkel for kommunene. Oppdaterte analyser og modeller,
samt et forbedret datagrunnlag, gjør at det nye forslaget til kostnadsnøkkel
for kommunene bedre fanger opp de faktiske forskjellene i etterspørsel
og kostnader ved å tilby velferdstjenester enn dagens nøkkel. Dette
gav grunnlag for å gjøre justeringer i de regionalpolitiske elementene
i inntektssystemet. Det ble derfor foreslått å redusere småkommunetilskuddet
og Nord-Norge- og Namdalstilskuddet noe.
De største byene har særlige utfordringer knyttet til
urbanitet. Det foreslås derfor å innføre et eget storbytilskudd
som omfatter de fire største byene; Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Som
en konsekvens av dette foreslås hovedstadstilskuddet avvik-let.
Den delen av hovedstadstilskuddet som er begrunnet i Oslos ansvar
for den delen av barnevernet som ble statliggjort i 2002 overføres
fra post 65 til post 60 Innbyggertilskuddet og gis en særskilt fordeling
i tabell C i Grønt hefte. Størrelsen på bevilgningen til barnevern
i Oslo blir ikke påvirket av at den flyttes fra post 65 til post
60.
Det er store variasjoner i skattegrunnlag mellom kommunene,
noe som skaper store forskjeller i inntektsnivå. Forskjeller i skattegrunnlag
blir, i motsetning til forskjeller i utgiftsbehov, kun delvis utjevnet
gjennom skatteutjevningen. Forskjeller i inntektsnivå er den viktigste forklaringsfaktoren
for ulikt tjenestetilbud. For å sikre en jevnere fordeling av inntekter
mellom landets kommuner og utjevne uønskede forskjeller i tjenestetilbudet
mellom kommunene, foreslo regjeringen i Kommuneproposisjonen 2011
å redusere skattens andel av samlede inntekter for kommunene fra
45 pst. til 40 pst. Reduksjonen i skatt vil bli overført til innbyggertilskuddet,
og fordeles med et likt beløp pr. innbygger.
Innenfor skjønnsrammen er det satt av 400 mill. kroner
til kommuner som taper mer enn kr 100 pr. innbygger på endringene
i inntektssystemet som ble vedtatt ved behandlingen av Kommuneproposisjonen
2011. Midlene fordeles direkte av Kommunal- og regionaldepartementet.
Det legges opp til en revisjon av kostnadsnøklene om lag hvert fjerde
år. Tapskompensasjonen gjennom skjønnstilskuddet vil ligge fast
inntil neste revisjon av kostnadsnøkkelen. Nærmere omtale av utformingen
av tapskompensasjonen er presentert i Grønt hefte.
I inntektssystemet for kommunene vil skatteutjevningen
trappes opp fra 59 pst. i 2010 til 60 pst. i 2011. Skatteutjevningen
er omtalt under kap. 571, post 60 Innbyggertilskuddet.
Stortinget gav ved behandlingen av Kommuneproposisjonen
2011 tilslutning til endringene i inntektssystemet.
Det samlede rammetilskuddet til kommunene for
2011 blir bevilget over syv ulike poster på kap. 571 i statsbudsjettet:
post 60 Innbyggertilskudd
post 61 Distriktstilskudd Sør-Norge
post 62 Nord-Norge og Namdalstilskudd
post 63 Småkommunetilskudd
post 64 Skjønnstilskudd
post 66 Veksttilskudd
post 67 Storbytilskudd.
Det samlede rammetilskuddet til fylkeskommunene
for 2011 blir bevilget over tre ulike poster på kap. 572 i statsbudsjettet:
Det vises til Kommunal- og regionaldepartementets
budsjettproposisjon, programkategori 13.70, for nærmere omtale av
inntektssystemet for kommunesektoren.
Komiteen tar omtalen
til orientering og viser til merknadene under de enkelte kapitler
og poster.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at kommuneopplegget for 2011 baserer seg på inntektssystemet
regjeringen Stoltenberg II innførte for kommunesektoren i 2009.
Da inntektssystemet ble behandlet, tok disse medlemmer en
rekke initia-tiv for å sikres bred politisk enighet om inntektssystemet
for kommunesektoren med sikte på å sikre et mer forutsigbart, enkelt
og rettferdig inntektssystem. Regjeringen valgte imidlertid å vedta
et komplisert system som kun fikk helhetlig støtte fra regjeringspartiene.
Fordi systemet avviker betydelig fra Høyres
alternativ, er det svært komplisert å fremme alternative system
på alle områder. Disse medlemmer vil derfor vise
til hovedtrekkene i Høyres alternative inntektssystem og begrense seg
til å foreslå å opprettholde ordningen med å tilbakeføre deler av
selskapsskatten til kommunene.
Disse medlemmer viser til at
det for Høyre er viktig at kommunene får beholde deler av selskapsskatten
lokalt. Det skaper et viktig grunnlag for kommunene å føre en positiv
og fremtidsrettet næringspolitikk. Dette standpunktet ble støttet
både av Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og KS i høringen i
forbindelse med nytt inntektssystem. Disse medlemmer vil
derfor at 4,25 pst. av selskapsskatten tilbakeføres til kommunene.
Regjeringen Stoltenberg II har forlatt målet
om at kommunene skal finansieres med 50 pst. av egne skatteinntekter. Disse
medlemmer mener at målet fortsatt bør være 50 pst. og at
det kommunale skattøre, i tråd med KS’ anbefalinger, burde ha vært
satt høyere som følge av dette. Ettersom grunnlaget gjennom inntektssystemet nå
er endret, vil forslag om høyere skattøre ha andre fordelingsmessige
virkninger enn under det tidligere systemet.
Disse medlemmer er sterke tilhengere
av lokal selvbestemmelsesrett. En forutsetning for å innlemme en
tjeneste i rammetilskuddet er at finansieringen, lover og forskrifter
er på plass ved innlemmingstidspunktet, og at både stat, kommune
og de berørte institusjoner har en felles forståelse av hva innlemming
vil innebære.
Disse medlemmer viser til at
når en sektor er i krise og kommunene mangler midler til å bedre situasjonen,
bør det i en kortere periode kunne åpnes for øremerkede tilskudd
til denne sektoren. Det må i størst mulig grad legges opp til en fleksibel
bruk av midlene, slik at kommunene kan foreta selvstendige vurderinger
av hvordan pengene best vil komme til nytte innenfor gjeldende sektor.
Så lenge finansieringen og/eller lov- og forskrifter ikke er på
plass vil disse medlemmer utsette innlemming i rammetilskuddet.
Post 21 er knyttet til kunnskapsutvikling og
drift av inntektssystemet. Kjøp av data og ulike tjenester knyttet
til drift av inntektssystemet blir finansiert over post 21.
Midlene fra post 21 blir også brukt til å initiere forskning
og innhenting av kunnskap, hovedsakelig innenfor det kommunaløkonomiske
området. Drift av Det tekniske beregningsutvalget for kommunal og
fylkeskommunal økonomi (TBU) blir finansiert over post 21.
Det legges også til grunn at posten kan brukes
til å finansiere utredninger og større utviklingsprosjekter innenfor
departementets ansvarsområde, herunder utredningsstillinger i departementet
knyttet til tidsbegrensede prosjekter. Arbeidsfellesskapet Kommunepartner
vil i 2011 motta kr 200 000 i tilskudd fra posten til å utarbeide
en veileder for rutiner, rapportering, overvåking og kontroll innenfor
kommunenes finansforvaltning.
For 2011 foreslår departementet en bevilgning på
8,5 mill. kroner på denne posten, noe som tilsvarer en videreføring
av nivået fra 2010.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Når det samlede rammetilskuddet for kommunene
er bestemt, fastsettes innbyggertilskuddets størrelse ved at summen
av øvrige tilskudd i inntektssystemet (postene 61–67) trekkes fra samlet
rammetilskudd. Innbyggertilskuddet er altså differansen mellom samlet
rammetilskudd og summen av øvrige tilskudd i inntektssystemet.
En mindre del av innbyggertilskuddet til kommunene
blir gitt en særskilt fordeling, presentert i tabell C-k i Grønt
hefte, mens hoveddelen av innbyggertilskuddet blir fordelt som et
likt beløp pr. innbygger til alle kommuner.
Etter at innbyggetilskuddet er fordelt pr. innbygger
blir tilskuddet justert for hver enkelt kommune etter følgende faktorer:
1. omfordeling gjennom
utgiftsutjevningen basert på kostnadsnøklene for kommunene
2. omfordeling gjennom korreksjonsordningen for
elever i statlige og private skoler
3. omfordeling gjennom inntektsgarantiordningen
(INGAR), for systemendringer, oppgaveendringer, innlemming av øremerkede
tilskudd, befolk-ningsnedgang, endringer i regionalpolitiske tilskudd
og endringer i kriteriedata
4. trekk/tillegg i rammetilskuddet som
følge av skatteutjevning på grunnlag av løpende skatteinngang.
Alle disse justeringene inngår i et null-sum-spill og
påvirker derfor ikke kommunenes samlede innbyggertilskudd, kun fordelingen
av tilskuddet mellom kommunene.
Regjeringen foreslår at 94,8 mrd. kroner bevilges
over post 60 Innbyggertilskuddet i 2011.
Innenfor innbyggertilskuddet (post 60) finnes det
midler som ikke fordeles etter inntektssystemets øvrige kriterier,
men er gitt en særskilt fordeling. Dette gjelder midler til oppgaver
få kommuner har, midler til forsøk m.m. I 2011 blir blant annet
midler til inndelingstilskuddet til kommuner som har sluttet seg
sammen, midler til frukt og grønt i skolen og midler til kvalifiseringsprogrammet
gitt en særskilt fordeling. Fullstendig oversikt over midler som
gis særskilt fordeling i 2011 finnes i tabell C-k i Grønt hefte.
Det vises til proposisjonen for nærmere orientering
om innbyggertilskuddsberegninger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet foreslår
å styrke kommunerammen med 1 mrd. kroner. Disse medlemmer viser
til at regjeringen legger driftstilskuddet for barnehager inn i
kommunerammen. Disse medlemmer foreslår at driftstilskuddet
for barnehager opprettholdes som øremerket tilskudd, og tas ut av rammetilskuddet
kap. 571 post 60. Midlene overføres til en ny post 65 under kap.
571. Intensjonen er at dette skal være tilsvarende den ordning som
har vært gjeldende i 2010. I tillegg legges det opp til full økonomisk
likebehandling av offentlige og private barnehager fra 1. juli 2011,
slik at barnehageforlikets intensjon om finansiering av private
barnehager endelig kan bli oppfylt.
I tillegg foreslår disse medlemmer at
tilskuddet til krisesentrene, som regjeringen har flyttet fra kap.
840 post 60 til kap. 571 post 60, tilbakeføres.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 20 mrd. kroner i forhold til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknader under rammeområde 18 i Innst. 2 S (2010–2011). Disse
medlemmer foreslår på denne bakgrunn å bevilge 57 186 557 000
kroner på post 60, dette er en reduksjon på 37 655 200 000 kroner
i forhold til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Innst. 2 S (2010–2011) hvor det framkommer
at dette medlem går imot regjeringens forslag om å innlemme barnehagetilskudd og
krisesentertilskudd i rammeoverføringene til kommunene. Dette
medlem ønsker også å opprettholde satsingen på samlivskurs
som et øremerket tilskudd til kommunesektoren. Dette medlem bevilger
midler til en verdig eldreomsorg i kommunene. Dette medlem bevilger
videre midler til kommunene for å øke de veiledende satsene for
sosialhjelpen med 5 pst. og for å forskriftsfeste at barnetrygd
og kontantstøtte holdes utenfor utmålingen av sosialhjelpen. Dette
medlem bevilger også midler til 500 flere lærere i skolen,
til etter- og videreutdanning for lærere og øker tiltak for frivillig leksehjelp
i kommunal og frivillig regi. Dette medlem går imot
regjeringens forslag om 1 uketime og 8 timer gratis SFO og 5 ekstra
timer på småskoletrinnet.
Dette medlem vil foreslå at bevilgningen
på kap. 571 post 60 settes til 66 755 057 000 kroner, som er 28 086 700 000
kroner lavere enn regjeringens forslag.
Dette medlem ønsker dessuten
at midlene som tidligere var øremerket opptrappingsplanen for psykisk
helse igjen skal øremerkes dette formålet.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å sørge for
at midlene som tidligere var øremerket opptrappingsplanen for psykisk
helse, igjen øremerkes og tas ut av rammeoverføringene til kommunene.»
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Innst. 2 S (2010–2011) hvor det framgår at dette medlem foreslår
en omprioritering fra økt timetall (3 timer 2009–2010) og gratis
leksehjelp i grunnskolen til en gjennomført satsing på bedre og
flere lærere. Dette medlem er ikke nødvendigvis prinsipielt
imot å utvide timetallet eller det som framstår som en noe uklar
leksehjelpsordning i grunnskolen, men mener det blir en helt feil
prioritering når vi mangler kvalifiserte lærere. Etter dette
medlems mening er mangelen på lærere den største utfordringen
norsk skole står overfor i årene som kommer. Dette medlem savner
en vilje fra regjeringens side til å ta dette spørsmålet tilstrekkelig
på alvor.
Dette medlem viser i denne sammenheng
til Dokument nr. 8:68 (2006–2007), jf. Innst. S. nr. 239 (2006–2007),
om å utarbeide forpliktende nasjonale rekrutteringsplaner for å
sikre tilstrekkelig antall kvalifiserte lærere i grunn- og videregående
skole. Ovennevnte representantforslag henviser til at halvparten
av lærerne i videregående skole er over 50 år, mens det i grunnskolen
er 37 pst. i samme aldersgruppe. Samtidig vises det til at gjennomsnittsalderen for
ansatte i den videregående skolen er 49 år. I løpet av en tiårsperiode
vil man derfor trolig måtte erstatte et ikke ubetydelig antall lærere
i den videregående skolen. Tilsvarende gjelder også for grunnskolen.
Parallelt med dette øker antallet elever. Dette medlem foreslår
derfor å bruke 425 mill. kroner til å styrke videreutdanning og
rekruttering av lærere, og om lag 300 mill. kroner på øvrige tiltak
i grunn- og videregående skole, heller enn å bruke de samme pengene
på å utvide timetallet i grunnskolen. Det vises til nærmere omtale
av disse forslagene under rammeområde 16 i Innst. 2 S (2010–2011).
Ved siden av den kommende lærermangelen er frafall
den største utfordringen norsk skole står overfor. Dette
medlem viser i denne forbindelse til Representantforslag
4 S (2009–2010) om forsterket innsats mot frafall i skolen. I tråd med
representantforslaget foreslår dette medlem flere
konkrete tiltak i statsbudsjettet for kommende år som vil bidra
til en forsterket innsats mot frafall.
Dette medlem viser til at det
er et behov for flere spesialpedagoger i norsk skole, og at det synes
hensiktsmessig at spesialpedagogene arbeider så tett på elevene
og skolene som mulig. Det fordrer større spesialpedagogtetthet. Dette medlem foreslår
derfor å bevilge 50 mill. kroner over kommunerammen til flere spesialpedagoger
i kommunene f.o.m. høsten 2011, noe som vil kunne finansiere ca.
200 flere spesialpedagoger gitt en kostnad på 750 000 kroner pr.
spesialpedagog.
Med hensyn til å øke barn og unges fysiske aktivitet
foreslår dette medlem i stedet å bevilge til sammen
70 mill. kroner til ulike frilufstiltak – bl.a. i regi av frivillige
organisasjoner – ut over regjeringens forslag, jf. forslag under
rammeområdene 3 og 13.
Dette medlem går videre imot
regjeringens opplegg for gratis frukt og grønt i skolen, jf. bl.a. Venstres
merknader i Innst. S. nr. 230 (2006–2007), og vil avvikle dagens
ordning f.o.m. høsten 2011. Dette medlem mener at
det vil være mye mer målrettet og hensiktsmessig å foreta en omlegging
av mva-systemet ved å innføre full merverdiavgift på brus og sterkt
sukkerholdige drikkevarer, og samtidig innføre null mva-sats for
frukt og grønt, jf. omtale under rammeområde 22. Dette vil gagne
hele befolkningen, også elevene, og er et viktig helse- og forbrukerpolitisk
grep. Dette medlem viser videre til at mange kommuner
heller ikke ønsker den lovpålagte ordningen om frukt og grønt i
skolen.
Dette medlem viser til representantforslag
fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden
om å overføre oppgaver fra Barne-, ungdoms- og familieetatens regionskontorer
til den kommunale barnevernstjenesten (Representantforslag 16 S
(2009–2010)). I forslaget vises det til en Fafo-rapport (rapport 2009:41)
hvor det kommer fram at det kommunale og statlige barnevernet har
store samarbeidsproblemer og at Barne-, ungdoms- og familieetaten
(Bufetat) er i ferd med å bli en byråkratisk, ressurskrevende organisasjon
som ikke på langt nær bidrar godt nok til at de mest sårbare barna
får hjelpen de bør og har krav på. Dette medlem er
bekymret over at barnevernet i dag ikke klarer å sikre at barn og
unge som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling,
får nødvendig hjelp og omsorg til rett tid. Dette medlem mener
kommunene må få et helhetlig ansvar for barnevernet og er av den oppfatning
at nedleggelse og overføring av Bufetats oppgaver regionalt er noe
som nå må vurderes. På denne bakgrunn foreslår dette medlem å
kutte 100 mill. kroner i det statlige, regionale barnevernet og
omfordele midlene til det kommunale barnevernet.
Dette medlem viser til at Venstres
liberale ideologi tar utgangspunkt i det enkelte mennesket. Alle
skal ha frihet til å bruke sine evner til beste for seg selv og
samfunnet – men like selvsagt er det at de som virkelig trenger
samfunnets hjelp til å leve et verdig liv, skal få det. Frie samfunn
har gode fellesskapsinstitusjoner og et sosialt sikkerhetsnett for
alle. Dette medlem ønsker derfor en stat som bekjemper
sosial urettferdighet. Fattigdom rammer enkeltmennesker – ofte uventet
og tilfeldig, og av sammensatte årsaker. En del mennesker er varig
ute av stand til å skaffe seg en inntekt de kan leve av. De skal
ha et støttenivå som gir mulighet til et verdig liv. Støtteordninger
som er avgjørende for barns livsvilkår, skal være rause. Dette
medlems førsteprioritet vil være å bekjempe fattigdom og
helseproblemer hos barn og barnefamilier. For vi starter ikke med
blanke ark og like muligheter når vi kommer til verden, og ingen
velger sin barndom.
Det er i dag store forskjeller fra kommune til kommune
når det gjelder satsene for sosialhjelp og hvorvidt kontantstøtte
og barnetrygd regnes inn i inntektsgrunnlaget. Paradokset er at
forskning viser at lave sosialhjelpsatser gir flere langtidsbrukere,
mens høye sosialhjelpsatser får folk videre i livet.
Dette medlem vil derfor innføre
en nasjonal minstenorm for sosialhjelp til livsopphold (ekskl. boutgifter)
som prisjusteres hvert år. Denne normen må minimum tilsvare Statens
institutt for forbruksforskning (SIFO) sin forskningsbaserte standard
for et nøkternt livsopphold. Kontantstøtte og barnetrygd og barns
eventuelle inntekter skal holdes utenfor denne minstenormen.
Dette medlem er også åpen for
å se på om kriteriene for sosialhjelpssatsene er i tråd med de faktiske
behov barn og unge opplever for å kunne bli inkludert i sosiale
fellesskap på lik linje med andre. Dette medlem foreslår
derfor en økt bevilgning på 815 mill. kroner som et ledd i en opptrapping
for å innføre en nasjonal minstenorm for sosialhjelp med virkning
fra 1. juli 2011. Med Venstres forslag vil en enslig sosialhjelpsmottaker
få ca. 1 000 kroner mer pr. måned, en enslig med ett barn vil få
ca. 1 500 mer pr. måned, ektepar/samboere vil få ca. 1 600 mer pr.
måned og par med to barn vil få om lag 2 400 mer pr. måned.
Dette medlem viser til at flere
barnehager sliter med å rekruttere personell og med å opprettholde
en forsvarlig kvalitet på tilbudet. Dette medlem er
enig i at det må være moderate priser for oppholdsbetaling i barnehager, men
mener at plass til alle, god kvalitet, økt økonomisk likebehandling
mellom private og kommunale barnehager og inntektsgradert foreldrebetaling
må prioriteres foran lavere pris for alle.
Dette medlem foreslår derfor
at oppholdsbetalingen i barnehager i budsjettforslaget for 2011
justeres i tråd med den generelle prisveksten. Dette medlem viser
til at regjeringen foretok en slik prisjustering i statsbudsjettet
for 2007. Prisen for oppholdsbetaling vil dermed økes med 70 kroner
pr. måned i 2011. En slik justering av oppholdsbetalingen vil føre
til en netto innsparing for staten på ca. 261,5 mill. kroner, gitt
at det forventes å måtte øke bevilgningene til kontantstøtte med
ca. 13 mill. kroner som en følge av prisjusteringen. Dette
medlem ønsker heller å omprioritere denne summen til blant
annet å foreta et nødvendig løft for kompetanseutvikling og rekruttering
av personell i barnehager, til barnehageforskning og til inntektsgradert
foreldrebetaling.
Dette medlem mener at innføringen
av makspris for oppholdsbetaling i barnehager har flere uheldige
sider, særlig fordi dette grepet faktisk har ført til at flere lavinntektsfamilier
har fått økte utgifter til barnehageplass. Mens kommunene har redusert
de høyeste barnehagesatsene ganske kraftig, har flere av dem satt
opp satsene for familier med de laveste inntektene. Færre kommuner enn
tidligere graderer nå betalingen ut ifra foreldrenes inntekt. Dette
medlem viser til at inntektsgradert foreldrebetaling gir
god fordelingsvirkning, og dermed er et viktig grep for å bekjempe
fattigdom. Dette medlem foreslår derfor å bevilge
150 mill. kroner til inntektsgradert foreldrebetaling i barnehager.
Dette medlem mener det er viktig
at kommunene får beholde deler av selskapsskatten lokalt. Det vil
motivere kommunene til å føre en positiv og fremtidsrettet næringspolitikk,
og med flere små og store bedrifter vil kommunene få høyere skatteinntekter
som kan brukes til lokal velferd. Den rød-grønne regjeringen har
fratatt kommunene denne muligheten til å påvirke egne skatteinntekter
og velferd. Dette medlem vil omgjøre dette vedtaket
slik at kommunene får beholde en andel av selskapsskatten. Dette standpunktet
ble støttet av både Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og Kommunenes Sentralforbund
(KS) i høringen i forbindelse med nytt inntektssystem. Dette
medlem foreslår derfor at 4,25 pst. av selskapsskatten tilbakeføres
til kommunene.
Samlet foreslår dette medlem videre
følgende konkrete endringer når det gjelder kap. 571 post 60:
Kap. | Post | Tekst | Bokført | Påløpt |
571 | 60 | Prisjustering av foreldrebetaling (maks-pris) i barnehager | -263,5 | -263,5 |
571 | 60 | Avvikling av gratis frukt og grønt i ungdomsskolen fra
høst 2011 | -96,0 | -230,4 |
571 | 60 | Reversering av timetallsutvidelsen i grunnskolen (3 timer
2009–2010) fra høst 2011 | -117,2 | -281,1 |
571 | 60 | Reversering av lovfestet og -pålagt kommunal leksehjelp
(omfordeles til frivillig) fra høst 2011 | -187,9 | -452,2 |
571 | 60 | Flere spesialpedagoger og skolehelsepersonell | 50,0 | 50,0 |
571 | 60 | Øke de statlige veiledende satsene i sosialhjelpen med
ca. 20 pst. fra 1.7.2011. | 815,0 | 1630,0 |
571 | 60 | Kommunalt barnevern | 100,0 | 100,0 |
571 | 60 | Gradert foreldrebetaling, barnehager | 150,0 | 150,0 |
Distriktstilskudd Sør-Norge tildeles kommuner
i Sør-Norge som har en gjennomsnittlig skatteinntekt de siste tre
år som er lavere enn 120 pst. av landsgjennomsnittet, som ligger
i sone IV eller sone III i det distriktspolitiske virkeområdet,
og som ikke mottar Nord-Norge- og Namdalstilskudd eller småkommunetilskudd.
Alle kommuner i sone IV kan få tilskudd, mens kommuner innenfor
sone III får tilskudd dersom den samfunnsmessige utviklingen er
svak.
Distriktstilskudd Sør-Norge gis med én sats
pr. kommune og én sats pr. innbygger. Satsene for 2011 er prisjustert.
Regjeringen foreslår at 334,6 mill. kroner bevilges
til post 61 Distriktstilskudd Sør-Norge i 2011.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Med innføringen av en ny oppdatert kostnadsnøkkel
vil kommunene på en bedre måte enn tidligere få kompensert for utgifts-
og etterspørselsforhold som påvirker kommunenes kostnader. Dette
betyr at også utfordringene for kommunene i Nord-Norge og Namdalen
fanges bedre opp i kostnadsnøkkelen, og at behovet for et særskilt
tilskudd til disse kommunene er noe redusert. Stortinget sluttet
seg ved behandlingen av Kommuneproposisjonen 2011 til at det særskilte
tilskuddet til kommuner i Nord-Norge og Namdalen reduseres med 10
pst. i forhold til 2010. Reduksjonen vil bli gjennomført ved at satsen
pr. innbygger for Nord-Norge- og Namdalstilskuddet reduseres med
10 pst.
Satsene for Nord-Norge- og Namdalstilskudd til kommunene
for 2011 er prisjustert og beregnes med utgangspunkt i folketallet
pr. 1. januar året før budsjettåret. Tabell 3.19 i proposisjonen
viser satsene for Nord-Norge- og Namdalstilskuddet for kommuner
i 2011.
Regjeringen foreslår at 1 340 mill. kroner bevilges
til post 62 Nord-Norge- og Namdalstilskudd i 2011.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I den nye kostnadsnøkkelen som ble vedtatt av Stortinget
ved behandlingen av kommuneproposisjonen 2011 blir smådriftsulemper
bedre ivaretatt i utgiftsutjevningen. Det gir grunnlag for å redusere
nivået på småkommunetilskuddet. Satsen for småkommunetilskuddet
reduseres med 1 mill. kroner i forhold til 2010. Satsen for småkommunetilskuddet
er prisjustert.
Småkommunetilskuddet blir gitt til kommuner som
har færre enn 3 200 innbyggere, og som samtidig har gjennomsnittlig
skatteinntekt de siste tre år som er lavere enn 120 pst. av landsgjennomsnittlig
skatteinntekt i samme periode. Kommuner i tiltakssonen (alle kommuner
i Finnmark og sju kommuner i Nord-Troms) får tilskudd etter forhøyet
sats. Tilskuddet beregnes med utgangspunkt i folketallet pr. 1. januar
året før budsjettåret.
Regjeringen foreslår at 877,4 mill. kroner bevilges
til post 63 Småkommunetilskudd i 2011.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Kommunal- og regionaldepartementet fordeler årlig
en del av rammetilskuddet til kommuner og fylkeskommuner etter skjønn.
For en nærmere omtale av skjønnstilskuddet vises det til Kommuneproposisjonen
2011.
Det samlede skjønnstilskuddet til kommunene
i 2011 foreslås satt til 2 097 mill. kroner. Basisrammen utgjør
om lag 1 026 mill. kroner.
Det vises til nærmere omtale i proposisjonen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til den gryende erkjennelsen både
i kommunene og blant partiene om at dagens kommunestruktur ikke
er tilpasset de store og viktige oppgavene kommunene har innen barnevern,
omsorg og skole. Disse medlemmer viser til at det
var stor oppslutning blant landets lokalpolitikere rundt samarbeidsprosjektet
mellom regjeringen Bondevik II og KS-prosjektet «Fremtidens kommunestruktur».
Et flertall av deltakerne mente at det var behov for endringer i
kommunestrukturen og mange kommuner var inne i positive prosesser
for å finne frem til gode lokale løsninger. Dette arbeidet har stoppet
opp etter regjeringsskiftet. Kommuner som anser dagens struktur
som et problem for å løse de oppgavene de har ovenfor sine innbyggere
opplever at det ikke er noen drahjelp fra sentrale myndigheter for
å sette denne problemstillingen på dagsordenen. Tvert imot har regjeringen
fjernet de stimuleringsmidlene som tidligere kunne brukes for å
få til positive og frivillige prosesser. For å igjen få satt fokus
på de utfordringene dagens kommunestruktur gir og stimulere kommuner
til frivillig sammenslåing, vil disse medlemmer foreslå
å avsette 250 mill. kroner på Kommunal- og regionaldepartementets
budsjett i tilsagnsfullmakt til dette formålet. Pengene skal kunne gis
til kommuner som frivillig slår seg sammen. De skal brukes til infrastrukturtiltak
som kan oppveie eventuelle negative konsekvenser av sammenslåing.
Det kan for eksempel være veier og broer som fører til at kommunene
knyttes bedre sammen, bredbåndsutbygging eller etablering av servicekontorer
som sikrer nærhet til de viktige kommunale tjenestene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at tiden nå er overmoden for en ny kommunestruktur-reform. Disse
medlemmer mener at det er uakseptabelt at kommunene skal
tape penger på å slå seg sammen, slik spesielt de minste kommunene gjør
i dag. Disse medlemmer viser i denne forbindelse
til beregninger om at kommunene Mosvik og Inderøy, ved å slå seg
sammen, vil få et fremtidig inntektstap som har en nåverdi på 145
mill. kroner. Disse medlemmer mener at dette er det
motsatte av frivillighet, med et slikt finansieringssystem vil små
kommuner bli tvunget til å forbli små. Disse medlemmer mener
derfor at denne problemstillingen må drøftes i full bredde og vil
derfor komme tilbake til denne saken med forslag om gode økonomiske
incitamenter for å få til en mer hensiktsmessig kommunestruktur
med større og mer robuste kommuner.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre fremmer følgende forslag:
«Kommunal- og regionaldepartementet kan i 2011
gi tilsagn om tilskudd til kommuner som frivillig slår seg sammen,
med inntil 250 mill. kroner. Midlene skal benyttes til infrastrukturtiltak
som kan oppveie eventuelle negative konsekvenser av sammenslåing.»
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til forsøket med e-valg i enkelte kommuner. Dette medlem mener
at regjeringen har satt av mer midler enn det som strengt tatt er
nødvendig for å gjennomføre et slikt forsøk. Dette medlem vil
foreslå at bevilgningen på kap. 571 post 64 settes til 2 037 000 000 kroner,
noe som er 60 000 000 kroner lavere enn regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener at
utfordringen med at få førstegangsvelgere ikke benytter seg av stemmeretten
ikke kan løses med å nedjustere stemmerettsalderen til 16 år. I tillegg
er det utfordrende å gjøre en 16-åring valgbar, dermed bryter det
med prinsippet om at man også skal kunne stemme på seg selv. Det
er i tillegg riktig at myndighetsalderen opprettholdes på 18 år,
derfor mener disse medlemmer at prøveordningen med
stemmerett for 16-åringer bør avvikles. Dette er beregnet å gi en besparelse
på 3 400 000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader til kap. 571 post 60. Disse medlemmer foreslår
at driftstilskuddet for barnehager opprettholdes som øremerket tilskudd,
og tas ut av rammetilskuddet kap. 571 post 60. Midlene overføres
til en ny post 65 under kap. 571. Intensjonen er at dette skal være
tilsvarende den ordning som har vært gjeldende i 2010. I tillegg
legges det opp til full økonomisk likebehandling av offentlige og
private barnehager fra 1. juli 2011, slik at barnehageforlikets
intensjon om finansiering av private barnehager endelig kan bli
oppfylt.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
21 mrd. kroner.
Kommuner med høy befolkningsvekst kan på kort
og mellomlang sikt finne det vanskelig å tilpasse tjenestetilbudet
til en voksende befolkning, og det kan være problematisk å finansiere
de nødvendige investeringene uten at det går på bekostning av tjenestetilbudet.
Veksttilskuddet tildeles kommuner som gjennom den siste treårsperioden
har hatt en gjennomsnittlig årlig befolkningsvekst som er mer enn
75 pst. over gjennomsnittlig årlig befolkningsvekst på landsbasis.
I tillegg må kommunene ha skatteinntekter under 140 pst. av landsgjennomsnittet.
Tilskuddet tildeles som en fast sats pr. nye innbygger ut over vekstgrensen.
Satsen for 2011 er prisjustert, og er kr 42 395.
Regjeringen foreslår at 117 mill. kroner bevilges til
post 66 Veksttilskudd i 2011.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
De største byene har særlige utfordringer knyttet til
urbanitet. Regjeringen foreslo derfor i kommuneproposisjonen 2011
å innføre et eget storbytilskudd som omfatter de fire største byene; Oslo,
Bergen, Trondheim og Stavanger. Ved behandlingen av kommuneproposisjonen
2011 sluttet Stortinget seg til forslaget.
Tilskuddet fordeles med et likt beløp pr. innbygger.
Satsen pr. innbygger for tilskuddet i 2011 er kr 319. Regjeringen
foreslår en samlet bevilgning på post 67 på 363,1 mill. kroner for
2011.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at regjeringen i forrige periode avviklet den kommunale selskapsskatten. Disse medlemmer mener
at kommunal selskapsskatt er en viktig forutsetning for at det skal
lønne seg for kommunene å legge til rette for næringsutvikling.
Når denne skatten nå skal overføres til staten vil kommunene ikke
lenger ha noe igjen økonomisk for å legge til rette for nye arbeidsplasser. Disse
medlemmer viser til forslag i Innst. 16 S (2010–2011) fra
kommunal- og forvaltningskomiteen til statsbudsjettet for 2011 om å
tilbakeføre selskapsskatten til kommunene.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre mener det er viktig at kommunene får beholde
deler av selskapsskatten lokalt. Det vil motivere kommunene til
å føre en positiv og fremtidsrettet næringspolitikk, og med flere
små og store bedrifter vil kommunene få høyere skattinntekter som
kan brukes til lokal velferd. Den rød-grønne regjeringen har fratatt
kommunene denne muligheten til å påvirke egne skatteinntekter og
velferd. Disse medlemmer vil omgjøre dette vedtaket
slik at kommunene får beholde en andel av selskapsskatten. Dette standpunktet
ble støttet av både Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og Kommunenes Sentralforbund
(KS) i høringen i forbindelse med nytt inntektssystem.
Disse medlemmer foreslår derfor
at 4,25 pst. av selskapsskatten tilbakeføres til kommunene. Dette
er beregnet til å utgjøre 9 200 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
bekymret for utviklingen innen eldreomsorgen. Fremskrittspartiet
mener det er stort behov både for en massiv utbygging av sykehjemsplasser
og en lovfestet rett til plass ved medisinsk behov. Regjeringen
har gjentatte ganger fremholdt løftet om full sykehjemsdekning.
Regjeringens egne tall viser at det er en netto tilvekst på 699
sykehjemsplasser fra 2005–2009. Dette står i sterk kontrast til
regjeringens uttalte målsetting. Fremskrittspartiet mener dette
understreker alvoret i situasjonen og viser behovet for et regimeskifte.
Fremskrittspartiet har derfor eldreomsorgen som sitt hovedsatsingsområde
i dette budsjettforslaget.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
2 mrd. kroner.
Når det samlede rammetilskuddet til fylkeskommunene
er bestemt fastsettes innbyggertilskuddet til fylkeskommunene ved
at summen av øvrige tilskudd i inntektssystemet (postene 61–65)
trekkes ut fra samlet rammetilskudd.
Innbyggertilskuddet er altså differansen mellom samlet
rammetilskudd og summen av øvrige tilskudd i inntektssystemet.
En mindre del av innbyggertilskuddet blir gitt
en særskilt fordeling presentert i tabell C i Grønt hefte, mens
hoveddelen av innbyggertilskuddet blir fordelt som et likt beløp
pr. innbygger til alle fylkeskommuner. Etter at innbyggetilskuddet
er fordelt pr. innbygger blir tilskuddet justert for hver enkelt
fylkeskommune etter følgende faktorer:
1. omfordeling gjennom
utgiftsutjevningen basert på kostnadsnøklene for fylkeskommunene
2. omfordeling gjennom korreksjonsordningen for
elever i statlige og private skoler
3. omfordeling gjennom inntektsgarantiordningen
(INGAR), for systemendringer, oppgaveendringer, innlemming av øremerkede
tilskudd, befolk-ningsnedgang, endring i regionalpolitiske tilskudd
og endringer i kriteriedata
4. trekk/tillegg i rammetilskuddet som
følge av skatteutjevning på grunnlag av skatteinntekter.
Alle disse justeringene inngår i et null-sum-spill og
påvirker derfor ikke fylkeskommunenes samlede innbyggertilskudd,
kun fordelingen av tilskuddet mellom fylkeskommunene.
Regjeringen foreslår at 25,9 mrd. kroner bevilges
over post 60 Innbyggertilskuddet i 2011.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
i en rekke år foreslått å redusere antall forvaltningsnivåer i Norge
fra tre til to, noe som medfører en avvikling av fylkeskommunen.
Fylkeskommunen fremstår som et dyrt og unødvendig forvaltningsnivå
uten nevneverdig legitimitet i befolkningen, og derfor vil disse
medlemmer at oppgavene som i dag ligger i fylkeskommunene
fordeles mellom stat, kommune og privat sektor. Disse medlemmer foreslår
derfor en reduksjon i overføringene til fylkeskommunene, og forventer
at denne reduksjonen foretas i forhold til administrative kostnader
i driften av fylkeskommunene.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 500 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at fylkeskommunene har hatt en god inntektsutvikling. Disse
medlemmer foreslår derfor å redusere rammetilskuddet med
500 mill. kroner. Dette kan spares inn gjennom effektivisering av egen
drift. Disse medlemmer styrker bevilgningen til fylkesveier
over samferdselsdepartementets budsjett med 200 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til Innst. 2 S (2010–2011) hvor det framgår at dette medlem er
enig i intensjonen om gratis læremidler i den videregående skolen,
men mener at den eksisterende ordningen ikke er god nok, og i praksis
er blitt en byråkratisk utlånsordning som er ressurskrevende for
administrasjonen og upraktisk for elevene. Dette medlem går
derfor imot de foreslåtte bevilgningene til gratis læremidler, og
foreslår heller å innføre behovsprøvd stipend for læremidler i videregående
skole. Maksimalt stipend økes til 600 kroner pr. måned, og er et
mer målrettet tiltak som vil hjelpe dem som trenger det mest.
Dette medlem viser videre til
at regjeringen foreslår å videreføre tiltaket fra St.prp. nr. 37 (2008–2009)
om økt lærlingetilskudd. Dette medlem er positiv
til tiltak som gjør at bedrifter stimuleres til å ansette flere
lærlinger, men mener at et varig fritak av arbeidsgiveravgift for
lærlinger slik dette medlem foreslår i denne innstilling
og i Innst. 4 L (2010–2011) er et langt mer treffsikkert virkemiddel
enn en midlertidig økning av lærlingetilskuddet. Dette medlem viser
også til at et arbeidsgiveravgiftsfritak vil ha en positiv provenyeffekt
for bedriftene på 320 mill. kroner, mens en styrking av lærlingetilskuddet
til sammenligning har en ramme på 190 mill. kroner.
Dette medlem ønsker på sikt å
innføre en offentlig finansiert tannhelse, etter modell fra Sverige.
Som et ledd i en slik omlegging foreslår dette medlem å
utvide ordningen med gratis tannhelse til også å gjelde aldersgruppen
18–20 år.
Samlet foreslår derfor dette medlem at
bevilgningene på post 60 reduseres med 476,6 mill. kroner i forhold
til regjeringens forslag.
Inntektssystemet skal bidra til å støtte opp
under viktige regionalpolitiske mål som å sikre bosetting og levedyktige
lokalsamfunn i alle deler av landet. Som et ledd i distrikts- og
regionalpolitikken ønsker regjeringen at fylkeskommuner i Nord-Norge
skal sikres muligheter til å gi et bedre tjenestetilbud enn fylkeskommuner
ellers i landet. Regjeringen ønsker også å bidra til en høy fylkeskommunal
sysselsetting i et område med et konjunkturavhengig næringsliv.
Fylkeskommuner i Nord-Norge får derfor et eget tilskudd. Nord-Norge-tilskuddet
blir utbetalt som én sats pr. innbygger for hver fylkeskommune. Satsen
er prisjustert for 2011. Tabell 3.24 i proposisjonen viser satsene
for Nord-Norge-tilskuddet for fylkeskommuner i 2011.
Regjeringen foreslår at 535,1 mill. kroner bevilges
over post 62 til Nord-Norge-tilskudd.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Den samlede skjønnsrammen til fylkeskommunene
er for 2011 satt til 407 mill. kroner. Innenfor skjønnsrammen ligger
kompensasjonen for økt sats for differensiert arbeidsgiveravgift. Denne
er oppjustert fra 2010 til 2011 med 3,5 pst., og utgjør 65,8 mill.
kroner i 2011.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Den delen av hovedstadstilskuddet som ikke var begrunnet
i Oslos ansvar for barnevern foreslås avvik-let, og midlene overføres
til kap. 571 post 67 Storbytilskuddet. Den delen av tilskudd til barnevern/hovedstadstilskuddet
som går til finansiering av Oslos ansvar for det statlige barnevernet
foreslås overført til post 60 Innbyggertilskuddet, og vil bli fordelt
med en særskilt fordeling som vist i tabell C-fk i Grønt hefte.
Størrelsen på bevilgningen til barnevern vil ikke påvirkes av flyttingen
av midlene fra post 65 til post 60.
Det er derfor ikke foreslått bevilgning på kap. 572
post 65 i 2011.
Komiteen tar redegjørelsen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å sikre finansieringen av fagskolene ved fortsatt å øremerke midler
til drift av disse over Kommunaldepartementets budsjett. Disse
medlemmer mener for øvrig at finansieringen av fagskolene
bør styrkes og foreslår å bevilge 115 mill. kroner.
Formålet med bevilgningen er å sikre at tjenestemottakere,
som krever stor ressursinnsats fra det kommunale tjenesteapparatet,
får et best mulig tilbud uavhengig av kommunens økonomiske situasjon.
Med ressurskrevende tjenestemottaker menes en person
med store hjelpebehov og som mottar omfattende helse- og omsorgstjenester
fra kommunen. Dette kan bl.a. gjelde personer med psykisk utvik-lingshemning,
fysisk funksjonshemmede, personer med rusmiddelproblemer og mennesker
med psykiske lidelser.
I 2010 får kommunene kompensert 80 pst. av egne
netto lønnsutgifter utover innslagspunktet på kr 865 000. Kommunenes
egenandel er 20 pst. for netto lønnsutgifter over innslagspunktet. I
2011 vil kommunene få kompensert 80 pst. av egne netto lønnsutgifter
utover innslagspunktet på kr 895 000. Tilskuddsordningen gjelder
for personer under 67 år.
Fylkesmennene er i retningslinjene for fordeling av
skjønnstilskuddet for 2010 bedt om å ta hensyn til kommuner som
har spesielt høye kostnader knyttet til særlig ressurskrevende tjenester,
og hvor dette ikke fanges tilstrekkelig opp gjennom inntektssystemet
og toppfinansieringsordningen.
Toppfinansieringstilskuddet for 2010 til de
kommunene som tilfredsstilte kriteriene for tilskudd ble fordelt
fra Helsedirektoratet i juli 2010. Det ble utbetalt ca. 4 034 mill.
kroner. I tillegg er det tilbakeholdt utbetalinger i påvente av
dokumentasjon og avklaringer fra noen kommuner. Anslagene for utbetalinger
for 2010 er på 4 150 mill. kroner. Dette er en nominell økning på
152 mill. kroner sammenlignet med tilskuddet for 2009. Foreløpige
tall for 2010 viser at det var 5 521 ressurskrevende tjenestemottakere
som var omfattet av ordningen. Dette er en økning på 222 tjenestemottakere
eller 4,2 pst. i forhold til 2009. For utgiftene utover innslagspunktet
pr. tjenestemottaker er det anslått en realøkning på 0,8 pst.
Toppfinansieringstilskuddet for ressurskrevende tjenester
er en overslagsbevilgning. Utbetalingene i 2010 kan anslås til om
lag 200 mill. kroner lavere enn saldert budsjett 2010.
Det budsjetteres med 4 501 mill. kroner i 2011, som
er en økning på 151 mill. kroner i forhold til saldert budsjett
2010. Forslaget til bevilgning for 2011 tar hensyn til at faktisk
utbetalt tilskudd i 2010 kan anslås til om lag 4 150 mill. kroner. Det
er videre lagt til grunn en økning i antall tjenestemottakere på
4,2 pst. og en reell vekst i utgifter pr. tjenestemottaker på 0,8
pst. fra 2010 til 2011. Dette er basert på den siste års vekst i antallet
tjenestemottakere og realveksten i utgifter pr. mottaker. Kompensasjonsgraden
er foreslått fortsatt å ligge på 80 pst. i 2011. Innslagspunktet
er foreslått justert opp med anslått lønnsvekst i kommunesektoren
for 2010 på 3,45 pst. Innslagspunktet blir derfor på kr 895 000
i 2011.
Det har vært en sterk utgiftsvekst i toppfinansieringsordningen
for ressurskrevende tjenester de siste årene. Veksten har likevel
flatet noe ut i 2010. Dette kan ha sammenheng med flere forhold,
som for eksempel økt omfang av kontroll, bedre veiledning gjennom
rundskriv til kommunene og bedre rapporteringsrutiner fra kommunenes
side. Kommunal- og regionaldepartementet vil i samarbeid med Helsedirektoratet
vurdere muligheten for en ytterligere forbedring av kontrollen med
ordningen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at kommunene gjennom flere år har fått erfare en markert utgiftsvekst
i forhold til personer med behov for ressurskrevende tjenester.
Kommunene opplever komplekse situasjoner der omfattende pleie- og
omsorgsbehov fører til at ressursene blir strukket svært langt. Disse medlemmer har
merket seg at økningen i antall personer under 67 år som mottar
slike tjenester og deres omsorgsbehov har økt kraftig. Disse medlemmer ønsker
at personer med behov for ressurskrevende tjenester får disse tjenestene
utført av kompetente og engasjerte omsorgsarbeidere. Derfor foreslår disse
medlemmer en økning i bevilgningene for toppfinansieringsordningen
for ressurskrevende tjenester i kombinasjon med at man samtidig
styrker kommunenes økonomi med øremerkede midler til å styrke eldreomsorgen,
for å sikre både de over og de under 67 år et faglig forsvarlig
tilbud.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti i statsbudsjettet
for 2010 vedtok å svekke toppfinansieringen for ressurskrevende
tjenester ved at kompenseringssatsen ble redusert fra 85 pst. til 80
pst. og at innslagspunktet ble hevet vesentlig mer enn lønns- og
prisstigning skulle tilsi. Disse medlemmer viser
til at denne svekkelsen har gjort det vanskeligere for kommunene
å gi et godt tilbud til denne gruppen.
Disse medlemmer ønsker å reversere
den foreslåtte endringen og viser til sitt alternative statsbudsjett
der det videre foreslås en økning av kompensasjonsgraden fra 80
til 85 pst. Disse medlemmer vil også styrke ordningen
ytterligere gjennom å redusere innslagspunktet fra 895 000 kroner
til 800 000 kroner pr. bruker. På sikt ønsker disse medlemmer å
senke innslagspunktet i denne finansieringsordningen til 400 000
kroner og vil gjøre dette trinnvis over en periode på flere år. Disse
medlemmer har satt av en økt bevilgning på 700 mill. kroner
i forhold til regjeringens forslag for å dekke dette og vil følge
opp med ytterligere midler i revidert nasjonalbudsjett dersom etterspørselen
etter disse tjenestene tilsier det.
Disse medlemmer vil understreke
det problematiske forhold at statens finansieringssystem for ressurskrevende
tjenester, med en stor kommunal egenbetaling, bidrar til en «negativ» konkurranse
mellom kommunene. Dersom en kommune vurderes å gi et godt tilbud
til grupper av brukere av ressurskrevende tjenester, medfører det
gjerne at flere som tilhører den samme gruppen ønsker å flytte til
kommunen. Siden dette etter dagens system vil straffe slike kommuner
økonomisk, noe selvfølgelig også kommunene selv ser, motiveres de
ikke til å gi et så godt tilbud til denne gruppen som er ønskelig. Dette
er en grunnleggende feil ved dagens finansieringsordning, og kan
ikke løses før staten tar et direkte finansieringsansvar slik disse
medlemmer ønsker.
Tabellen angir fraksjonenes avvik fra regjeringens
proposisjonsforslag:
Utgifter rammeområde 18 (i hele tusen
kroner) |
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S | A, SV, SP | FrP | H | KrF | V |
571 | | Rammetilskudd til kommuner | | | | | | |
| 21 | Kunnskapsutvikling og drift av inntektssystemet | 8 500 | | | | | |
| 60 | Innbyggertilskudd | 94 841 757 | | -20 032 292 | -37 655 200 | -28 086 700 | -8 749 600 |
| 61 | Distriktstilskudd Sør-Norge | 334 646 | | | | | |
| 62 | Nord-Norge- og Namdalstilskudd | 1 340 040 | | | | | |
| 63 | Småkommunetilskudd | 877 362 | | | | | |
| 64 | Skjønnstilskudd | 2 097 000 | | | -3 400 | -60 000 | |
| 65 | Tilskudd til barnehager, øremerket | 0 | | +21 182 000 | | | |
| 66 | Veksttilskudd | 116 996 | | | | | |
| 67 | Storbytilskudd | 363 100 | | | | | |
| 68 | Kommunal selskapsskatt | 0 | | | +9 200 000 | | +9 200 000 |
| 69 | Styrking av eldreomsorgen, drift av institusjonsplasser,
øremerket | 0 | | +2 000 000 | | | |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner | | | | | | |
| 60 | Innbyggertilskudd | 25 913 249 | | -500 000 | -500 000 | | -476 600 |
| 62 | Nord-Norge-tilskudd | 535 067 | | | | | |
| 64 | Skjønnstilskudd | 407 000 | | | | | |
| 67 | Øremerking av midler til fagskolene | 0 | | +115 000 | | | |
575 | | Ressurskrevende tjenester | | | | | | |
| 60 | Toppfinansieringsordning | 4 500 988 | | +700 000 | | | |
| | Sum utgifter ramme-område 18 | 131 335 705 | | +3 464 708 | -28 958 600 | -28 146 700 | -26 200 |
| | Sum inntekter ramme-område 18 | 0 | | | | | |
| | Sum netto ramme-område 18 | 131 335 705 | | +3 464 708 | -28 958 600 | -28 146 700 | -26 200 |
Komiteen viser til at i samsvar
med Stortingets forretningsorden § 21 femte ledd skal bare de forslag
som summerer seg til den rammen som er vedtatt ved behandlingen
av Innst. 2 S (2010–2011) tas opp til votering ved behandling av denne
budsjettinnstilling. Komiteen viser til at regjeringens
forslag har tilslutning fra flertallet i finanskomiteen. Dette forslaget
er ført opp under kapittel 10 Komiteens tilråding.