Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S |
Inntekter i hele kroner |
Renter og utbytte mv. |
5611 | | Aksjer i NSB AS | 53 000 000 |
| 85 | Utbytte | 53 000 000 |
5616 | | Aksjeutbytte i Kommunalbanken AS | 164 700 000 |
| 85 | Aksjeutbytte | 164 700 000 |
5622 | | Aksjer i Avinor AS | 315 000 000 |
| 85 | Utbytte | 315 000 000 |
5623 | | Aksjer i Baneservice AS | 18 000 000 |
| 85 | Utbytte | 18 000 000 |
5625 | | Renter og utbytte fra Innovasjon Norge
| 521 000 000 |
| 80 | Renter på lån fra statskassen | 500 000 000 |
| 81 | Rentemargin, innovasjonslåneordningen | 3 000 000 |
| 85 | Utbytte, lavrisikolåneordningen | 15 000 000 |
| 86 | Utbytte fra investeringsfond for Nordvest-Russland og
Øst-Europa | 3 000 000 |
5631 | | Aksjer i AS Vinmonopolet | 39 502 000 |
| 85 | Statens overskuddsandel | 39 500 000 |
| 86 | Utbytte | 2 000 |
5651 | | Aksjer i selskaper under Landbruks-
og matdepartementet | 750 000 |
| 85 | Utbytte | 750 000 |
5652 | | Innskuddskapital i Statskog SF | 5 000 000 |
| 85 | Utbytte | 5 000 000 |
5656 | | Aksjer i selskaper under NHDs forvaltning
| 9 946 200 000 |
| 85 | Utbytte | 9 946 200 000 |
5680 | | Innskuddskapital i Statnett SF | 461 000 000 |
| 85 | Utbytte | 461 000 000 |
5685 | | Aksjer i Statoil ASA | 12 818 000 000 |
| 85 | Utbytte | 12 818 000 000 |
5693 | | Utbytte av aksjer i diverse selskaper
mv. . | 1 200 000 |
| 85 | Utbytte fra Folketrygdfondet | 1 200 000 |
| | Sum inntekter rammeområde 23 | 24 343 352 000 |
| | Netto rammeområde 23 | -24 343 352 000 |
Gjeldende utbyttepolitikk for NSB AS innebærer
en forventning om 50 pst. utbytte av årsresultatet etter skatt på
konsernnivå. På dette grunnlag foreslås det budsjettert med 53 mill.
kroner i utbytte fra NSB AS i 2011. Endelig utbytte fastsettes av
selskapets generalforsamling våren 2011.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Avkastningskravet for Kommunalbanken fastsettes
for en periode på tre år. For perioden 2007–2009 ble avkastningskravet
basert på kapitalverdimodellen som beregner avkastningskravet etter
risiko og avkastning på bankenes portefølje. For perioden 2010–2012
er avkastningskravet satt til 10 pst. Avkastningskravet defineres
som den forventede avkastningen eieren kunne ha oppnådd ved en alternativ
plassering med tilsvarende risiko. Et avkastningskrav på 10 pst.
er i godt samsvar med avkastningen Kommunalbanken AS har hatt de
siste årene. Kravet er stilt i forhold til den avkastningen selskapet har
etter skatt på egenkapitalen.
Aksjeutbytte settes til en gitt andel av den
verdijusterte egenkapitalen, maksimalt 75 pst. av årsresultatet
etter skatt. Prosentsatsen bør utgjøre om lag halvparten av det
normerte avkastningskravet.
Kommunalbanken AS hadde et resultat etter skatt
for 2009 på 1 399 mill. kroner. Det gode resultatet for 2009 må
ses i sammenheng med store gevinster ved tilbakekjøp av bankens
egen gjeld. I 2010 tok staten ut et ekstraordinært utbytte på 200
mill. kroner, i tillegg til de ordinære 67,2 mill. kroner, basert
på bankens resultat for 2009. Det gode resultatet i 2009 har gjort
at bankens egenkapital har økt. Sammen med økt verdi av selskapets
egenkapital, et høyere avkastningskrav enn tidligere år og statens
100 pst. eierskap, gir dette staten et ordinært utbytte som er relativt høyt
sammenlignet med tidligere år.
Utbytte for 2011 foreslås til 164,7 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Stortinget har fastsatt at utbytteandeler burde være maksimalt
75 pst. og foreslår å øke utbyttet med 381 mill. kroner.
Fra og med 2010 ble det innført en ny utbyttemodell
for selskapene under Samferdselsdepartementet, jf. St.meld. nr.
48 (2008–2009) Om verksemda i Avinor AS. Forventet utbytte skal fastsettes
for en lengre periode, typisk tre til fem år, og utgjøre en fast
prosentsats av årsresultatet i konsernet etter skatt. For Avinor
ble det signalisert en forventning om en utbyttepst. på 50 pst. de
neste tre til fem årene. Det ble likevel vist til at det konkrete
utbyttet skal fastsettes hvert år, og det skal tas hensyn til de
spesielle utfordringene Avinor står overfor.
Som følge av den internasjonale finanskrisen
tok staten ikke utbytte fra selskapet i 2009 og 2010. Flytrafikken
har nå tatt seg opp igjen, og finansmarkedene har normalisert seg.
Samferdselsdepartementet vurderer derfor at det ikke er behov for
særskilte tiltak overfor Avinor i 2011. Samferdselsdepartementet
foreslår derfor et utbytte på 315 mill. kroner i 2011, tilsvarende
50 pst. av forventet overskudd i regnskapsåret 2010.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Avinor står overfor et stort investeringsbehov knyttet til
kapasitetsutfordringer og myndighetspålagte sikkerhetskrav. Disse
medlemmer viser til at Avinor allerede i begynnelsen av
2009 hadde investeringsplaner for 15 mrd. kroner. Disse medlemmer viser til
at en samlet komité stilte seg bak følgende merknader i Innst. 13
S (2009–2010) til statsbudsjettet for 2010:
«Komiteen peker på at Avinor fortsatt står overfor
store nødvendige investeringer i de nærmeste årene både når det
gjelder sikkerhetstiltak som følge av nye krav fra myndighetene
og arbeidet med økt kompetanse og engasjement i miljøarbeidet. Finanskrisen
har forsterket Avinors finansieringsutfordringer. I årene framover
vil det være behov for en sterk styring av selskapets kostnadsutvikling.
Komiteen
vektlegger behovet for at selskapet er sikret nødvendige inntekter,
slik at luftfartstilbudet er tilgjengelig, godt og stabilt i hele
landet. Komiteen vil ut fra dette støtte forslaget i statsbudsjettet
for 2010 som foreslår ikke å ta utbytte.»
Disse medlemmer mener derfor
at det er oppsiktsvekkende at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet i Prop. 1 S (2010–2011) foreslår hele 315 mill.
kroner i utbytte fra Avinor. Disse medlemmer ønsker ikke
å tappe Avinor for utbytte i 2011, og vil på denne bakgrunn redusere
utbytteposten med 315 000 000 kroner.
Gjeldende utbyttepolitikk for Baneservice AS innebærer
en forventning om 50 pst. utbytte av årsresultatet etter skatt på
konsernnivå.
I tråd med dette ble det i 2010 tatt ut 20,4
mill. kroner i utbytte fra Baneservice AS, jf. Prop. 125 S/ Innst.
350 S (2009–2010). I samsvar med gjeldende utbyttepolitikk foreslås
det budsjettert med 18 mill. kroner i utbytte fra Baneservice AS i
2011. Endelig utbytte fastsettes av selskapets generalforsamling
våren 2011.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
verken tok utbytte fra Baneservice AS i 2010 eller 2009, og mener at
dette var klokt. Disse medlemmer mener at det er
mest ryddig av staten å unngå dobbeltroller som bestiller og utfører
av tjenester, og viser dessuten til at Baneservice opererer i et marked
hvor det er private aktører. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre i Innst. S. nr. 163
(2006–2007) til eierskapsmeldingen:
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre
og Venstre viser til at Baneservice tilbyr entreprenørtjenester
innenfor vedlikehold og nyanlegg av jernbane hovedsakelig for Jernbaneverket.
Baneservice tilbyr også jernbanerelaterte tjenester til private
sporeiere og til trikk og T-bane. Baneservices utfordringer er å
vinne anbudskonkurranser som lyses ut av Jernbaneverket, i konkurranse
med andre selskaper.
Disse medlemmer mener at det
er mest ryddig av staten å unngå dobbeltroller som bestiller og
utfører av tjenester, og viser dessuten til at selskapet opererer
i et marked hvor det er private aktører.»
Disse medlemmer ønsker å redusere
utbyttet med 18 mill. kroner slik at selskapet kan bli attraktivt
for oppkjøp, jf. Fremskrittspartiets forslag til alternativt statsbudsjett
2011.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget gir regjeringen fullmakt til å avhende
eierskapet i Baneservice AS.»
Innovasjon Norge foretar innlån fra statskassen til
valgfri løpetid og en rentesats som tilsvarer renten på statspapirer
med tilsvarende løpetid for å finansiere sine utlån. Det vises til
nærmere omtale av innlånssystemet under kap. 2421, post 90. Til
sammen foreslås en bevilgning på 500 mill. kroner. Bevilgningsanslaget
er usikkert, og regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring
i forbindelse med endring av budsjettet våren eller høsten 2011.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Renten på innlån fra statskassen for å finansiere Innovasjon
Norges utlån under innovasjonslåneordningen følger renten på statspapirer
med tilsvarende løpetid. Ordningens administrasjonskostnader dekkes
innenfor rentemarginen. Nettobeløpet, etter at administrasjonskostnadene
er dekket, skal tilbakeføres til statskassen. Netto rentemargin
for regnskapsåret 2010 foreslås budsjettert med 3 mill. kroner i 2011.
Bevilgningsanslaget er usikkert, og regjeringen vil om nødvendig
foreslå bevilgningsendring i forbindelse med endring av budsjettet
våren 2011.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Staten tar utbytte fra ordningen da den drives
på kommersielle vilkår. Utbyttet fastsettes til 75 pst. av årsresultatet,
begrenset oppad til statens gjennomsnittlige innlånsrente i løpet
av året, multiplisert med ordningens innskuddskapital på 619,8 mill.
kroner. Innlånsrenten beregnes på bakgrunn av renten på femårs statsobligasjoner. Utbytte
i 2010, som kommer til utbetaling i 2011, er anslått til 15 mill.
kroner. Dette er et anslag, og regjeringen vil om nødvendig foreslå bevilgningsendring
i forbindelse med endring av budsjettet våren 2011.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås en bevilgning på 3 mill. kroner
i utbytte fra de to fondene for regnskapsåret 2010 med utbetaling
i 2011. Beløpet er basert på anslåtte renteinntekter da man ikke
forventer realisering av investeringer i 2010. Regjeringen vil om
nødvendig foreslå bevilgningsendring i forbindelse med endring av
budsjettet våren 2011.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Statens andel i 2010 av driftsoverskuddet i
Vinmonopolet er fastsatt til 50 pst. av resultatet i 2009, før ekstraordinære
poster og etter vinmonopolavgift. Det foreslås at statens andel
av overskuddet som tas som inntekt under denne posten i 2011 – ved
eget vedtak – fastsettes til 50 pst. av resultatet i 2010, før ekstraordinære
poster og etter vinmonopolavgift, jf. forslag til V nr. 4. Statens
andel av overskuddet i Vinmonopolet er på bakgrunn av budsjettert
resultat i 2010 og en andel av overskuddet på 50 pst., anslått til 39,5
mill. kroner. Dersom resultatet for 2010 blir større enn anslått,
blir inntektene under post 85 for 2009 høyere enn 39,5 mill. kroner.
Tilsvarende blir inntekten mindre dersom resultatet blir lavere
enn antatt. Dette følger av romertallsvedtaket om at statens andel
av overskuddet fastsettes med en bestemt prosentsats. Forslaget
til statens andel av overskuddet for 2010 bygger på en vurdering
av selskapets framtidige kapitalbehov.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Vinmonopolets aksjekapital utgjorde 50 000 kroner
ved utgangen av 2008. Utbyttet er i vinmonopolloven fastsatt til
5 pst. av aksjekapitalen og utgjør 2 500 kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Stortinget har fastsatt at utbytteandeler burde være maksimalt
75 pst. Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn
å øke utbytte fra AS Vinmonopolet med 20 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre vinmonopolloven
slik at staten som eier kan ta inntil 75 pst. utbytte fra og med
regnskapsåret 2010 for utbetaling i 2011.»
Departementet budsjetterer med et samlet utbytte
på 0,75 mill. kroner fra selskap under Landbruks- og matdepartementet
i 2011 (Graminor AS, Staur Gård AS, Veterinærmedisinsk oppdragssenter
AS (VESO) og Kimen Såvarelaboratoriet AS).
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Med bakgrunn i resultatet for 2009, sett bort
frå ekstraordinære inntekter og utgifter, anslår departementet at
utbytte frå Statskog SF for resultatåret 2010 blir 5 mill. kroner.
Endeleg berekning av utbytte vil bli gjort i tråd med utbyttepolitikken,
og endringar vil bli tekne inn i revidert nasjonalbudsjett for 2011.
Vedtak om utbytte blir gjort på ordinært føretaksmøte første halvår
2011.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det budsjetteres med 9 946,2 mill. kroner i
utbytte i 2011 fra statens aksjer under Nærings- og handelsdepartementets
forvaltning. Beløpet omfatter forventet aksjeutbytte for regnskapsåret 2010
fra selskapene Statkraft SF, Cermaq ASA, DnB NOR ASA, Kongsberg
Gruppen ASA, Norsk Hydro ASA, Telenor ASA, Yara International ASA,
Aker Holding AS, Argentum Fondsinvesteringer AS, Eksportfinans ASA,
Entra Eiendom AS, Flytoget AS, Nammo AS, Norsk Eiendomsinformasjon
as, Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS, Electronic Chart Centre
AS og GIEK Kredittforsikring AS.
Det er ikke budsjettert med utbytte fra SAS
AB, Mesta AS, Secora AS eller Raufoss ASA under avvikling.
Regjeringen har ikke beregnet egne anslag på
utbytte i 2011 for børsnoterte selskaper, men har teknisk videreført
utbetalt utbytte pr. aksje i 2010.
For Argentum Fondsinvesteringer AS, Entra Eiendom
AS, Flytoget AS og Store Norske Spitsbergen Kulkompani A/S er det
budsjettert med utbytte på henholdsvis 118, 132,2, 74 og 113 mill.
kroner. For Statkraft SF foreslås det et utbytte på 85 pst. av konsernets
årsresultat etter skatt og minoritetsinteresser justert for urealiserte
gevinster og tap. Basert på departementets resultatanslag utgjør
dette et utbytte på 5 185 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet. Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Stortinget har fastsatt at utbytteandeler burde være maksimalt
75 pst. Disse medlemmer foreslår på denne bakgrunn
å øke utbytte fra Store norske kullkompani med 75 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår
å ta ut utbytte fra Entra Eiendom AS (200 mill. kroner) og øke utbyttet
fra Statkraft SF (610 mill. kroner), hvilket innebærer en forsiktig
økning.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at utbyttet fra Entra Eiendom AS bør økes
med 50 mill. kroner og at utbyttet fra Statkraft SF bør settes til
95 pst. Dette vil samlet øke utbyttet under NHDs forvaltning med
660 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Venstre legger
til grunn at det er mulig å ta ut et noe større utbytte fra selskapene
Entra Eiendom, Statkraft og Flytoget enn det regjeringen legger
opp til. Samlet foreslår dette medlem derfor økt
utbytte på tilsammen 377,5 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 1 (2006–2007) ble
den etablerte langsiktige utbyttepolitikken på 50 pst. av konsernets
årsresultat etter skatt forlenget fram til og med 2010.
For regnskapsåret 2010 vil et utbytte på 50 pst. av
konsernets resultat etter skatt justert for mer-/mindreinntekt etter
skatt utgjøre 461 mill. kroner. Endelig vedtak om utbytte fastsettes
i foretaksmøte våren 2011 basert på faktisk resultat for 2010.
NVE regulerer nettselskapenes inntekt. Fakturert
tariffinntekt utover denne maksimale inntekten er merinntekt, mens
mindreinntekt oppstår når den fakturerte inntekten er lavere. Merinntekt
skal redusere framtidig tariff, mens mindreinntekt kan tillegges
framtidig tariff.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, slutter seg til
regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at utbyttet fra Statnett SF bør settes til
85 pst. Dette vil samlet øke utbyttet under OEDs forvaltning med
322,7 mill. kroner.
Allmennaksjelovens bestemmelser regulerer prosedyrer
med henhold til utbetaling av utbytte. Forslag om utdeling av utbytte
fremsettes av styret og vedtas formelt av generalforsamlingen. Generalforsamlingen
kan vedta å redusere, men ikke øke utbyttet som er foreslått av
styret.
Statoil endret sin utbyttepolitikk i 2010. Det
er lagt til grunn at selskapet ikke har til hensikt å etablere et
nivå på fremtidige gjennomsnittlige utbetalinger som er forskjellig
fra det nivå som disse utbetalingene ville ligget på med en videreføring
av tidligere utbyttepolitikk. Den nye utbyttepolitikken lyder som
følger:
«Det er Statoils ambisjon å øke årlig utbyttebetaling,
målt i norske kroner pr. aksje, i takt med den langsiktige underliggende
inntjeningen. Styret vil vurdere forhold som forventet kontantstrøm,
investeringsplaner, finansieringsbehov og nødvendig finansiell fleksibilitet
ved fastsettelse av årlig utbyttenivå. I tillegg til å betale kontantutbytte,
vil Statoil også vurdere tilbakekjøp av aksjer som et middel for
å øke aksjonærenes totalavkastning.»
Ettersom det ikke foreligger offentlig informasjon
med foreløpig prognose for Statoil ASAs årsresultat for 2010, legges
det i budsjettet for 2011 til grunn det beløp som ble utbetalt i
utbytte fra Statoil ASA i 2010 for regnskapsåret 2009. På denne
bakgrunn budsjetteres det med 12 818 mill. kroner under posten.
Det understrekes at budsjettert utbytte er en teknisk fremskriving
av utbyttet som ble utbetalt fra Statoil ASA for 2009. Vedtak om
utbytte for regnskapsåret 2010 fattes på Statoil ASAs generalforsamling
våren 2011. Utbetaling av utbytte vil bli presentert i revidert
budsjett for 2011.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I Prop. 1 S (2009–2010) for Finansdepartementet
ble det lagt til grunn at Folketrygdfondet kan betale utbytte i
2011 på grunnlag av resultatet i 2010. Det ble samtidig pekt på
at godtgjøringsmodellen knyttet til Folketrygdfondets virksomhet
vil bli justert fra og med 2010 slik at det blir tatt hensyn til
at staten skal ha normalt utbytte av den innskutte ansvarlige kapitalen
i selskapet.
I tråd med dette er det i forvaltningsavtalen
for 2010 fastsatt et utbyttekrav på 1,2 mill. kroner. Utbyttekravet
er fastsatt med utgangspunkt i en femårig statsobligasjonsrente.
For 2011 er det derfor budsjettert med et utbytte på 1,2 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Tabellen angir fraksjonenes avvik fra regjeringens
proposisjonsforslag:
Inntekter rammeområde 23 (i hele tusen
kroner) |
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S | A, SV, SP | FrP | H | KrF | V |
5611 | | Aksjer i NSB AS | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 53 000 | | | | | |
5616 | | Aksjeutbytte i Kommunalbanken AS | | | | | | |
| 85 | Aksjeutbytte | 164 700 | | +381 000 | | | |
5622 | | Aksjer i Avinor AS | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 315 000 | | -315 000 | | | |
5623 | | Aksjer i Baneservice AS | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 18 000 | | -18 000 | | | |
5625 | | Renter og utbytte fra Innovasjon Norge | | | | | | |
| 80 | Renter på lån fra statskassen | 500 000 | | | | | |
| 81 | Rentemargin, innovasjonslåne-ordningen | 3 000 | | | | | |
| 85 | Utbytte, lavrisikolåneordningen | 15 000 | | | | | |
| 86 | Utbytte fra investeringsfond for Nordvest-Russland og Øst-Europa | 3 000 | | | | | |
5631 | | Aksjer i AS Vinmonopolet | | | | | | |
| 85 | Statens overskuddsandel | 39 500 | | | | | |
| 86 | Utbytte | 2 | | +20 000 | | | |
5651 | | Aksjer i selskaper under Landbruks-
og matdepartementet | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 750 | | | | | |
5652 | | Innskuddskapital i Statskog SF | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 5 000 | | | | | |
5656 | | Aksjer i selskaper under NHDs forvaltning | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 9 946 200 | | +75 000 | +810 000 | +660 000 | +377 500 |
5680 | | Innskuddskapital i Statnett SF | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 461 000 | | | | +322 700 | |
5685 | | Aksjer i Statoil ASA | | | | | | |
| 85 | Utbytte | 12 818 000 | | | | | |
5693 | | Utbytte av aksjer i diverse selskaper-
mv. | | | | | | |
| 85 | Utbytte fra Folketrygdfondet | 1 200 | | | | | |
| | Sum utgifter rammeområde 23 | 0 | | | | | |
| | Sum inntekter rammeområde 23 | 24 343 352 | | +143 000 | +810 000 | +982 700 | +377 500 |
| | Sum netto rammeområde 23 | -24 343 352 | | -143 000 | -810 000 | -982 700 | -377 500 |
Komiteen viser til at i samsvar
med Stortingets forretningsorden § 21 femte ledd skal bare de forslag
som summerer seg til den rammen som er vedtatt ved behandlingen
av Innst. 2 S (2010–2011) tas opp til votering ved behandling av denne
budsjettinnstilling. Komiteen viser til at regjeringens
forslag har tilslutning fra flertallet i finanskomiteen. Dette forslaget
er ført opp under kapittel 10 Komiteens tilråding.