Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at offentlig sektor skal gi alle innbyggere gode tjenester
og valgfrihet. Målet i fornyingen av offentlig sektor er å oppnå
mer velferd og mindre administrasjon, mer lokal frihet og mindre
detaljstyring.
Flertallet mener at folks behov
skal stå i sentrum i utviklingen av offentlig sektor. Innflytelse og
medbestemmelse for offentlig ansatte og deres organisasjoner er
et avgjørende virkemiddel i dette arbeidet.
Flertallet er opptatt av å sikre
god oppslutning om fellesskapsløsninger også i framtida. Da må offentlig
sektor kontinuerlig forbedre og fornye seg i dialog med innbyggerne.
Det er folks ønsker og behov som må legge premissene når offentlige
tjenester skal utvikles videre.
Flertallet viser til at regjeringen
i 2007 la fram sin strategi for fornying av offentlig sektor. Offentlig
sektor skal fornyes gjennom tverrgående reformer og store og små
tiltak i virksomhetene. Offentlig sektor skal vise veg og være et
forbilde.
Flertallet peker på at regjeringen
har lagt fram St.meld. nr. 19 (2008–2009) Ei forvaltning for demokrati
og fellesskap. Meldingen presenterer prinsipper, hovedlinjer og
prioriteringer i forvaltningspolitikken. I stortingsmeldingen blir det
slått fast at den norske statsforvaltningen bygger på fire grunnleggende
forvaltningsverdier: demokrati, rettssikkerhet, faglig integritet
og effektivitet.
Flertallet merker seg at regjeringen
ønsker en sterk og effektiv offentlig sektor med evne til kontinuerlig
forbedring og fornying. Statsforvaltningen må utvikles for å sikre
mer demokrati og bedre tjenester samtidig som forvaltningen skal
dele kunnskap og trygge felles samfunnsinteresser. Statsforvaltningen
må endre seg i takt med samfunnsutviklingen, i samspill med innbyggernes
behov og i tråd med endrede politiske mål.
Flertallet understreker at IKT
er et viktig redskap i arbeidet for å fornye og effektivisere offentlig
sektor, blant annet ved at mer av tjenesteproduksjonen er nettbasert. Flertallet viser
også til satsinga på felles standarder og bruk av fri programvare
for å bidra til deling og gjenbruk av IKT-løsninger i offentlig
sektor. Flertallet er opptatt av at kommunale, fylkeskommunale
og statlige virksomheter utnytter hverandres erfaringer, utvikler
en kultur for deling av kunnskap, og utvikler løsninger som også kan
være til nytte for andre.
Flertallet viser til at flere
etater har allerede effektivisert sin virksomhet gjennom bruk av teknologi.
Resultatet er både store kostnadsbesparelser og bedre kvalitet på
tjenestene:
Gjennom gode nettjenester
og andre fornyingstiltak har Lånekassen halvert saksbehandlingstiden
og samtidig redusert driftskostnadene med ca. 1/6 siden 2005. Besparelsene
tilsvarer nesten 70 stillinger.
Helseøkonomiforvaltningen (Helfo) regner
med at innføring av elektronisk frikort for egenandeler vil redusere
antall personer som jobber med frikort fra 200 til 50 årsverk i
løpet av tre til fem år. Nå får alle pasienter automatisk tilsendt
frikort i posten ved oppnådd egenandel.
Næringslivet har spart 663 årsverk ved
bruk av elektronisk innrapportering i Altinn. Offentlig sektor har
sluppet å punche inn de 45 millioner skjemaene som er sendt inn
via Altinn siden 2004. Undersøkelser fra sommeren 2010 viser at mer
enn åtte av ti næringslivsledere sier de bruker mindre tid på offentlige
skjemaer etter at portalen Altinn åpnet. Dette frigjør mye tid som bedriftene
kan bruke på å utvikle og drive sin kjernevirksomhet.
Etter at Skatteetaten begynte å tilby forhåndsutfylt
selvangivelse på nett, er det frigjort inn til 800 årsverk til å
bistå folk på andre måter og å styrke innsatsen mot skatteunndragelser.
Adgangen til å gjennomføre rettsmøter om
forlengelse av varetektsfengsling som fjernmøte (videomøte) gir
en anslått årlig besparelse på 8 mill. kroner dersom 25 pst. av
fengslingsforlengelsene gjennomføres som fjernmøte. Det gir mer
penger til andre viktige formål i justissektoren.
I budsjettet for 2011 foreslås det å effektivisere landsbruksforvaltningen
for å sikre best mulige rammer til det som er viktigst. Det er bra
for landbruket at andelen som går til administrasjon reduseres.
Administrasjonsbudsjettet til Innovasjon
Norge kuttes, samtidig som den totale satsingen på bedrifter er
på samme nivå som før finanskrisen. Dette er en offensiv satsing
på samordning, forenkling og videreutvikling som kommer gründerne
til gode.
Flertallet viser til den vellykkede
økningen i bruk av Min ID og e-ID. Tilgjengeliggjøring av offentlige
tjenester på Internett, samt elektronisk saksbehandling er avgjørende
for en enklere, mer tilgjengelig og bedre offentlig sektor. En høy
utbredelse av brukere med tilgang til fjerde nivå e-ID-løsninger
er avgjørende for at de tjenestene som behandler sensitiv informasjon,
skal få full elektronisk utrulling. Flertallet peker
på betydningen av å få på plass et nasjonalt ID-kort med e-ID-løsning.
Flertallet vil be regjeringen
sørge for at statlige virksomheter ved inngåelse av nye leiekontrakter,
legger vekt på alternativer til fossil oppvarming og energibruk.
Flertallet vil be regjeringen
gjennomføre tiltak som kan sikre at det offentlige kan gå foran
i å sikre utbredelse av el-biler og andre lavutslippsbiler.
Flertallet viser til St.meld.
nr. 25 (2008–2009) der det heter at om virksomheter skal lokaliseres i
Oslo, bør en vurdere å lokalisere virksomheten i Groruddalen eller
Indre Oslo Øst. Flertallet vil be regjeringen sørge
for at Groruddalen og Indre Oslo Øst foretrekkes når virksomheter
skal flytte innen Oslo eller fornye leieavtaler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at det er et viktig politisk mål å redusere og
effektivisere det offentlige byråkrati, for derved å gjøre de sentrale myndigheter
mer oversiktlige for den enkelte innbygger, for å øke den enkelte
innbyggers innflytelse og frihet, samt å redusere det offentliges
utgifter.
Disse medlemmer ønsker å etablere
en ny forvaltningsstruktur med bare to folkevalgte nivåer, stat
og kommune, og vil vise til disse medlemmers merknader og forslag
fremmet under pkt. 2.3.
Disse medlemmer mener at dagens
ordning hvor kommunale vedtak gang på gang overprøves av byråkrater
hos fylkesmannen er uakseptabel og må på sikt erstattes av en forvaltningsdomstol
som kun vurderer lovligheten av kommunens vedtak, og at fylkesmannens
innsigelsesrett og skjønn på kort sikt bør begrenses til legalitetskontroll.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige
forslag for avvikling av fylkesmannsembetene og at disse embeter
erstattes med en egen forvaltningsdomstol.»
Disse medlemmer mener det må
være et sentralt mål å redusere offentlig forvaltning der denne
ikke er meget godt begrunnet. Disse medlemmer ser
på det voksende byråkratiet som en fare for det norske demokratiet,
på grunn av den uoversiktlighet som eksisterer i forvaltningen. Disse
medlemmer er av den oppfatning at offentlige virksomheter
i større grad må ta i bruk virkemidler som anbud, utfordringsrett og
konkurransestimulering, og at det må foreligge en særskilt begrunnelse
dersom disse prinsipper og virkemidler ikke skal benyttes av offentlige
virksomheter. Disse medlemmer vil i den forbindelse
vise til sitt forslag om uavhengig revisjon i Dokument nr. 8:13
(2006–2007) og forslaget om nøytral merverdiavgift i Dokument nr.
8:84 (2006–2007).
Disse medlemmer ønsker å reformere
statens bygge- og eiendomsvirksomhet, og mener at det er unødvendig
at staten, gjennom Statsbygg, er en betydelig eier av eiendommer
og bygg, og mener tvert imot at dette er en oppgave som private
aktører i det frie markedet både kan gjøre rimeligere og bedre. Disse
medlemmer ønsker derfor å sette i gang et storstilt nedsalg
av statlig eiendomsmasse, og budsjetterer med 4 mrd. kroner i salgsinntekter
i 2011 i sitt alternative statsbudsjett.
Disse medlemmer ønsker en omlegging
av regnskapsprinsippet for kommuneregnskapet i retning av en resultatorientert
regnskaps- og budsjettføring. Avskrivningsregler vil i større grad
synliggjøre verditap som følge av manglende kommunal reinvestering. Disse
medlemmer vil i den forbindelse vise til Dokument nr. 8:18
(2008–2009).
Disse medlemmer viser til at
bruken av Min ID og e-ID har økt, og viser at tilgjengeligheten på
offentlige tjenester på Internett og elektronisk saksbehandling
er med på å forenkle, tilgjengeliggjøre og forbedre offentlig sektor.
En høy utbredelse av brukere med tilgang til fjerde nivå e-ID-løsninger
er avgjørende for at de tjenestene som behandler sensitiv informasjon,
skal få full utrulling. Disse medlemmer mener det
er viktig å få på plass et nasjonalt identitetskort med e-ID-løsning. Disse
medlemmer understreker likevel behovet for å øke sikkerheten
ved bruk for å forhindre ID-tyveri.
Disse medlemmer viser til St.meld.
nr. 25 (2008–2009) der det heter at om virksomheter skal lokaliseres
i Oslo, bør en vurdere å lokalisere virksomheten i Groruddalen eller
Indre Oslo Øst. Disse medlemmer mener lokalisering
av virksomheter i Oslo i første omgang må ses i helhetsperspektiv,
der man vektlegger den enkelte virksomhets behov og ønsker, samt
at dette også i en del tilfeller er spørsmål av lokalpolitisk art,
og at man dermed må utøve forsiktighet i forhold til å overstyre
lokaldemokratiet i slike saker. Disse medlemmer mener
det er lite heldig om bydelsgrensene i Oslo kommune skal legge begrensninger
for enhver lokalisering av virksomheter i Oslo. Disse medlemmer har
merket seg at tidligere avgitte løfter i enkeltsaker ikke er blitt
innfridd av regjeringspartiene.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener fylkesmennenes
oppgaver må begrenses til lovlighetskontroll, tilsyn og beredskapsarbeid.
Det er flere tilsyn og direktorat som kan ivareta store deler av
de oppgavene som fylkesmannen i dag har ansvaret for. Teknologiske
muligheter og bedret tilgang på informasjon gjør også at fylkesmennenes
aktiviteter kan reduseres.
Disse medlemmer mener lite skjer
når det gjelder å effektivisere og forbedre forvaltningen av statens
eiendomsmasse. Bondevik II-regjeringen påbegynte dette, men lite
er skjedd i etterkant.
Disse medlemmer registrerer få
initiativ fra regjeringen i spørsmålet om modernisering av offentlig
sektor. Til tross for at regjeringen har styrt landet under en historisk
opptur med nærmest ubegrenset tilgang til økonomiske ressurser, er
lite prioritert til arbeidet med å sette Norge bedre i stand til
å møte fremtidens utfordringer.
Disse medlemmer mener at utdanning
skal lønne seg. Hovedutfordringen i helsevesenet og skolen er å
styrke sektorenes kompetanse. Disse medlemmer viser
til at kompetanse er kvalitet, og at det må være en målsetting at
de mest motiverte og dedikerte ungdommene skal søke til disse utdannelsene.
Da må de kunne forvente en lønn på nivå med dem som tar like lange utdannelser.
Norge har relativt sett det laveste lønnsnivå av alle OECD-landene
når det gjelder utdanningsgruppene i offentlig sektor.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at effektivisering, fornying og modernisering
av offentlig sektor er avgjørende for å sikre velferden for enkeltmennesket
og for å forvalte fellesskapets resurser på en god måte. Utgangspunktet
for fornyingsarbeidet må være å sikre en god og verdig velferd for
kommende generasjoner og å ta på alvor de store utfordringer befolkningsutviklingen
gir oss. Høyere levealder og lavere fødselstall fører til at antall eldre
øker i forhold til antall personer i yrkesaktiv alder. Effektivisering,
omstilling og fornying er helt nødvendig for å sikre nok arbeidskraft
innenfor viktige velferdsområder i årene framover.
Under regjeringen Stoltenberg II har det vært
en sterk vekst i det offentlige byråkratiet. Dette medlem mener
at det er viktig til enhver tid å ha en kritisk innstilling til
et voksende byråkrati. Dette medlem mener det må
være et politisk mål å jobbe for et enklere, mer oversiktlig og
effektivt byråkrati.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at statlig virksomhet har
langt å gå før bruken av fossilt brennstoff til oppvarming er fjernet. Flertallet mener
derfor at regjeringen så snart som mulig må sørge for at statlig
eide bygninger som hovedregel tilkoples fjernvarmenett der det finnes.
I tillegg vil flertallet be regjeringen pålegge underliggende virksomheter
å utarbeide en gjennomføringsplan for å sørge for at alle statlig
eide bygninger, raskest mulig skal gå vekk fra fossil oppvarming.
I denne anledning må regjeringen be virksomhetene om å gå i dialog
med stedskommunen for å se om dette vil kunne utløse fjernvarmeinvesteringer.
Flertallet vil også be regjeringen
vurdere hvordan tiltak for energieffektivisering bedre kan ivaretas
når beslutninger om statlige investeringer skal tas.
Flertallet vil be om at det vurderes
om staten i ett av sine byggeprosjekter gjennomfører oppføring av
et bygg med tilnærmet 0-forbruk av energi, som modellbygg.
Tabell 1. Sammenlikning av regjeringens
forslag på rammeområde 1 med de alternative budsjettene fra
Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti. Bare poster med
avvik er med. Avvikstall i parentes.
Tall i 1 000 kroner.
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S | A, SV, Sp | FrP | H | KrF |
Utgifter rammeområde 1 (i hele tusen
kroner) |
20 | | Statsministerens kontor | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 83 900 | 83 900 (0) | 75 510 (-8 390) | 83 900 (0) | 83 900 (0) |
21 | | Statsrådet | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 137 800 | 137 800 (0) | 123 800 (-14 000) | 137 800 (0) | 137 800 (0) |
1500 | | Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 176 298 | 176 298 (0) | 158 668 (-17 630) | 166 298 (-10 000) | 176 298 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 55 829 | 55 829 (0) | 50 229 (-5 600) | 55 829 (0) | 55 829 (0) |
| 22 | Forskning | 18 347 | 18 347 (0) | 16 347 (-2 000) | 18 347 (0) | 18 347 (0) |
1502 | | Tilskudd til kompetanseutvikling | | | | | |
| 70 | Tilskudd | 15 000 | 15 000 (0) | 7 500 (-7 500) | 15 000 (0) | 15 000 (0) |
1503 | | Midler til opplæring og utvikling av
tillitsvalgte | | | | | |
| 70 | Tilskudd | 136 462 | 136 462 (0) | 68 462 (-68 000) | 136 462 (0) | 136 462 (0) |
1510 | | Fylkesmannsembetene | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 308 785 | 1 308 785 (0) | 1 008 785 (-300 000) | 1 108 785 (-200 000) | 1 308 785 (0) |
1520 | | Departementenes servicesenter | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 362 886 | 362 886 (0) | 326 586 (-36 300) | 332 886 (-30 000) | 362 886 (0) |
| 22 | Fellesutgifter i regjeringskvartalet | 81 777 | 81 777 (0) | 73 577 (-8 200) | 81 777 (0) | 81 777 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og
vedlikehold | 37 344 | 37 344 (0) | 33 344 (-4 000) | 37 344 (0) | 37 344 (0) |
1570 | | Datatilsynet | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 32 051 | 32 051 (0) | 34 051 (+2 000) | 32 051 (0) | 32 051 (0) |
1571 | | Personvernnemnda | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 742 | 1 742 (0) | 2 000 (+258) | 1 742 (0) | 1 742 (0) |
1580 | | Byggeprosjekter utenfor husleieordningen | | | | | |
| 36 | Kunstnerisk utsmykking | 7 000 | 7 000 (0) | 0 (-7 000) | 7 000 (0) | 7 000 (0) |
2445 | | Statsbygg | | | | | |
| 30 | Prosjektering av bygg | 263 000 | 263 000 (0) | 263 000 (0) | 263 000 (0) | 226 000 (-37 000) |
| | Sum utgifter rammeområde 1 | 5 712 057 | 5 712 057 (0) | 5 235 695 (-476
362) | 5 472 057 (-240
000) | 5 675 057 (-37
000) |
Inntekter rammeområde 1 (i hele
tusen kroner) |
5445 | | Statsbygg | | | | | |
| 30 | Salg av eiendom | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 350 000 (+350 000) | 0 (0) |
| 40 | Salg av statlig eiendom | 0 | 0 (0) | 4 000 000 (+4 000 000) | 0 (0) | 0 (0) |
| | Sum inntekter rammeområde 1 | 1 199 549 | 1 199 549 (0) | 5 199 549 (+4
000 000) | 1 549 549 (+350
000) | 1 199 549 (0) |
| | Sum netto rammeområde 1 | 4 512 508 | 4 512 508 (0) | 36 146 (-4
476 362) | 3 922 508 (-590
000) | 4 475 508 (-37
000) |