Forslag 2011: kr 229 248 000. Saldert budsjett 2010:
kr 219 786 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at staten Norge opprinnelig
er etablert på territoriet til to folk, samer og nordmenn, og at
begge folkene har den samme rett til og det samme krav på å kunne
utvikle sin kultur og sitt språk. Samene er et urfolk som har et
folkerettslig krav på et særlig kulturvern. Flertallet viser
til at Sametinget er etablert gjennom sameloven for å etterleve Grunnloven
§ 110 a. Dette gir Sametinget en særstilling som folkevalgt organ
med stor frihet.
Flertallet viser til St.prp.
nr. 1 (2010–2011) der Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
foreslår at Sametinget tildeles 229,8 mill. kroner, hvorav 3,6 mill.
kroner er avkastning fra Samefolkets Fond.
Flertallet viser til at Sametinget
årlig får bevilgninger fra flere ulike departementer. Forslaget til
de samlede bevilgningene til samiske formål er i 2010 om lag 825
mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at enhver norsk statsborger har de samme grunnleggende demokratiske,
politiske og sivile rettigheter og plikter. Disse medlemmer tar
derfor sterk avstand fra at etnisk tilhørighet skal utløse fordeler,
rettigheter eller plikter som ikke blir andre med annen etnisk tilhørighet
til del.
Disse medlemmer tar sterk avstand
fra at kulturell bakgrunn avgjør stemmerett og valgbarhet i sametingsvalg,
og viser til Fremskrittspartiets grunnleggende menneskesyn om respekt
for enkeltindividet uavhengig av kulturell bakgrunn, etnisk opprinnelse,
religion, politisk ståsted og nasjonal tilhørighet. Disse
medlemmer mener at et politisk system bygd på kulturell
eller etnisk tilhørighet er helt uakseptabelt, og at dette skaper
grobunn for konflikter.
Disse medlemmer påpeker at det
å gi samene demokratiske tilleggsrettigheter skaper en farlig presedens,
fordi samene ikke er i nærheten av å være den største minoriteten
i Norge. Særlig i Oslo-området finnes det mange grupper som, over
tid, kan gjøre krav på de samme rettighetene som Stortinget har
gitt samene.
Disse medlemmer viser til at
grunnlaget for Sametinget er Samerettsutvalget, som ble oppnevnt
ved kronprinsregentens resolusjon 10. oktober 1980 som et ledd i
arbeidet for å skape forsoning etter konflikten om Alta-vassdraget.
Prosessene som senere har gitt samer en rekke særrettigheter ble
med andre ord satt i gang for å skape innenrikspolitisk ro, og ikke nødvendigvis
for å styrke urfolks rettigheter eller leve opp til internasjonale
konvensjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til Fremskrittspartiets politikk om en nedleggelse av Sametinget. Disse
medlemmer vil i den forbindelse vise til Dokument nr. 8:106
(2006–2007), der Fremskrittspartiet foreslår å avvikle Finnmarkseiendommen
og nedlegge Sametinget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet var
imot opprettelsen av Samefolkets fond og er av den oppfatning at
samene på samme linje som andre minoriteter må søke om offentlig
støtte hvert år. Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen oppløse det statsfinansierte
Samefolkets fond og tilbakeføre pengene uavkortet til giverne.»
På denne bakgrunn konstaterer disse medlemmer at
den beregnede støtten i post 54 Avkastning av samefolkets fond vil
bortfalle og påpeker at dette også innebærer at inntektsposten fra
fondet i kap. 3680 post 51 bortfaller.
Forslag 2011: kr 20 024 000. Saldert budsjett 2010:
kr 12 245 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, støtter regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er galt å gi enkelte etniske grupperinger fordeler som ikke
andre har, da dette skaper grobunn for konflikter. Disse medlemmer mener
også at ulike former for særskilt støtte er med på å nøre opp under
konfliktnivået ulike befolkningsgrupper imellom. På denne bakgrunn
ønsker disse medlemmer å redusere post 72 med 11,081
mill. kroner.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at det er urimelig å ha en egen budsjettpost for kartlegging, dokumentasjon
og videreføringer av samers tradisjonelle kunnskap når det ikke finnes
tilsvarende budsjettposter for andre grupper. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet er imot enhver form for forskjellsbehandling
mellom ulike folkegrupper i Norge, og ønsker på denne bakgrunn å
redusere post 74 med 1,443 mill. kroner.
Forslag 2011: kr 3 151 000. Saldert budsjett 2010:
kr 3 049 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, støtter regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er grunnleggende galt at enkelte statsborgere skal ha flere
eller færre rettigheter enn andre. Alle statsborgere, uansett opphav
eller etnisitet, skal ha de samme rettigheter og plikter. Disse
medlemmer ser på denne bakgrunn ikke behovet for videreføringen av
et eget kompetansesenter for urfolks rettigheter, og viser til sitt
alternative budsjettfremlegg hvor bevilgningen på post 1 reduseres
med 3,151 mill. kroner med sikte på full nedleggelse.
Disse medlemmer vil videre understreke
at dette kompetansesenteret også får midler fra Utenriksdepartementet
over kap. 163 post 71, til tross for at dette er en budsjettpost
øremerket til nødhjelp og humanitær bistand.
Disse medlemmer mener Fornyings-,
administrasjons- og kirkedepartementets planlagte evaluering av
senteret i løpet av 2011 er unødvendig og fremmer på bakgrunn av
dette følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen nedlegge Kompetansesenteret
for urfolks rettigheter.»
Forslag 2011: kr 3 541 000. Saldert budsjett 2010:
kr 3 435 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, støtter regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at et slikt ressurssenter bør bli finansiert av næringen selv, og
ikke av det offentlige, og kutter derfor hele bevilgningen i sitt
alternative budsjett med 3,541 mill. kroner.
Forslag 2011: kr 15 025 000. Saldert budsjett 2010:
kr 14 835 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at de nasjonale minoritetene
i Norge er kvener, skogsfinner, romani, rom og jøder.
Flertallet viser videre til at
Norge har ratifisert Europarådets rammekonvensjon om beskyttelse av
nasjonale minoriteter. Med dette har norske myndigheter forpliktet
seg til å legge forholdene til rette for at personer som tilhører
de nasjonale minoritetene kan bevare og utvikle sin kultur, samt
bevare grunnleggende identiteter som religion, språk, tradisjoner
og kulturarv. Flertallet har merket seg at regjeringen
prioriterer arbeidet med å legge til rette for oppbygging og utvikling av
de nasjonale minoritetenes organisasjoner.
Flertallet støtter regjeringens
forslag til bevilgning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
motstandere av at det settes inn særskilte tilskudd til rom og ønsker
å fjerne hele overføringen under post 60. Disse medlemmer mener
det ikke er en offentlig oppgave å løse alle de utfordringer minoriteter
står overfor. Minoritetene har selv en selvstendig plikt til å ta tak
i sine problemer med tanke på å løse disse uten å belaste samfunnet
for øvrig. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative budsjett hvor disse medlemmer fjerner post 60 på 5,634
mill. kroner.
Disse medlemmer er motstandere
av ekskluderende tilskuddsordninger. Disse medlemmer mener
at offentlige midler til frivillige organisasjoner bør gis på en
måte som er ikke-ekskluderende, og som gir alle innbyggere uavhengig
av etnisitet de samme retter og muligheter. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn fjerne hele post 70, tilsvarende 5,841 mill. kroner.
Disse medlemmer var imot opprettelsen
av «Romanifolkets fond» og er av den oppfatning at romanifolket
på lik linje med andre minoriteter må søke om offentlig støtte hvert
år. Disse medlemmer fjerner derfor hele post 71 på 3,550
mill. kroner i sitt alternative statsbudsjett og fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen oppløse det statsfinansierte
Romanifondet og tilbakeføre pengene uavkortet til giverne.»
Disse medlemmer påpeker at dette
også innebærer at inntektsposten fra fondet i kap. 4540 bortfaller.