Forslag 2011: kr 179 939 000. Saldert budsjett 2010:
kr 170 649 000.
Komiteen støtter regjeringens
forslag om at bosetting, arbeid og kvalifisering skal være prioriterte
oppgaver for Integrerings- og mangfoldsdirektoratet i 2011. Spesielt
vil komiteen legge vekt på viktigheten av rask bosetting
i kommunene, særlig når det gjelder enslige mindreårige asylsøkere,
men lange opphold i mottak virker hemmende på integreringsarbeidet
for alle aldersgrupper.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre med
ikke-vestlig bakgrunn bruker kontantstøtte i langt større grad enn
befolkningen for øvrig. 64,5 pst. av 1-åringene i førstnevnte gruppe
mottok kontantstøtte pr. september 2008. 37,4 pst. av alle 1-åringer
mottok kontantstøtte på samme tidspunkt. Blant 2-åringene var andelen
henholdsvis 52,8 og 25,4 pst. Dette flertallet ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med tidspunkt for når kontantstøtten
for 2-åringer skal avvikles. Dette flertallet viser
for øvrig til regjeringens politiske plattform der det blir varslet
en målrettet og styrket ordning med kontantstøtte for 1-åringer,
og at vesentlige endringer i ordningen blir varslet i god tid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
på sikt et eget immigrasjonsdepartement dedikert til oppgaver på
innvandrings- og integreringsområdet. I tråd med dette ønsker disse
medlemmer å nedlegge Integrerings- og mangfoldsdirektoratet,
og overføre oppgavene til dagens Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartement.
Disse medlemmer vil kutte 135,0
mill. kroner i IMDis driftsutgifter, post 1, og påpeker at de resterende
midlene bør være nok til å sikre videre drift av IMDi i en nedleggingsfase.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen nedlegge IMDi og overføre
oppgavene til Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet.»
Disse medlemmer vil uttrykke
bekymring for regjeringens manglende evne til å redusere asyltilstrømmingen. Disse
medlemmer mener dagens asylpolitikk skaper store bosettings- og
integreringsutfordringer norske kommuner verken har kapasitet eller
evne til å lykkes med. Disse medlemmer vil videre
vise til at Fremskrittspartiets politikk ville redusert antallet asylsøkere
kraftig og dermed gi store besparelser i driftskostnader knyttet
til IMDis oppgaver.
Forslag 2011: kr 4 781 244 000. Saldert budsjett 2010:
kr 4 406 390 000.
Komiteen merker seg
også at regjeringen har foreslått å øke posten med 1,5 mill. kroner
til kartlegging av kommunenes utgifter knyttet til bosetting og
integrering av flyktninger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til betydningen av at bosetting
og tiltak for innvandrere baseres på løpende kunnskapsutvikling,
anvendt kunnskap og formidling av god metodikk og praksis, med spesiell
vekt på innvandrerkvinners behov. Mangfoldsportalen og integreringskartet
er viktige formidlingstiltak rettet mot arbeidsgivere og allmennheten. Flertallet viser
spesielt til betydningen av tiltak for innvandrere som ønsker å starte
egen næringsvirksomhet, idet mange innvandrere kommer fra kulturer
der etablering av egen virksomhet er relativt vanlig, samtidig som manglende
kunnskap om det norske regelverket kan oppleves som en barriere.
Flertallet viser til at mange
nordmenn med utenlandsk bakgrunn opplever at det er vanskelig å
få seg jobb i Norge. Det kan være ulike årsaker til disse utfordringene,
men det er en kjensgjerning at også godt kvalifiserte personer opplever
store utfordringer. Flertallet er generelt sett opptatt
av å stimulere gründerlysten og enkeltmenneskers interesse for å
drive egen virksomhet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
merker seg at regjeringen har foreslått en økning på 3,25 mill. kroner
til styrking av entreprenørskap for innvandrere.
Dette flertallet viser i den
forbindelse til de positive erfaringene fra Norsk senter for flerkulturell
verdiskaping i Drammen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til Norsk senter for flerkulturell
verdiskaping i Drammen. Senteret bidrar med etablererveiledning
og kompetanseutvikling av innvandrergründere. Det arbeider med høyt
utdannede, dels yrkesmessig feilplasserte innvandrere, og det har
som mål å legge grunnlaget for flerkulturell verdiskaping i tett
samarbeid med politikere, myndigheter, virkemiddelapparat etc.
Disse medlemmer understreker
viktigheten av dette tiltaket.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
positive til at midlene blir fordelt etter anbud på prosjektbasis
og at flere prosjekter har som mål å bidra til å få flere innvandrerkvinner
ut av en passiv tilværelse i hjemmet og ut i arbeidslivet. Disse
medlemmer vil imidlertid hevde at det ikke kreves særskilte
midler til f.eks. næringsutvikling og gründerskap blant innvandrere,
men at dette formålet er dekket av midler bevilget under andre kapitler
i statsbudsjettet på etnisk nøytralt grunnlag. Disse medlemmer vil
derfor hevde at flere av prosjektene som er gjennomført og planlagt
er overflødige og reduserer derfor post 21 med 17,5 mill. kroner.
Disse medlemmer ønsker å prioritere
utvikling av norsk språkkunnskap. Disse medlemmer vil
vise til at grunnleggende ferdigheter i norsk er svært viktig for
barns mulighet til å lykkes i Norge. Derfor er det viktig at man
fanger opp alle barn som har språkproblemer på et tidligere tidspunkt
enn i dag. Språkkartleggingsprosjektet ble i behandlingen av statsbudsjettet
for 2010 avsluttet, til tross for at det har fremkommet at mange
barn har behov for oppfølging. Disse medlemmer ønsket
den gang at ordningen skulle bli landsomfattende og at den skulle
utvikles i takt med kunnskapen som oppnås som en følge av gjennomførte
evalueringer. Disse medlemmer påpeker at ordningen
omfattet alle barn, og ikke bare barn med minoritetsbakgrunn. Disse
medlemmer opplevde det som skuffende at regjeringen valgte
å skrinlegge prosjektet, og ønsker det gjeninnført. Disse
medlemmer ønsker å omprio-ritere fordelingen av midlene
på denne posten slik at det prosjektet kan relanseres og gjøres
landsomfattende, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest igangsette
et landsomfattende språkkartleggingsprosjekt for å få et best mulig
bilde av minoritetsbarns språkferdigheter.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til regjeringens forslag til
bevilgning under dette kapitlet og slutter seg til forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
positive til forskning og kunnskapsutvikling på mange områder. Disse medlemmer er
likevel av den oppfatning at denne budsjettposten ikke er tilstrekkelig
godt nok begrunnet og at den kunnskap man søker best kan gjøres
gjennom post 21. På denne bakgrunn reduserer disse medlemmer post
50 med 6,0 mill. kroner.
Komiteen viser til
at tilskuddet skal dekke de gjennomsnittlige merutgiftene kommunene
har ved bosetting av flyktningene i bosettingsåret og de fire neste
årene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til de økningene regjeringen har foreslått for 2011, både
når det gjelder satser og utvidet personkrets.
Flertallet viser videre til at
mange av kommunene som arbeider godt med integrering sitter igjen
med overskudd på integreringsarbeidet. Et eksempel på dette er Levanger
kommune.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser til at Vegårdshei kommune har
lyktes i å få redusere fraflytting av bosatte flyktninger (sekundærbosetting)
gjennom å benytte integreringstilskudd og husbanktilskudd til å
bosette flyktninger i selveiet bolig. Dette flertallet ber
regjeringen vurdere hvordan en kan få flere kommuner til å arbeide
med bosetting på denne måten.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det vil være stort behov for bosetting i årene som
kommer. Flertallet viser til at regjeringen har iverksatt
flere tiltak for å øke bosettingen i de siste årene, herunder økte
bevilgninger til Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi),
økt integreringstilskudd og økt tilskudd til opplæring i norsk og
samfunnskunnskap. Flertallet viser dessuten til de
foreslåtte tiltakene for 2011, som gjelder ytterligere forbedringer
i integreringstilskuddet, styrket boligtilskudd gjennom Husbanken
og nye IKT-løsninger.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, støtter regjeringens forslag og
understreker at rask bosetting er viktig både for den enkelte flyktning
og for samfunnet som helhet. Unødig opphold på mottak virker hemmende
for integreringsarbeidet og passiviserende for den enkelte. Dette
flertallet mener ytterligere tiltak for raskere bosetting
bør vurderes, dersom det viser seg nødvendig for å dekke behovet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger
til grunn sin alternative utlendingslov og at denne ville medført
vesentlig færre flyktninger og personer med opphold på humanitært
grunnlag. Disse medlemmer viser til regjeringens
egne tall som viser at antallet flyktninger og personer med opphold
på humanitært grunnlag går ned, og at en eventuell nedgang i antallet
bør utløse ekstra integreringstilskudd til kommunene for hver person
de mottar. Disse medlemmer mener det er grunn til
å anta at merkostnadene for kommunenes del langt på vei overstiger
de faktiske tilskuddene over budsjettpostene 60, 61 og 70 under
dette budsjettkapitlet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyres alternative budsjettopplegg legger til grunn at 2000
færre asylsøkere vil komme til Norge. Dette vil medføre en innsparing
på 30 mill. kroner. Disse medlemmer ønsker imidlertid
å legge til rette for at introduksjonsordningen for nyankomne innvandrere
omfatter hele familien. Et viktig virkemiddel for å nå dette er
å tilby gratis barnehagetilbud til denne gruppen under forutsetning
av at både mor og far deltar i ordningen. Disse medlemmer mener dette
vil legge bedre til rette for integrering av kvinner og barn i det
norske samfunnet. Disse medlemmer ønsker å sette
av 25 mill. kroner til gratis barnehage for de på INTRO-ordningen. Disse
medlemmer viser til Høyres alternative budsjett hvor kap.
821 post 60 reduseres med 5 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at det er et stort gap mellom regjeringens
forslag til integreringstilskudd og kommunenes utgifter, for å redusere
dette gapet har dette medlem i sitt alternative budsjett foreslått
at integreringstilskuddet økes med 50 mill. kroner.
Komiteen viser til
regjeringens forslag til bevilgning under dette kapitlet og slutter
seg til forslaget.
Komiteen mener det må settes
i verk tiltak som kan redusere ventetiden for bosettingen av enslige
mindreårige asylsøkere.
Komiteen vil understreke betydningen
av rask bosetting. Målet for bosetting av enslige mindreårige er
tre måneder etter at det er gitt oppholdstillatelse.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til Dokument 3:3 (2010–2011) Riksrevisjonens undersøkelse av
Integrerings- og mangfoldsdirektoratets måloppnåelse og virkemiddelbruk
i arbeidet med bosetting og kvalifisering av flyktninger, der det
framgår at det ble bosatt nesten tre ganger så mange enslige mindre-årige
flyktninger i 2009 som i 2008, men at bosettingen likevel har tatt lang
tid, blant annet fordi kommuner som bosetter enslige mindreårige
for første gang, trenger tid til å få på plass egnede bolig- og
omsorgsløsninger. Flertallet viser til sin merknad
ovenfor om at ytterligere tiltak for rask bosetting bør vurderes
hvis det viser seg nødvendig.
Flertallet viser til at det i
revidert nasjonalbudsjett for 2010 ble bevilget penger til økt integreringstilskudd
til kommunene med 20 000 kr pr. enslig mindreårig som blir bosatt
i 2010. Flertallet støtter forslaget om videreføring
av dette i 2011, samtidig som også tilskuddet for enslige voksne
økes. Flertallet viser til at det også gis ekstra
tilskudd for personer over 60 år og for flyktninger med alvorlige
funksjonsnedsettelser og atferdsproblemer. Målet er å redusere den
gjennomsnittlige ventetiden fra vedtak om opphold til bosetting
i en kommune.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser til at forsøkene med gratis
kjernetid i barnehagene i deler av Oslo videreføres, at forsøket
for 3-åringer i Drammen videreføres og utvides til også å omfatte
4-åringer, samtidig som ordningen utvides til å omfatte en bydel
i Bergen, i tråd med at Bergen innlemmes i ordningen med særlig
områdesatsing. Flertallet konstaterer at forsøk med
gratis kjernetid i barnehager blant annet er etablert for å gi minoritetsspråklige
barn bedre språklige forutsetninger for likeverdig deltakelse ved
skolestart. Det er derfor lite heldig om barn som har fått tilbud
om gratis kjernetid senere faller ut av ordningen. Flertallet ber
regjeringen vurdere om dette kan unngås i dialog med de berørte
kommunene.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, understreker at Ny sjanse spesielt er
rettet inn mot innvandrere med svak tilknytning til arbeidslivet
og lengre perioder som sosialhjelpsmottakere og ser positivt på
at Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har fokus på kompetanse-overføring
mellom Ny sjanse-prosjektene og kvalifiseringsprogrammet i arbeids-
og velferdsetaten, siden målgruppene i de to programmene kan være
delvis overlappende.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
imot gratis kjernetid i barnehagene for alle fire- og femåringer
i områder med høy andel av minoritetsspråklige barn. Disse
medlemmer er mot enhver form for forskjellsbehandling, og
mener at det er helt urimelig at foreldre som bor i områder med
høy innvandrertetthet skal få gratis barnehage utelukkende på grunn
av sitt geografiske bosted. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet ikke støttet innføring av kvalifiseringsstønaden
slik den er presentert i Ot.prp. nr. 70 (2006–2007).
Disse medlemmer mener videre
at det er helt feil å lage egne støtteordninger reservert utelukkende
for innvandrere. Disse medlemmer fjerner dermed regjeringens
foreslåtte bevilgning på 68,8 mill. kroner på post 62 i sitt alternative
budsjettforslag.
Disse medlemmer ønsker videre
å avvikle prosjekt «Ny sjanse». Disse medlemmer mener
statens prosjekt siden oppstart i 2005 ikke kan vise til tilstrekkelig
gode resultater for å forsvare en videreføring. Disse medlemmer vil
blant annet vise til IMDis rapport 5-2009 som viser en nedgang i
antallet deltakere som kommer over i inntektsgivende arbeid etter
endt program fra 2005 til 2007, og et betydelig antall som velger
ikke å fullføre (over 40 pst.). Disse medlemmer mener
det er dagens innvandrings- og integreringspolitikk som må legges om.
Den er i dag liberal og stiller i liten grad krav til den enkelte
som får oppholdstillatelse. Disse medlemmer fjerner
på bakgrunn av dette regjeringens foreslåtte bevilgning til «Ny sjanse»
på 26,979 mill. kroner i sitt alternative statsbudsjett.
Disse medlemmer mener det er
gledelig at regjeringen foreslår å bruke 10,9 mill. kroner til arbeidet
mot tvangsekteskap og kjønnslemlesting på denne budsjettposten. Disse
medlemmer etterlyser samtidig mer aktive tiltak mot tvangsekteskap
og kjønnslemlesting, blant annet gjennom mer målrettede innvandringspolitiske virkemidler
som for eksempel tilknytningskrav til Norge for å tilrettelegge
for familieinnvandring. Disse medlemmer mener regjeringen langt
på vei ikke har gode nok tiltak for å effektivt motarbeide kjønnslemlesting
og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen senest i forbindelse med
revidert nasjonalbudsjett for 2011 om å fremme forslag om igangsettelse
av obligatorisk helsekontroll i forbindelse med 4-årskontrollen, for
å avdekke kjønnslemlesting av jentebarn fra land og landområder
hvor det er risiko for at slike overgrep utføres.»
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
vise til at grunnleggende ferdigheter i norsk er svært viktig for
barns mulighet til å lykkes i Norge. Derfor er det viktig at en
fanger opp alle barn som har språkproblemer på et tidligere tidspunkt enn
i dag. Ordningen med språkkartlegging (SPRÅK 4) som gjennomføres
i enkelte kommuner i landet, omfatter ikke bare barn med minoritetsbakgrunn. Disse
medlemmer ønsker at ordningen blir landsomfattende. Disse
medlemmer er svært overrasket over at regjeringen velger
å avslutte prosjektet med språk-kartlegging, særlig også fordi mange
av barna har behov for oppfølging. Disse medlemmer viser
til sitt alternative budsjett der denne posten økes med 15 mill.
kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake med et
forslag om at ordningen med språkkartlegging av 4-åringer videreføres
og gjøres gjeldende for hele landet.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti er kjent med at regelverket for
dagpengeutbetalinger er utformet slik at utlendinger som mottar
dagpenger mister retten til dagpenger dersom de begynner på norskkurs.
I dag rammer dette for eksempel permitterte arbeidere i bygg- og
anleggsbransjen. Disse medlemmer frykter at dagens regelverk
vil fungere som et hinder for integrering, og mener det er nødvendig
å se på om regelverket kan endres slik at permitterte utlendinger
kan lære seg norsk/få muligheten til omskolering uten at dagpengene
reduseres.
På bakgrunn av dette vil disse medlemmer foreslå
følgende:
«Stortinget ber regjeringen vurdere reglene
for dagpenger slik at utlendinger som mottar dagpenger, ikke mister
dem dersom de begynner med norskopplæring.»
Komiteen viser til
regjeringens forslag til bevilgning under dette kapitlet og slutter
seg til forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger
til grunn sin alternative utlendingslov og at denne ville medført
vesentlig færre flyktninger og personer med opphold på humanitært
grunnlag. Disse medlemmer viser til regjeringens
egne tall som viser at antallet flyktninger og personer med opphold
på humanitært grunnlag går ned, og at en eventuell nedgang i antallet
bør utløse ekstra integreringstilskudd til kommunene for hver person
de mottar. Disse medlemmer mener det er grunn til
å anta at merkostnadene for kommunenes del langt på vei overstiger
de faktiske tilskuddene over budsjettpostene 60, 61 og 70 under
dette budsjettkapitlet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, understreker betydningen av en
styrket organisering av innvandrere både lokalt og sentralt og mobilisering
av annen frivillig virksomhet, som et ledd i en stadig forbedring
av integrerings- og inkluderingsarbeidet. Spesielt framheves betydningen
av møteplasser i lokalsamfunnet på tvers av etnisk og nasjonalt opphav,
der representanter for både majoritetssamfunnet og minoritetene
er aktive. Forståelig informasjon til nyankomne er et annet viktig
område, der frivillige kan bidra. Flertallet vil
også understreke betydningen av at innvandrerorganisasjoner, herunder
kvinner og ungdom, engasjerer seg i kampen mot tvangsekteskap og
kjønnslemlestelse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener integreringsarbeidet
er best tjent med at den offentlige støtten hadde blitt dreid fra
støtte til innvandrerorganisasjoner basert på opprinnelsesland,
etnisk eller religiøs tilhørighet, til støtte til hele spekteret
av frivillige organisasjoner som ønsker å jobbe med integreringsarbeid
i lokalmiljøet. Disse medlemmer mener det må være
et politisk mål i integreringsarbeidet at støtten konsentreres til
integrerende aktiviteter mer enn segregerende aktiviteter. Organisasjoner
som utøver aktiviteter som burde være allmenne vil i denne sammenheng
være særlig relevant. Disse medlemmer vil også vise
til at det er fremkommet uryddighet i enkelte organisasjoners forvaltning
av offentlige midler. Disse medlemmer mener det er
behov for god kontroll med hvordan offentlige midler brukes.
På bakgrunn av dette fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere å dreie
støtten over kap. 821 post 71 fra innvandrerorganisasjoner basert
på opprinnelsesland, til frivillige organisasjoner som jobber med
integreringsarbeid i lokalmiljøene. Departementet må iverksette
kontroll med de bevilgede midler.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet har en liberalistisk grunnholdning og
ikke skiller mellom individer uansett religion, etnisk opprinnelse eller
annet opphav. Som en følge av dette skal ingen grupper få særtilskudd
kun på bakgrunn av disse faktorene. Innvandrerorganisasjoner må søke
om de samme midlene som andre organisasjoner som ikke er forbeholdt
visse grupper. Disse medlemmer er av den oppfatning
at det ikke bør etableres egne særordninger for innvandrere når
det gjelder bekjempelse av fattigdom eller næringsetablering. Fremskrittspartiet
har det grunnleggende syn at alle norske borgere må søke om slike
offentlige midler på samme grunnlag. Disse medlemmer reduserer
derfor post 71 med 48,460 mill. kroner i sitt alternative budsjettfremlegg.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener frivillige organisasjoner
utgjør en viktig del av integreringsarbeidet. Disse organisasjonene
sitter på en unik kompetanse og nettverk og er et viktig supplement
til det offentlige i kontakten med innvandrere. Norge har et godt
offentlig tilbud til nyankomne flyktninger, men også andre innvandrere
trenger å lære norsk bedre og få bedre kjennskap til det norske
samfunnet. Disse medlemmer mener frivillige organisasjoner kan
bidra i dette arbeidet i enda større grad enn de gjør i dag. Disse
medlemmer viser til at flere organisasjoner har svært gode
tilbud rettet mot innvandrere, som skaper kontakt og bygger broer
over kulturforskjeller.
Disse medlemmer viser til at
målet med tilskuddsordningen til landsdekkende organisasjoner er
å støtte organisasjoner som arbeider for å sikre at alle har samme
muligheter, rettigheter og plikter når det gjelder å delta i samfunnet
og ta i bruk egne ressurser.
Disse medlemmer er kjent med
MiRA-senteret, et kompetanse- og ressurssenter i minoritetskvinnespørsmål
som arbeider både for å styrke rettssikkerhet og selvorganisering
blant kvinner og jenter med minoritetsbakgrunn og for reell likestilling
og mot rasisme. Senteret gir juridisk bistand, og arbeider med informasjons-
og bevisstgjøringstiltak, nettverksarbeid, politiske utspill, samt
kulturelle og sosia-le aktiviteter.
Disse medlemmer anser MiRA-senteret
som en viktig bidragsyter i både integrerings- og likestillingsarbeidet,
og arbeidet ved dette senteret bør utvides.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett
der tilskuddet for frivillige organisasjoner på innvandringsfeltet
er foreslått økt med 10 mill. kroner.
Dette medlem viser videre til
Kristelig Folkepartis alternative budsjett der det er foreslått
avsatt 5 mill. kroner til oppstart av prosjekt med flyktningeguider
i alle kommuner.
Komiteen viser til
regjeringens forslag til bevilgning under dette kapitlet og slutter
seg til forslaget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til betydningen av internasjonal utveksling av erfaringer
og kunnskap om migrasjon og integrering og inkludering. Religiøse
ledere er ofte meningsdannere i sine religiøse samfunn.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, vil understreke viktigheten av
at det tilbys opplæring om norske samfunnsforhold til religiøse
ledere med utenlandsk bakgrunn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er positivt at regjeringen fokuserer på deltakelse i internasjonale
fora i tilknytning til migrasjon og integrering, og søker mot å
bygge opp kompetanse på disse områdene. Disse medlemmer er
derimot langt fra overbevist om at fokus på religiøse lederes posisjon som
meningsdannere i nevneverdig grad bidrar til integrering.
Disse medlemmer mener det ensidige
fokuset på religiøse ledere i integreringssammenheng ikke nødvendigvis
virker inkluderende på alle med samme religiøse og etniske bakgrunn,
eller landbakgrunn, da religiøse konflikter og forfølgelser i disse
landene ofte har medført at personer har valgt å søke beskyttelse
i Norge.
Disse medlemmer mener likevel
det er viktig at religiøse ledere med utenlandsk bakgrunn får opplæring,
kompetanse og innsikt i norske samfunnsforhold og norsk språk og
derigjennom dimensjonerer sitt arbeid til det samfunnet de har valgt
å bosette seg i.
Forslag 2011: kr 1 664 649 000. Saldert budsjett 2010:
kr 1 710 316 000.
Komiteen mener at
gode norskkunnskaper og grunnleggende kunnskaper om det norske samfunnet
er en forutsetning for arbeid, utdanning og samfunnsdeltakelse.
Det er derfor positivt at utviklingen går i retning av at stadig
flere melder seg til avsluttende prøve og at flere består. Komiteen mener
det er et viktig mål at andelen som avlegger prøve og som består
både i den muntlige og i den skriftlige delen, blir enda høyere,
og støtter derfor de tiltakene som er iverksatt for å øke kvaliteten
på lærerkreftene og bedre innholdet i opplæringen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser til
Medietilsynets evaluering av tilskuddsordningen for minoritetsmedier.
Evalueringen viser til det positive i at minoritetsmedier bidrar
til «ytringsfrihet, samfunnsdeltakelse og kulturell utfoldelse»
hos personer med minoritetsbakgrunn. Flertallet ønsker
å legge til rette for videreutvikling av disse mediene, og viser
til omtale av dette temaet i Innst. 14 S (2010–2011) fra familie-
og kulturkomiteen.
Komiteen viser også
til at regjeringen har hatt på høring et forslag om utvidelse av
opplæringen i norsk og samfunnskunnskap fra 300 til 600 timer, og
at det i den samme høringen foreslås at alle som har rett og plikt
til opplæring, skal avslutte med en obligatorisk prøve, samt at
personkretsen for introduksjonsprogram planlegges utvidet.
Komiteen deler regjeringens bekymring
over tendensen til dårligere resultater i form av lavere overgang
til arbeid og utdanning etter endt introduksjonsprogram og har merket
seg at IMDi har igangsatt en analyse av årsakene til denne tendensen.
Det er viktig at de gode resultatene av introduksjonsprogrammet
opprettholdes og styrkes. Komiteen har også merket
seg de store forskjellene i resultat, fordelt på kjønn og landbakgrunn,
og understreker behovet for løpende forbedringer og individuelle
tilpasninger i opplegget. Komiteen viser i den forbindelse
til igangsatt prosjekt med fokus på kvinner og lokale forutsetninger
for god måloppnåelse, herunder erfaringene fra kommuner som har
introduksjonsprogrammet lagt til Nav.
Når det gjelder grunnleggende rettigheter og plikter,
mener komiteen det er ønskelig at flere enn i dag
deltar i den frivillige statsborgerseremonien.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er et
mål å øke valgdeltakelsen fra innvandrere, både ved stortingsvalg
og kommune- og fylkestingsvalg. Flertallet vil også
framheve det positive i at det arrangeres kurs for religiøse ledere og
har i tillegg merket seg at tiltakene i de to handlingsplanene mot
hhv. tvangsekteskap og kjønnslemlestelse blir gjennomført som planlagt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at partiet legger til grunn bestått prøve i norsk og samfunnskunnskap
som forutsetning for å få norsk statsborgerskap. Disse medlemmer kan
ikke se at det er nødvendig med særskilte tiltak for å øke valgdeltakelsen blant
innvandrere, da dette forutsetter kjennskap til det norske demokratiet,
noe som ikke automatisk er til stede ved dagens statsborgerordning. Dessuten
kan ikke disse medlemmer se at innvandrere som gruppe
trenger et spesielt fokus i forhold til andre grupper som i mindre
grad benytter seg av stemmeretten.
Forslag 2011: kr 6 312 000. Saldert budsjett 2010:
kr 6 060 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til den positive aktivitetsveksten
i Kontaktutvalget mellom innvandrerbefolkningen og myndighetene
og understreker betydningen av at innvandrerne selv får muligheten
til å påvirke innholdet i integreringspolitikken. Spesielt framheves
kontaktutvalgets satsing på å øke valgdeltakelsen blant innvandrere
og å motivere politiske partier og innvandrere til å nominere flere
kandidater med innvandrerbakgrunn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at de var imot å opprette Kontaktutvalget mellom innvandrere
og myndighetene (KIM). Disse medlemmer mener utvalget
representerer en særarena for innvandrere, og at det på den måten
er med på å undergrave det åpne samfunnet som den beste integreringsfaktoren. Disse
medlemmer mener at integrering skjer som best når det stilles krav
til innvandrerne, og når de selv deltar i samfunnet på like premisser
som alle andre. Ulike særordninger er med på å sementere negative holdninger
om forskjeller mellom ulike befolkningsgrupper. På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge ned Kontaktutvalget
mellom innvandrere og myndighetene (KIM) fra 1. januar 2011.»