Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk
Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
viser til Prop. 151 L (2009–2010) om endringer i forvaltningslova og
straffegjennomføringslova hvor regjeringen foreslår innføring av
hjemmelsgrunnlag for behandling av personopplysninger i kriminalomsorgen,
presisering av hvilke opplysninger som er omfattet av taushetsplikten
i benådningssaker, en presisering av taushetsplikten til tjenestemenn,
samt kon-se-kvens-endring av straffegjennomføringsloven § 7 bokstav
f og § 44 fjerde ledd.
Komiteen støtter forslagene
om innføring av hjemmelsgrunnlag for behandling av personopplysninger
fordi forslagene vil styrke personvernet både til de domfelte/innsatte
og deres pårørende. Komiteen mener også at forslaget vil
tydeliggjøre hvem som har ansvaret for å behandle personopplysninger
i kriminalomsorgen. Dette vil styrke personvernet ytterligere.
Komiteen støtter departementet
i forslaget om å regulere behandlingen av personopplysninger i et
nytt kapittel i straffegjennomføringsloven. Komiteen er
enig med departementets vurdering av at det ikke er behov for en
egen registerlov, fordi behandlingen av personopplysninger i kriminalomsorgen
hovedsakelig er knyttet direkte opp mot domfelte. Komiteen mener
i likhet med departementet at behovene til kriminalomsorgen er avgrenset
til lovforslag som presiserer eller gjør unntak fra reglene i personopplysningsloven.
Komiteen viser for øvrig til
framlegget fra departementet som viser til at et sentralt spørsmål
i behandlingen av personopplysninger i kriminalomsorgen er hvem
som skal ha behandlingsansvaret. Da kriminalomsorgen behandler personopplysninger
både på lokalt, regionalt og sentralt nivå, støtter komiteen departementet
i at den konkrete plasseringen av behandlingsansvaret bør reguleres
i forskrift.
Komiteen viser til
Stortingets ønske om mer åpenhet i behandlingen av benådningssaker
fordi benådningsinstituttet er avhengig av tillit fra folk for å
fungere, jf. behandlingen av ny offentlighetslov i Innst. O. nr.
41 (2005-2006) hvor justiskomiteen ba regjeringen gå gjennom den gjeldende
lovgivningen for benådningssaker og komme tilbake til Stortinget
med forslag til hvordan en kan gjennomføre mer åpenhet i benådningssaker.
Komiteen ser dilemmaet i avveiningen
mellom hensynet til allmennhetens behov for innsyn i benådningssaker,
og hensynet til behovet domfelte har mot innsyn i sensitive personopplysninger. Komiteen mener
derfor at innsynsreglene må ta vare både på hensynet til allmennhetens
tillit til benådningsinstituttet og personvernet på en saklig og
god måte.
Komiteen støtter departementets
vurdering av at innsynsretten skal gjelde opplysninger som forteller
om en navngitt domfelt eller bøtelagt er benådet eller ikke og hvilken
reaksjon vedkommende blir benådet til. Komiteen støtter
videre departementets begrunnelse for dette standpunktet hvor det
legges særlig vekt på formålet i offentlighetsloven og de grunnleggende hensynene
som ligger bak prinsippet om retten til innsyn i offentlig virksomhet
– særlig hensynet til demokrati, kontroll og rettssikkerhet.
Komiteen støtter også departementets
vurdering om ikke å gå inn for en tidsavgrensning av innsynsretten
i benådningssakene slik som en har i straffedommene, fordi en slik
begrensning vil slå tilfeldig ut da benådning kan skje på ethvert
tidspunkt etter at dom har falt.
Komiteen mener at forslaget om
regler for innsyn, og presisering av hvilke opplysninger som er
omfattet av taushetsplikten i benådningssaker, vil gi større åpenhet.
En åpenhet om hvem som benådes og hvilke reaksjoner vedkommende
eventuelt blir benådet til, vil medvirke til at praksisen i benådningssakene
gjenspeiler den allmenne rettsoppfatningen. Dette vil etter komiteens mening
styrke den allmenne aksepten for og tilliten til benådningsordningen
i tråd med Stortingets uttalte ønske.
Komiteen viser for øvrig til
at Stortinget fører kontroll med avgjørelsene i forvaltningen av benådningssakene
gjennom at departementet sender halvårlige rapporter over benådningssakene
til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité.