Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kari Agerup, Jorodd Asphjell, Tore Hagebakken,
Are Helseth, Tove Karoline Knutsen og Sonja Mandt, fra Sosialistisk
Venstreparti, Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
og fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, viser til vedlagte svarbrev
fra statsråd Anne-Grete Strøm-Erichsen datert 6. juni 2010 der statsråden
frarår at det fattes vedtak i samsvar med forslagene I og II. Flertallet slutter
seg til konklusjonene i brevet. Flertallet vil videre
vise til at disse partier også i 2007 stemte mot de samme forslag
med den samme begrunnelse.
Flertallet vil understreke at
det er hensynet til å beholde vinmonopolordningen og reklameforbudet
for alkoholholdige varer som avgjørende viktige deler av vår alkoholpolitiske
virkemiddelpakke som er bakgrunnen for at forslagene må avvises.
Dette er grunnleggende elementer i vår alkoholpolitikk som flertallet mener
skal videreføres.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, lederen Bent Høie, Sonja Irene Sjøli
og Erna Solberg, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil vise til at statsråden i sitt brev til komiteen varsler at regjeringen
vil fremme forslag om endringer i alkoholloven når det gjelder salg
i egen virksomhet for produsenter av alkoholholdig drikk med inntil
4,7 volumprosent alkohol.
Dette flertallet er opptatt av
at lokale småskalaprodusenter skal få bedre mulighet til å markedsføre
sine varer enn det som har vært tilfelle til nå. Dette flertallet er
derfor tilfreds med at det har skjedd en betydelig holdningsendring
fra Vinmonopolets side til fordel for å ta lokalproduserte varer
inn i vareutvalget. På Vinmonopolets heimesider står følgende:
«Innenfor gjeldende regelverk ønsker Vinmonopolet
å tilrettelegge for salg av produkter fra lokale småskalaprodusenter.
Vi vil derfor gjøre tilpasninger og justeringer i våre innkjøpsordninger,
butikker og i vår nettbutikk.»
Det opplyses videre at det per september måned er
lansert 23 norske produkter hittil i år, mot fire i hele fjor. Norske
småskalaprodukter vil bli samlet i en egen oversikt i produktlisten
og i nettbutikken. Det vil etter hvert finnes en egen «norsk» hylle
i butikkene. Det er laget en egen strategi for satsingen på lokale
produkter som det gis detaljert informasjon om på Vinmonopolets
nettsider.
Dette flertallet er fornøyd med
at det i løpet av kort tid vil bli betydelige forbedringer i mulighetene
for å omsette norske småskalaprodukter gjennom Vinmonopolet. De småskalaproduktene
som tas inn i Vinmonopolets sortiment, vil gis den samme produktinformasjon
som andre varer uten at dette blir i strid med reklameforbudet. Dette
flertallet ber om at departementet rapporterer til Stortinget
på egnet måte om erfaringene med Vinmonopolets nye strategi for
å tilby produkter fra norske småskalaprodusenter.
Dette flertallet er kjent med
at det i Sverige utredes om det der kan åpnes for direktesalg av lokalproduserte
alkoholholdige varer uten at dette kommer i strid med reglene for
salgsmonopolet og EU-reglene. Dette flertallet ber
om at departementet følger med på denne prosessen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkepart, vil tilrå at forslagene ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Jon Jæger Gåsvatn, Kari Kjønaas Kjos og Morten Stordalen og Høyre viser
til landbruksminister Lars Peder Brekks uttalelse til VG 16. april
2010, der Brekk sier følgende:
«Norske drikkeskatter trenger drahjelp. Salg til forbruker
fra gårdsutsalg og mikrobryggerier av alkoholholdig drikke sterkere
enn 4,7 volumprosent, vil gi en stor mulighet til verdiskaping og
vil styrke norsk matmangfold.»
Disse medlemmer viser videre
til næringsminister Trond Giske som følger opp med følgende uttalelse
til samme avis:
«Som Brekk ser jeg muligheten for lokal næringsutvikling
og reiseliv i dette. Så jeg er helt enig i at vi må se på muligheten,
men det i samarbeid med Helsedepartementet, som har ansvar for alkohollovgivningen.»
Disse medlemmer er enig med
landbruksministeren og næringsministeren i at det er viktig å styrke
norsk mat- og drikkekultur. Disse medlemmer er opptatt
av at å åpne for lovlig utsalg fra lokale produsenter vil bidra
til å styrke mat- og drikkekulturen over hele landet, noe som vil
være positivt også i forbindelse med reiselivssatsing. Disse
medlemmer mener dette også kan bli en viktig tilleggsnæring
for mange som til daglig har sitt virke i landbruket.
Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at alle aktører blir likebehandlet, og er derfor
glad for at departementet har startet et arbeid for å kartlegge
praktiseringen av dette regelverket.
Disse medlemmer understreker
at lokale produsenter naturligvis må forholde seg til det samme
strenge kontrollregime som øvrige utsalgssteder for alkohol.
Disse medlemmer viser videre
til at Finland allerede har en ordning hvor alkoholholdig drikke
opp til 13 volumprosent kan selges direkte fra produsent, mens Sveriges
landbruksminister Eskil Erlandsson har uttalt at han vurderer å
innføre en lignende ordning. Disse medlemmer mener
det er naturlig at Norge følger samme utvikling som våre naboland.
Disse medlemmer vil avslutningsvis
vise til at både Norges Bondelag og Små Alkoholprodusenters forening
har sendt svært positive signaler til et slikt forslag.
Disse medlemmer mener det er
viktig å sikre likebehandling og forutsigbarhet i praktiseringen
av alkohollovens bestemmelser om reklameforbud og av bestemmelsene
om produktinformasjon i forskriften til loven. Disse medlemmer viser
til helse- og omsorgsministerens svar til komiteen i sakens anledning,
der det fremgår at det kan gis produktinformasjon til neste salgsledd
ved omsetning av alkohol. Slik disse medlemmer ser
det, er det behov for å klargjøre bestemmelsene, slik at alle aktører
i de respektive salgsledd likebehandles.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å klargjøre
reglene for informasjon om alkoholholdige produkter etter alkoholforskriften,
slik at man sikrer forutsigbarhet og likebehandling av aktørene.»
Disse medlemmer mener det er
positivt å fremme lokale mat- og drikketradisjoner, som kan bidra
til næringsutvikling i landbruket. Samarbeidsregjeringen Bondevik
2 åpnet for å tillate tilvirkning og skjenking av alkoholholdige produkter
på gårder, for å fremme gårdsturismen. Dette forutsetter at det
gis skjenkebevilling lokalt. I Innst. S. nr. 184 (2006–2007) gikk flertallet
inn for å vurdere en utvidelse av denne ordningen ved at det tillates
salg av alkoholholdige drikker inntil 4,75 volumprosent alkohol
fra slike steder. Et forslag om dette er sendt på høring. Disse
medlemmer mener at det bør vurderes om salg av produkter
med mer enn 4,75 volumprosent alkohol kan tillates fra gårdsutsalg,
innenfor rammen av EØS-avtalen og vinmonopolordningen, og fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere om salg
av alkoholholdige produkter med mer enn 4,75 volumprosent kan tillates
solgt på gårdsutsalg, innenfor rammen av Vinmonopolordningen og EØS-avtalen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til landbruksminister Brekks uttalelser til Hamar Arbeiderblad den 23. september
2010, der han går lenger enn i sine tidligere uttalelser og også
åpner for lokalprodusert sprit.
Disse medlemmer er opptatt av
å sikre også små alkoholprodusenter gode rammevilkår. Dagens regelverk
knyttet til salg gjør det vanskelig for aktørene å finne et marked.
Disse produsentene er for små til at Vinmonopolet kan ta dem inn
i sitt sortiment, og de har derfor få muligheter til å få omsatt
sine varer.
Disse medlemmer viser til at
det ifølge Små Alkoholprodusenters Forening raskt vil kunne skje
en dobling av antall produsenter, dersom man åpner for direktesalg. Disse
medlemmer mener dette vil gi store positive ringvirkninger, spesielt
for reiselivssatsingen.
Disse medlemmer mener det er
et paradoks at man i dag kan bestille alkoholholdige varer på nettet
fra nær sagt alle steder i verden, men ikke fra en lokal produsent
i Norge. Disse medlemmer vil derfor gå lenger enn
Brekk og også åpne for salg av lokalprodusert alkohol på produsentenes
egne nettsider. Disse medlemmer understreker at disse
nettsidene da ikke har anledning til å reklamere for sine produkt,
men får anledning til å beskrive produktet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om nødvendige endringer i alkoholloven som tillater produsenter
av alkoholholdige drikker å informere om produktene sine på egne
Internett-sider, slik Vinmonopolet har adgang til.»
«Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige forslag
til endringer i alkoholloven som tillater salg og servering av lokalprodusert
alkohol.»