Jeg viser til brev fra Stortingets president
av 29. april 2010 vedlagt følgende spørsmål til skriftlig besvarelse
fra representanten Svein Flåtten:
«Helsedirektoratets påstander om at norske ølprodusenters
produktinformasjon på nettsidene er ulovlig alkoholreklame, synes
å være i strid med folks rettsbevissthet, med lovens intensjon og
de skaper en skjev konkurransesituasjon i forhold til vin og brennevin
som ikke blir underlagt den samme vurdering ift. Vinmonopolets tilsvarende
produktinformasjon. Hva vil statsråden gjøre for å gjenopprette
bryggerinæringens og publikums tillit til at lovverket på dette
området blir forvaltet på en objektiv måte?»
Reklameforbudet er en del av en helhetlig alkoholpolitisk
virkemiddelpakke og er et av flere tiltak som skal bidra til å begrense
forbruket av alkoholholdige drikkevarer for i størst mulig utstrekning
å redusere de skader alkoholbruk kan ha for den enkelte, omgivelsene
rundt og samfunnet generelt.
Reklameforbudet har både en etterspørselsreduserende
og holdningsskapende begrunnelse. Det skal hindre påvirkning som
kan ha virkning for etterspørselen etter alkoholholdig drikk og opprettholde
en generell forståelse i befolkningen for at alkoholholdig drikk
er annerledes enn andre varer, og at det er behov for særskilt regulering
av denne varen for å beskytte bl.a. folkehelsen. Ifølge WHOs beregninger
er alkoholbruk nest etter tobakksbruk den påvirkningsfaktoren som
medfører størst sykdomsbyrde i høyinntektsland som Norge.
Det går ikke et klart skille mellom bruk og
misbruk av alkoholholdig drikk og mellom skadelig og ikke skadelig
alkoholbruk. De alkoholpolitiske virkemidlene, herunder reklameforbudet, retter
seg mot befolkningen som helhet (og ikke mot særskilte befolkningsgrupper),
da forskning viser at det er en nær sammenheng mellom totalforbruket
av alkohol i en befolkning og omfanget av alkoholrelaterte problemer
og skader.
For at reklameforbudet skal ha sin tilsiktede virkning
og ikke miste sin sentrale funksjon, har vi et strengt og helhetlig
reklameforbud i Norge. Det er kun noen få mindre nødvendige unntak
fra forbudet. Jo flere unntak vi får, jo vanskeligere kan det bli
å opprettholde et helhetlig reklameforbud, da et unntak kan brukes
som argument for et annet unntak osv. Videre sikrer et strengt og
helhetlig reklameforbud at vi kan opprettholde et reklameforbud
iht. EØS-avtalen. Selv om det helhetlige og strenge alkoholreklameforbudet
kan gi noen utslag som kan gi inntrykk av et for rigid regelverk,
er det gode grunner for et helhetlig og strengt forbud som ikke
åpner for utglidninger.
Etter alkoholloven § 9-2 er alkoholreklame forbudt.
Med reklame menes massekommunikasjon i markedsføringsøyemed. Forbudet
er medienøytralt, og med markedsføringsøyemed menes et siktemål
om å fremme et salg. Reklameforbudet er følgelig omfattende og strengt.
All aktivitet for å fremme salg av alkoholholdig drikk
er således i utgangspunktet forbudt, for eksempel er produkt- og
prisopplysninger ikke tillatt. For at det skal være praktisk mulig
få omsatt alkoholholdig drikk til neste salgsledd, er det likevel
gjort noen unntak fra reklameforbudet i alkoholforskriften:
Aktører som selger alkoholholdig drikk til andre næringsdrivende,
kan sette inn informative annonser i bransjetidsskrifter og gi annen
informasjon til bevillingshavere som ledd i omsetningsprosessen.
Bransjen kan herunder informere om sine produkter på nettsider,
som er tilgjengelige kun for bransjen selv.
Det er tillatt med produkt- og prisopplysninger på
utsalgsstedet, herunder i butikken, i baren eller på internett når
opplysningene gis av dagligvarehandel som driver nettbutikk, eller
av AS Vinmonopolet som grunnlag for bestilling over nettet.
Som det går fram over, kan følgelig både bryggeriene
og Vinmonopolet informere sine kjøpergrupper (neste salgsledd)om
sine produkter. Bryggeriene kan informere om sine produkter til sine
kunder som er butikker, engrosselgere og skjenkesteder, men ikke
direkte til forbrukere. Vinmonopolet og dagligvarebutikker kan informere
sine kunder som er forbrukerne, men det er kun opplysninger som
anses nødvendig for å gjennomføre et salg, som er tillatt.
Når det gjelder bruk av bilder på nettet i forbindelse
med produktinformasjon, åpner ikke retten til nødvendig produktinformasjon
for at Vinmonopolet kan legge ut bilder av sine produkter. Det har
imidlertid vært akseptert at dagligvarebutikker kan legge ut bilder
av ølprodukter i samme grad som de legger ut bilder av de andre varene
i nettbutikken(brød, egg, melk etc.) ut i fra hensynet til å sikre
enhetlig presentasjon av hele vareutvalget. Reglene er med andre
ord i praksis noe strengere for Vinmonopolet enn for dagligvarebutikker
som selger bryggerienes produkter.
Dersom et bryggeri eller Vinmonopolet legger
ut informasjon om alkoholholdig drikk på sin nettside eller informerer
på annen måte, må det vurderes om det er et markedsføringsformål
bak dette. Det må bl.a. ses på om informasjonen, herunder billedbruken,
antas å ha som mål å skape positiv oppmerksomhet rundt alkoholholdig
drikk generelt og særlig den typen alkoholholdige drikk de ønsker
å selge (formidling av et budskap med et alkoholpositivt innhold).
Når det gjelder bruk av bilder av alkohol-holdig drikk uten at et
bestemt produkt kan identifiseres (bilder av øl- og vinglass etc.),
rammes dette av reklameforbudet, dersom drikken framstår som alkoholholdig
drikk og vilkårene om massekommunikasjon og markedsføringsøyemed
er til stede, noe som generelt har en formodning for seg, men dette
må vurderes konkret i det enkelte tilfelle.
Jeg vil understreke at både bryggeriene og Vinmonopolet
må forholde seg til reklamebestemmelsene, og det sentrale vurderingstemaet
er om det er et markedsføringsøyemed bak informasjonen som gis.
Det er viktig at overtredelse av regelverket blir hånd-hevet på
en konsekvent måte, både for hindre alkoholreklame og for å sikre
at ikke enkelte aktører tar seg til rette på bekostning av andre
konkurrenter som følger regelverket.
Departementet er for øvrig på bakgrunn av henvendelser
fra flere aktører, i gang med et arbeid for å klargjøre hvordan
reklameregelverket skal forstås. Formålet med gjennomgangen er imidlertid
ikke å liberalisere regelverket, men i den grad det er mulig, å
foreta generelle presiseringer som vil gjøre det klarere hva som
er å anse som ulovlig reklame og hva som er å anse som lovlig informasjon
i det enkelte tilfelle.