Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari Henriksen
og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert Eriksson,
Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Geir Pollestad, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til at varslere spiller en viktig
demokratisk rolle i dagens samfunn ved å avdekke kritikkverdige
og ulovlige forhold i en virksomhet. Forholdene må derfor legges
best mulig til rette for at kritikkverdige forhold kan komme frem
og bringes til opphør. Med kritikkverdige forhold menes ikke bare
kriminelle (dvs. straffesanksjonerte) forhold, men også mislighold
av andre lovbestemte påbud eller forbud, brudd med virksomhetens
etiske retningslinjer samt alminnelige etiske standarder som det
er bred tilslutning til i samfunnet.
Komiteen viser videre til at
nye varslerbestemmelser i arbeidsmiljøloven trådte i kraft 1. januar 2007.
I likhet med forslagsstillerne mener komiteen det
er svært positivt at de lovendringer Stortinget vedtok, har gitt
et bedre varslervern og at dette var et godt skritt i riktig retning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at spørsmål om opprettelsen av et håndhevingsorgan for varslersaker
har vært behandlet av arbeidsgruppen som leverte rapporten «Ansattes
ytringsfrihet» 21. desember 2005. Gruppen konkluderte med at det
ikke var hensiktsmessig verken å legge håndheving av varslingsregelverket
til et eksisterende organ eller å opprette et nytt håndhevingsorgan.
Arbeidstilsynet har blant annet til oppgave å veilede om arbeidsmiljølovens regelverk
og vil innenfor dagens rammer kunne fylle behovet for veiledning
om regelverket vedrørende varslersaker.
Flertallet vil også vise til
at varslers vern i henhold til arbeidsmiljøloven § 2-5 vil beskytte varsler
uavhengig av sakens utfall dersom varsler er i god tro ved varslingstidspunktet.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, viser
videre til at Arbeidstilsynet sammen med andre høringsinstanser
i forbindelse med arbeidet med Ot.prp. nr. 84 (2005–2006) Lov om
endringer i arbeidsmiljøloven (varsling) tok til orde for at eventuelle
nye regler om ansattes ytringsfrihet i arbeidsmiljøloven bør evalueres
noen år etter at de har trådt i kraft, jf. Innst. O. nr. 6 (2006–2007) der
det uttales:
«Flertallet har merket seg at Arbeidstilsynet sammen
med andre høringsinstanser tar til orde for at eventuelle nye regler
om ansattes ytringsfrihet i arbeidsmiljøloven bør evalueres noen
år etter at de har trådt i kraft. Flertallet støtter dette.»
Dette flertallet viser til arbeidsministerens svarbrev
av 29. oktober 2010 hvor det opplyses at departementet vil foreta
en gjennomgang av regelverket. Dette flertallet støtter
dette, og viser til flertallets innstilling i Representantforslag
151 S (2009–2010) fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Robert
Eriksson, Laila Marie Reiertsen og Vigdis Giltun om evaluering av
varslerparagrafen og virkningen av den. En evaluering må fremskaffe
systematiske kunnskaper om forekomsten av varsling, erfaringene
med reglene og hvordan veiledning og håndheving har fungert. I tillegg
vil dette flertallet peke på behovet for å vurdere
varslervernet for innleide arbeidstakere og ansatte hos underleverandører.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser for øvrig til arbeidsministerens konklusjon i svarbrevet til komiteen,
og støtter denne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil peke på at gjeldende lovparagrafer
er for lite informative for potensielle varslere og at loven ikke
gir varslerne god nok beskyttelse.
Disse medlemmer viser til behandlingen
av Ot.prp. nr. 84 (2005–2006) Om lov om endringer i arbeidsmiljøloven
(varsling), jf. Innst. O. nr. 6 (2006–2007) hvor medlemmene fra
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre blant annet påpekte at begrensninger
i varslingsretten i størst mulig grad bør angis presist og fremgå
av lovteksten. Dagens lov skaper ikke tilstrekkelig klart rettsvern
og trygghet for varslerne. Forslaget til endring av arbeidsmiljøloven
§ 2-4 første og annet ledd er i samsvar med det Kristelig Folkeparti gikk
inn for da loven ble vedtatt i 2006. Disse medlemmer støtter
på denne bakgrunnen forslag til lovendring og fremmer følgende forslag:
«A.
Vedtak til lov
om endring i lov 17. juni 2005 nr. 62 om arbeidsmiljø,
arbeidstid og stillingsvern mv.
(arbeidsmiljøloven)
I
I lov 17. juni 2005 nr. 62 om arbeidsmiljø,
arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven) gjøres følgende
endring:
§ 2-4 første og annet ledd skal lyde:
(1) Arbeidstaker har rett til å varsle offentligheten om kritikkverdige forhold
i virksomheten.
(2) Varsling kan likevel
ikke skje i skadehensikt, og arbeidstaker må heller ikke urettmessig
røpe bedriftshemmeligheter, forretningsforhold av vesentlig konkurransemessig
betydning, eller forhold som omfattes av lovfestet taushetsplikt. Arbeidstaker
skal først ha varslet internt, med mindre forholdene for arbeidstaker
har fremstått slik at intern varsling ikke vil ha noen hensikt.
II
Loven trer i kraft straks.»
Disse medlemmer støtter intensjonen
i forslaget om å opprette en varslingsenhet. Før det tas endelig
stilling til et slikt tiltak, bør det imidlertid foretas en helhetlig
gjennomgang og evaluering av virkningene av de nye lovbestemmelsene
som er innført. En slik evaluering må foretas snarest mulig og må
bygge på erfaringene både fra arbeidstakersiden og arbeidsgiversiden.
Det vises i denne sammenheng også til behandlingen av Representantforslag
151 S (2009–2010), jf. Innst. S. nr. 71 (2010–2011).
Medlemmene fra Fremskrittspartiet støtter
dermed representantforslaget.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti støtter på denne bakgrunn ikke nå
forslaget om å opprette en varslerenhet i Arbeidstilsynet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
peke på at siden innføringen av varslerparagrafene i 2007 er det
så langt bare én sak som har ført frem i rettsapparatet. Disse medlemmer vil
peke på at svært mange som har varslet om kritikkverdige forhold,
opplever at statlige etater og offentlige etater verken har laget
rutiner for oppfølging eller hvordan man skal håndtere varslersaker. Disse
medlemmer mener derfor at det må lages rutiner for hvordan
offentlige departementer, etater og virksomheter skal håndtere varsling. Disse
medlemmer fremmer også forslag om at det opprettes en egen
avdeling i Arbeidstilsynet som gis nødvendig myndighet til å kunne
gripe inn og undersøke forhold som det varsles om, for å sikre at
varslere blir ivaretatt og har et sted å henvende seg. Disse
medlemmer mener også at det bør vurderes om det bør etableres
en ordning som hindrer at en varsler risikerer å sitte igjen med
en stor regning etter å ha prøvd saken sin for rettssystemet.
Disse medlemmer vil også foreslå
at det nedsettes et utvalg som blant annet har med partene i arbeidslivet
samt varslere for å evaluere dagens varslerparagrafer og komme med
forslag til eventuelle endringer i lovverket.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at det
utarbeides retningslinjer for hvordan departementet, offentlige
etater og virksomheter skal håndtere henvendelser i forbindelse
med varslingssaker.»
«Stortinget ber regjeringen opprette en egen varsleravdeling
i Arbeidstilsynet som gis nødvendig myndighet til å følge opp varslingssaker, samt
ha nødvendig kompetanse til å kunne bistå i forbindelse med varslingssaker
i arbeidslivet.»
«Stortinget ber regjeringen opprette et utvalg som
skal evaluere innføringen av varslingsparagrafene som ble innført
i 2007. Stortinget forutsetter at et slikt utvalg skal ha med medlemmer fra
arbeids-livs-organisasjonene, samt at utvalget også må ha med minst
ett medlem som har vært varsler. Utvalget skal fremme forslag til
endringer i lovverket for å styre varslerens vern.»