Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk
Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
viser til forslaget i Dokument 8:156 S (2009–2010).
Komiteen er tilfreds med at det
tas initiativ til omstrukturering i utlendingsforvaltningen. Man ser
at dette fagfeltet har vært preget av utvikling uten noen form for
effektivitets- og strukturtanke som basis. Dette har medført et
sendrektig system med enkeltpersoner som tapere i form av lang saksbehandlingstid.
Også det faktum at man har saksbehandlet fra hvert lensmannskontor
og hver politistasjon rundt i landet, har sannsynligvis ført til
ulik saksbehandling, noe som i sin tur skader rettssikkerheten.
Videre er komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
fornøyd med at Utlendingsdirektoratet og Politidirektoratet har
identifisert en rekke effektiviseringsfaktorer som vil komme ut
av en omorganisering og laget en plan for hvordan disse skal bidra
til blant annet økt politikraft.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på at det er regjeringens prerogativ å organisere og omorganisere
direktorater, tilsyn, ytre etater mv. etter de modeller og prinsipper
som den finner formålstjenelig og effektivt, men at den selvsagt bør
lytte til synspunkter og innspill fra øvrige samfunnsaktører.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til den informasjonen om omorganiseringen av utlendingsforvaltningen
som er gjengitt i Prop. 1 S (2010–2011) Justis- og politidepartementet (bl.a.
på sidene 19 og 20).
Flertallet er trygg på at regjeringen
i sitt arbeid med å effektivisere, samordne og service-orientere
utlendingsforvaltningen kommer fram til gode modeller og løsninger
som også ivaretar politiets behov, bl.a. for ID-kontroll av asylsøkere.
Flertallet vil peke på at etableringen
av det nasjonale identitets- og dokumentasjonssenteret (NID), som
er administrativt underlagt Politiets utlendingsenhet, fra høsten
2010 vil styrke arbeidet med å avklare identiteten til utlendinger som
søker seg til eller oppholder seg i Norge.
Flertallet viser for øvrig til
statsråd Storbergets svarbrev til komiteen av 4. oktober 2010 (vedlagt).
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ber om å bli holdt orientert på egnet måte av departementet om den
pågående gjennomgangen og varslede omorganiseringen av ansvarsfordelingen
mellom UDI og politiet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg at regjeringen har startet omstrukturering
av førstelinjetjenesten i utlendingsforvaltningen. Denne informasjonen
kom i første omgang gjennom media og senere ved mer direkte informasjon
fra regjeringen til Stortinget.
Disse medlemmer er kritisk til
at en så stor og omfattende endring i utlendingshåndteringen skal
skje uten å være forelagt Stortinget. Med dette som bakgrunn, mener disse
medlemmer det er et viktig forslag som ligger til behandling
her, og som skaper en nødvendig debatt.
Disse medlemmer er usikker på
om den foreslåtte løsning gir politiet tilstrekkelig informasjon
om nye borgere med det forslaget som ligger til omorganisering og
mer makt til Utlendingsdirektoratet. I den forbindelse viser disse medlemmer til
uttalelser fra Politiets Fellesforbund som er svært kritisk til
at så stor del av politiets oppgaver innen utlendingsforvaltningen nå
flyttes. Disse medlemmer tror derfor at den generelle
kriminalitetsbekjempelsen blir skadelidende som følge av de nye
tiltak. I denne forbindelse vil disse medlemmer vise
til Sverige som har den modellen som regjeringen nå går for å innføre,
og hvor man ser at kriminalitetsbekjempelsen er svært skadelidende
som følge av manglende kontakt med utlendingsmiljøer. Dette må også
ses i sammenheng med at en stor del av den organiserte kriminaliteten
stammer fra utlendinger som kommer til Norge nettopp med det formål
å begå kriminalitet.
Videre vil komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet også vise til at det ikke foreligger
konkrete planer til utvikling av informasjonskanaler mellom Utlendingsdirektoratet og
politiet annet enn at politiet skal være delaktig ved asylanters
ankomst. Så lenge man ikke har mer konkrete tanker om hvordan politiet
skal få den informasjonen etaten faktisk trenger, er det meningsløst
å gå videre med disse planene.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at man kan reformere større deler av utlendingsforvaltningen når
man først er i gang. Også dette begrunner at saken burde vært forelagt
Stortinget. Etter disse medlemmers syn bør man nå
også nedlegge Utlendingsnemnda og tilbakeføre denne virksomheten
under politisk kontroll. Disse medlemmer mener det
er umulig å drive en kontrollert innvandringspolitikk så lenge ankeinstansen
er uavhengig og man ikke har noen begrensninger på antallet omgjøringsbegjæringer.
Utlendingsnemnda har blitt et byråkratisk ekstraledd som er vanskelig
å styre da lov og forskrift er eneste styringssignaler.
Disse medlemmer fremmer etter
dette følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremlegge egen
sak om omorganisering i utlendingsforvaltningen før ytterligere
prosesser videreføres.»
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
påpeke at det i den videre planleggingen må tas høyde for at politiet
får den nødvendige informasjon, slik at politiet kan legge til rette
for effektiv kriminalitetsbekjempelse.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen om at det, i forbindelse
med den pågående gjennomgangen av ansvarsfordelingen mellom Utlendingsdirektoratet (UDI)
og politiet, legges til grunn at politiet fortsatt skal ha ansvar
for avklaring av identiteten til asylsøkere, og dermed sikres den
samme informasjonen som i dag.»