Stortingsrepresentantene Ine M. Eriksen Søreide,
Ivar Kristiansen, Peter Skovholt Gitmark, Lars Myraune og Gunnar
Gundersen fremmet 16. juni 2010 følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag til
en ny helhetlig befalsordning for Forsvaret.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Laila Gustavsen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun,
Anita Orlund og Helga Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen,
Siv Jensen, Tone Liljeroth, Peter N. Myhre og Torkil Åmland, fra Høyre,
Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen og lederen Ine M. Eriksen Søreide,
fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, fra Senterpartiet, Trygve
Slagsvold Vedum, og fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn Høybråten, viser
til representantforslaget der det anmodes om at regjeringen bør
fremme forslag til en ny helhetlig befalsordning for Forsvaret.
Komiteen deler forslagsstillernes
syn på at innretningen på befalsordningen i Forsvaret er av stor
viktighet.
Forsvarsministeren har i brev til komiteen av 20. oktober
2010 redegjort for at departementet i 2009 startet arbeidet med
et nytt direktiv som skal samle alle bestemmelsene om befalsordningen.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Høyre, merker seg at når dette arbeidet er
sluttført, og i den grad det avdekkes behov for endringer i befalsordningen,
vil dette bli forelagt Stortinget på vanlig måte.
Flertallet merker seg videre
at Stortinget vil bli invitert til å diskutere befalsordningen på
et overordnet nivå i forbindelse med arbeidet med ny langtidsplan
for Forsvaret. På denne bakgrunn mener flertallet at
intensjonen i representantforslaget vil bli ivaretatt.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Forsvarsdepartementets svar til komiteen av 20. oktober 2010,
og merker seg at departementet siden 2009 har arbeidet med å utarbeide
et nytt BO-direktiv som skal gi utfyllende bestemmelser om endringer
i befalsordningen siden forrige direktiv, og samle alle bestemmelser
om befalsordningen i ett enkelt dokument. Disse medlemmer ser
positivt på dette arbeidet, og anser det som nødvendig, men ikke
tilstrekkelig for å møte intensjonen og realiteten i representantforslaget.
Disse medlemmer understreker
at det i en situasjon hvor det fortsatt pågår store omstillinger
i Forsvaret og operasjonsmønster og struktur er sterkt endret i
løpet av kort tid, er avgjørende at Forsvarets personell gis oversiktlige
forutsigbare og enhetlige vilkår for sin arbeidssituasjon. Dagens
befalsordning gir ikke slike vilkår, selv om gjeldende regelverk
samles i ett dokument slik Forsvarsdepartementet legger opp til.
Faktorer som beordringsplikt til utenlandsoperasjoner og innføringen
av avdelingsbefalsordningen har skapt nye forutsetninger. Disse
medlemmer mener at særlig erfaringene med avdelingsbefalsordningen,
etablert gjennom Innst. S. nr. 234 (2003–2004), jf. St.prp. nr.
42 (2003–2004), nødvendiggjør en helhetlig gjennomgang av hele befalsordningen. Det
er vesentlig at denne ordningen videreutvikles med bakgrunn i erfaringene
som er gjort og vurderes i en bredere sammenheng utover det kun
å være en endring i befalssystemet. Ordningen går på tvers av de
fleste andre etablerte strukturer i arbeidslivet og skaper spesielle
behov for denne gruppen, særlig knyttet til utdanning og kompetanseheving
under tjenesten, aldersgrenser og pensjonsvilkår. Sentrale offiserer,
som Generalinspektøren for Hæren og tidligere forsvarssjef har uttalt
seg klart om behovet for endringer i dagens befalsstruktur, med fokus
på såkalte «spesialistbefal». Disse medlemmer mener
dette er problemstillinger som må vurderes i en ny befalsordning.
Disse medlemmer har videre merket
seg at personellorganisasjoner i Forsvaret ikke er tilfreds med
den gjeldende ordning, og anser dagens regelverk som fragmentert,
til dels selvmotsigende og at regelverket åpner for feiltolkninger
og uheldig personellforvaltning. Disse medlemmer har
også merket seg at personellorganisasjonene har uttrykt skepsis
til fremdrift og retning for arbeidet med BO-direktivet og vil understreke
nødvendigheten av at et videre arbeid med en ny befalsordning skjer
i samråd med dem. Befalsordningen legger sammen med annet lovgrunnlag
grunnlaget for personalforvaltning, eventuelt reglement og generelle
vilkår for militært befal. Slik forvaltning må løpende reguleres
gjennom forhandlinger mellom partene i etatene. Det er viktig at organisasjonene
sikres reell innflytelse på forvaltningspraksis og at det er partene
i etaten som i fellesskap utarbeider denne gjennom forhandlinger.
En klarere og mer ryddig befalsordning vil bidra til forbedret styring
og redusere sjansen for uhjemlet personalforvaltning av militært
befal.
Disse medlemmer viser til svar
fra statsråden datert 20. oktober 2010, men mener at dette ikke ivaretar
intensjonene i Dokument 8:162 S (2009–2010). Disse medlemmer fremmer derfor
det opprinnelige forslaget dokumentet.
Forslag fra Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag til
en ny helhetlig befalsordning for Forsvaret.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:162 S (2009–2010) – representantforslag fra stortingsrepresentantene
Ine M. Eriksen Søreide, Ivar Kristiansen, Peter Skovholt Gitmark,
Lars Myraune og Gunnar Gundersen om en ny helhetlig befalsordning
for Forsvaret – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra utenriks- og forsvarskomiteen
av 6. oktober 2010. I brevet bes det om Forsvarsdepartementets uttalelse
på representantforslaget om at Stortinget ber regjeringen fremme
forslag til en ny helhetlig befalsordning for Forsvaret.
Representantforslaget understreker ganske riktig at
siden innføringen av den nye befalsordningen i 1995, har Stortinget
samtykket til en rekke endringer og justeringer i ordningen. De
største endringene fremkom som en følge av Bondevik II-regjeringens
forslag til langtidsplan for Forsvaret 2005–2008, og det påfølgende
forslaget til ny lov om personell i Forsvaret.
Stortingets endringer av befalsordningen og Forsvarsdepartementets
føringer til denne, gjenspeiles normalt gjennom et eget direktiv
fra departementet (BO-direktivet). Siste BO-direktiv ble utgitt
13. juli 2006, og tok hovedsakelig for seg de endringer som ble
foretatt i 2004.
Forsvarsdepartementet startet i 2009 arbeidet med
et nytt BO-direktiv, som da blant annet tok utgangspunkt i å gi
utfyllende bestemmelser til endringene i befalsordningen etter forrige
BO-direktiv. Underveis har departementet funnet behov for å samle
alle bestemmelsene om befalsordningen. Dette innebærer at det i
ett samlet dokument vil fremgå både selve befalsordningen behandlet
av Stortinget og departementets føringer og policy knyttet til de
respektive områdene i befalsordningen. Dette vil gi den oversikten
representantforslaget etterspør. Når dette er sluttført, og mulige
mangler er avdekket, vil man ha bedre grunnlag for å ta stilling
til om det er behov for å gjøre endringer i selve befalsordningen.
I den grad det avdekkes behov for endringer i befalsordningen, vil
dette bli forelagt Stortinget på vanlig måte.
Eventuelle behov for endringer i befalsordningen,
vil ogs bli en integrert del av det kontinuerlige langtidsplanarbeidet.
Stortinget vil derfor bli invitert til å diskutere befalsordningen
på et overordnet nivå ifm. arbeidet med ny langtidsplan.
Befalsorganisasjonene er holdt løpende orientert om
arbeidet, og departementet vil også involvere dem i utarbeidelsen
av det nye BO-direktivet.
Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den 17. november 2010
Ine M. Eriksen Søreide |
Sverre Myrli |
leder |
ordfører |