Stortinget har ved flere anledninger behandlet forslag
fra Venstres representanter og øvrige opposisjonspartier om tiltak
for å minske de administrative kostnadene for norsk næringsliv knyttet til
regler og skjemavelde, senest forslag fra forslagsstillerne Trine
Skei Grande og Borghild Tenden om et eget norsk regelråd, Representantforslag
61 S (2009–2010).
Selv om regjeringen og regjeringspartiene tilsynelatende
er enige i behovet for å redusere de administrative kostnadene,
skjer det etter forslagsstillernes mening fint lite. Fortsatt bruker
norske bedrifter hvert år 54 mrd. kroner på rapportering pålagt
av det offentlige. Regjeringen har ikke greid å redusere forpliktelsene
med mer enn 0,5 prosent de siste tre årene, og initiativ til regel-
og lovendringer som er helt sentralt for å kunne oppnå resultater,
er fraværende. Finansavisen har beregnet at skjemabelastningen i løpet
av 2009 kun har blitt redusert med 4,8 promille. Det har så langt
ikke kommet et konkret forslag fra regjeringen i denne perioden
som tyder på at tallene skal bli noe bedre i 2010. Tvert imot mener
forslagsstillerne at det er en sendrektighet i dette arbeidet som
er påtakelig.
Forslagsstillerne vil at det skal være enkelt
å starte, drive og eie næringsvirksomhet i Norge. Målet må være
å minske de administrative kostnadene som har oppstått på grunn
av regler og skjemavelde, med minst 25 prosent innen 2012. Målet
må også være å skape en merkbar og målbar forandring til det bedre
i bedriftenes hverdag.
I Europa har flere land satt ambisiøse nasjonale mål
for reduksjon i bedriftenes administrative kostnader. I slutterklæringen
fra EU-toppmøtet i Brussel i mars 2007 ble det slått fast at reduksjon av
administrative kostnader, spesielt rettet mot små og mellomstore
bedrifter, er et viktig tiltak for å stimulere Europas økonomi.
På EU-toppmøtet ble det vedtatt at de administrative byrdene som
kommer som følge av EUs lovgivning, skal reduseres med 25 prosent
innen 2012. Forslagsstillerne mener at det er avgjørende viktig
at Norge gjør det samme. Bare på den måten er det mulig å få til
en kraftfull og varig reduksjon i næringslivets kostnader. Uten et
konkret mål å strekke seg mot er det vanskelig å oppnå resultater.
Forslagsstillerne mener at en reduksjon på 25 prosent
både er oppnåelig og realistisk. Det viser erfaringene fra Sverige
og Danmark. Resultatoppnåelsen er helt avhengig av den politiske
viljen. Den er dessverre, etter forslagsstillernes syn, fraværende
hos den norske regjeringen.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen snarest fastsette
et mål om 25 prosent reduksjon i næringslivets administrative kostnader
knyttet til regler og skjemavelde innen 2012.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Svein Flåtten, Frank Bakke-Jensen
og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil
Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig
Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Dokument 8:174 S (2009–2010)
fra stortingsrepresentantene Borghild Tenden og Trine Skei Grande
om snarest å fastsette et mål om 25 prosent reduksjon i næringslivets
administrative kostnader knyttet til regler og skjemavelde innen
2012, og til vedlagte brev av 2. november 2010 fra statsråd Trond
Giske med statsrådens syn på forslaget.
Komiteen er samd i at det vert
fastsett eit kvantifiserbart mål for forenklingsarbeidet, og er samd
med forslagsstillarane i at eit slikt mål må skapa ei merkbar og
målbar endring til det betre i bedriftene sin kvardag.
Vidare er komiteens fleirtal,
medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
samd i at når det vert vist til 54 mrd. kroner, er ikkje dette samanfallande
med potensialet for forenkling, då det må skiljast mellom aktivitetar
som bidreg til verdiskaping i bedriftene og i samfunnet elles, og aktivitetar
som kan vurderast gjennomført på ein enklare måte ev. verte fjerna
heilt eller delvis.
Fleirtalet er samd med regjeringa
i at det vert grundigare vurdert korleis eit meiningsfullt forenklingsmål
bør fastsetjast, og at det vert henta kunnskap også frå våre naboland
og andre europeiske land.
Fleirtalet går inn for at dokumentet
blir lagt til møteboka.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at næringslivet
over lang tid har krevd en reduksjon i bedriftenes administrative
kostnader og i skjemaveldet gjennom regelforenklinger og fjerning
av administrative kostnader. Senest under NHOs Småtinget i Alta
i august 2010 var dette et sentralt krav fra de små og mellomstore bedrifter
som er de som er minst rustet til å håndtere byråkrati og har mest
behov for reduserte administrative kostnader.
Disse medlemmer viser videre
til at alle partier på Stortinget over en lengre periode har signalisert
at administrative kostnader må reduseres. Eksempelvis uttalte næringskomiteens
leder Terje Aasland fra Arbeiderpartiet 17. oktober 2010 til Finansavisen
om revisjonsplikten at han var positiv til en opphevelse av den, og
mente at den førte til «unødvendig ekstra utgifter for kreative
mennesker som driver sin egen bedrift».
Disse medlemmer konstaterer derfor
at det samlede politiske klima nå burde være optimalt både for å
få i gang forenklingsarbeidet og ikke minst å fastsette eksakte
mål for dette arbeidet, noe som vil være en pådriver til at forenklingsarbeidet
får større oppmerksomhet over tid.
Disse medlemmer viser til at
bedriftenes ressursbruk knyttet til etterlevelse av regelverk har holdt
seg uforandret siden 2006 og at det altså ikke har vært noen reduksjon
i tidsrommet fra 2006–2010, snarere har det vært en økning i ressursbruken
i dette tidsrommet på 0,09 prosent, hvilket fremkommer i et svar
fra Finansdepartementet på et spørsmål fra finanskomiteen i forbindelse
med budsjettarbeidet for 2011.
Disse medlemmer mener at det
bør bli administrativt mindre ressurskrevende enn nå å starte, eie
og drive næringsvirksomhet i Norge, særlig når det gjelder småbedrifter
som er den mest utsatte gruppen ved økte kostnader eller mangel
på reduserte kostnader.
Disse medlemmer viser videre
til at våre naboland Danmark og Sverige har redusert sine kostnader
betydelig i de senere år, Danmark med 20 prosent etter at det ble
fastsatt et mål på 25 prosent som skulle nås i 2010 og Sverige med
7 prosent foreløpig og med et mål på 25 prosent, som er EU-målet,
innen 2012.
Disse medlemmer har derfor med
tilfredshet merket seg statsråd Giskes positive kommentarer til
VG 27. oktober 2010 hvor han tallfester en reduksjon i de administrative
kostnader på ca. 7 mrd. kroner, noe som ville utgjøre ca. 12 prosent regnet
ut fra den totale, kartlagte ressursbruk.
Disse medlemmer merker seg imidlertid
at det ikke er satt noen tidsfrist på denne reduksjonen.
Disse medlemmer hadde forventet
seg at dette løftet om reduksjoner ville bli materialisert og kommunisert
til Stortinget i statsrådens svarbrev i forbindelse med behandlingen
av Dokument 8:174 S (2009–2010), men registrerer at så ikke er skjedd.
Disse medlemmer ser imidlertid
av svarbrevet at statsråden i stedet synes å sette spørsmålstegn
ved de metoder som over lang tid har vært benyttet for å beregne
ressursbruken, og at han nå skisserer et nytt arbeid med nye metoder
og kunnskapsinnhenting fra utlandet.
Disse medlemmer vil understreke
at det nå haster med å komme i gang med forenklingsarbeidet og at
det enkleste vil være å gå i gang med konkrete områder som for eksempel
revisjonsplikten samtidig som en setter seg fastlagte totale mål,
og at dette vil være mer nyttig for næringslivet enn et nytt arbeid
med metodikken i forhold til grunnlagsdata.
Disse medlemmer viser til at
Norge er blitt liggende langt etter i dette arbeidet i forhold til våre
naboland og til EU som har hatt et fastsatt mål på 25 prosent over
lang tid, og hvor flere land kan vise til gode resultater. Reduksjon
i bedriftenes lovpålagte byråkrati er da også et hovedtema i EUs
industristrategi under Europa 2020-strategien.
Disse medlemmer vil understreke
at troverdigheten til at norske myndigheter kan få til en reduksjon
nå må styrkes, og at det kan gjøres ved å fastsette et konkret mål.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener imidlertid at det er nødvendig
at det fastsettes realistiske mål som er oppnåelige, og disse
medlemmer mener at arbeidet så langt har gått så langsomt
at å tidfeste et mål om 25 prosent reduksjon innen 2012 fremtrer
som tvilsomt oppnåelig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at rapporteringskrav og et omfattende næringsregelverk er tyngende
for næringslivet og er spesielt en utfordring for små og mellomstore
bedrifter. Disse medlemmer mener at det straks må
gjennomføres regelverksforenklinger og reduksjon i skjemamengden
for næringsdrift da omfattende offentlige pålegg rammer verdiskapingen.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet har fremmet flere forslag om forenklingstiltak
for næringsdrift, herunder Dokument 8:83 (2005–2006) om å opprette
et samarbeidsprogram for å redusere skjemabelastningen for næringslivet
og offentlig sektor samt Dokument 8:15 S (2009–2010) om forenklinger
i rapportering, skjemaer og regelverk for næringslivet.
Disse medlemmer er skuffet, men
ikke overrasket over at regjeringen Stoltenberg i forbindelse med
Innst. 224 S (2009–2010) ikke støttet forslaget om å opprette et
eget regelråd som kunne bidratt til forenkling for norsk næringsliv. Regjeringen,
med sine fire næringsministre i rekken, har de siste fem år i store
ordelag skrytt over eget forenk-lingsarbeid. Fasiten kom i en pressemelding
fra Nærings- og handelsdepartementet 5. februar 2010, hvor det fremgikk
at kostnadsnivået var «stabilt». Disse medlemmer registrerer
at departementet med en snedig formulering søker å dekke over at
denne regjeringen ikke har lyktes i å redusere skjemaveldet. Dette
er alvorlig, all den tid norsk næringsliv bruker 54 mrd. kroner
årlig på det såkalte skjemaveldet. Disse medlemmer er
sterkt kritiske til at regjeringen, med nærings- og handelsminister
Trond Giske i spissen, ikke vil høste av de gode erfaringene fra
Sverige.
I det svenske regelrådets årsrapport heter det
at:
«Regelrådet har sett altfor mange eksempler på dunkle
og ufullstendige lovforslag og at regelgiverne har undervurdert
den belastning som nye oppgavekrav forårsaker næringslivet. … Vår magefølelse
er imidlertid at de forslagene vi fikk til uttalelse mot slutten
av 2009, holder høyere kvalitet enn de vi fikk mot begynnelsen av
året.»
Disse medlemmer mener dette viser
at det nytter, og at det ikke er grunn til å tro at det ikke også
ville gi gode resultater i Norge.
Disse medlemmer viser til regjeringens
initiativ i Prop. 5 L (2010–2011) til å gjøre det enklere å sende
inn meldinger til Brønnøysundregistrene elektronisk. Disse medlemmer mener
at det nå er viktig å følge opp dette med forenklingstiltak som
kan gi effektiviseringsgevinster for privatpersoner, privat næringsliv
så vel som offentlig administrasjon.
Disse medlemmer viser i denne
sammenheng til representantforslag som representanter fra Fremskrittspartiet
har fremmet om å utarbeide en stortingsmelding om rammevilkår for
små og mellomstore bedrifter, Dokument 8:50 S (2009–2010), representantforslag
om å senke krav til aksjekapital for aksjeselskaper, Dokument 8:16 S
(2010–2011) og representantforslag om endring av revisjonsplikt
for små og mellomstore bedrifter samt endring av tidsbegrenset krav
til oppbevaring av regnskapsdokumenter, Dokument 8:19 S (2010–2011).
Disse medlemmer viser til sine
merknader i komiteens innstilling til Dokument 8:10 S (2010–2011)
hvor disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere fjerning av skjemaet
om beregning av korreksjonsinntekt med tilhørende regler.
Stortinget
ber regjeringen legge frem for Stortinget en vurdering av hendelsesbetinget
innrapportering på lønnsområdet for skattetrekk, påleggstrekk og
arbeidsgiveravgift, herunder i hvilken grad dette innebærer forenklinger
for næringslivet.
Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om at representasjon er skattemessig fradragsberettiget opp
til et passende beløp rundt dagens nivå og at ingen betingelser
avskjærer fradragsretten.
Stortinget ber regjeringen
åpne for fullt skattemessig fradrag for alle kontingenter med relevans
for virksomheten, eventuelt med et beløpsmessig tak.
Stortinget
ber regjeringen gjennomgå reglene i skatteloven med sikte på å redusere
vurderingsforskjeller i forhold til regnskapsmessige vurderinger.
Stortinget
ber regjeringen samkjøre skattemessig vurdering av varelager med
regnskapsmessig vurdering, dog slik at ukuransvurdering holdes utenfor.
Stortinget
ber regjeringen fjerne det sjablongmessige fradraget for tap på
kundefordringer.
Stortinget ber regjeringen gjennomgå
antallet koder i lønns- og trekkoppgaven med sikte på å redusere
antallet koder.
Stortinget ber regjeringen gjennomføre lønnsprosjektet
med sikte på å redusere omfanget av skjemaer, slik at skatteetaten
genererer lønns- og trekkoppgaver selv og at dette skjemaet samt
årsoppgave for arbeidsgiveravgift, terminoppgaver for arbeidsgiveravgift
og skattetrekk og kontrolloppstilling over registrerte og innberettede
beløp kan fjernes.
Stortinget ber regjeringen vurdere
å fjerne næringsoppgave 1 som alternativ til fordel for næringsoppgave
2.
Stortinget ber regjeringen se på enklere og bedre løsninger
for side 4 i næringsoppgaven for fordeling av personinntekt på næringer.
Stortinget
ber regjeringen sørge for en holdningsendring hos ligningsmyndighetene,
slik at de blir mer forståelsesfulle og serviceinnstilt overfor
skattyter.
Stortinget ber regjeringen begrense næringslivets
rapportering til tollvesenet ved at man ikke plikter å fylle ut
varedeklarasjoner for hver inn- eller utførsel, men går over til
terminvise deklarasjoner.
Stortinget ber regjeringen
innføre en ordning med såkalt snudd avregning slik at næringsdrivende
slipper å betale innførselsmerverdiavgift.
Stortinget
ber regjeringen tilrettelegge innrapporteringsskjemaene for statistikkrapportering slik
at bedriftene ikke hver gang må gå igjennom listen med irrelevante
spørsmål for driften.
Stortinget ber regjeringen
erstatte kvartalsvis statistikkrapportering for utenrikshandel via IDUN
med årlig statistikkrapportering.
Stortinget ber
regjeringen flytte fristen for rapportering av lønnsstatistikk fra
begynnelsen av januar til slutten av januar.
Stortinget
ber regjeringen sørge for systemer som gjør at bedriftene slipper
å levere strukturstatistikk ved at opplysningene isteden hentes fra
næringsoppgaven.
Stortinget ber regjeringen innarbeide
hendelsesstyrt rapportering for aksjonærregisteroppgaven.»
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest fastsette
et mål om 25 prosent reduksjon i næringslivets administrative kostnader
knyttet til regler og skjemavelde innen utgangen av 2012.»
Disse medlemmer vil subsidiært
støtte forslaget fra Høyre og Kristelig Folkeparti.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest, og senest
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011, fastsette
et mål om 25 prosent reduksjon i næringslivets administrasjonskostnader
knyttet til regler og skjemavelde og med konkret tidsangivelse for
når målet skal være nådd.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen snarest fastsette
et mål om 25 prosent reduksjon i næringslivets administrative kostnader
knyttet til regler og skjemavelde innen utgangen av 2012.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen snarest, og senest
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011, fastsette
et mål om 25 prosent reduksjon i næringslivets administrasjonskostnader
knyttet til regler og skjemavelde og med konkret tidsangivelse for
når målet skal være nådd.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:174 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Borghild Tenden og Trine Skei Grande
om snarest å fastsette et mål om 25 prosent reduksjon i næringslivets
administrative kostnader knyttet til regler og skjemavelde innen
2012 – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 12. oktober fra Næringskomiteen
angående representantforslag 8:174 S (2009–2010). Stortingsrepresentantene
Borghild Tenden og Trine Skei Grande ber regjeringen ”om snarest å fastsette et mål om 25 prosent reduksjon
i næringslivets administrative kostnader knyttet til regler og skjemavelde
innen 2012”.
Arbeidet med næringsforenkling har pågått i
en årrekke. Nærings- og handelsdepartementet har gjennomført en
kartlegging av alle administrative aktiviteter som næringslivet
må forholde seg til og som har sitt opphav i etterlevelse av lover og
forskrifter. Kartleggingen er gjort ved bruk av den såkalte standardkostmetoden.
Resultatet viste at bedriftenes ressursbruk
knyttet til etterlevelse av regelverk har holdt seg stabilt siden
2006.
Jeg har ved flere anledninger signalisert et
ønske om å fastsette et kvantifiserbart mål for forenklingsarbeidet,
og er enig med representantene i at et slikt mål må skape en merkbar
og målbar forandring til det bedre i bedriftenes hverdag.
I min vurdering ser jeg også til våre naboland som
har tallfestede mål allerede, særlig Sverige og Danmark. Selv om
dette har bidratt til å redusere de administrative byrdene der,
er likevel erfaringene noe blandede når det gjelder effektene av
målsettingene.
Den kartlagte ressursbruk som er estimert til
om lag 54 milliarder kroner er ikke sammenfallende med potensialet
for forenkling. I metoden som er benyttet ved målingen er det ikke
skilt mellom aktiviteter som bidrar til verdiskaping i bedriftene
og i samfunnet for øvrig, og aktiviteter som kan vurderes gjennomført
på en enklere måte eller fjernes helt eller delvis. Et meningsfullt mål,
det vil si et mål som ikke reduserer samfunnets samlede verdiskaping,
må derfor ta utgangspunkt i unødvendige kostnader. Jeg vurderer
nå hvordan et meningsfylt forenklingsmål bør fastsettes. I denne
vurderingen henter jeg kunnskap fra blant annet våre naboland og
andre europeiske land som er kommet langt i sitt arbeid med næringsforenklinger.
Oslo, i næringskomiteen, den 25. november 2010
Terje Aasland |
Svein Flåtten |
leder |
ordfører |