Stortingets presidentskap;
stortingspresident Dag Terje Andersen, første visepresident Øyvind
Korsberg, annen visepresident Per-Kristian Foss, tredje visepresident
Marit Nybakk, fjerde visepresident Akhtar Chaudhry og femte visepresident
Line Henriette Hjemdal, viser til Prop. 19 L (2010–2011)
Endringer i pensjonslovgivningen for stortingsrepresentanter m.fl.
(tilpasninger til endret alderspensjon i folketrygden).
Presidentskapet viser også til
Stortingets anmodningsvedtak 10. desember 2009, som lyder:
«I
Nye pensjonsordninger for stortingsrepresentanter,
regjeringens medlemmer, høyesterettsdommere, sivilombudsmannen og
riksrevisor skal bygge på den såkalte ’byggeklossmodellen’ slik flertallet
i Pensjonsutvalget går inn for i Dokument nr. 19 (2008–2009).
II
Stortinget
ber Regjeringen fremme forslag til ny lovgivning om pensjonsordninger
for stortingsrepresentanter, regjeringens medlemmer, høyesterettsdommere,
sivilombudsmannen og riksrevisor basert på de retningslinjer som
er trukket opp i Innst. 83 S (2009–2010), jf. Dokument nr. 19 (2008–2009).»
Anmodningsvedtaket hadde sin bakgrunn i et forslag
fra et utvalg nedsatt av Stortingets presidentskap for å fremlegge
forslag til nye pensjonsordninger for stortingspensjonene mv. (Pensjonsutvalget,
ledet av Sigbjørn Johnsen), jf. Dokument nr. 19 (2008–2009) og Innst.
83 S (2009–2010).
De nye reglene om alderspensjon i folketrygden, og
de vedtatte tilpasningene i blant annet ordinær offentlig tjenestepensjon
til ny folketrygdpensjon, trer i kraft 1. januar 2011. Samme ikrafttredelsestidspunkt
er foreslått for de nye pensjonsordningene for høyesterettsdommere, sivilombudsmannen,
riksrevisor og en del andre særlige tjenestepensjonsordninger.
Presidentskapets flertall,
alle unntatt medlemmet Øyvind Korsberg, mener det derfor haster
med å få på plass nye pensjonsregler også for stortingsrepresentanter
og regjeringsmedlemmer, tilpasset de nye alminnelige reglene om
alderspensjon. I Meld. St. 4 (2010–2011) Anmodnings- og utredningsvedtak
i stortingssesjonen 2009–2010 er det vist til et brev fra Arbeidsdepartementet
25. august 2010, der det heter at «Det fremmes en lovproposisjon
om ny pensjonsordning for stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer
våren 2011». Flertallet forutsetter at regjeringen
følger opp dette, slik at en lovproposisjon kan behandles av Stortinget
i løpet av våren 2011.
Presidentskapets medlem Line
Henriette Hjemdal vil peke på at det er ett år siden Stortinget
fattet de anmodningsvedtak som ga regjeringen i oppdrag å fremme
forslag til ny lovgivning for pensjonsordningene til stortingsrepresentanter,
regjeringsmedlemmer, høyesterettsdommere, sivilombudsmannen og riksrevisor.
Regjeringen har derfor hatt god tid til å forberede de nødvendige
lovendringer som må være på plass før 1. januar 2011. Den foreliggende
sak ble fremmet fra regjeringen 19. november, og det må avgis innstilling
i løpet av to og en halv uke for at Stortinget skal behandle saken
før nyttår. Dette medlem mener det er sterkt kritikkverdig
at regjeringen fremlegger saker for Stortinget med så knapp tidsfrist. Dette
medlem forutsetter at regjeringen fremmer den bebudede lovproposisjon
med lengre tidsmarginer slik at Stortinget har mulighet til en forsvarlig
saksbehandling.
Presidentskapets flertall,
alle unntatt medlemmet Øyvind Korsberg, støtter departementets forslag
om å innføre levealdersjustering av opptjente rettigheter etter
de særlige pensjonsordningene for stortingsrepresentanter, regjeringens
medlemmer, høyesterettsdommere og sivilombudsmannen, og de foreslåtte
tilpasningene i regelverket for ordningene.
I proposisjonen foreslås å innføre en individuell garanti
for opptjente rettigheter i de særlige tjenestepensjonsordningene,
på samme måte som dette er fastsatt for opptjente rettigheter i
de ordinære offentlige tjenestepensjonene. Dersom levealdersjustering
av opptjente rettigheter innføres uten å gi noen slik garanti, kan
samlet utbetalt pensjon i enkelte tilfeller bli mindre enn det den
enkelte har opptjent rett til. Det er etter flertallets syn
tvilsomt om en slik endring kunne gjennomføres uten å komme i konflikt med
Grunnloven § 97. Flertallet støtter derfor departementets
forslag om å innføre en individuell garanti slik at den enkelte
i det minste får utbetalt pensjon lik det nivået vedkommende har opptjent
rett til. Det gis ingen slik garanti i de nye pensjonsordningene
for høyesterettsdommere, sivilombudsmenn og riksrevisor utnevnt etter
1. januar 2011. Ifølge Stortingets anmodningsvedtak 10. desember
2009 vil det heller ikke gjelde noen slik garanti i den nye pensjonsordningen
for stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer som skal gjelde
for personer valgt eller utnevnt etter 1. oktober 2009.
Som nevnt ovenfor reiste et mindretall i Pensjonsutvalget
spørsmål om det kunne innføres regulering av opptjente pensjonsrettigheter
uten å komme i konflikt med tilbakevirkningsforbudet i Grunnloven
§ 97. På bakgrunn av lovavdelingens vurdering gjengitt ovenfor konkluderte
Arbeidsdepartementet med at en omlegging fra dagens ordning til
regulering i samsvar med de nye reglene for folketrygdpensjon må
antas å gå klar av tilbakevirkningsforbudet i Grunnloven § 97.
Presidentskapets flertall,
alle unntatt medlemmet Øyvind Korsberg, mener at de gruppene som
omfattes av de særlige tjenestepensjonsordningene ikke har grunnlag
for å forvente en vesentlig høyere lønnsutvikling i fremtiden enn
den alminnelige lønnsutviklingen i samfunnet. De har da heller ikke
rimelig grunn til å forvente at deres pensjoner i fremtiden skal reguleres
vesentlig gunstigere enn for andre grupper. Det skal likevel ikke
ses bort fra at en omlegging til regulering av opptjente rettigheter i
samsvar med systemet for ny alderspensjon i folketrygden vil kunne
innebære et begrenset tap sammenliknet med dagens system. Etter dette flertallets mening
kan imidlertid ikke et begrenset tap for enkelte personer eller
mindre grupper få konsekvenser for gjennomføringen av en generell
lovreform. Dette flertallet viser til Høyesterett
i plenums dom i Rt. 2010 s. 143 (rederibeskatningsdommen), der førstvoterende uttalte
(i avsnitt 155):
«Vurderinga av grunnlovsstrid må skje konkret for
dei som er partar i saka, jf. dommen om Arves Trafikkskole avsnitt
50. Det må likevel kunne takast omsyn til heilskapen ved ei lovregulering,
og ikkje eitkvart urimeleg utslag for einskildpartar kan føre til
grunnlovsstrid.»
Etter flertallets mening må det
videre legges betydelig vekt på at de aktuelle gruppene har fremskutte
posisjoner i det norske styringssystemet, og at det i et samfunnsmessig
perspektiv vil være uheldig om disse gruppene skulle beholde en
gunstigere regulering av sine tjenestepensjoner enn det som vil
gjelde for befolkningen for øvrig etter endringene i folketrygdens
alderspensjon, AFP i privat og offentlig sektor, og ordinær offentlig
tjenestepensjon. En slik særfordel vil være vanskelig å begrunne
og vil kunne undergrave aksepten for den nødvendige omleggingen av
pensjonssystemet som gjennomføres overfor alminnelige pensjonsmottakere.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene Øyvind Korsberg og Line Henriette Hjemdal, mener
dette kan svekke hele pensjonsreformens legitimitet. I tillegg vil
en slik særbehandling av begrensete grupper i sentrale posisjoner
kunne svekke den generelle tilliten til det norske styringssystemet. Dette
flertallet mener på denne bakgrunn at den aktuelle endringen
i reguleringsreglene ikke er i strid med tilbakevirkningsforbudet
i Grunnloven § 97. Dette flertallet støtter derfor
departementets forslag om å innføre regulering av opptjente rettigheter etter
de særlige tjenestepensjonsordningene som omfattes av innstillingen
her, på samme måte som for alderspensjon i folketrygden og ordinær offentlig
tjenestepensjon.
Presidentskapets medlem Line
Henriette Hjemdal viser til at Kristelig Folkeparti allerede
i Stortingets pensjonsutvalg stilte spørsmål ved grunnlovsvernet,
og mente dette burde avklares nærmere. Lovavdelingens vurderinger
som er gjengitt i proposisjonen, styrker oppfatningen av at det
er stor usikkerhet rundt dette. Det er alvorlig når Lovavdelingen
uttaler:
«Etter dette må vi konstatere at for dem med særskilte
tjenestepensjoner som allerede tar ut pensjon, byr spørsmålet om
forholdet mellom den aktuelle endringen og Grunnloven § 97 på betydelig
tvil. Vi anser det usikkert hva konklusjonen ved en eventuell rettslig
prøving vil bli. For vår del er vi tilbøyelig til å anta at de aktuelle endringene
må antas å gå klar av tilbakevirkningsforbudet i Grunnloven § 97
hensett til de tungtveiende, samfunnsmessige hensynene som ligger
bak de senere års gjennomgåelse av pensjonssystemene, og de uheldige
sidene ved å anta at de aktuelle, særskilte gruppene har en særlig beskyttet
posisjon.»
Dette medlem vil minne om at
Høyesterett i løpet av kort tid har avsagt dom i tre forskjellige saker
der Stortinget har vedtatt lover som i ettertid har vist seg å være
i strid med Grunnloven. Lovavdelingens uttalelser i den foreliggende saken
gir uttrykk for en enda sterkere tvil enn hva tilfellet var i tidligere
saker. Dette medlem mener derfor det ville vært en
fordel om Stortinget hadde bedt om Høyesteretts vurdering i forkant
av lovbehandlingen.
Dette medlem er imidlertid enig
i at det vil være uheldig dersom de grupper som er omhandlet her,
skulle ha en særlig beskyttet posisjon i forhold til andre grupper
med tjenestepensjonsordninger. Siden lovavdelingen på tross av sin tvil
konkluderer som den gjør, legger dette medlem derfor
deres konklusjon til grunn. En endelig avklaring av grunnlovsvernet
vil i praksis først kunne skje gjennom en eventuell rettslig prøving.
Dette medlem slutter seg på denne
bakgrunn til at de samme reguleringsregler legges til grunn for
opptjente rettigheter i de særlige tjenestepensjonsordningene som
omfattes av denne innstillingen, som det som gjelder for alderspensjonen
i folketrygden og ordinær offentlig tjenestepensjon.
Som følge av forslaget om å innføre levealdersjustering,
individuell garanti og nye reguleringsregler med virkning også for
personer som omfattes av de eksisterende tjenestepensjonsordningene
for stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer, må det gjøres
visse tilpasninger i regelverket for disse ordningene. Blant annet må
det beregnes et pensjonsgrunnlag ved direkte overgang fra den aktuelle
stillingen eller vervet til alderspensjon, eller ved overgang til
annen stilling uten at pensjonen tas ut (oppsatt pensjonsrett),
som så reguleres på samme måte som alderspensjon etter folketrygden.
Presidentskapets flertall,
alle unntatt medlemmet Øyvind Korsberg, støtter departementets forslag
når det gjelder disse tilpasningene.
Flertallet viser for øvrig til
at barnetillegget i disse pensjonsordningene i det vesentlige har fulgt
de samme reglene som i Statens pensjonskasse. Det gir rett til ti
prosent økning av pensjonen for hvert barn under 18 år som forsørges av
pensjonisten. I Statens pensjonskasse kan imidlertid ikke alderspensjon
inkludert barnetillegget overstige 90 prosent av pensjonsgrunnlaget. Dette
gjelder også de øvrige pensjonsordningene som behandles i denne
innstillingen, som følger reglene i lov om Statens pensjonskasse
når det gjelder barnetillegg. Flertallet foreslår
å innføre tilsvarende maksimalgrense i de gjeldende pensjonsordningene
for stortingsrepresentanter og statsråder. Det foreslås også en
overgangsregel slik at denne endringen ikke får konsekvenser for
personer som i dag mottar barnetillegg for flere enn tre barn etter
disse ordningene.
I lov om pensjonsordning for stortingsrepresentanter
brukes ordet «ordentlig(e)» Storting i §§ 2, 4 og 5. Etter at Stortingets
høytidelige oppløsning ble opphevet ved grunnlovsendring 29. mai
1990 (Grunnloven § 80), forekommer det ikke lenger «overordentlige»
storting. Det siste overordentlige storting ble avholdt i 1939. Det
har derfor ikke lenger praktisk betydning å presisere at pensjonsbestemmelsene
bare gjelder for deltakelse i «ordentlige» storting. Flertallet foreslår
at ordet strykes.
I proposisjonen foreslås å avvikle de særlige pensjonsordningene
for høyesterettsdommere og Stortingets ombudsmann for forvaltningen. Dette
er i tråd med Stortingets anmodningsvedtak 10. desember 2009. I
Innst. 83 S (2009–2010) ble det foreslått følgende hovedtrekk for nye
pensjonsordninger for høyes-terettsdommere, sivilombudsmannen og
riksrevisor:
«Høyesterettsdommere,
sivilombudsmann og riksrevisor som utnevnes/velges etter 1. januar 2011,
og etter iverksettelse av ny folketrygd, skal ha offentlig tjenestepensjon
etter lov om Statens Pensjonskasse.
Høyesterettsdommere som er utnevnt og sivilombudsmann
og riksrevisor valgt før dette tidspunkt, fortsetter opptjening
i den lukkede ordningen.»
Departementet foreslår at endringen gjennomføres
ved at det tas inn i lovene om særlig pensjonsordning for høyesterettsdommere
og for sivilombudsmannen en bestemmelse om at loven bare omfatter
dem som er utnevnt til slik stilling før 1. januar 2011. For personer
som utnevnes senere, vil dermed de alminnelige reglene om offentlig
tjenestepensjon i lov om Statens pensjonskasse gjelde fullt ut.
Presidentskapets flertall,
alle unntatt medlemmet Øyvind Korsberg, støtter forslaget om å gjennomføre
endringen på denne måten.
Som følge av at det innføres levealdersjustering, individuell
garanti og nye reguleringsregler med virkning også for personer
som omfattes av de eksisterende tjenestepensjonsordningene for høyesterettsdommere
og sivilombudsmannen, må det som nevnt ovenfor gjøres visse tilpasninger
i regelverket for disse ordningene. Flertallet støtter
departementets forslag når det gjelder disse tilpasningene.
Lov 7. mai 2004 nr. 21 om Riksrevisjonen § 6 første
ledd lyder:
«Riksrevisorenes lønn og pensjon fastsettes av Stortinget.»
Bestemmelsen er vedtatt presisert slik at fastsettelsen
skal gjøres av «Stortingets presidentskap», jf. Innst. 25 L (2010–2011). Stortingets
presidentskap fattet 19. april 1990 følgende vedtak om riksrevisors
lønns- og pensjonsforhold:
«Med virkning fra 1. april 1990 skal lønns- og pensjonsforhold
for Riksrevisjonens leder følge de regler som til enhver tid gjelder
for høyesterettsdommere.»
Vedtaket må forstås slik at alle bestemmelser
om høyesterettsdommernes lønn og pensjoner skulle gjelde tilsvarende
for riksrevisor. Høyesterettsdommernes lønn blir fastsatt av Stortinget. Høyesterettsdommernes
pensjoner fremgår av lov 21. mai 1982 nr. 25 om tillegg til lov
28. juli 1949 om Statens Pensjonskasse. De to første paragrafene
i loven lyder:
«§ 1. For medlem av Høyesterett som fratrer sitt embete
etter fylte 67 år, skal tjenestetiden ved pensjonsberegningen etter
loven om Statens Pensjonskasse forhøyes med inntil 15 år.
Tjenestetiden
forhøyes på tilsvarende måte ved beregning av uføre-, enke-, enkemanns-
og barnepensjon.
§ 2. Alderspensjonens årlige beløp
ved full tjenestetid skal være 57 pst. av den lønn som til enhver
tid er fastsatt for medlem av Høyesterett.»
Det følger av dette at riksrevisor omfattes
av de særlige reglene for høyesterettsdommere når det gjelder alderspensjon
og uføre-, enke-, enkemanns- og barnepensjon.
I vedtak av Stortingets presidentskap 13. desember
2007 ble bestemmelsene om riksrevisors lønn og pensjon endret som
følger:
«Med virkning fra 1. oktober 2007 fastsettes lønnen
for Riksrevisjonens leder – Riksrevisor – til kr. 1.085.000. Riksrevisors
pensjon skal fra samme tidspunkt utgjøre 57 pst. av den til enhver tid
fastsatte lønn for Riksrevisor, og gis virkning også for løpende
pensjonsforhold. Lønnen for Riksrevisor reguleres årlig med samme
prosentsats som det som fastsettes for stortingsrepresentantenes
godtgjørelse.»
Det fremgår av bakgrunnen for vedtaket at presidentskapet
ikke hadde til hensikt å endre beregningsmåten for riksrevisors
pensjon, men at beregningsgrunnlaget skulle være riksrevisors lønn,
ikke høyesterettsdommernes. Riksrevisors alders-, uføre-, enke-,
enkemanns- og barnepensjon skal beregnes med en forhøyet tjenestetid som
fastsatt i § 1 i loven nevnt ovenfor. Alders- og uførepensjon for
riksrevisorer skal ved full tjenestetid være 57 prosent av den til
enhver tid fastsatte lønn for riksrevisor. Som for medlemmer av
Statens pensjonskasse ytes både netto og brutto etterlattepensjoner.
Avgrensningen av hvem som får netto- eller bruttopensjon følger
av lov om Statens pensjonskasse.
Som nevnt ovenfor følger det av Stortingets
vedtak 10. desember 2009 at riksrevisorer som utnevnes etter 1. januar
2011 skal ha offentlig tjenestepensjon etter lov om Statens pensjonskasse,
og at riksrevisorer valgt før dette tidspunktet skal ha pensjon
etter den særlige pensjonsordningen og fortsetter sin opptjening
i denne. Departementet har imidlertid ikke utarbeidet forslag til
lovbestemmelser om dette.
Presidentskapets flertall,
alle unntatt medlemmet Øyvind Korsberg, foreslår at bestemmelsen
i lov om Riksrevisjonen § 6 første ledd om at riksrevisorenes pensjon
fastsettes av Stortingets presidentskap, erstattes med en bestemmelse
om at riksrevisorer som utnevnes etter 1. januar 2011 skal være
medlem av Statens pensjonskasse med rettigheter og plikter etter lov
om Statens pensjonskasse. På denne måten avvikles den særlige pensjonsordningen
for riksrevisorer, uten at dette får betydning for den særlige tjenestepensjonen
fastsatt for nåværende og tidligere riksrevisorer. Flertallet foreslår
en endring i lov om Riksrevisjonen § 6 første ledd i tråd med dette.
Bestemmelsens nye annet punktum gjelder bare riksrevisor.
Reglene om uføre-, enke-, enkemanns- og barnepensjon
for allerede utnevnte riksrevisorer videreføres. Flertallet foreslår
å presisere i loven at tjenestetiden ved beregning av alders-, uføre,
enke-, enkemanns- og barnepensjon forhøyes med 15 år ved fratreden
etter fylte 67 år.
I proposisjonen foreslås det som nevnt å innføre levealdersjustering,
individuell garanti og nye reguleringsregler med virkning også for
personer som omfattes av de eksisterende særlige tjenestepensjonsordningene. Flertallet mener
det må gjøres tilsvarende tilpasninger til hovedtrekkene i ny alderspensjon
i folketrygden også i den eksisterende tjenestepensjonsordningen
for riksrevisor. Ettersom pensjonsordningen for riksrevisor tilsvarer
den for høyes-terettsdommere, kan tilpasningene formuleres tilnærmet
likelydende som proposisjonens forslag til ny § 3 i loven om pensjonsordning
for høyesterettsdommere. Presidentskapet foreslår en ny § 6 a i
lov om Riksrevisjonen i tråd med dette. Bestemmelsen gjelder bare
riksrevisor.
Det følger for øvrig av flertallets lovforslag
at de alminnelige reglene om uføre- og familiepensjon i lov om Statens
pensjonskasse vil gjelde for dem som utnevnes til riksrevisor etter
1. januar 2011.
Presidentskapets medlem Øyvind
Korsberg slutter seg til alle forslag om ny pensjonsordning
for dem som tiltrer stillingen etter 1. januar 2011.
Dette medlem viser til at Prop.
19 L (2010-2011) i stor grad berører mange kompliserte juridiske
problemstillinger som etter dette medlems syn bør
utredes nærmere. Dette gjelder bl.a. spørsmål om Grunnloven § 97
om tilbakevirkende kraft for de som nå er pensjonister eller har
opptjent rettigheter i den gamle ordning når det gjelder pensjonsgrunnlag
og reguleringssystem. Her har dette medlem et annet
syn enn flertallet.
Dette medlem viser videre til
proposisjonen og spørsmålet knyttet til regulering av løpende pensjonsrettigheter,
og at det fremgår av uttalelsene til lovavdelingen at det er «betydelig tvil»,
at den anser det «usikkert hva konklusjonen ved en rettslig prøving
vil bli», men likevel er «tilbøyelig til å anta at de aktuelle endringene
må antas å gå klar av tilbakevirk-ningsforbudet i Grunnloven § 97».
Dette medlem vil for øvrig vise
til at Høyesterett i 2010 har underkjent tre lovendringer vedtatt
av Stortingets flertall fordi de strider mot Grunnloven.
De foreliggende uttalelser fra Justisdepartementets
lovavdeling i denne sak gir etter dette medlems syn
enda større grunn til usikkerhet enn i de foregående tre saker hvor
lovavdelingens vurderinger ble overprøvd. Det er derfor all grunn
til å tro at når lovavdelingen er i sterk tvil, så er muligheten
meget stor for at Høyesterett vil sette deler av de foreliggende
forslag til lov til side, dersom de skulle bli vedtatt.
Dette medlem synes det vil være
meget uklokt om Stortinget på nytt utfordrer Grunnloven og vil derfor
avvise de forslag som er omtvistet når det gjelder grunnlovsvernet.
Dette medlem viser til bemerkningen
om at fordi forslaget gjelder samfunnstopper, så må det tas spesielle
hensyn. Dette medlem kan ikke akseptere at grunnlovsvernet
skal kunne være forskjellig for ulike yrkesgrupper idet det er et viktig
prinsipp at alle skal være like for loven og særlig i forhold til
Grunnloven.
Når det gjelder det moralske forhold til andre grupper,
har dette medlem forståelse for det, men vil minne
om at Fremskrittspartiet også var imot de vedtatte endringer for
de øvrige grupper.
Dette medlem viser til at Prop.
19 L (2010–2011) ble fremmet i Stortinget 19. november 2010. Etter dette
medlems syn burde proposisjonen vært fremmet langt tidligere
dersom intensjonen er å få proposisjon forsvarlig behandlet i Stortinget
og iverksatt fra 1. januar 2011.
Dette medlem vil påpeke at det
vil være særdeles uheldig om loven vedtas som et hastverksarbeid
med stor mulighet for at grunnlovsspørsmålet blir brakt inn for
Høyesterett. Det vil måtte medføre at samtlige høyesterettsdommere
må erklæres inhabile, og at spørsmålet må behandles og avgjøres
av en settehøyesterett. En slik situasjon vil være særdeles uheldig,
og det vises i denne sammenheng til Pensjonsutvalgets mindretall
hvor tidligere høyesterettsdommer Gunnar Aasland inngår.
Dette medlem viser til at regjeringen
tar sikte på å fremme forslag til lov om ny pensjonsordning for
stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer i løpet av 2011.
Etter dette medlems syn burde Prop. 19 L (2010–2011) vært
behandlet sammen med forslag til ny lov for kunne få full oversikt
og en helhetlig behandling av disse spørsmål. Dette medlem viser
til at det i rettspraksis og forvaltningspraksis er lagt til grunn
at rettigheter etter regler om offentlig tjenestepensjon har et
sterkere grunnlovsvern, ettersom retten til tjenestepensjon – i
motsetning til alderspensjon etter folketrygden – må ses som en integrert
del av den enkeltes arbeidsavtale.