Arbeidsdepartementet fremmer i Prop. 19 L (2010–2011)
Endringer i pensjonslovgivningen for stortingsrepresentanter m.fl.
(tilpasninger til endret alderspensjon i folketrygden) forslag til endringer
i en rekke lover om særlige pensjonsordninger for høyesterettsdommere,
sivilombudsmannen, stortingsrepresentanter og statsråder. For disse
gruppene er proposisjonen en del av oppfølgingen av Stortingets
anmodningsvedtak 10. desember 2009, som lyder:
«Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til ny
lovgivning om pensjonsordninger for stortingsrepresentanter, regjeringens
medlemmer, høyesterettsdommere, sivilombudsmannen og riksrevisor
basert på de retningslinjer som er trukket opp i Innst. 83 S (2009–2010),
jf. Dokument nr. 19 (2008–2009).»
Endringene består i tilpasning av pensjonsordningene
for stortingsrepresentanter, regjeringsmedlemmer, høyesterettsdommere
og sivilombudsmannen til de vedtatte endringene i folketrygden og
ordinær offentlig tjenestepensjon, som trer i kraft 1. januar 2011.
Dette innebærer innføring av levealdersjustering og en individuell
garanti tilsvarende den som blant annet er vedtatt innført i Statens
pensjonskasse. Videre foreslås det nye reguleringsbestemmelser, blant
annet at alderspensjon under utbetaling skal reguleres som alderpensjon
i folketrygden og de ordinære offentlige tjenestepensjonsordningene,
det vil si i samsvar med lønnsveksten og deretter fratrekkes 0,75
prosent.
Dagens særordninger for høyesterettsdommere og
sivilombudsmannen foreslås avviklet for personer som utnevnes fra
og med 1. januar 2011. Det opplyses at departementet tar sikte på
å fremme forslag til lov om ny pensjonsordning for stortingsrepresentanter
og regjeringsmedlemmer i løpet av 2011.
Ettersom reglene om pensjonsordning for riksrevisor
er bestemt av Stortinget, jf. lov 7. mai 2004 nr. 21 om Riksrevisjonen
§ 6 første ledd, overlater departementet til Stortinget å gjøre
tilsvarende endringer i pensjonsordningen for riksrevisor som foreslått
i proposisjonen for høyesterettsdommere mv.
I proposisjonen foreslås også tilsvarende tilpasninger
i de særlige lovfestede pensjonsordningene for ledsagere i utenrikstjenesten
og for ballettdansere, sangsolister og korsangere ved Den Norske
Opera & Ballett, og at særordningene for regjeringsadvokaten
og leder i Arbeidsretten avvikles for personer som utnevnes fra og
med 1. januar 2011 (dette tilsvarer nr. II, VI og VII i proposisjonens
lovforslag). Disse forslagene var ikke en del av Stortingets anmodningsvedtak
10. desember 2009. Om disse forslagene vises til Innst. 147 L (2010–2011)
fra arbeids- og sosialkomiteen. Innstillingen her omfatter bare
de forslagene som har sin bakgrunn i det nevnte stortingsvedtaket.
Utvalget nedsatt av Stortingets presidentskap
for å fremlegge forslag til nye pensjonsordninger for stortingspensjonene
mv. (heretter Pensjonsutvalget) foreslo i Dokument nr. 19 (2008–2009) at
«samboere, etter nærmere definisjon, skal ha rett til etterlattepensjon
på lik linje som ektefelle og registrert partner». Det er i dag
ingen offentlige tjenestepensjonsordninger som yter etterlattepensjon
til gjenlevende samboer. Dersom Pensjonsutvalgets innstilling skal
følges opp på dette punktet, må det etableres særordninger for stortingsrepresentanter,
regjeringsmedlemmer, høyesterettsdommere mv. Departementet foreslår
at spørsmålet om en eventuell etablering av en ordning med etterlattepensjon
til samboere for disse gruppene utsettes i påvente av den kommende
gjennomgangen av dagens etterlattepensjonsordninger som skal foretas
som en del av pensjonsreformen.
I proposisjonen kapittel 2 redegjøres det for
elementer vedtatt som ledd i den generelle pensjonsreformen som
har betydning for de forslagene som fremmes.
I kapittel 3 omtales bakgrunnen for lovforslagene;
Pensjonsutvalgets innstilling Dokument nr. 19 (2008–2009), Innst.
83 S (2009–2010) og Stortingets anmodningsvedtak 10. desember 2009.
Ettersom saken er utredet av Stortinget, og departementet bare skulle
sette Stortingets vedtak i korrekt lovmessig form, har ikke departementet
sendt saken på alminnelig høring. Imidlertid har forslag til tilpasninger
av alminnelig offentlig tjenestepensjon til fleksibel alderspensjon
fra folketrygden fra 2011, som tilsvarer forslagene i proposisjonen
her, tidligere vært på alminnelig høring, jf. Prop. 107 L (2009–2010).
I proposisjonen kapittel 5 gis en oversikt over antall
medlemmer og utbetalte pensjoner i de forskjellige særordningene.
I kapittel 9 omtales de økonomiske konsekvensene av endringsforslagene
for den enkelte rettighetshaver, og i kapittel 10 de generelle økonomiske
og administrative konsekvensene.
Stortingsrepresentantenes rett til pensjon er
regulert i lov 12. juni 1981 nr. 61 om pensjonsordning for stortingsrepresentanter.
Loven omfatter stortingsrepresentanter og deres etterlatte samt vararepresentanter
for den tid de møter i Stortinget. Pensjonsordningen yter alderspensjon, uførepensjon,
ektefelle- og barnepensjon og ventegodtgjørelse. Statens pensjonskasse
administrerer i dag pensjonsordningen.
Rett til alderspensjon har den som har deltatt
i minst tre storting og i hvert av dem fungert som representant
minst seks måneder. For vararepresentanter som har deltatt i ulike
storting kan funksjonstiden legges sammen. Full alderspensjon oppnås
etter deltakelse i 12 storting, og utgjør 66 prosent av den til
enhver tid gjeldende godtgjørelse for stortingsrepresentanter. Har representanten
kortere funksjonstid enn 12 år, skal pensjonen reduseres forholdsmessig.
Det at pensjonene beregnes med utgangspunkt i den til enhver tid
gjeldende godtgjørelse for stortingsrepresentanter, innebærer at
pensjon under utbetaling reguleres i samsvar med utviklingen i godtgjørelsen.
Den ordinære pensjonsalderen i ordningen er 65 år. Retten til pensjon
inntreffer likevel tidligere enn 65 år når summen av alder og tjenestetid
er minst 75 år (den såkalte «75-årsregelen»).
Det vises til proposisjonen punkt 4.2.2 flg.
for nærmere omtale av reglene om uførepensjon, etterlattepensjon
og ventegodtgjørelse.
Regjeringsmedlemmers rett til pensjon er regulert
i lov 14. desember 1951 nr. 11 om pensjonsordning for statsråder.
Loven omfatter statsminister, statsråder og deres etterlatte. Statens
pensjonskasse administrerer pensjonsordningen.
Rett til alderspensjon fra ordningen har den
som har vært statsråd i minst tre år. Pensjonen utgjør 42 prosent
av den årlige bruttogodtgjørelsen ved tre års tjenestetid. For hvert
år utover tre år økes prosentsatsen med fem prosentpoeng. Full alderspensjon
oppnås etter seks års opptjeningstid, og utgjør 57 prosent av den
til enhver tid gjeldende godtgjørelse for statsminister og statsråder.
Alderspensjonen skal samordnes med eventuelle andre
offentlige tjenestepensjoner, og ytelser fra folketrygden. Den ordinære
pensjonsalderen i ordningen er 65 år. Det er ikke noen «75-årsregel»
i denne pensjonsordningen som gir rett til uttak av pensjon før
fylte 65 år, og heller ingen ordning med ventelønn.
Om ordningens regler for uførepensjon og etterlattepensjon
vises til proposisjonen punkt 4.3.2 flg.
Pensjonsrettigheter for dommere i Høyesterett
er regulert i lov 21. mai 1982 nr. 25 om tillegg til lov 28. juli
1949 om Statens pensjonskasse. Pensjonsrettighetene skal være som
etter lov om Statens pensjonskasse, men det er gitt særregler for
opptjeningstid, pensjonsgrunnlag og ytelsesnivå. Pensjonene er samordningspliktige
etter samordningsloven. Pensjonsordningen administreres av Statens
pensjonskasse.
Høyesterettsdommere som fratrer sitt embete
etter fylte 67 år, får tjenestetiden forhøyet med inntil 15 år.
Det vil si at dersom tjenestetiden ved fratredelsen er minst 15
år, vil disse få pensjon regnet etter full tjenestetid, 30 år. Full
alderspensjon utgjør 57 prosent av den lønnen som til enhver tid
er fastsatt for medlemmer av Høyesterett. Fra 1. oktober 2009 er
lønn for høyesterettsjustitiarius kr 1 578 500 pr. år og for høyesterettsdommere
kr 1 361 200 pr. år.
Om ordningens regler for uførepensjon og etterlattepensjon
vises til proposisjonen punkt 4.4.2 flg.
Det fremgår av lov 6. mai 1966 om pensjonsordning
for Stortingets ombudsmann for forvaltningen at sivilombudsmannen
skal være medlem av Statens pensjonskasse. Det er imidlertid gitt
særregler om pensjonsgrunnlag, ytelsesnivå og opptjeningstid. Pensjonene
er samordningspliktige etter samordningsloven. Pensjonsordningen administreres
av Statens pensjonskasse.
Sivilombudsmannens alderspensjon utgjør ved fire
års tjenestetid 44 prosent av den årlige bruttogodtgjørelse for
høyesterettsdommere. For hvert tjenesteår utover fire år økes prosentsatsen med
3,5. Alderspensjon beregnes ikke for mer enn åtte tjenesteår i alt,
det vil si at høyeste prosentsats er 58 prosent. Alderspensjon kan
tas ut fra 67 år.
Om ordningens regler for uførepensjon og etterlattepensjon
vises til proposisjonen punkt 4.5.2 flg.
Pensjonsordningen for riksrevisor er ikke lovbestemt.
Det følger av lov 7. mai 2004 nr. 21 om Riksrevisjonen at riksrevisors
lønn og pensjonsforhold skal fastsettes av Stortinget. I 2007 bestemte
Stortingets presidentskap at riksrevisors pensjon skulle utgjøre
57 prosent av den til enhver tid fastsatte lønn for riksrevisor.
Endringen ble gitt virkning også for løpende pensjoner. Riksrevisors
lønn er med virkning fra 1. mai 2010 fastsatt til kr 1 199 700.
Inntil 15 års opptjeningstid tillegges dersom riksrevisor fratrer
stillingen ved 67 år eller senere. Ytelsene er samordningspliktige
etter reglene i samordningsloven.
Det følger av Stortingets anmodningsvedtak 10. desember
2009 at dagens særregler for opptjening og beregning av tjenestepensjon
for gruppene som omfattes av vedtaket, skal avvikles. Når det gjelder
stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer, tar departementet
sikte på å fremlegge en egen lovproposisjon om ny pensjonsordning
i 2011. Det foreslås derfor ikke nå å avvikle dagens
regler for disse gruppene.
For nye høyesterettsdommere skal reglene om tillegging
av inntil 15 års opptjeningstid og de særlige reglene om pensjonsberegning
der full pensjon utgjør 57 prosent av lønnen til høyesterettsdommere,
avvikles. For nye sivilombudsmenn avvikles blant annet reglene om
full pensjon etter åtte års tjeneste og særlige regler for pensjonsberegning.
For alle de særlige pensjonsordningene foreslås det
å innføre levealdersjustering på samme
måte som i folketrygden for pensjonsrettigheter opptjent i dagens
ordninger. Den individuelle garantien som
er fastsatt for de ordinære offentlige tjenestepensjonene, skal
også gjelde for dem som omfattes av de særlige pensjonsordningene.
Departementet foreslår videre at pensjonsrettigheter
etter de særlige ordningene skal reguleres på
samme måte som i folketrygden og de ordinære tjenestepensjonsordningene,
det vil si at alderspensjon under utbetaling skal reguleres i samsvar
med den alminnelige lønnsveksten og deretter fratrekkes 0,75 prosent.
Et mindretall i Pensjonsutvalget, blant annet høyes-terettsdommer
Gunnar Aasland, mente at løpende pensjoner for opparbeidete rettigheter ikke
skal undergis flertallets forslag til regulering. I Aaslands redegjørelse
i Dokument nr. 19 (2008–2009) punkt 14.4 konkluderte han slik:
«Sammenfatningsvis må det kunne sies at gode grunner
taler for at det ikke er rettslig adgang til å endre oppreguleringsbestemmelsen
i loven av 1982 til skade for allerede utnevnte høyesterettsdommere.
Når dette er situasjonen, ville det være særdeles uheldig med en
lovendring som setter dette grunnlovsspørsmålet på spissen.»
Etter Aaslands mening måtte dette vurderes på samme
måte også for sivilombudsmannen, riksrevisor, stortingsrepresentanter
og regjeringsmedlemmer.
I Innst. 83 S (2009–2010) ble det på denne bakgrunn
uttalt:
«Der hvor det i Pensjonsutvalget er reist tvil om grunnlovsmessigheten
av utvalgets forslag, jf. høyesterettsdommer Gunnar Aaslands argumentasjon
på side 78–79 i Dokument nr. 19 (2008–2009), dvs. når det gjelder
fremtidig regulering av allerede opparbeidede rettigheter, forutsettes det
likevel at Regjeringen foretar en selvstendig vurdering av spørsmålet.»
Arbeidsdepartementet ba på denne bakgrunn Justisdepartementets
lovavdeling om å vurdere hvorvidt endret regulering for de særskilte
tjenestepensjonsordningene vil kunne komme i konflikt med tilbakevirkningsforbudet
i Grunnloven § 97. Lovavdelingens uttalelse 19. oktober 2010 er
i store trekk gjengitt i proposisjonen punkt 6.4.2.
Lovavdelingen vurderte grunnlovsspørsmålet for
fire ulike grupper hver for seg; personer som velges eller utnevnes
etter at nye reguleringsbestemmelser har trådt i kraft, personer
som har fratrådt vervet eller stillingen uten å ta ut pensjonen
(oppsatte pensjonsrettigheter), personer som fortsatt står i vervet
eller stillingen, og personer som mottar løpende pensjon når endringen trer
i kraft.
Etter lovavdelingens vurdering vil grunnlovsvernet
være sterkest for opptjente rettigheter for personer som fremdeles
står i stillingen eller vervet, og for løpende pensjonsytelser.
Når det gjelder den sistnevnte gruppen, legger lovavdelingen
til grunn at «selv nokså beskjedne reduksjoner i pensjonsutbetalingene
vil kunne komme i strid med Grunnloven § 97». Det er ikke mulig
å angi hvor stort tap en omlegging til regulering i tråd med reglene
for ny folketrygdpensjon vil kunne føre til. En historisk sammenlikning
av den årlige lønnsveksten for høyesterettsdommere, stortingsrepresentanter mv.
med den gjennomsnittlige lønnsveksten i samfunnet viser at lønnsveksten
for de særlige gruppene varierer sterkt over tid. For noen grupper
har den i perioder ligget godt over den alminnelige lønnsveksten,
mens den for andre grupper har ligget omtrent på eller noe under gjennomsnittet.
Lønnsutviklingen for høyesterettsdommere kan de siste årene betegnes
som ekstraordinær. Ettersom pensjonene etter det som er foreslått
skal reguleres i samsvar med den alminnelige lønnsveksten og deretter
fratrekkes 0,75 prosent, må det uansett legges til grunn at endringen
vil kunne innebære et visst tap for rettighetshaverne. På den annen
side vil tapet antakelig komme gradvis, ved at pensjonen ikke øker
i samme grad som den ellers ville ha gjort. Lovavdelingen uttaler
så om grunnlovsvernet for løpende pensjonsrettigheter opptjent i
de særlige ordningene:
«For den endringen som drøftes her, må det etter vårt
skjønn kunne legges betydelig vekt på at det reelt sett kan være
vanskelig å begrunne hvorfor de aktuelle gruppene skal beholde en
rett som ikke tilkommer andre pensjonister, og på den måten unngå
noen av de konsekvensene som for andre kan ligge i pensjonsreformen.
Særlig gjelder dette dersom det ikke historisk sett kan påvises
en intensjon om å sette de aktuelle gruppene i privilegert stilling
med hensyn til regulering av pensjonene. Videre kan det etter vårt skjønn
tas i betraktning at spørsmålet gjelder pensjonister som har hatt
fremskutte posisjoner i det norske styringssystemet, og at hensynet
til den generelle tilliten til styringssystemet kan tilsi at det
må kunne gjøres endringer også for de aktuelle gruppene. Også hensynet
til et enkelt og praktiserbart regelverk kan i noen grad trekke
i samme retning. Forutsatt at endringen vil gi mer enn bagatellmessige
utslag i pensjonistenes disfavør, kan imidlertid ikke dette siste
hensynet alene gi grunnlag for endringen. Hensynet til at pensjonsordningene
skal være økonomisk bærekraftige over tid, kan neppe tillegges særlig vekt
i denne sammenheng, idet vi antar at antallet pensjonister som er
omfattet av de særlige pensjonsordningene, er såpass lite at en
endring for deres vedkommende isolert sett ikke vil ha nevneverdig
økonomisk betydning for staten.
Etter dette må vi
konstatere at for dem med særskilte tjenestepensjoner som allerede
tar ut pensjon, byr spørsmålet om forholdet mellom den aktuelle
endringen og Grunnloven § 97 på betydelig tvil. Vi anser det usikkert
hva konklusjonen ved en eventuell rettslig prøving vil bli. For
vår del er vi tilbøyelig til å anta at de aktuelle endringene må
antas å gå klar av tilbakevirkningsforbudet i Grunnloven § 97 hensett
til de tungtveiende, samfunnsmessige hensynene som ligger bak de
senere års gjennomgåelse av pensjonssystemene, og de uheldige sidene
ved å anta at de aktuelle, særskilte gruppene har en særlig beskyttet
posisjon.»
Når det gjelder opptjente rettigheter for personer som
fortsatt står i stillingen eller vervet når reglene endres, konkluderer
lovavdelingen slik:
«Ikke minst fordi gruppen inneholder store varia-sjoner
med hensyn til alder og tjenestetid, knytter det seg tvil til konklusjonen
når det gjelder opptjente pensjonsrettigheter for dem som fortsatt
står i vervet eller stillingen. For dem som har utsikt til fortsatt
tjeneste i flere tiår, antar vi at den aktuelle endringen ikke kan
ses som grunnlovsstridig tilbakevirkning. For dem som nærmer seg
tidspunktet for pensjonering, er spørsmålet mer tvilsomt. Grunnlovsvernet
for opptjente rettigheter for denne sistnevnte gruppen kan imidlertid
ikke være sterkere enn for løpende pensjonsytelser, jf. punkt 3
ovenfor.»
Arbeidsdepartementets vurdering av grunnlovsspørsmålet,
på grunnlag av lovavdelingens vurdering, fremgår av proposisjonen
punkt 6.4.3. Departementet legger til grunn at den foreslåtte endringen
i reguleringsreglene må antas å gå klar av tilbakevirkningsforbudet
i Grunnloven § 97. Departementet foreslår på den bakgrunn at pensjon
fra de særlige pensjonsordningene skal reguleres på samme måte som
pensjoner fra folketrygden og ordinær offentlig tjenestepensjon.
Stortings- og statsrådspensjoner er bruttopensjoner
som omfattes av samordningsloven. Endringene som ble vedtatt i samordningsloven ved
endringslov 25. juni 2010 nr. 29 og som gjelder tilpasning av tjenestepensjon
til fleksibelt uttak av alderspensjon fra folketrygden, omfatter
dermed også disse pensjonsordningene. Det er dermed ikke behov for
ytterligere tilpasninger i loven til innføringen av fleksibelt uttak av
alderspensjon i folketrygden. Det må imidlertid slås fast i loven
at det er et vilkår for rett til ytelser etter lov om pensjonsordning
for stortingsrepresentanter at pensjonssøkeren setter frem krav
om tilsvarende ytelser etter folketrygdloven. En slik bestemmelse
finnes i lov om pensjonsordning for statsråder.
Det foreslås å ta inn bestemmelser om levealdersjustering i de to pensjonslovene.
Levealdersjustering betyr at den enkeltes pensjon ved gitt uttaksalder
justeres for endringer i befolkningens levealder. På samme måte
som for de ordinære offentlige tjenestepensjonene, skal alderspensjon
til stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer levealdersjusteres
ved at de divideres på et forholdstall fastsatt av Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Levealdersjusteringen skal tidligst skje fra 67 år. Alderspensjon som
utbetales før 67 år, skal verken levealdersjusteres eller samordnes
med folketrygden.
Det er innført en individuell
garanti i de ordinære offentlige tjenestepensjonene som skal gjelde
til og med 1958-kullet. Garantien anvendes ved uttak av tjenestepensjon,
likevel tidligst ved 67 år når pensjonen skal levealdersjusteres og
samordnes med folketrygden. Den sikrer at samlet pensjon etter levealdersjustering
og samordning minst er på nivå med det definerte pensjonsnivået
i pensjonsordningen. I Statens pensjonskasse sikrer garantien en
samlet pensjon på 66 prosent av pensjonsgrunnlaget (sluttlønn) ved
full opptjening, normalt 30 års tjenestetid. Dersom samlet pensjon
kommer under det garanterte nivået, skal det utbetales et garantitillegg
slik at samlet pensjon kommer opp på det garanterte nivået.
Departementet legger til grunn at den indivi-duelle
garantien som er fastsatt for ordinære offentlige tjenestepensjoner
også skal gjelde for de særlige tjenestepensjonsordningene. Det
er imidlertid behov for å tilpasse garantien til de særskilte opptjenings-
og beregningsreglene som gjelder for disse ordningene. Full pensjon
i stortingspensjonsordningen gis etter 12 års funksjonstid på Stortinget.
Det foreslås at den individuelle garantien for stortingsrepresentanter
utformes slik at dersom disse har 12 års funksjonstid eller mer,
utgjør det garanterte pensjonsnivået 66 prosent av pensjonsgrunnlaget.
For stortingsrepresentanter som har mindre enn 12 års funksjonstid,
utgjør det garanterte pensjonsnivået et forholdsmessig beløp.
I pensjonsordningen for statsråder er det definert ulike
pensjonsprosenter for ulik opptjeningstid. Garantien må ta hensyn
til dette, slik at det garanterte pensjonsnivået ved tre, fire og
fem års opptjening vil være henholdsvis 42, 47 og 52 prosent av
pensjonsgrunnlaget. Ved en opptjening på seks år eller mer blir
det garanterte pensjonsnivået 57 prosent av pensjonsgrunnlaget.
Forslaget om å innføre regulering av
pensjonene på samme måte som i folketrygden og de ordinære tjenestepensjonsordningene,
gjør det nødvendig å fastsette et pensjonsgrunnlag. For personer
som går direkte fra vervet som stortingsrepresentant eller statsråd
til alderspensjon, må det fastsettes et pensjonsgrunnlag som reguleres årlig
i samsvar med lønnsveksten og deretter fratrekkes 0,75 prosent.
For personer som fratrer vervet uten å ta ut pensjonen (oppsatt
pensjonsrett), må det fastsettes et pensjonsgrunnlag som tilsvarer
den aktuelle godtgjørelsen på dette tidspunktet, som så reguleres
i samsvar med lønnsveksten frem til uttak av alderspensjon. Det
er også nødvendig med enkelte andre tilpasninger for personer som
tar ut tjenestepensjon på andre tidspunkter, og for uføre- og etterlattepensjoner. Om
dette vises til proposisjonen punkt 7.3.
Stortingets vedtak innebærer at høyesterettsdommere,
sivilombudsmann og riksrevisor som utnevnes etter 1. januar 2011
skal ha ordinær offentlig tjenestepensjon etter lov om Statens pensjonskasse.
Dette innebærer at de særlige reglene om tjenestetid, beregningsgrunnlag
og pensjonsprosent avvikles, og at full pensjon skal utgjøre 66
prosent av sluttlønn inntil 12 G. De som er utnevnt før 1. januar
2011 skal i hovedsak beholde dagens særregler.
Departementet foreslår at loven om pensjonsordning
for dommere i Høyesterett avgrenses til å gjelde dem som er utnevnt
til slik stilling før 1. januar 2011. De som utnevnes i 2011 og
senere, omfattes dermed av den ordinære pensjonsordningen i Statens
pensjonskasse. For de som er utnevnt før 2011, må reglene for levealdersjustering og den individuelle
garantien tilpasses at pensjonsprosenten i pensjonsordningen for høyesterettsdommere
avviker fra pensjonsprosenten i lov om Statens pensjonskasse. Departementet
foreslår at pensjon fra pensjonsordningen for høyesterettsdommere
fra 1. januar 2011 skal reguleres på
samme måte som ordinær pensjon fra Statens pensjonskasse. Dette
innebærer at alderspensjon under utbetaling skal reguleres i samsvar
med lønnsveksten og deretter fratrekkes 0,75 prosent, og at pensjonsgrunnlaget
for oppsatt pensjon skal reguleres i samsvar med lønnsveksten frem
til uttak av pensjon. Det må gjøres tilsvarende tilpasninger for
uføre- og etterlattepensjoner i ordningen. Ellers foreslås en endring
av skrivemåten av «Statens pensjonskasse» i lovtittelen.
Departementet foreslår at lov 6. mai 1966 om pensjonsordning
for Stortingets ombudsmann for forvaltningen avgrenses til å gjelde
dem som før 1. januar 2011 er utnevnt til slik stilling. De som
utnevnes i 2011 og senere, omfattes dermed av den ordinære pensjonsordningen
i Statens pensjonskasse. På samme måte som for høyesterettsdommere
vil innføringen av leve-aldersjustering for ordinær tjenestepensjon
også omfatte sivilombudsmenn utnevnt før 2011. Reglene for levealdersjustering
og den individuelle garantien må imidlertid tilpasses de særlige
pensjonsprosentene i sivilombudsmannens pensjonsordning. Det foreslås
også at pensjon fra pensjonsordningen for sivilombudsmannen fra 1. januar
2011 skal reguleres på samme måte som ordinær pensjon fra Statens
pensjonskasse.
Det foreslås å videreføre gjeldende regler for uføre-,
etterlatte- og barnepensjon for høyesterettsdommere og sivilombudsmenn
utnevnt før 1. januar 2011, med enkelte mindre tilpasninger.