Jeg viser til brev 15. november 2010, hvor det bes
om min uttalelse til forslaget i Dokument 8:11 S (2010-2011) om
å redusere tilgangen til informasjon i skattelistene.
Offentliggjøring av skattelistene er viktig
for å styrke den kritiske debatten om skattemessige forhold og kan
bidra til den samfunnsmessige kontrollen med ligningsmyndighetene.
Hemmelighold av resultatet av ligningen kan skape grunnlag for spekulasjoner
omkring ligningsarbeidet i sin alminnelighet og om fastsettingene for
enkeltpersoner eller grupper av skattytere.
Jeg mener man bør være tilbakeholden med å sette
i verk tiltak som svekker den samfunnmessige kontrollen med forvaltningen,
og som kan hemme debatten om uheldige forskjeller og utviklingstrekk
i samfunnet.
Hensynene som taler for full offentlighet rundt skattelistene
må likevel balanseres mot andre samfunnsmessige interesser. Prinspippet
om offentlig innsyn i forvaltningen må ikke føres så langt at det
kan gå på bekostning av enkeltpersoners sikkerhet. At offentlige
myndigheter ved offentliggjøring av skattelistene kan bidra til kriminelles
målretting av kriminalitet, er en uheldig utvikling. I rapporten
som forslagsstillerne viser til, understreket Politidirektoratet
imidlertid at det ikke var grunn til å anta at informasjonsinnhenting
fra skattelistene benyttes av kriminelle i stor utstrekning. I dagens samfunn
kan informasjon om enkeltpersoner hentes fra en rekke ulike kilder,
og det vil dermed alltid være en fare for at disse opplysningene
kan bli misbrukt.
En mulighet for misbruk av informasjon, dersom den
faller i gale hender, er etter min mening ikke tilstrekkelig til
å avskaffe åpenhetsprinsippet, men jeg er enig i at det er behov
for å vurdere nærmere tiltak for å redusere faren for misbruk av
skattelistene. Dette kan gjøres gjennom endringer i måten skattelistene
offentliggjøres på. Spørsmålet om endringer i måten skattelistene offentliggjøres
på er for tiden under utredning i Finansdepartementet. Dette arbeidet
består av vanskelige vurderinger hvor flere kryssende samfunnsmessige
hensyn må tas i betraktning.
I det pågående arbeidet i departementet inngår også
spørsmålet om hvordan det skal gis tilgang til opplysningene i skattelistene.
Det anses ikke særlig aktuelt å innføre en ordning hvor de som ønsker
å hente opplysninger fra skattelistene registreres og hvor de som
det blir hentet informasjon om blir varslet. En mulighet er imidlertid at
de som skal søke i skattelistene for eksempel må logge seg på gjennom
MinId, noe som vil bidra til å begrense kretsen av de som kan søke
i skattelistene. Om det er hensiktsmessig med et slikt tiltak
for å regulere tilgangen til skattelistene, vil bli vurdert i det
videre arbeidet.