I Dokument 8:19 S (2010–2011) blei følgjande forslag
fremja 21. oktober 2010:
«1. Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å avvikle revisorplikten for små foretak med en omsetning
under 5 mill. kroner.
2. Stortinget ber regjeringen redusere
oppbevaringsplikten for regnskapsmateriale fra 10 til 5 år.»
Det vert vist til dokumentet for nærare utgreiing og
grunngjeving for forslaget.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Kjell Børre Hansen, Irene Johansen, Gerd
Janne Kristoffersen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, frå Framstegspartiet,
fung. leiar Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen og Christian
Tybring-Gjedde, frå Høgre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore
Sanner, frå Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, frå
Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, frå Kristeleg Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og frå Venstre, Borghild Tenden, viser til
at finansministeren har kome med fråsegn om forslaget i brev av
23. november 2010 til finanskomiteen. Brevet følgjer som vedlegg
til denne innstillinga.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, viser til Prop. 51
L (2010–2011) Endringer i revisorloven og enkelte andre lover (unntak
fra revisjonsplikt for små aksjeselskaper), som regjeringa Stoltenberg II
la fram den 17. desember 2010. Fleirtalet viser til
handsaminga av denne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
fornøyd med at regjeringen 17. desember 2010 endelig la frem forslag
om å fjerne revisjonsplikten for en rekke små aksjeselskaper. Aksjeselskap
med omsetning på under 5 mill. kroner i driftsinntekter, under 20
mill. kroner i balansesum og gjennomsnittlig antall ansatte som
ikke utfører mer enn 10 årsverk, kan nå velge ikke å ha revisor. Disse
medlemmer vil likevel påpeke at mange små aksjeselskaper likevel
vil velge å kjøpe en del tjenester fra revisor, som for eksempel
bistand til utarbeidelse av ligningspapirer, og jobben revisorene
utfører, vil i mange tilfeller være høyt verdsatt.
Disse medlemmer mener man også
burde se på lemping av revisjonsplikten for små stiftelser. For
en del slike stiftelser vil revisjonshonoraret være en betydelig
økonomisk byrde, og man kan spørre seg om nytten av dette forsvarer
kostnaden. Likevel er alle stiftelser omfattet av revisjonsplikt. Disse
medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere fjerning
av revisjonsplikten for mindre stiftelser og legge frem vurderingen
som sak for Stortinget.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre er fornøyd med at regjeringen følger opp Høyre
og Venstres forslag om fjerning av revisjonsplikten for små aksjeselskaper.
Disse medlemmer viser til Prop. 51 L (2010–2011) Endringer i revisorloven
og enkelte andre lover (unntak fra revisjonsplikt for små aksjeselskaper),
som regjeringen Stoltenberg II la frem den 17. desember 2010. Disse
medlemmer vil komme tilbake til vurderinger og eventuelle forslag
i forbindelse med komiteens behandling av denne saken.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, viser til
finansministerens brev der han skriv at oppbevaringstid for primærdokumentasjon
for tida er til handsaming i Finansdepartementet med sikte på å
følgje opp med lovforslag våren 2011. Fleirtalet avventar
dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til ovennevnte brev fra finansministeren
til finanskomiteen om representantforslaget der han viser til at
Finansdepartementet har et arbeid gående om redusert oppbevaringsplikt
for såkalt primærdokumentasjon til regnskapet. Det skal legges frem
sak om dette våren 2011 ifølge finansministeren. Disse medlemmer viser
til at en slik reduksjon i oppbevaringsplikten også må gjenspeiles
i tilstøtende lovverk som blant annet berører ligningsmyndighetenes
adgang til å ta opp saker tilbake i tid. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å redusere oppbevaringsplikten for regnskapsmateriale fra 10 til
5 år, samt fremme forslag om endringer i tilstøtende lovverk der
bestemmelsene har betydning for oppbevaringsplikten.»
Forslag frå Framstegspartiet, Høgre og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å redusere oppbevaringsplikten for regnskapsmateriale fra 10 til
5 år, samt fremme forslag om endringer i tilstøtende lovverk der
bestemmelsene har betydning for oppbevaringsplikten.
Forslag frå Framstegspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen vurdere fjerning
av revisjonsplikten for mindre stiftelser og legge frem vurderingen
som sak for Stortinget.
Komiteen viser til
representantforslaget og til merknadene, og rår Stortinget til å
gjere slikt
vedtak:
Dokument 8:19 S (2010–2011) – representantforslag
frå stortingsrepresentantane Harald T. Nesvik, Torgeir Trældal,
Per Roar Bredvold og Christian Tybring-Gjedde om endring av revisjonsplikt
for små og mellomstore bedrifter samt endring av tidsbegrenset krav
til oppbevaring av regnskapsdokumenter – vert lagt ved protokollen.
Jeg viser representantforslag Dokument 8:19 S(2010-2011)
fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Torgeir Trældal,
Per Roar Bredvold og Christian Tybring-Gjedde om at Stortinget ber
regjeringen om å fremme forslag om å avvikle revisjonsplikten for
små foretak med en omsetning under 5 millioner kroner, og forslag
om å redusere oppbevaringsplikten for regnskapsmateriale fra 10
til 5 år. Forslaget er oversendt fra finanskomiteen til uttalelse.
Spørsmålet om revisjonsplikt for små foretak
har vært utredet og er for tiden til behandling i Finansdepartementet.
Ved kongelig resolusjon 11. mai 2007 ble det oppnevnt et utvalg
for å utrede unntak fra revisjonsplikt for små foretak. Utvalget
ble ledet av professor Rune Sæbø, og avga 27. juni 2008 sin utredning
i NOU 2008:12 Revisjonsplikten for små foretak.
Finansdepartementet sendte 2. juli 2008 utredningen
på høring, med høringsfrist 20. oktober 2008. Flertallet i utvalget
konkluderer med at revisjonsplikten bør opprettholdes for samtlige
aksjeselskaper og at det også bør innføres revisjonsplikt for enkelte
norskregistrerte utenlandske foretak (NUFer) for å oppnå likestilling mellom
de to foretakstypene, mens utvalgets mindretall foreslo å oppheve
revisjonsplikten for små aksjeselskaper. Dersom lovgiver innfører unntak
fra revisjonsplikten, foreslår et samlet utvalg at unntaket omfatter
aksjeselskaper med driftsinntekter under fem millioner kroner, men bare
dersom balansen ikke overstiger 20 millioner kroner og selskapet
har et gjennomsnittlig antall ansatte som ikke er høyere enn 10
årsverk. Utvalget er enige i at NUF og AS bør likestilles.
I saken er det særlig hensynene til forenklinger for
næringslivet og hensynet til brukerne av regnskapene som er sentrale.
Jeg legger opp til å fremme et lovforslag i saken i løpet av året.
Dette er også varslet i Nasjonalbudsjettet 2011 (Meld. St. 1 (2010-2011))
punkt 6.2.6 s. 136.
Plikt til å oppbevare regnskapsdokumentasjon
er regulert i lov 19. november 2004 nr. 73 om bokføring (bokføringsloven)
§ 13. Regnskapsdokumentasjon som angitt i § 13 første ledd nr. 1
til 4 skal lagres i ti år (primærdokumentasjon), mens regnskapsdokumentasjon
som angitt i § 13 første ledd nr. 5 til 8 skal lagres i tre år og
seks måneder (sekundærdokumentasjon), se § 13 annet ledd. Finansdepartementet
innhentet i 2008 utredninger fra Skattedirektoratet og Økokrim om
gjeldende krav til ti års oppbevaringstid for primærdokumentasjon
etter bokføringsloven. Utredningene ble sendt på høring 22. desember 2008
med frist 20. mars 2009.
I sin utredning viser Skattedirektoratet til
at flere hensyn taler mot en redusert oppbevaringstid. Herunder
vises det til at en nedkorting av oppbevaringstiden i praksis ville
betinge vesentlige lovendringer på skatte- og avgiftsområdet, og
at det er lite hensiktsmessig å oppstille en kortere oppbevaringstid
for regnskapsmateriale enn den perioden hvor skatte- og avgiftsmyndigheter
har adgang til å foreta en ny skatte- og avgiftsendring. Etter Skattedirektoratets
syn bør det ved vurderingen av kravet til oppbevaringstid også ses
hen til de alminnelige strafferettslige foreldelsesfrister.
Skattedirektoratet anfører subsidiært at man
ved redusert oppbevaringstid burde ha mulighet til å pålegge lengre
oppbevaringstid i enkelttilfeller. Skattedirektoratet viser imidlertid
til at behovene for oppbevaring i enkelttilfeller tilsier at unntakene
vil bli så mange og omfattende at det vil være enklere og mer praktisk
å opprettholde dagens generelle krav til ti års oppbevaringsplikt på
all primærdokumentasjon i regnskapet.
Økokrim fraråder i sin rapport å redusere oppbevaringsplikten
for regnskapsmateriale. Etter Økokrims skjønn vil dette medføre
økt økonomisk kriminalitet. Samtidig vises det til at mulighetene
for å straffeforfølge slik kriminalitet, samt muligheten for å inndra
utbytte av straffbare handlinger, vil bli redusert.
Jeg viser også til at det i rapporten ”Kartlegging av
administrative kostnader ved etterlevelse av finansmarkedsregelverket”,
utarbeidet av Rambøll management og KPMG for Nærings- og handelsdepartementet,
fremkommer at de samlede kostnadene knyttet til oppbevaring av oppbevaringspliktig
regnskapsmateriale estimeres til om lag 630 mill. kroner. Dette
er anslått å utgjøre om lag 1,9 % av de estimerte lovpålagte kostnadene
næringslivet har knyttet til etterlevelse av regnskaps-, revisjons
og bokføringsregler. Kostnadene er estimert med den såkalte ”SKM-metoden”.
Dette innebærer at handlinger som ikke følger av lovkrav ikke skal
måles, og at enhver kostnad som følger av lovkrav skal måles fullt
ut, uavhengig av bedriftens egennytte av å følge reglene. Det innebærer
også at undersøkelsen ikke skiller mellom kostnader som påløper
for oppbevaring de første fem årene, og de merkostnader som er knyttet
til oppbevaring i ytterligere fem år. Siden pliktig oppbevaringstid for
sekundærdokumentasjon uansett bare er tre år og seks måneder, og
det også vil være faste kostnader knyttet til håndtering av dokumentasjon
som vil påløpe uavhengig av oppbevaringstid, er det grunn til å
tro at de faktiske merkostnadene ved å oppbevare primærdokumentasjon
i ytterligere fem år i praksis utgjør en mindre andel av næringslivets
samlede kostnader knyttet til etterlevelse av regnskaps-, revisjons-
og bokføringsregelverket når det også ses hen til næringslivets
egennytte av å følge disse reglene.
I brev av 13. november 2007 fra Finansdepartementet
til Norsk Regnskapsstiftelse fikk Bokføringsstandardstyret i oppdrag
å gå gjennom bokføringsregelverket for å vurdere behov for andre
endringer i bokføringsregelverket. I Bokføringsstandardstyrets delrapport
II, som ble overlevert Finansdepartementet 31. oktober 2008, foreslås
en rekke endringer i bokføringsloven. Spørsmålet om mulig redusert
oppbevaringstid for primærdokumentasjon etter bokføringsloven er
for tiden til behandling i Finansdepartementet sammen med blant
annet de forslag til lovendringer som fremkommer i delrapport II
til Bokføringsstandardstyret, og som jeg tar sikte på å følge opp
med lovforslag våren 2011. Dette er også varslet i Nasjonalbudsjettet (Meld.
St. 1 (2010-2011)) punkt 6.2.6 s. 136.
Oslo, i finanskomiteen, den 3. februar 2011
Ulf Leirstein |
Gunvor Eldegard |
fung. leiar |
ordførar |