Følgende forslag fremmes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen snarest endre konsesjonsvilkårene
for oppstart av de mobile gasskraftverkene, slik at de også skal
ta hensyn til prissignaler i markedet, samt i større grad brukes til
å forebygge en kraftkrise på grunn av tomme vannmagasin.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Espen Granberg Johnsen, Marianne Marthinsen,
Tor-Arne Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Oskar J. Grimstad, Henning
Skumsvoll og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn
Lødemel og fung. leder Siri A. Meling, fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre
Serigstad Valen, fra Senterpartiet, Knut Magnus Olsen, og fra Kristelig
Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, peker på at kraftsituasjonen
i Midt-Norge er stram, og at det er kraftunderskudd i regionen.
Dette har som konsekvens at prisen på strøm i Midt-Norge til tider
er høyere enn i andre deler av landet. Komiteen peker
på at dette er en situasjon som skaper utfordringer for folk og næringsliv
i regionen.
Komiteen viser til statsrådens
svar til komiteen i brev av 14. desember 2010, som er vedlagt, og hvor
det redegjøres for konsesjonsvilkårene for de mobile reservekraftverkene
på Tjeldbergodden og i Nyhamna.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, er opptatt av at effekten av reservekraftkreftverkene
i en svært anstrengt kraftsituasjon vil kunne reduseres dersom kraftverkene
brukes for å regulere pris.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, understreker at
produksjonskostnadene ved reservekraftverkene er høye, og at de
er dårlig egnet som prisregulerende virkemiddel i situasjoner hvor
overføringskapasiteten fungerer og Midt-Norge er en del av det nordiske
markedet for elektrisitet.
Dette flertallet viser videre
til at Statnett ble gitt midlertidig dispensasjon fra vilkårene
i anleggskonsesjonene i statsråd 17. desember 2010, slik at anleggene
kan brukes ved eventuelle feil og vanskelige driftssituasjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det er en reservekapasitet i Midt-Norge
i form av reservekraftverkene, som er innkjøpt med tanke på bruk
hvis forsyningssikkerheten står i fare. Dette var ett av tiltakene
fra Bondevik II-regjeringen, i kjølvannet av krisen tidlig på 2000-tallet.
De mobile gasskraftverkene skulle brukes i fall vi beveget oss mot
en situasjon med fare for rasjonering.
Disse medlemmer peker på at de
siste to vintrene har vi opplevd periodevis svært høye strømpriser
i Trøndelag og Møre og Romsdal. Dette har skapt store utfordringer
for så vel husholdninger som næringslivet i landsdelen. Det har ikke
vært noen akutt forsyningskrise, men mange har opplevd en priskrise.
Derfor ønsker disse medlemmer en revurdering av kriteriene,
slik at regjeringen får fullmakt til å starte opp reservekraftverkene
i perioder med ekstremt høye strømpriser i landsdelen, selv om det
i området ikke er noen akutt fare for rasjonering. Disse
medlemmer legger fortsatt til grunn at dette kun skal være
i ekstraordinære situasjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
for øvrig til argumentasjonen i Dokument 8:44 S (2010–2011).
Disse medlemmer fremmer forslaget
fremsatt i denne saken.
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gå gjennom kriteriene
for oppstart av reservekraftverkene på Aukra og Tjeldbergodden med
tanke på å utvide disse til også å gjelde perioder med unormalt høye
strømpriser, i tillegg til særlig anstrengte kraftsituasjoner (SAKS),
og melde tilbake til Stortinget på en egnet måte om dette.»
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen snarest endre konsesjonsvilkårene
for oppstart av de mobile gasskraftverkene, slik at de også skal
ta hensyn til prissignaler i markedet, samt i større grad brukes til
å forebygge en kraftkrise på grunn av tomme vannmagasin.
Forslag fra Høyre:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen gå gjennom kriteriene for
oppstart av reservekraftverkene på Aukra og Tjeldbergodden med tanke
på å utvide disse til også å gjelde perioder med unormalt høye strømpriser,
i tillegg til særlig anstrengte kraftsituasjoner (SAKS), og melde
tilbake til Stortinget på en egnet måte om dette.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:44 S (2010–2011) – representantforslag
fra fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Henning Skumsvoll,
Oskar J. Grimstad, Harald T. Nesvik og Tord Lien om oppstart av
mobile gasskraftverk i perioder med kraftunderskudd og/eller høye
strømpriser – bifalles ikke.
Det vises til brev av 7. desember d.å. fra Stortingets
energi- og miljøkomité vedrørende representantforslag nr. 44 S (2010–2011)
fra stortingsrepresentant Ketil Solvik-Olsen m fl om oppstart av
mobile gasskraftverk i perioder med kraftunderskudd og/eller høye
strømpriser. Representantene fremmer følgende forslag:
”Stortinget ber regjeringen snarest endre konsesjonsvilkårene
for oppstart av de mobile gasskraftverkene, slik at de også skal
ta hensyn til prissignaler i markedet, samt i større grad brukes til
å forebygge en kraftkrise på grunn av tomme vannmagasin.”
Statnetts reservekraftverk utgjør energireserver til
bruk i svært anstrengte kraftsituasjoner (SAKS) hvor risikoen for
rasjonering vurderes å være høy. Reservekraftverkene er således
en form for forsikring for å sikre levering av strøm til kundene
i Midt-Norge. I SAKS er sannsynligheten for rasjonering minst 50
prosent og det er full import til Midt-Norge på grunn av lav ordinær
produksjon. Det vil i slike situasjoner sannsynligvis også være
høy kraftpris i området.
Det fremgår av anleggskonsesjonene og utslippstillatelsene
at det er en forutsetning for idriftsettelse av reservekraftverkene
at Statnett først benytter alle andre aktuelle virkemidler for å håndtere
en eventuell SAKS-situasjon. Statnett vurderer bruk av reservekraftverkene
løpende i lys av den aktuelle situasjonen og vurderinger av utviklingen
fremover.
Hvis man ikke skulle koble idriftsettelsen av
reservekraftverkene til risiko for rasjonering, men starter de tidligere,
for eksempel ved et gitt høyt prisnivå, kan dette gi uheldige tilpasninger
hos aktørene innen produksjon og etterspørsel av elektrisitet både
på kort og lang sikt. Dette gjør at effekten av reservekraft vil
kunne svekkes.
Bruk av reservekapasitet kan på den måten påvirke
produksjon og forbruk og redusere virkningen av tiltaket i en svært
anstrengt kraftsituasjon. Dette er et dilemma ved en slik ordning,
og vilkårene som settes for en ordning med reservekapasitet er derfor
svært viktig. For at reservekapasiteten skal ha best virkning, må derfor
betingelsene for igangsetting av produksjon settes slik at markedet
i minst mulig grad endrer sine investeringsbeslutninger og produksjonsprofil.
Reservekraftverkene skal derfor kun være tilgjengelig for den systemansvarlige
i en svært anstrengt kraftsituasjon, og vil på denne måten være
utenfor det ordinære markedet.
I statsråd 17. desember ble det imidlertid vedtatt å
gi Statnett dispensasjon fra vilkårene i anleggskonsesjonene for
bruk av de mobile gassfyrte reservekraftverkene på Tjeldbergodden
og i Nyhamna. Samtidig ble utslippstillatelsene midlertidig endret.
Begge vedtak er gjeldende i perioden uke 1–20 i 2011. Dispensasjonen
og den midlertidige endringen av utslippstillatelsene gjør at anleggene
kan tas i bruk ved eventuelle feil og i vanskelige driftssituasjoner
og dermed være med å motvirke tvangsmessig utkobling av forbruk.
Anleggene kan på denne måten hjelpe til slik at forbrukere raskere får
strømmen tilbake ved eventuelle feil og er således et viktig tiltak
for forsyningssikkerheten i området
Bakgrunnen for at vi ga dispensasjon er at Midt-Norge
er i en stram kraftsituasjon, og at situasjonen kan forverres utover
vinteren. Også driften av kraftsystemet kan da bli vanskelig.
Statnett har også søkt om at samme dispensasjon innvilges
for alle vintre fram til den planlagte kraftledningen mellom Ørskog
og Sogndal idriftsettes. Søknad om dispensasjon for 2012 og frem
til ledningen er idriftsatt vil bli behandlet senere.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 17. februar 2011
Siri A. Meling |
Marianne Marthinsen |
fung. leder |
ordfører |