Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Tore Hagebakken, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen,
Wenche Olsen og Heidi Ørnlo, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn,
Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil
Hansen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, viser til representantforslag fra stortingsrepresentantene
Kjell Ingolf Ropstad, Laila Dåvøy og Hans Olav Syversen om tiltak
for økt trygghet i byene. Som helse- og omsorgsministeren i svarbrev
av 28. januar 2011 til komiteen vil også komiteen understreke
at det ikke hersker noen tvil om det felles mål om å skape et tryggere
og mer rettferdig samfunn med økt livskvalitet for det enkelte menneske.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, vil vise til den klare og vel dokumenterte
sammenhengen mellom tilgjengelighet og forbruk når det gjelder alkohol,
og sammenhengen mellom alkoholkonsum og helseskade. Når tilgjengeligheten
til alkohol øker, øker også forbruket. Når forbruket øker, øker
også helseskadene (Sirus-rapport nr. 5 2010). Alkoholrelaterte helseskader
er blant annet knyttet til promillekjøring og trafikkulykker, skrumpleverdødelighet,
selvmord og volds- og vinningskriminalitet.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, vil vise til at flere av forslagene som
fremmes i representantforslaget, har innvirkning på tilgjengeligheten
til alkohol. Blant annet har reduksjon av skjenketiden ved utesteder
fra kl. 03.00 til kl. 02.00 hatt en positiv effekt en rekke steder
gjennom mindre bråk og vold, og forslaget støttes av politiet. Politiets
råd om salgs- og skjenkebevillinger bør være styrende for om det
skal gis skjenkebevilling eller ikke. Det er også nødvendig med
regelendringer for antallet skjenkesteder i særlig volds- og urobelastede
områder i byene, samt bruk av differensierte stengetider for skjenkesteder.
Videre kan unntak fra normalskjenketid benyttes. Denne type tiltak
bør inngå i kommunale planer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at forslagene som her er fremmet, er grundig kommentert i brevet
fra helse- og omsorgsministeren. Flertallet slutter
seg til helse- og omsorgsministerens vurderinger og til ministerens
henvisning til at en rekke av de foreslåtte tiltakene i representantforslaget
har vært behandlet av Stortinget tidligere, jf. Innst. nr. 217 (2006–2007),
eller ligger til behandling i Stortinget, jf. Prop. 48 L (2010–2011)
om endringer i alkoholloven.
Flertallet viser også til at
forslag XV er gjennomført i forbindelse med endring av plan- og bygningsloven,
der plandelen forplikter kommunene til å ta kriminalitetsforebyggende
hensyn i sin arealplanlegging, slik statsråden beskriver i sitt
brev.
Flertallet foreslår at dokumentet
vedlegges protokollen.
Komiteen ser et stort
behov for at det tilrettelegges for at det etableres rusmiddelfrie
treffsteder, kulturtilbud og konsertarenaer for ungdom over 16 år
i byene, og imøteser forslag til ny folkehelselov fra regjeringen.
Komiteen mener en rekke tiltak
for å tilrettelegge for et mer tilstedeværende politi er avgjørende
for økt trygghet i byene, og komiteen imøteser resultatene
av justisministerens resultatreform 2010–2013.
Komiteen imøteser også det arbeid
som gjøres blant flere utvalg når det gjelder å justere politiets
måleparametre slik at disse oppfordrer til økt forebyggende og trygghetsskapende
innsats.
Komiteen mener det må være en
generell strategi i politiet at det skal være nulltoleranse og rask
bøtelegging for mindre alvorlige lovbrudd. Det er positivt at regjeringen
denne våren vil legge fram lovproposisjon for Stortinget som oppfølging
av NOU 2008:15 Barn og straff, fra 2008.
Komiteen mener regjeringen må
legge til rette for redusert saksbehandlingstid i domstolene, og mener
det er positivt at regjeringen legger vekt på at domstolene kan
gjøres mer effektive, blant annet gjennom økte bevilgninger i 2011.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
større frihet i forbindelse med skjenketid gir mindre opphopning
av folk rundt utestedene. Dette kan igjen medføre færre aggressive
mennesker og færre voldsepisoder. Disse medlemmer er
opptatt av at politiet tar seg av dem som lager bråk, og at den
enkelte som oppfører seg ordentlig og er ute på byen for å hygge
seg, ikke skal straffes for at noen få lager bråk. Disse
medlemmer understreker viktigheten av et synlig og konsekvent
politi og viser til Fremskrittspartiets alternative budsjett for 2011
hvor Fremskrittspartiet bevilget 580 mill. kroner ut over regjeringens
budsjett til politiet, samt forslag om en ansettelsesgaranti for
nyutdannede. Disse medlemmer viser til at folk flest
opplever at synlig politi gir økt trygghet og mindre vold.
Disse medlemmer viser til tidligere
forslag om en egen ungdomsdomstol som skulle dømme hurtig slik at
ungdom fikk en rask reaksjon, samt Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett hvor partiets ekstrabevilgning ville gjort at domstolen hadde
kunnet holde en høyere effektivitet.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener regjeringen kunne foreslått sterkere virkemidler
for å redusere vold og uro i tilknytning til utesteder som skjenker
alkohol, som mulighet for politi og skjenkekontrollører til å stenge
utesteder med en gang dersom de avdekker alvorlige lovbrudd som
skjenking av mindreårige og overskjenking, og at ungdommer under
aldersgrensen, i regi av den kommunale skjenkekontrollen, kan teste
om de får kjøpt alkohol, samt at bevis som fremkommer i slik kontroll,
kan brukes som bevis i en eventuell etterfølgende sak om fratakelse
av skjenkebevilling, at når et skjenkested mister sin skjenkebevilling,
gjøres det gjeldende for lokalet/den adressen der stedet drives
i en periode på 6 måneder, og ikke bare for bevillingshaver. Dette
medlem viser til Stortingets behandling av Prop. 48 L (2010–2011)
om endringer i alkohollovgivningen.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre at kunnskapsbaserte
tiltak som har innvirkning på tilgjengelighet til alkohol, inngår
i kommunale planer.»
«Stortinget ber regjeringen legge til rette
for at det i byene etableres rusfrie treffsteder, kulturtilbud og
konsertarenaer for ungdom over 16 år.»
«Stortinget ber regjeringen legge til rette
for et mer tilstedeværende politi.»
«Stortinget ber regjeringen justere politiets måleparametre
slik at disse oppfordrer til økt forebyggende og trygghetsskapende
innsats.»
«Stortinget ber regjeringen innføre som en generell
strategi i politiet at det skal være nulltoleranse og rask bøtelegging
for mindre alvorlige lovbrudd.»
«Stortinget ber regjeringen legge til rette
for redusert saksbehandlingstid i domstolene.»
Komiteen viser til
merknad i Innst. 11 S (2010–2011):
«Komiteen vil vise til Innst. S. nr. 322 (2008–2009).
En enstemmig komité støttet i innstillingen forslaget om å be regjeringen
samarbeide med kommunene om å gjennomføre prosjekter etter inspirasjon
fra STAD-prosjektet i Stockholm, som innebærer samarbeid med salgsnæringen
om opplæring av personale i alkoholloven og konflikthåndtering kombinert med
flere kontroller av salgs- og serveringsstedene. Regjeringen skriver
i budsjettproposisjonen at den har fulgt opp anmodningsvedtaket ved
å sette i gang programmet Ansvarlig vertskap. I det videre arbeidet
skal Helsedirektoratet vurdere hvordan man kan hente inspirasjon
fra STAD-prosjektet som kan føre til økt overholdelse av alkohollovgivningen,
og vurdere ytterligere tiltak for å få til dette.
Komiteen
mener at STAD-prosjektet er et godt samarbeidsprosjekt mellom næringen
og kommunene som bygger på en forståelse om at jo lenger du har
åpent, jo større krav stilles det til virksomheten, og jo strengere
skal kontrollene være. I motsetning til 'Ansvarlig vertskap' er
alle ansatte med på opplæringen i alkoholloven og konflikthåndtering.»
Komiteen mener STAD-prosjekter
bør innføres i norske storbyer i 2012.
Komiteen viser til endring i
plan- og bygningsloven fra 2009 som forplikter kommunene til å ta
kriminalitetsforebyggende hensyn i sin arealplanlegging. Komiteen imøteser
veileder for kommunene som er under utarbeidelse fra Det kriminalitetsforebyggende
råd (KRÅD), til bruk for oppfølging av dette punktet i plan- og
bygningsloven.