Brev fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden til Stortingets presidentskap, datert 28. februar 2011

Dok. 8:80 S (2010-2011) om å sette i gang bygging av Stad skipstunnel basert på utbyggingsalternativ med stor tunnel

Jeg viser til brev 11. februar 2011 hvor det bes om en uttalelse til representantforslag Dok. 8:80 S (2010-2011) fra stortingsrepresentantene Hoksrud, Fredriksen, Godskesen, Nesvik og Sortevik, hvor det fremmes følgende forslag:

”Stortinget ber regjeringen sette i gang bygging av Stad skipstunnel basert på alternativ Stor Tunnel så snart som mulig, samt legge frem forslag til nødvendig tilleggsbevilgning i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011. Stortinget ber regjeringen sørge for forskuttering av midler hvis det er nødvendig for å holde fremdrift i saken.”

I St.prp. nr. 1 (2007-2008) for Fiskeri- og kystdepartementet er det vist til beslutning fra 2007 om å sette i gang nye utredninger om Stad skipstunnel, med hensyn til størrelse og nytteverdi av en skipstunnel. Bakgrunnen er blant annet innspill fra fylkesordførerne i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane. Et av utredningsalternativene er en skipstunnel med større dimensjoner, slik at Hurtigruta og andre fartøy med tilsvarende dimensjoner kan seile gjennom tunnelen. Saken og videre framdrift er også omtalt i St. meld. nr. 16 (2008-2009) Nasjonal transportplan 2010-2019, hvor det vises til at utredningen av Stad skipstunnel må gjennom ekstern kvalitetssikring, i henhold til statens kvalitetssikringssystem for store investeringer.

Kvalitetssikringen vil gjennomføres av Holte Consulting og ECON. Disse selskapene er prekvalifisert av Finansdepartementet til å gjennomføre slik kvalitetssikring.

Som forslagstillerne viser til ble det fra Kystverket lagt frem en utredning om Stad skipstunnel i desember 2007. Deler av utredningsarbeidet ble utført av Sintef, herunder de samfunnsøkonomiske beregningene. Arbeidet med den eksterne kvalitetssikringen ble startet opp i 2008. Det viste seg at utredningen ikke tilfredsstilte alle kravene som stilles i slike prosesser. Mye av utredningsarbeidet ble derfor gjennomført på nytt.

På denne bakgrunn har Kystverket fått utarbeidet en ny rapport, som er overlevert Fiskeri- og kystdepartementet i januar 2011. Den er utarbeidet av Det Norske Veritas (DNV) og Samfunns- og næringslivsforskning (SNF) på oppdrag fra Kystverket.

Departementet har videresendt rapporten til ekstern kvalitetssikring.

Jeg har registrert at det har kommet enkelte spørsmål om Kystverkets siste rapport har tatt med alle relevante tall i den samfunnsøkonomiske analysen. Dette vil være en del av de spørsmål som skal gjennomgås i den eksterne kvalitetssikringen.

Regjeringen vil avvente den eksterne kvalitetssikringen før det tas stilling til prosjektet. Dette for å sikre at vi har et så godt beslutningsgrunnlag som mulig. Kvalitetssikringen vil ventelig ferdigstilles medio 2011. Dette er i tråd med den tidshorisont som regjeringen har lagt opp til i St.meld. nr. 16 (2008-2009) Nasjonal transportplan 2010-2019. Der er det vist til at eventuell oppstart vil komme i siste del av planperioden, dersom en går inn for prosjektet.

Regjeringen vil på egnet måte komme tilbake til Stortinget med en vurdering av saken.