Jeg viser til brev 11. februar 2011 hvor det
bes om en uttalelse til representantforslag Dok. 8:80 S (2010-2011)
fra stortingsrepresentantene Hoksrud, Fredriksen, Godskesen, Nesvik
og Sortevik, hvor det fremmes følgende forslag:
”Stortinget ber regjeringen sette i gang bygging av
Stad skipstunnel basert på alternativ Stor Tunnel så snart som mulig,
samt legge frem forslag til nødvendig tilleggsbevilgning i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett for 2011. Stortinget ber regjeringen
sørge for forskuttering av midler hvis det er nødvendig for å holde
fremdrift i saken.”
I St.prp. nr. 1 (2007-2008) for Fiskeri- og
kystdepartementet er det vist til beslutning fra 2007 om å sette
i gang nye utredninger om Stad skipstunnel, med hensyn til størrelse
og nytteverdi av en skipstunnel. Bakgrunnen er blant annet innspill
fra fylkesordførerne i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane. Et av
utredningsalternativene er en skipstunnel med større dimensjoner, slik
at Hurtigruta og andre fartøy med tilsvarende dimensjoner kan seile
gjennom tunnelen. Saken og videre framdrift er også omtalt i St. meld.
nr. 16 (2008-2009) Nasjonal transportplan 2010-2019, hvor det vises
til at utredningen av Stad skipstunnel må gjennom ekstern kvalitetssikring,
i henhold til statens kvalitetssikringssystem for store investeringer.
Kvalitetssikringen vil gjennomføres av Holte Consulting
og ECON. Disse selskapene er prekvalifisert av Finansdepartementet
til å gjennomføre slik kvalitetssikring.
Som forslagstillerne viser til ble det fra Kystverket
lagt frem en utredning om Stad skipstunnel i desember 2007. Deler
av utredningsarbeidet ble utført av Sintef, herunder de samfunnsøkonomiske
beregningene. Arbeidet med den eksterne kvalitetssikringen ble startet
opp i 2008. Det viste seg at utredningen ikke tilfredsstilte alle kravene
som stilles i slike prosesser. Mye av utredningsarbeidet ble derfor
gjennomført på nytt.
På denne bakgrunn har Kystverket fått utarbeidet
en ny rapport, som er overlevert Fiskeri- og kystdepartementet i
januar 2011. Den er utarbeidet av Det Norske Veritas (DNV) og Samfunns-
og næringslivsforskning (SNF) på oppdrag fra Kystverket.
Departementet har videresendt rapporten til
ekstern kvalitetssikring.
Jeg har registrert at det har kommet enkelte spørsmål
om Kystverkets siste rapport har tatt med alle relevante tall i
den samfunnsøkonomiske analysen. Dette vil være en del av de spørsmål
som skal gjennomgås i den eksterne kvalitetssikringen.
Regjeringen vil avvente den eksterne kvalitetssikringen
før det tas stilling til prosjektet. Dette for å sikre at vi har
et så godt beslutningsgrunnlag som mulig. Kvalitetssikringen vil ventelig
ferdigstilles medio 2011. Dette er i tråd med den tidshorisont som
regjeringen har lagt opp til i St.meld. nr. 16 (2008-2009) Nasjonal transportplan
2010-2019. Der er det vist til at eventuell oppstart vil komme i
siste del av planperioden, dersom en går inn for prosjektet.
Regjeringen vil på egnet måte komme tilbake
til Stortinget med en vurdering av saken.