Brev fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden til transport- og kommunikasjonskomiteen, datert 21. mars 2011

Dok. 8:80 S (2010-2011) om å sette i gang bygging av Stad skipstunnel basert på utbyggingsalternativ med stor tunnel – oppfølgingsspørsmål

Jeg viser til brev 10. mars 2011 med spørsmål nr. 2 til representantforslag Dok. 8:80 S (2010-2011) fra stortingsrepresentantene Hoksrud, Fredriksen, Godskesen, Nesvik og Sortevik:

”Hvor mange planer og utredninger har det vært i saken om Stad skipstunnel fra saken kom opp og til nå, og kan det gis en kronologisk oversikt over både planer og utredninger?”

Svar:

Spørsmålet om Stad skipstunnel har en lang forhistorie, og er omtalt i flere tidligere stortingsmeldinger og proposisjoner. I St. meld. nr. 34 (1997-1998) Om gjennomføring av et forprosjekt for skipstunnel gjennom Stad gis det en oversikt over den politiske behandlingen av saken på 1990-tallet, og det vises til dette. I meldingen ble det videre orientert om et forprosjekt basert på felles finansiering mellom Kystverket, Sogn og Fjordane fylkeskommune og Møre og Romsdal fylkeskommune. Nevnte forprosjektering ble oversendt Fiskeri- og kystdepartementet i 2001. I ettertid er spørsmålet om Stad skipstunnel omhandlet bl.a. i St.meld. nr. 24 (2003-2004) Nasjonal transportplan 2006-2015 og St. meld. nr. 16 (2008-2009) Nasjonal transportplan 2010-2019. Det er også redegjort for spørsmålet om Stad skipstunnel i de årlige budsjettproposisjoner for Fiskeri- og kystdepartementet.

I tillegg foreligger mange planer og utredninger om Stad skipstunnel. Jeg har derfor bedt Kystverket utarbeide en oversikt over slike dokumenter. Kystverket bemerker i denne forbindelse at planer for en skipstunnel gjennom Stad er svært gammel, og at etaten ikke har en historisk oversikt over planer lengre tilbake enn begynnelsen av 1990-tallet. Etaten viser til at utredninger gjort før denne tid uansett ikke vil være av særlig faglig relevans nå.

Kystverket har på denne bakgrunn sendt følgende oversikt:

  • 1989: Kommunal reguleringsplan for planlagt innløp skipstunnel Moldefjorden.

  • 1990: Ruteopplegg, trafikkgrunnlag og økonomi for et mulig ruteopplegg (Fylkesbaatene i Sogn og fjordane og Møre og Romsdal Fylkesbåter).

  • 1990: Analyse av samfunnsmessige konsekvenser (Asplan Viak AS).

  • 1991: Nyttekostnadsanalyse (Møreforskning).

  • Stad skipstunnel – Nytteanalyse for rutedrift intercity-båt (Sogn og Fjordane fylkeskommune).

  • 1993: Trafikkanalyse (TØI).

  • 1994: Sikkerhetsanalyse (Sintef/DNV).

  • 1994: Nyttekostnadsanalyse (TØI).

  • 1994: Oppdatert kostnadskalkyle (Instanes A/S).

  • 1996: Utrede ulike tunneldimensjoner (Sintef).

  • 2000-2001: Forprosjekt for Stad skipstunnel (Utarbeidet i regi av Kystverket, med referansegruppe fra Sogn og Fjordane fylkeskommune, Møre og Romsdal fylkekommune, Fylkesmannen Sogn og Fjordane og Selje kommune). Utredningen inneholdt delanalyser fra NGI, Sintef, Asplan Viak, Det norske Veritas, NIVA, NILU, Instanes A/S, GEOMAP, Statens Vegvesen S&F, ICG, Bergen sjøfartsmuseum, PTL, Selje kommune, NIJOS og Ingeniør K:O:Dahl.

  • 2001: Konsekvensutredning etter plan- og bygningsloven.

  • 2003: Styringsdokument for farledsprosjekt Stad skipstunnel.

  • 2003: Ekstern kvalitetssikring styringsdokumentet (Terramar).

  • 2005-2006: Tilleggsanalyser basert på forprosjektet fra 2001:

    • Trafikkberegninger

    • Vurdering av OPS som samarbeids- og finansieringsmodell for realisering av Stad skipstunnel (PWC)

    • Oppdatert nyttekostnadsanalyse.

  • 2005: Reguleringsplan Stad skipstunnel (Selje kommune).

  • 2007: Utredning om Stad skipstunnel fra Kystverket.

Det arbeides nå med ekstern kvalitetssikring av siste versjon av Konseptvalgutredning Stad skipstunnel, som Kystverket oversendte Fiskeri- og kystdepartementet i begynnelsen av 2011. Som tidligere vist til er det ventet at denne kvalitetssikringen vil bli ferdigstilt medio 2011.

Regjeringen vil på egnet måte komme tilbake til Stortinget med en samlet vurdering av saken.