Departementet har ingen indikasjoner på at reglene
om sikring og transport av valgmateriell ikke fungerer bra. Det
er likevel et spørsmål om det bør etableres en rutine for hvordan
valgmateriell skal overleveres. Det finnes ingen regler som pålegger
den som mottar valgmateriell, å kvittere for mottakelsen av materiellet.
Departementet mener det kan stilles spørsmål ved om det er behov
for regler som sikrer at det kan dokumenteres hva som blir overlevert
fra en instans til en annen, enten det er innad i kommunen, eller
mellom kommunen og fylkeskommunen.
Departementet registrerer at flertallet av høringsinstansene
slutter seg til forslaget. Det vil derfor bli tatt inn en ny bestemmelse
om kvittering i valgforskriften § 34, og utarbeidet et skjema som
kan benyttes til dette formål. Dette skjemaet skal fylles ut av
de som leverer materiellet fra seg. Skjemaet leveres til mottaker
sammen med materiellet. De som mottar materiellet skal kontrollere
det som mottas mot skjemaet, og bekrefte at det er samsvar mellom
skjemaet og det materiellet som blir overlevert. Bekreftet kvittering
for mottatt materiell skal leveres til den som bringer materiellet
– en representant for stemmestyrene ved levering innad i kommunen, og
en representant for valgstyret ved levering til fylkesvalgstyret.
Departementet presiserer at det er opp til kommunene
å etablere gode praktiske rutiner for å sikre en forsvarlig transport
og overlevering av materiellet. Departementet vil komme tilbake
til detaljer i forbindelse med endringer i valgforskriften til våren.
Det følger av Grunnloven § 62 og valgloven § 3-1
(2) at ansatte i departementene – med unntak av statsråder, statssekretærer
og politiske rådgivere – er utelukket fra valg til Stortinget. Forbudet
omfatter alle departementsansatte – embetsmenn, saksbehandlere og
de som utfører øvrige tjenester i departementene, som arkiv-, forværelses-
og renholdspersonale.
Hvorvidt en person skal utelukkes fra valg til Stortinget,
avhenger av om vedkommende innehar stillingen på valgdagen. Det
er således ikke i strid med regelverket om en departementsansatt
blir nominert på en valgliste, og stiller til valg. Vedkommende
må imidlertid i et slikt tilfelle ha fratrådt stillingen før valget
gjennomføres. Det kreves fratreden. Permisjon er ikke tilstrekkelig.
Dersom det skulle vise seg at en ikke-valgbar person
står på en valgliste på valgdagen, får dette ikke konsekvenser for
gyldigheten av valget. Man skal heller ikke forkaste den listen
der vedkommende er kandidat, eller forkaste de stemmesedler avgitt
for vedkommende liste. Konsekvensen vil være at man ser bort fra
vedkommende ved valgoppgjøret, jf. valgloven § 11-5 (1).
Bakgrunnen for disse begrensningene i valgbarhetsvilkårene
er hensynet til maktfordelingsprinsippet: Man ønsker et klart skille
mellom den lovgivende makt (Stortinget) og den utøvende makt (regjeringsapparatet).
De som er ansatt i de sentrale organer tilknyttet den utøvende makt, bør
ikke være medlemmer av den lovgivende makt, på grunn av den frie
og uavhengige stilling representantene skal ha. Man vil dessuten
unngå at enkelte skal komme i en dobbeltrolle, og kunne utøve innflytelse
både under forberedelsen og avgjørelsen av saker som fremmes for Stortinget.
Representanter for Organisasjonen for samarbeid
og sikkerhet i Europa (OSSE) overvar stortingsvalget 2009. I rapporten
observatørene utarbeidet på grunnlag av sine erfaringer, tar de opp
valgbarhetsreglene som et tema.
Departementet viser til drøftingene i høringsnotatet,
der det konkluderes med at gode grunner kan tale for at det vurderes
endringer i Grunnlovens bestemmelser om valgbarhet til Stortinget for
ansatte i departementene.
Valgloven §§ 8-4 (3) og 9-5 (2) inneholder regler
som sier at en velger som er ukjent for stemmemottakeren skal legitimere
seg.
Det er en grunnleggende regel i et demokratisk samfunn
at hver enkelt velger bare får godkjent én stemme. Et effektivt
virkemiddel for å sikre dette er å kreve at alle velgere skal legitimere
seg for å få stemme. Et slikt krav vil også hindre at det oppstår
tvil om juks. Mistanke om juks på grunn av mang-lende krav til legitimasjon
kan svekke tilliten velgerne har til valgsystemet.
Kravet til legitimasjon er ikke absolutt. Dersom stemmemottakeren
kjenner velgeren, trenger ikke velgeren å vise legitimasjon.
Stemmemottakeren må i hvert enkelt tilfelle
vurdere den legitimasjonen velgeren legger fram. Loven inneholder
ikke krav til type legitimasjon som kan godtas.
Departementet mener det ikke er grunnlag for
å gjøre endringer i dagens regelverk om krav til identifikasjon
av velger. Det er et grunnleggende krav at den enkelte velger, som
er ukjent for den som tar imot stemmen, skal identifisere seg før stemme
avgis. Departementet mener at både OSSEs observasjoner og evalueringen
etter valget, viser at det ikke har vært et utbredt problem at velgere
ikke har fått avgitt sin stemme på grunn av manglende legitimasjon.
Departementet presiserer at det er viktig å
utvise godt skjønn ved vurderingen av om den foreviste legitimasjonen
er tilstrekkelig dokumentasjon på velgerens identitet. Utgangspunktet
må være at dersom legitimasjonen gir et troverdig inntrykk, har
velgeren oppfylt sin legitimasjonsplikt. Så lenge stemmemottakeren
ser at det er rette vedkommende man står overfor, må velgeren få
lov til å avgi stemme.
For øvrig vil departementet påpeke at for eksempel
velgere i lokalet ikke kan bekrefte en annen velgers identitet.
En slik metode for å identifisere en velger vil ikke være en sikker
framgangsmåte, og det vil kunne øke faren for misbruk av identitet.
I de kommende valgene vil departementet fortsatt
ha sterkt fokus på å informere om kravet til identifikasjon. Departementet
vil også presisere rutiner og krav til legitimasjon nærmere i valghåndboken.
Ulike lov- og regelverk spiller inn ved tilrettelegging
for stemmegivning.
Departementet viser til at selv om undersøkelsene
og høringsrunden viser at kommunene gjør en god jobb med tilrettelegging
for alle velgere, viser evalueringen også at ikke alle lokaler er
tilpasset alle velgergrupper.
Målsettingen er at samtlige valglokaler skal være
lagt til rette for alle. Departementet viser til den nye diskriminerings-
og tilgjengelighetsloven som pålegger valgmyndighetene å sikre tilgjengelighet
for alle, uavhengig av funksjonsevne. Departementet peker også på
nye bestemmelser i plan- og bygningsloven med krav om universell
utforming av nybygg rettet mot allmennheten, og med hjemmel til
å kunne gi forskrifter om at visse typer eksisterende bygninger over
tid skal oppgraderes til å være universelt utformet.
Departementet vil også ved framtidige valg ha stor
oppmerksomhet på at alle velgerne skal få muligheten til å få avgi
sin stemme uten å måtte be om hjelp. Erfaringene med forsøket med
ny designløsning viser at dette utstyret kan bidra til å nå dette
målet. Departementet vil poengtere viktigheten av at kommunene også
ser på tilgjengeligheten utenfor valglokalet, slik at alle velgerne
kan komme seg inn i valglokalet uten hjelp. Departementet viser
til at etter valgforskriften skal valglokaler uten tilgang for eksempel
for rullestolbrukere, bare brukes hvis særlige grunner foreligger.
Slike særlige grunner foreligger for eksempel ikke dersom det kan
settes inn en rullestolrampe.
Til valglokaler benyttes kommunenes ordinære bygningsmasse.
En tilpasning av denne til kravet om universell utforming må etter
departementets vurdering gjøres på generell basis, og ikke være knyttet
opp mot bygningen som (eventuelt) valglokale. Departementet mener
således det ikke bør utformes særskilte forskriftsregler knyttet
til bygningers bruk som valglokaler.
Det vil også etter valget i 2011 bli hentet
inn data fra kommunene med hensyn til antallet valglokaler som er
universelt tilrettelagt. Departementet vil da vurdere om og i tilfellet
hvilket tidsperspektiv som bør settes på målsettingen om at alle
valglokaler skal være universelt utformet.
Valgloven § 7-1 (1) bestemmer at fylkesvalgstyret
skal sørge for opptrykk av stemmesedler til stortingsvalg og fylkestingsvalg,
mens valgstyret, etter § 7-1 (2), skal sørge for opptrykk til kommunestyrevalg.
Sedlene skal være opptrykt før ordinær forhåndsstemmegivning starter 10. august.
Departementet viser til at mange og ulike hensyn må
vektlegges når stemmesedlene skal utformes, jf. valgforskriften
kapittel 4. Det er et mål å utvikle mest mulig lik utforming av
stemmesedler til ulike valg, og at kravene til universell utforming
skal ivaretas. I dette arbeidet vil departementet vurdere de innspill
som er kommet inn i høringsrunden.
Det er gitt svært gode tilbakemeldinger på nye stemmesedler
som ble benyttet av kommunene i Buskerud i 2009. Disse var falset
på en spesiell måte for å innby til korrekt bretting. Departementet
mener denne utformingen bør legges til grunn i det videre arbeidet
med utvikling av stemmesedler. Det er laget utkast til nye todelte stemmesedler
med bakgrunn i evalueringen fra Buskerud. Utprøvingen av disse vil
imidlertid fortsette ved valget i 2011.
Departementet ser samtidig at det er nødvendig å
se nærmere på utformingen av stemmesedler i de kommuner som har
mange kandidater på listene. Her er det ut fra kravet til universell
utforming en særlig utfordring å få plass på en stemmeseddel i gjeldende
format, og departementet vil måtte se nærmere på ulike alternativer.
Det vil derfor bli prøvd ut en særskilt og noe større tredelt stemmeseddel
i enkelte kommuner ved valget i 2011. Det er viktig å vurdere hvordan
bretting av denne stemmeseddelen oppleves. En slik seddel antas
for øvrig også å ha en høyere kostnad. Evalueringen etter valget
vil få betydning for departementets vurdering av standardisering
av stemmesedler med mange kandidatnavn.
Siden det er nødvendig med ytterligere utprøving
av stemmesedler vil departementet ikke fastsette endrede krav til
stemmesedler i forskrift med virkning for valget i 2011.
Valgloven § 10-5 bestemmer at det er de «avgitte»
stemmesedlene som skal telles. Loven åpner ikke for at en avgitt
og godkjent stemmeseddel kan byttes ut før telling.
Utbytting av stemmesedler er ikke i samsvar med
loven, og departementet holder fast ved at stemmesedler ikke skal
byttes ut før de telles. Et viktig prinsipp er at den stemmeseddelen
velgeren har benyttet til å stemme med, skal – dersom den blir godkjent
– telles. Ingen annen stemmeseddel skal telles opp i stedet for
denne seddelen. Verken valgloven eller valgforskriften tillater
utbytting av såkalte «ukurante» sedler. Praksis er etter departementets
vurdering ikke i samsvar med loven.
Stemmesedler som ikke kan skannes må telles manuelt.
Departementet registrerer at det skjer maskinell opptelling
av stemmesedler også i en del små kommuner, og mener det kan stilles
spørsmål ved behovet for dette når det er få stemmesedler som skal
telles. Manuell opptelling har lange tradisjoner med innarbeidede
opptellingsrutiner. I små kommuner vil opptellingsresultatene foreligge
relativt raskt ved manuell telling. Ved manuell telling er det helt
uproblematisk å telle stemmesedler i annet format enn de som valgstyrer/fylkesvalgstyrer
har trykt opp til det respektive valg.
Fra kommunenes nåværende dataleverandør opplyses
for øvrig at det vil bli lagt til rette for at departementets stemmeseddel
med punktskrift skal kunne telles elektronisk fra valget i 2011.
Departementet planlegger innføring av et sentralt
valgdatasystem, og i dette systemet legges det til rette for at
det skal være mulig å telle alle typer stemmesedler maskinelt.
Kommunestyret, eller valgstyret etter delegering,
avgjør etter valgloven § 9-3 hvor mange stemmekretser kommunen skal
deles inn i for å få en god avvikling av valget. Prinsipper for
opptelling av stemmesedler framgår av valgloven § 10-4.
Departementet viser til at i dag innrapporteres valgresultater
kretsvis i fire kommuner; Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.
Flere kommuner teller kretsvis, selv om dette ikke er pålagt. Det
er allerede i dag svært arbeids- og tidkrevende å få inn resultater
fra alle kommuner samt alle kretser i de fire store kommunene. Dette
fordi det ikke eksisterer ett felles valgadministrativt datasystem
ved valg.
Departementet mener det er flere fordeler med kretsvis
opptelling og innrapportering, som for eksempel at det vil bidra
til et mer korrekt valgresultat, at kontrollgrunnlaget blir mer
håndterbart og at det vil lette selve opptellingsarbeidet. Kretsvise
valgresultater kan være nyttige for ulike forskningsmiljøer, i tillegg
til at slik informasjon er interessant for velgerne.
Departementet ser at det kan være ønskelig å
få valgresultater presentert kretsvis, men mener at dagens system
ikke tilrettelegger for god håndtering av kretsvise resultater i
alle kommuner og på fylkeskommunalt nivå. Departementet mener det
er nødvendig å ha på plass et sentralt felles valgadministrativt
datasystem før det kan etableres gode og nødvendige rutiner for
å sikre korrekte resultater, når stemmer skal telles og kontrolltelles
tre ganger i mer enn 3 000 kretser. I et sentralt system vil det
ikke være nødvendig å innrapportere resultatene. Systemet vil bli
bygget slik at det muliggjør opptelling og innrapportering på kretsnivå,
både under forhåndsstemmegivningen og valgtingsstemmegivningen.
Det foreslås ikke å pålegge kretsvis opptelling nå,
men spørsmålet vil bli tatt opp igjen når det vurderes om samtlige
kommuner skal knyttes til det sentrale valgadministrative datasystemet som
prøves ut i noen kommuner ved valget i 2011.
Fristen for innlevering av listeforslag løper
ut kl. 24.00 den 31. mars i valgåret.
Frist for tilbakekalling av listeforslag er
i henhold til valgloven § 6-5 den 20. april i valgåret. På samme
måte som for innlevering av listeforslag må loven forstås slik at
fristen løper ut kl. 24.00.
Det er kort tid før fristen før innlevering
av listeforslag til kommunestyre- og fylkestingsvalget 2011. Departementet
vil derfor ikke fremme forslag om endring i fristen for innlevering
av listeforslag nå. Departementet vil komme tilbake til forslaget
på et senere tidspunkt.