Den organiserte kriminaliteten representerer store
og til dels nye utfordringer. Kriminalitetsutviklingen viser at
den organiserte delen av den synes å være i vekst, og at innsatsen
mot den derfor må intensiveres. Innsatsen mot organisert kriminalitet
er et viktig kriminalpolitisk satsningsområde for regjeringen.
Kjennetegn ved den organiserte kriminaliteten
er dens mobilitet og grenseoverskridende karakter ved at den opptrer
både innenfor og på tvers av landegrenser. Den går etter vinning
og makt. Hvilket kriminalitetsområde det opereres på, avhenger av
hva som til enhver tid gir mest profitt, vurdert opp mot oppdagelsesrisiko
og straffereaksjoner. De kriminelle anslagene er ofte målrettede,
godt planlagte, og de utøves i det skjulte av lukkede, kriminelle
grupper og nettverk. De organiserte gruppene og nettverkene har
ofte store ressurser, og tilpasser seg fort til endrede samfunnsforhold,
lovgivning, mottiltak mv.
Flere av de tradisjonelle kriminalitetsformene kan
ha elementer av organiserte strukturer i seg. Et gjennomgående kriterium
i ulike definisjoner av organisert kriminalitet er at kriminaliteten skal
ut-øves av en «organisert kriminell gruppe». At mer tradisjonell
kriminalitet derfor også kan være organisert kriminalitet, bidrar
til at det er utfordrende å finne gode metoder for å måle omfanget
av den. I tråd med trender internasjonalt er det imidlertid grunn
til å anta at den organiserte kriminaliteten er voksende også i
Norge.
Den organiserte kriminaliteten avdekkes ved
at politiet, påtalemyndigheten og kontrollmyndighetene driver etterretning,
spaning, og kontrollvirksomhet. Det innebærer at det er av sentral
betydning at lovverket er tilpasset de utfordringene som man står
overfor, samt at det tilrettelegges for samarbeid og god informasjonsdeling
mellom de ulike myndighetsorganene som arbeider med å bekjempe organisert
kriminalitet. I tillegg til myndighetene gjør også næringslivet
og mediene en viktig jobb i bekjempelsen av organisert kriminalitet,
særlig ved å bidra til å avdekke og rette søkelyset mot denne kriminalitetsformen.
Regjeringen mener det er nødvendig med en helhetlig
tilnærming for å kunne bekjempe organisert kriminalitet. Meldingen
representerer derfor en overordnet strategi for hvordan utfordringene knyttet
til den organiserte kriminaliteten vurderes, og for hvordan regjeringen
mener at politiet, påtalemyndigheten og andre myndighetsorganer
skal samarbeide og utvikle sine spesielle og avledede strategier.
I meldingen presenteres prioriteringer og oppfølgingsområder.
Bakgrunnen for prioriteringene er at myndighetene skal gis bedre
rammebetingelser for å bekjempe den organiserte kriminaliteten. Noen
sentrale problemstillinger i meldingen er:
Behovet for en organisatorisk
og funksjonell styrking av den sentrale operative ledelse i politiet
i saker om organisert og grenseoverskridende kriminalitet. I dette
ligger blant annet en styrking av Kripos’ kompetanse og slagkraft
i arbeidet mot organisert kriminalitet.
Behovet for et bedret, formalisert samarbeid mellom
departement, politiet og næringslivet for informasjonsutveksling
generelt, og om større straffesaker med formål å styrke det kriminalitetsbekjempende
arbeidet.
Fortsette det norske engasjement og initiativ
i internasjonale fora for å bekjempe den organiserte og grenseoverskridende
kriminaliteten.
Bedre de rettslige rammebetingelsene i
bekjempelsen av organisert kriminalitet.
En bredere satsning på forskning, kunnskapsspredning
og informasjonsformidling for å bekjempe den organiserte kriminaliteten.
Organisert kriminalitet er svært forskjelligartet kriminell
virksomhet som hovedsakelig har til felles at den utøves av flere
personer i fellesskap. Som framstillingen i det følgende vil vise,
mener departementet at det ikke er mulig å utarbeide en felles helhetlig
og operativ strategi som kan benyttes til bekjempelse av alle former
for organisert kriminalitet. Det vil måtte utformes ulike strategier
for de forskjellige kategorier av organisert kriminalitet.
Departementet mener imidlertid at noe skiller seg
ut som felles problemområder ved bekjempelsen av organisert kriminalitet.
Dette gjelder særlig samordning og samarbeid, samt politidistriktenes
prioritering av og kunnskapsdeling om organisert kriminalitet.
I den helhetlige strategiske tenkning peker
derfor følgende prioriterte aktiviteter seg ut for å sette politi
og påtalemyndighet bedre i stand til å bekjempe organisert kriminalitet:
Foreta en løpende
vurdering av straffelovgivningen slik at den i størst mulig grad
er et hensiktsmessig instrument i kampen mot organisert kriminalitet.
Stimulere til metodeutvikling i politi/påtalemyndighet,
herunder fortløpende vurdere behovet for lovendringer.
Utvikle og styrke samhandling på tvers
av politidistriktsgrensene, herunder styrke Samordningsorganets
rolle.
Arbeide for utvikling av samarbeidet mellom politi/påtalemyndighet
og kontrollorganene.
Arbeide for forbedring av instrumentene
for internasjonalt samarbeid på justissektorens område.
Utvikle målekriterier for politiets arbeid
mot organisert kriminalitet.
Utvikle budsjettfordelingskriterier som
stimulerer politidistriktene/særorganene til å arbeide med organisert
kriminalitet.
For å bekjempe organisert kriminalitet
er det viktig å følge pengesporet, både for å sikre bevis i forhold
til straffbare handlinger som er begått og for å finne ut hvor utbyttet
har tatt veien.
Det verserer ulike definisjoner og kriterier
for begrepet «organisert kriminalitet». I Norge benyttes i hovedsak
straffeloven § 60 a og EUs definisjon for å definere den organiserte
kriminaliteten. Felles for definisjonene av organisert kriminalitet
i straffeloven § 60 a og i EU er at definisjonene rettes mot hvordan
kriminalitetsutøvelsen organiseres.
I meldingen omtales de store internasjonale
utfordringene Norge og det internasjonale samfunn står overfor når
det gjelder bekjempelse av den organiserte kriminaliteten. Den organiserte kriminaliteten
synes å bli mer og mer internasjonal, i den forstand at de som ønsker
å bygge nettverk og allianser, opererer i mange land. Slik spredning
over landegrenser vanskeliggjør det enkelte lands muligheter for
effektiv rettshåndhevelse og kriminalitetsbekjempelse. Svaret på utfordringene
ligger i et nært og forpliktende internasjonalt og regionalt samarbeid,
myndigheter og stater imellom.
I meldingen redegjøres det for utvalgte internasjonale
avtaler, konvensjoner og samarbeidsfora av betydning for bekjempelsen
av organisert kriminalitet. Meldingen plasserer Norge i det internasjonale
samarbeidet, angir på hvilke arenaer Norge bør prioritere sin innsats,
og hvordan det bør legges til rette for samarbeid mellom de enkelte
lands politi- og påtalemyndigheter.
I dette kapittelet omtales noen sentrale og
aktuel-le trend- og trusselvurderinger med særlig vekt på å få fram
et aktuelt og realistisk bilde av den organiserte kriminalitetens
omfang og innhold. Hovedinnholdet i kapittelet er hentet fra Politidirektoratets
trendrapporter og analyser. I tillegg har en tatt med trendanalyser
og trusselvurderinger fra ØKOKRIM, fra Politiets sikkerhetstjeneste,
fra Finansnæringens fellesorganisasjon og en dansk rapport som viser utviklingstrekk
og innsats på nasjonalt plan i Danmark.
Hensikten med denne fremstillingen er å få fram et
bilde av de trusler samfunnet står overfor, og anvisninger om hvordan
disse truslene og utfordringene bør og kan møtes av politi og andre ansvarlige
myndigheter.
I meldingen behandles et utvalg av kriminalitetsformer
som regjeringen, Justis- og politidepartementet og politietaten
mener det er spesielt viktig å ha oppmerksomheten rettet mot i kampen
mot organisert kriminalitet. Utvalget av kriminalitetsområder er
basert på de konklusjonene som trekkes, gjennom nasjonale og internasjonale
analyser og trendrapporter, nasjonalt og internasjonalt, om kriminalitetsformenes
utbredelse og forekomst.
De områdene som behandles er blant annet narkotikakriminalitet,
menneskehandel og menneskesmugling, ulike former for IKT-relatert kriminalitet,
økonomisk kriminalitet, korrupsjon og mobil vinningskriminalitet.
Innenfor disse kriminalitetsformer synes utviklingen av den organiserte
kriminaliteten å være alvorlig, sett både i et internasjonalt, men
også i et nasjonalt perspektiv.
Hensikten med kapittelet er todelt. For det
første skal kapittelet øke kunnskapen om særtrekkene i de omtalte
kriminalitetsformene. For det andre skal kapittelet legge et politisk
og faglig grunnlag for de operative og kriminalpolitiske strategier
som må utvikles og følges opp for at kampen mot organisert kriminalitet
skal bli målrettet og effektiv.
Riksrevisjonens undersøkelse av politiets innsats
mot organisert kriminalitet (Dokument 3:10 (2009–2010)) ble overlevert
til Stortinget 11. mai 2010. Bakgrunnen for undersøkelsen er at
Stortinget ved flere anledninger har uttalt at kampen mot organisert
kriminalitet skal prioriteres, både nasjonalt og gjennom internasjonalt samarbeid.
Formålet med Riksrevisjonens undersøkelse var derfor å belyse politiets
og påtalemyndighetens innsats mot organisert kriminalitet.
Departementet kommenterer i meldingen den kritikk
som er reist, og gir departementets vurdering av blant annet de
forslag som Riksrevisjonen anførte som nødvendige når det gjelder
å forbedre politiets evne og kapasiteter til å forebygge og bekjempe
den organiserte kriminaliteten. En del av de oppfølgingstiltak som Riksrevisjonen
pekte på, er allerede fulgt opp av departementet. Andre er omtalt,
konkretisert og innpasset som en del av regjeringens satsning mot
organisert kriminalitet. Kapittelet gir også en oppsummering av
høringen og kontroll- og konstitusjonskomiteens innstilling.
Dette kapittelet beskriver kort de gjeldende
organisatoriske rammebetingelser som politi, påtalemyndighet, og
andre aktører i og utenfor straffesakssystemet har for å bekjempe
organisert kriminalitet. Departementet legger vekt på å få belyst
samarbeidsbehovet mellom politienheter og politidistrikter, og mellom
politiet og kontrollmyndighetene. Betydningen av det tverrfaglige
samarbeidet understrekes. En begrunner også nødvendigheten av en
forsterket operativ samordning, herunder hvordan aktørene skal kunne
forbedre spaning, etterretning og etterforsking.
I meldingen redegjøres det for en del lovbestemmelser
som gjelder organisert kriminalitet. Noen av dem har til hensikt
å definere klarere hvilke handlinger som kvalifiserer til å bli
kalt «organiserte» (av betydning for strafferammen), andre gir politi
og påtalemyndighet bedre verktøy i kampen mot organisert kriminalitet
(lovbestemmelsen utløser fullmakter), mens andre igjen retter seg
mot forberedelsen til den kriminelle handling, og vil kunne hjelpe
politi og påtale i arbeidet for å hindre at organiserte kriminelle
handlinger finner sted.
Det gis videre en kort orientering om betydningen
av datalagring, politiregisterloven og andre virkemidler i kampen
mot organisert kriminalitet. I tillegg gis en vurdering av behovet
for forbedringer, både av metodisk og rettslig karakter.
I dette kapittelet gis det en vurdering av det
viktige kriminalitetsforebyggende arbeidet som finner sted, både
lokalt og sentralt. Regjeringens strategi for forebygging omtales
kort. Nødvendigheten av et godt fungerende tverrsektorielt samarbeid,
samarbeidet med næringslivet og det sivile samfunn i kriminalitetsbekjempelsen, fremheves.
Deltakelse, engasjement og medansvar fra næringsliv og organisasjoner,
er nødvendig for at samfunnet skal kunne redusere og bekjempe den
organiserte kriminaliteten. Departementet tar også opp kravet til
kunnskap. Det understrekes at informasjonsdeling og informasjonsformidling
om kriminalitetsbildet blir mer og mer viktig for en vellykket politiinnsats,
i større og grenseoverskridende saker.
Meldingen belyser hvordan den grenseoverskridende,
organiserte kriminaliteten på mange måter fremstår som en trussel
mot vår velferd og trygghet. I tillegg er den vanskelig å avdekke
og avsløre, fordi den skjer mer planlagt og utøves på tvers av både
politidistriktsgrenser og landegrenser.
Kapittelet inneholder en oversikt over de viktigste
tiltak og prioriteringer som regjeringen har gjennomført i kampen
mot organisert kriminalitet. I kapittelet fremgår de områder regjeringen
anser som viktig å prioritere i fremtiden. Dette utgjør en samlet
politisk og strategisk tenkning for bekjempelse av organisert kriminalitet.
Blant de sentrale prioriteringene som kapittelet presenterer,
er en bedre sentral styring av innsatsen mot den grenseoverskridende
organiserte kriminaliteten. Et bedre og mer forpliktende, operativt
samarbeid mellom politidistriktene, Kripos, andre særorgan og påtalemyndigheten,
er avgjørende. Dessuten fremheves vurderinger av rettslig karakter,
i den hensikt å forbedre politiets og påtalemyndighetens arbeidsbetingelser
ytterligere. Et annet av de prioriterte områdene er også betydningen av
mer aktiv og målrettet kunnskapskapsformidling.
Meldingen inneholder avslutningsvis en kort vurdering
av de økonomiske og administrative konsekvenser som følger av de
prioriterte områdene som omtales i meldingen. Alle økonomiske konsekvenser
av tiltakene som er omtalt vil bli dekket innenfor gjeldende bevilgninger. Regjeringen
mener det gjennom de senere års budsjetter er lagt et godt fundament
for forsterket innsats mot organisert kriminalitet.