Etter skatteloven § 11-1 annet ledd gjelder bestemmelsene
om skattefri fusjon og fisjon bare når alle selskapene som deltar
i fusjonen eller fisjonen er hjemmehørende i Norge.
Grenseoverskridende fusjon, fisjon og aksjebytte
utløser etter gjeldende rett beskatning etter skattelovens alminnelige
regler. For at fusjonen, fisjonen eller aksjebyttet skal kunne gjennomføres
skattefritt, har det derfor vært nødvendig å søke om fritak etter
skatteloven § 11-22. Departementet har vurdert om det er behov for
å endre skattereglene knyttet til grenseoverskridende fusjon, fisjon
og aksjebytte slik at det lovfestes skattefritak for slike transaksjoner
på nærmere vilkår.
Departementet foreslår i hovedsak å følge opp forslagene
i høringsnotatet. Hovedpunktene i forslagene er:
Grenseoverskridende
fusjon og fisjon mellom norske aksjeselskap/allmennaksjeselskap
og utenlandske selskap med begrenset ansvar hjemmehørende innenfor
EØS, skal kunne gjennomføres uten skattemessige konsekvenser for aksjonærene
og selskapene. Skattefritak for eiendeler, rettigheter og forpliktelser
i overdragende norsk selskap forutsetter imidlertid at eiendelene,
rettighetene og forpliktelsene ikke tas ut av norsk beskatningsområde
ved fusjonen eller fisjonen.
Aksjebytte ved overføring av minst 90 prosent av
aksjene i overdragende aksjeselskap/allmennaksjeselskap hjemmehørende
i Norge mot aksjer i overtakende selskap med begrenset ansvar hjemmehørende
i en annen stat, skal kunne gjennomføres uten skattlegging av aksjonærene. Tilsvarende
gjelder også der overtakende aksjeselskap/allmennaksjeselskap er
hjemmehørende i Norge og overdragende selskap med begrenset ansvar
er hjemmehørende i en annen stat.
Fusjon, fisjon og aksjebytte i utlandet
skal på nærmere vilkår kunne gjennomføres skattefritt for norske
aksjonærer i utenlandsk selskap og for eiendeler, rettigheter og
forpliktelser i utenlandsk selskap som har tilknytning til norsk
beskatningsområde, for eksempel gjennom filial i Norge.
Gjeldende rett, forslag i høringsnotatet, høringsinstansenes
synspunkter og departementets vurderinger og forslag er nærmere
omtalt i proposisjonens kapittel 8.
Departementet foreslår at endringene i skatteloven
§ 11-1 annet ledd nytt annet punktum og § 11-11 trer i kraft straks
med virkning fra og med inntektsåret 2011.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.