Skatteloven § 11-1 annet ledd har vilkår om
at fusjoner og fisjoner må gjennomføres på lovlig måte etter selskapsrettslige
og regnskapsrettslige regler for å omfattes av reglene om skattefri
fusjon eller fisjon. I dette kapittelet foreslås det å oppheve dette
vilkåret for skattefrie fusjoner og fisjoner.
Konsernfusjoner og -fisjoner kjennetegnes ved at
aksjonærene i det overdragende selskapet ikke mottar vederlagsaksjer
i det overtakende selskapet, men i et selskap i samme konsern som
det overtakende selskapet. Konsernfusjoner og -fisjoner kan gjennomføres
uten beskatning såfremt aksjonærene i det overdragende selskapet
mottar vederlagsaksjer i det overtakende selskapets morselskap,
jf. skatteloven §§ 11-2 første ledd og 11-4 første ledd med henvisning
til de relevante bestemmelser i aksjeloven og allmennaksjeloven.
Slike konsernfusjoner og -fisjoner omtales i det følgende som
trekantfusjoner og -fisjoner.
Trekantfusjoner og -fisjoner gjennomføres normalt
etter den såkalte fordringsmodellen. Det innebærer at det overtakende
selskapet utsteder en fordring som tilsvarer egenkapitalen som det overtakende
selskapet tilføres ved fusjonen eller fisjonen. Denne fordringen
benyttes som aksjekapitalinnskudd for aksjene som utstedes i det overtakende
selskapets morselskap.
Ved trekantfusjoner og -fisjoner som gjennomføres
etter fordringsmodellen, oppstår det spørsmål om den skattemessige
behandlingen av fusjons- eller fisjonsfordringen. I dette kapittelet foreslås
det å presisere i skatteloven § 11-7 at skattemessig verdi på fordringen
skal tilsvare skattemessig verdi av den egenkapitalen som overføres
til det overtakende selskapet ved trekantfusjonen eller -fisjonen.
Det foreslås videre å lovfeste at gevinst eller tap ved realisasjon
eller innfrielse av fusjons- og fisjonsfordringer skal være skattepliktig/fradragsberettiget
for morselskapet og datterselskapet. Dette er etter departementets
syn i samsvar med gjeldende ulovfestet rett.
I høringsnotatet ble det også foreslått at gevinst og
tap ved realisasjon eller innfrielse av fusjons- og fisjonsfordringer
skulle føres på gevinst- og tapskonto. Etter en ny vurdering er
departementet kommet til at dette endringsforslaget ikke fremmes.
Gjeldende rett, forslag i høringsnotatet, høringsinstansenes
synspunkter og departementets vurderinger og forslag er nærmere
omtalt i proposisjonens kapittel 7.
Departementet foreslår at endringene i § 11-1 annet
ledd og § 11-7 annet og tredje ledd trer i kraft straks med virkning
fra og med inntektsåret 2011.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.