Uavhengige finanspolitiske råd kan defineres som
offentlig finansierte organisasjoner opprettet av landets myndigheter
med ansvar for å framskaffe finanspolitiske analyser og vurderinger
uten politisk påvirkning fra regjering eller parlament.
Forslagsstillerne mener at en uavhengig vurdering
av finanspolitikken har stor verdi som et konstruktivt faglig korrektiv
for Finansdepartementet, og det kan gi både regjering og storting
et bredere faglig grunnlag for de finanspolitiske beslutningene.
I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede ulike modeller for
et uavhengig finanspolitisk råd, med bakgrunn i erfaringer fra andre
land og fra Norges Bank Watch, med tanke på etablering i 2012. I saksfremlegget
bes det drøftet om et slikt råd bør ligge under Finansdepartementet
eller Stortinget, med tanke på å sikre uavhengighet. Det bes også
lagt vekt på at kostnadene ved rådet må holdes moderate.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til at
finansministeren har avgitt uttalelse om forslaget i brev av 21. mars 2011
til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil gi ros til forslagsstillerne for å ta opp viktigheten av at
det er åpenhet og debatt om den økonomiske politikken som føres
i landet. Det er også viktig med uavhengighet hos de som vurderer
den økonomiske politikken. Den økonomiske politikken og resultatene
av denne vurderes i dag fortløpende av uavhengige institusjoner
som Statistisk sentralbyrå, OECD og IMF. I spesielle tilfeller nedsettes
det offentlige utvalg for ulike problemstillinger, samt at det finnes
uavhengige økonomiske miljøer ved våre universiteter, høyskoler
og institutter som deltar aktivt med faglige synspunkter i debatten
om den økonomiske politikken. Flertallet vil understreke
betydningen av at de økonomiske miljøene representerer ulik tradisjon
og tankegang.
Flertallet er opptatt av at det
er de demokratisk valgte organer, som Stortinget, som på bakgrunn
av den kunnskap, de analyser og råd som frembringes, tar beslutningene
om hvordan fellesskapets midler skal brukes. Utarbeidelsen av grunnlagsmaterialet
vil likevel her som på andre områder ha stor innflytelse på endelig
vedtak. Det er betydelig uenighet om mål og prioriteringer i den
økonomiske politikken, og mange hensyn må veies opp mot hverandre.
Beslutningene om prioriteringene må til slutt fattes av de politiske
organer.
Flertallet ser det ikke som formålstjenlig
å innføre et finanspolitisk råd nå, etter modell fra andre land
som for eksempel Sverige. Flertallet vil imidlertid
gi uttrykk for at de erfaringene lederen for Sveriges finanspolitiske
råd, Lars Calmfors, i møte med komiteen 14. april 2011 kunne vise
til, var interessante, og vil følge de videre erfaringene derfra
nøye.
Flertallet har for øvrig ingen
flere merknader og tilrår at representantforslaget om å opprette
et uavhengig finanspolitisk råd legges ved protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det
ut fra demokratiske maktfordelingsprinsipper er viktig at politikken preges
av åpenhet og at makt ikke blir for konsentrert. Disse medlemmer mener
at et uavhengig finanspolitisk råd kan være hensiktsmessig for å
gi uavhengige fagøkonomer en institusjonalisert arena for å se myndighetene
i kortene og gi en uavhengig, faglig vurdering av politikken som
føres. Disse medlemmer viser til at et slikt råd
vil gi et bedre grunnlag for den offentlige debatten og bedre støtte
for Stortinget og velgerne i å påse at regjeringen forvalter sitt ansvar
på en god måte.
Disse medlemmer viser til at
dette i særlig grad vil være viktig i tiden som kommer, når inntektene
fra petroleumssektoren etter hvert flater ut og reduseres, samtidig
som utgiftene til helse, eldreomsorg og pensjoner øker. Det vil
gi omstillingsutfordringer. Et uavhengig finanspolitisk råd vil
kunne bidra til at det settes fokus på slike viktige samfunnsutfordringer. Disse medlemmer viser
til at en rekke land har slike råd, blant annet våre naboland Sverige
og Danmark.
Disse medlemmer viser til at
lederen for Sveriges finanspolitiske råd, Lars Calmfors, i møte
med komiteen 14. april 2011 kunne vise til gode erfaringer med et
slikt råd i Sverige. Disse medlemmer viser til at
rådet i Sverige har vist seg å være uavhengig og preget av stor
faglig integritet – noen ganger kritisk til regjeringen, slik som
i spørsmålet om budsjettstimulans under finanskrisen, andre ganger
støttende til regjeringen. Disse medlemmer viser
til at rådets faglige integritet har ført til at mange av dem som
opprinnelig var skeptiske til et slikt råd, nå har blitt positivt
innstilt.
Disse medlemmer mener at Norge
bør lære av Sveriges erfaringer og opprette et uavhengig finanspolitisk
råd. Disse medlemmer viser til at dette innebærer
at rådet bør være en liten, ubyråkratisk organisasjon, at rådet
får tilstrekkelige ressurser fra opprettelsen, at rådet gis institusjonelle
former som garanterer politisk uavhengighet, at noen av rådsmedlemmene hentes
fra utlandet for å sikre uavhengighet og nye perspektiver, og at
rådet blir gjenstand for jevnlige internasjonale kvalitetsvurderinger.
Disse medlemmer understreker
at rådet ikke må bidra til et ekspertvelde, men at dets funksjon skal
være å gi faglige vurderinger og råd mens det er opp til folkevalgte
politikere å avstemme ulike hensyn og treffe avgjørelser. Disse
medlemmer understreker at økonomiske hensyn kun er ett av
flere viktige politiske hensyn, men mener det vil være positivt
for den offentlige debatten å få frem økonomifaglige motforestillinger
til myndighetenes vurderinger om viktige økonomiske veivalg.
Disse medlemmer støtter således forslagsstillernes
forslag om å utrede ulike modeller for å opprette et uavhengig finanspolitisk råd
med tanke på etablering i 2012, og at det i saksfremlegget drøftes
om et slikt råd bør ligge under Finansdepartementet eller Stortinget
med tanke på å sikre uavhengighet.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen utrede ulike modeller for
et uavhengig finanspolitisk råd, med bakgrunn i erfaringer fra andre
land og fra Norges Bank Watch, med tanke på etablering i 2012. I saksfremlegget
bes det drøftet om et slikt råd bør ligge under Finansdepartementet
eller Stortinget, med tanke på å sikre uavhengighet. Det bes også
lagt vekt på at kostnadene ved rådet må holdes moderate.
Komiteen viser til
representantforslaget og til merknadene og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:100 S (2010–2011) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Jan Tore Sanner, Gunnar Gundersen,
Arve Kambe og Svein Flåtten om å opprette et uavhengig finanspolitisk
råd – vedlegges protokollen.
Jeg viser til forslag fra representantene Jan
Tore Sanner, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Svein Flåtten om å
utrede ulike modeller for et uavhengig finanspolitisk råd, med bakgrunn
i erfaringer fra andre land og fra Norges Bank Watch, med tanke
på etablering i 2012. Forslaget er oversendt fra Finanskomiteen
til uttalelse.
I sin begrunnelse for forslaget skriver representantene
at ”en uavhengig vurdering av finanspolitikken
har stor verdi som et konstruktivt faglig korrektiv til Finansdeparte-mentet,
og … kan gi både regjeringen og stortinget et bredere faglig grunnlag
for de finanspolitiske beslutningene.”
Åpenhet og debatt om den økonomiske politikken
er viktig for å sikre et godt beslutningsgrunnlag og en bred demokratisk
forankring. I Norge har vi lang tradisjon for åpenhet og debatt om
den økonomiske politikken, både i media og i andre fora. Flere institusjoner,
organisasjoner og bedrifter legger jevnlig fram egne økonomiske
analyser og vurderinger, og kommer med synspunkter og råd om den
økonomiske politikken. Opposisjonspartiene på Stortinget utarbeider
egne alternative budsjett-forslag, og SSB kan på anmodning fra fraksjonene
i finanskomiteen beregne makroøkonomiske virkninger av disse forslagene.
I tillegg til sine kvartalsvise vurderinger av og anslag for utviklingen
i norsk økonomi, vurderer SSB også mer langsiktige økonomiske problemstillinger,
herunder knyttet til arbeidsmarkedet, pensjonssystemet, offentlige
tjenester og utviklingen i offentlige finanser. Den økonomiske politikken
og det finanspolitiske rammeverket blir jevnlig vurdert av IMF og OECD.
Som forberedelse av viktige beslutninger brukes offentlige utvalg,
der både sammensettingen og mandatet tilpasses den aktuelle problemstillingen.
Også Stortingets egen utredningskapasitet er styrket de siste årene.
Det er således allerede i dag et stort tilfang av uavhengige analyser
om aktuelle problemstillinger i den økonomiske politikken.
Debatten rundt analyser og vurderinger av økonomiske
problemstillinger viser samtidig at det er betydelig uenighet om
mål og prioriteringer i den økonomiske politikken. Slik uenighet
må bl.a. ses i sammenheng med at målene favner vidt, og omfatter
bl.a. verdiskaping, fordeling, miljø og regional utvikling. I utformingen
av den økonomiske politikken må ulike hensyn veies mot hverandre,
og dette gjøres best av demokratisk valgte organer. Finanspolitikken
skiller seg i så måte fra pengepolitikken, der det er stor enighet
om målsettingen, samtidig som det operative ansvaret er gitt til
Norges Bank.
En ansvarlig og troverdig finanspolitikk krever først
og fremst tilstrekkelig politisk vilje og disiplin. Et finanspolitisk
råd kan verken tjene som en garanti eller en erstatning for dette.
Dette kommer klart fram hvis vi ser på erfaringene fra landene rundt
oss. USA har nå betydelige ubalanser i offentlige finanser, selv
om Congressional Budget office (CBO) er et av de finanspolitiske
rådene med lengst tradisjoner og mest ressurser. Også Belgia har
betydelige budsjettunderskudd og svært høy statsgjeld, selv om landets
finanspolitiske råd har tradisjon helt tilbake til 1936. På den
andre siden hadde Sverige god orden i økonomien og solide statsfinanser
også før Finanspolitiska rådet ble opprettet i 2007. Det var også
delte oppfatninger i Sverige av om det var riktig å opprette rådet.
Også i Norge har vi vist at vi kan føre en ansvarlig og troverdig
finanspolitikk basert på retningslinjer med bred oppslutning i Stortinget
og understøttet av en åpen debatt med innspill fra ulike miljøer.
Det må være bred tillit til de analyser og vurderinger
som ligger til grunn for utformingen av den økonomiske politikken.
For å styrke Finansdepartementets kontakt med andre økonomiske fagmiljøer
vil departementet opprette et rådgivende utvalg for modell- og metodespørsmål.
Utvalget skal ikke gi råd om, eller evaluere, den økonomiske politikken
eller de årlige budsjettoppleggene, men gi råd om faglige problemstillinger
knyttet til Finansdepartementets arbeid med makroøkonomiske problemstillinger.
Departementet har tidligere hatt et liknende utvalg, Modellutvalget,
som ble opprettet i 1963 og lagt ned i 2003.
Regjeringen legger stor vekt på at vi har en
åpen og bred debatt om sentrale samfunnsspørsmål, herunder om utformingen
av den økonomiske politikken. Media og en rekke institusjoner, organisasjoner
og enkeltpersoner gir daglig viktige bidrag til den levende debatten
vi har om disse spørsmålene i Norge. Som finansminister legger jeg
stor vekt på å lytte til de rådene som kommer opp. Etter min vurdering
er det ikke nå behov for å utrede eller etablere et finanspolitisk
råd i Norge. Vi vil imidlertid følge nøye med på erfaringene med
finanspolitiske råd i andre land.
Oslo, i finanskomiteen, den 26. mai 2011
Torgeir Micaelsen |
Hans Olav Syversen |
leder |
ordfører |