Kulturdepartementet foreslår en lovendring som skal
legge til rette for at Norsk Tipping AS kan bytte regnskapsrevisor
med jevne mellomrom. Det foreslås i tillegg lovhjemmel for at Norsk Tipping
AS kan overføre deler av sitt overskudd fra spillterminaler i bingolokaler
til de lag og foreninger som mottar overskudd fra bingodriften i
lokalet. I proposisjonen redegjøres det også for departementets
oppfølging av Dokument 3:14 (2008–2009) om Riksrevisjonens utvidede revisjon
av Norsk Tipping AS.
I Innst. 340 S (2009–2010) fra kontroll- og
konstitusjonskomiteen til Riksrevisjonens Dokument nr. 3:14 (2008–2009)
ba komiteens flertall departementet «vurdere om regnskapsrevisjonen av
Norsk Tipping AS i fremtiden kan foretas av en ekstern revisor».
Norsk Tipping AS er i dag det eneste statlige
selskapet som fortsatt har Riksrevisjonen som regnskapsrevisor.
Dette var blant annet gjenstand for debatt under Stortingets behandling
av Dokument nr. 3:14 (2008–2009) om Riksrevisjonens utvidede revisjon
av Norsk Tipping AS, jf. Innst. 340 S (2009–2010) fra kontroll-
og konstitusjonskomiteen.
Departementet sendte på den bakgrunn 20. september
2010 et høringsbrev til Riksrevisjonen, Norsk Tipping AS og Finansdepartementet,
med forslag om å endre dagens bestemmelse i pengespilloven om at
Riksrevisjonen reviderer regnskapene i Norsk Tipping AS.
Overskuddet fra Norsk Tipping AS` spillvirksomhet
skal fordeles i samsvar med bestemmelser i pengespilloven § 10.
For å legge til rette for at Norsk Tipping AS kan overføre deler
av sitt overskudd fra spillterminaler i bingolokaler til de lag
og foreninger som mottar overskudd fra bingodriften i lokalet sendte
Kultur- og kirkedepartementet 9. juli 2009 ut et høringsbrev med forslag
om endring i pengespilloven § 10.
Riksrevisjonen besluttet i desember 2007 å gjennomføre
en utvidet revisjon på enkelte av Norsk Tipping AS sine virksomhetsområder.
Målet med Riksrevisjonens utvidede revisjon var
å vurdere om Norsk Tipping AS i perioden 2000–2007 har drevet virksomheten
i tråd med Stortingets vedtak og forutsetninger, eiers retningslinjer,
samt god forvaltnings- og forretningsskikk. Funn fra revisjonen
ble presentert for Stortinget i Riksrevisjonens Dokument 3:14 (2008–2009)
i juni 2009 og i Innst. 340 S (2009–2010) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Norsk Tipping AS har gjennomgått store interne utfordringer
i forbindelse med de forhold som førte til daværende administrerende
direktørs avgang i 2007. Riksrevisjonens påfølgende gjennomgang
og kritikk av en rekke forhold i selskapet og departementets selskapsstyring,
har ført til iverksettelsen av tydelige tiltak og forbedringer av
selskapets og departementets kontroll- og styringssystemer.
Det er departementets vurdering at den særskilte organiseringen
av selskapet ivaretar de viktigste målene for selskapets virksomhet.
Selskapets spill skaper i liten grad samfunnsmessige problemer,
og selskapet har på oppdrag fra Stortinget på en utmerket måte etablert
et nyskapende og ansvarlig spilltilbud på spilleterminaler til erstatning
for gevinstautomatene som bare for få år siden skapte store problemer
med spilleavhengighet. Selskapet driver aktiv spillutvikling og har
stabilt høy og stigende omsetning, i samsvar med Stortingets og
departementets forutsetninger. Selskapet har også fulgt og tilpasset
seg den teknologiske utviklingen både i forhold til betalingsformidling
og annen spillutvikling, og fremstår i dag som et selskap med høy
teknologisk kompetanse.
Kontrollarbeidet med Norsk Tipping AS` virksomhet
er av en særlig karakter, bl.a. fordi det er forutsatt at eierdepartementet
også skal ha regelverksansvar i forhold til den delen av selskapets
drift som gjelder utforming og formidling av spilltilbudet. Dette
taler for at det sikres en hensiktsmessig balanse mellom kontrolltiltak som
gjennomgår de rene forretningsmessige og regnskapstekniske driftsspørsmål
på den ene siden, og kontrollen av spillformidlingen og departementets
forvaltning av selskapet på den annen side. Departementet anser
at det vil være en styrke både for selskapet selv, for departementet og
for Riksrevisjonens kontroll med selskapet dersom pengespilloven
endres slik at regnskapsrevisjon fra en ekstern valgt revisor ligger
i bunnen av den løpende kontroll med selskapets virksomhet.
Riksrevisjonens utvidede revisjon har avdekket kritikkverdige
forhold ved selskapets drift. Arbeidet med å følge opp Riksrevisjonens
arbeid har ført til en grundig gjennomgang av selskapets interne
styrings- og kontrollrutiner, og departementets styring av selskapet.
Det er departementets vurdering at de tiltak dette arbeidet har
ledet til styrker selskapets og departementets mulighet til å følge
opp Stortingets mål og krav for selskapets virksomhet.
Riksrevisjonen har en todelt oppgave i forhold
til Norsk Tipping AS. Den skal foreta selskapskontroll og forvaltningsrevisjon
av Norsk Tipping AS, som Stortingets revisjons- og kontrollorgan. I
tillegg skal Riksrevisjonen foreta revisjon av regnskapet til Norsk
Tipping AS.
I høringsbrevet av 20. september 2010 foreslår departementet
at dagens ordning med Riksrevisjonen som regnskapsrevisor endres
slik at årsregnskapene fra Norsk Tipping AS revideres av en revisor
som velges av departementet. Det er i forslaget lagt til grunn at
en regnskapsrevisjon løsrevet fra Riksrevisjonen vil styrke selskapets
dialog med revisor om regnskapsføringen. Samtidig forutsettes det
at en ekstern valgt revisor vil styrke Riksrevisjonens muligheter
til å forta en selvstendig kontroll av Kulturdepartementets forvaltning
av selskapet.
Forslaget til lovendring ble sendt til Norsk
Tipping AS, Riksrevisjonen og Finansdepartementet. Alle de tre instansene
har avgitt høringssvar.
Norsk Tipping AS og Finansdepartementet stiller
seg positive til forslaget.
Riksrevisjonen går imot forslaget. Hovedbegrunnelsen
er at forslaget etter Riksrevisjonens oppfatning vil innebære «en
betydelig svekket demokratisk kontroll av de midler som Norsk Tipping
AS er satt til å forvalte på vegne av fellesskapet».
Lovforslaget innebærer en oppdeling av kontrolloppgavene,
slik at Riksrevisjonen forestår selskaps- og forvaltningskontrollen
med Norsk Tipping AS, mens en valgt ekstern revisor forestår den
løpende revisjonen av selskapets regnskaper. Dette etablerer etter
departementets vurdering en bedre tilsyns- og revisjonsordning for
Norsk Tipping AS enn den gjeldende. Som det framgikk av departementets
høringsbrev 20. september 2010 deles denne vurderingen også av Advokatfirmaet
Wikborg Rein.
Et hovedargument fra Riksrevisjonens mot den foreslåtte
endringen er at den vil «svekke den offentlige kontroll av forvaltningen
av fellesskapets midler» og at selskapets særlige samfunnsmessige
stilling begrunner at Riksrevisjonen bør inneha rollen som revisor
av selskapets regnskaper. Departementet kan ikke se at forslaget
innebærer en begrensning av kontrollen med selskapet. Gjennom Riksrevisjonens selskaps-
og forvaltningskontroll vil Riksrevisjonen fortsatt ha mulighet
til kontroll av Norsk Tipping AS. Forskjellen vil være at den ordinære regnskapsrevisjonen
foretas av en ekstern revisor, slik at Riksrevisjonens kontroll
av selskapet kan bygge på en ekstern kontroll av regnskapsføringen.
Departementet anser dette som en styrking av kontrollen med Norsk
Tipping AS.
En slik vurdering ble også lagt til grunn av
Finansdepartementet i Ot.prp. nr. 58 (2008–2009) under punkt 5.4.1,
hvor problemstillingen var hvorvidt Riksrevisjonen burde få ansvaret
for å revidere regnskapene til Norges Bank.
Det er også grunn til å understreke at revisors
årlige revisjonsberetning vil bli offentlig i forbindelse med departementets
godkjenning av regnskapene i Norsk Tipping. I tillegg vil resultatet
av Riksrevisjonens selskaps- og forvaltningskontroll fremlegges
for Stortinget. Dette ivaretar behovet for åpenhet og transparens rundt
kontrollen av Norsk Tipping.
Riksrevisjonen peker på at revisjonsansvaret
for andre statlige virksomheter som Husbanken og Statens lånekasse
for utdanning ble lagt til Riksrevisjonen i forbindelse med vedtakelsen
av riksrevisjonsloven i 2004. Departementet viser til at Husbanken
og Lånekassen er statlige forvaltningsorgan, ikke selvstendige aksjeselskap. Disse
organene skal dermed ikke foreta de samme selvstendige forretningsmessige
vurderinger knyttet til sin drift, slik tilfellet er for Norsk Tipping
AS. Departementet tror det vil være positivt både for Norsk Tipping
AS` drift og for kontrollen med selskapet at regnskapsrevisor har
bred og fortløpende erfaring med hvordan regnskapslovgivningen praktiseres
i forhold til næringsdrivende aksjeselskaper. Ved at en ekstern
revisor reviderer regnskapene sikres også bedre og raskere kommunikasjon
og veiledning mellom revisor og selskap enn hva tilfellet er når revisor
også opptrer som den offentlige kontrollør i forhold til selskaps-
og forvaltningskontrollen.
Riksrevisjonen har påpekt at betydningen av
den offentlige kontroll med pengespill ble understreket i Ot.prp.
nr. 44 (2002–2003) side 11 hvor det blant annet fremgår at:
«Kanalisering av spillelyst gjennom offentlig selskap
er blitt ansett som den mest tjenelige organiseringen av pengespill,
fordi det skjer i betryggende former under full offentlig kontroll
og innsyn innenfor et fastsatt regelverk (…) Dette er ytterligere
understreket ved at Norsk Tipping AS som eneste statlige selskap
har Riksrevisjonen som revisor.»
Departementet viser i den forbindelse til Stortingets
behandling av Riksrevisjonens Dokument nr. 3:14 (2008–2009), hvor
hensiktsmessigheten ved dagens revisjonsordning ble drøftet av kontroll-
og konstitusjonskomiteen. I Innst. 340 S (2009–2010) punkt 4 uttalte
komiteens flertall blant annet:
«Flertallet mener imidlertid ut ifra et prinsipielt ståsted
at en ordning der departementet kan støtte seg til en ekstern revisor
i sin eierstyring vil gi den sterkeste tilsynsordningen. Flertallet vil
understreke at Riksrevisjonen i henhold til lov om Riksrevisjonen
vil ha ansvaret for å kontrollere statens interesser i selskapet
og at Stortinget dermed er sikret fullt innsyn i måten departementet
forvalter sitt eierskap i Norsk Tipping på. Flertallet ber på denne
bakgrunn departementet vurdere om regnskapsrevisjonen av Norsk Tipping
i fremtiden kan foretas av ekstern revisor.»
Reglene for fordeling av overskuddet fra Norsk Tipping
AS` spillvirksomhet er fastsatt i pengespilloven § 10. Hovedregelen
er at overskuddet fra Norsk Tipping AS skal fordeles til idrett,
kultur og samfunnsnyttige og humanitære organisasjoner etter en
nærmere angitt fordelingsnøkkel (tippenøkkelen).
I høringsbrev 9. juli 2009 ble det foreslått
at det gis hjemmel for at overskudd fra Norsk Tipping AS` terminalspill
i bingohaller kan fordeles direkte til bingoentreprenører og til
de samfunnsnyttige og humanitære organisasjoner som mottar overskudd
fra de ordinære bingospillene. Etter forslaget skal overskuddet
fra Norsk Tipping AS` drift av terminalspill i bingohaller kunne
fordeles til de lag og organisasjoner som innehar tillatelse til
å tilby bingospill i bingohallen. Målsettingen med forslaget er
å sikre at overskuddet fra Norsk Tipping AS` nye terminaler i bingohaller
kan gå tilbake til de lag og foreninger som får redusert sine inntekter
som følge av at bingoautomatene nå er forbudt og databingospillene
er regulert strengere.
Målsettingen med høringsforslaget var å bidra
til å sikre grunnlaget for driften i de bingolokaler som tilbyr
tradisjonell bingodrift, hvor hovedvekten av spilltilbudet er basert
på det tradisjonelle hovedspillet. Dette er bakgrunnen for forslaget
om at inntektene fra Norsk Tipping AS` nye bingoterminaler skal
kunne gi bingohallene inntekter som kan støtte opp om den øvrige driften
i lokalet og samtidig gi overskudd til de lag og foreninger som
bingolokalet spiller til inntekt for. En målsetting med forslaget
har vært å bidra til at den forventede nedgangen i inntektene til
lag og foreninger fra bingodrift stabiliseres på om lag samme nivå
som i 2006, samtidig som Norsk Tipping AS får dekket sine kostnader
til drift og investeringer.
Et flertall av høringsinstanser støtter forslaget om
at overskuddet fra Norsk Tipping AS` terminaler i bingolokaler skal
kunne fordeles til de lag og organisasjoner som mottar overskudd
fra bingodriften.
En gruppe på 10 humanitære organisasjoner (De 10H)
støtter ikke forslaget «fordi det vil føre til en uheldig reduksjon
av formålsmidler til de lag og organisasjoner som i dag er en del
av tippenøkkelen». 10H mener departementet bør finne andre måter
å kompensere bingoentreprenørene på, enn å bruke overskuddet fra
Norsk Tipping AS` spillterminaler.
Departementet mener at bingo bør opprettholdes som
spilltilbud i Norge.
Den sentrale problemstillingen i forbindelse
med lovendringsforslaget er om overskuddet fra Norsk Tipping AS`
nye terminaler i bingolokaler skal gå inn i tippenøkkelen eller
om overskuddet skal fordeles tilbake til de organisasjoner som mottar
overskuddet fra driften i de enkelte bingolokaler.
Etableringen av spillterminaler i bingohaller
vil komme i tillegg til den ordinære terminalvirksomheten til Norsk
Tipping. Bingoterminalene vil inneholde egne spill utformet særskilt
for bingohaller og vil ikke stå oppstilt i de samme lokaler som
de ordinære terminalene. En slik etablering av terminalvirksomhet
i bingohaller vil ikke endre forutsetningene for vedtakelsen av den
nye tippenøkkelen som ble vedtatt i 2003 etter forslag i Ot.prp.
nr. 44 (2002–2003).
I 2011 legger departementet opp til at fordelingen
fra Norsk Tipping AS via tippenøkkelen utgjør til sammen 3 425 mill.
kroner, jf. Prop. 1 S (2010–2011). Norsk Tipping AS` inntektsprognoser
tilsier at de om lag 2 500 ordinære spillterminalene som ikke står
oppstilt i bingolokaler vil kunne gi et bidrag til fordelingen gjennom
tippenøkkelen på opp mot 200 mill. kroner i spilleåret 2011. For
de nye bingoterminalene er det ventet at det overskuddet som kan
tilføres de lokale lag og foreninger etter at Norsk Tipping AS`
investerings- og driftskostnader og de enkelte lokalinnehaveres
godtgjørelse er dekket inn, vil utgjøre opp mot 50 mill. kroner
i oppstartsårene.
Dette betyr at overskuddet fra bingoterminalene i
oppstartsfasen vil ha begrenset betydning sett i forhold til det
samlede beløp som fordeles gjennom tippenøkkelen. Dersom bingoterminaloverskuddet
fordeles tilbake til bingodriften vil imidlertid overskuddet være
et viktig bidrag for å nå målsettingen om at det samlede overskudd fra
bingolokalene skal ligge på om lag samme nivå som i 2006.
Departementet har forståelse for at de frivillige lag
og foreninger som mottar overskudd gjennom tippenøkkelen, er opptatt
av at flest mulig av Norsk Tipping AS` spillinntekter inngår i inntektsgrunnlaget
for tippenøkkelfordelingen. I en overgangsfase, fram til den videre
inntektsutviklingen i bingolokaler er nærmere klarlagt, anser imidlertid
departementet at det er nødvendig at overskuddet fra Norsk Tipping
AS` terminaler i bingohaller i det vesentligste tilbakeføres til
bingolokalene og til de lag og foreninger som i dag mottar overskuddet
fra denne spillvirksomheten.
Det er forutsatt at Norsk Tipping AS` drifts-
og investeringskostnader ved bingoterminaldriften skal dekkes inn
før overskuddene til bingoaktørene kan fastsettes. Siden investeringskostnadene
vil være størst i de første driftsårene vil Norsk Tipping AS` andel
av overskuddet være størst i denne perioden. Departementet legger opp
til at regler om den nærmere fordeling av overskuddet fastsettes
i særskilt forskrift. Dette vil gi mulighet til å justere Norsk
Tipping AS` andel av overskuddet når de største investeringskostnadene
er dekket inn.
Norsk Tipping AS anslår at om lag 40 pst. av overskuddet
fra bingoterminaldriften vil gå til dekning av drift og investeringer
i de første driftsårene. De resterende 60 pst. av overskuddet vil kunne
fordeles mellom bingoentreprenørene og de lokale lag og foreninger.
Den andel som tilfaller bingooperatørene vil være en godtgjørelse
for Norsk Tipping AS` adgang til bingolokalene. Norsk Tipping AS
vil beregne overskuddet fra driften særskilt for hvert bingolokale,
slik at bingooperatørene vil motta sin andel av overskuddet fra
omsetningen i det enkelte lokalet. Det resterende overskuddet vil
bli fordelt mellom de ulike lag og foreninger som mottar overskudd
fra bingodriften i det enkelte lokalet. Departementet legger opp
til at fordelingen de første årene fordeles med 40 pst. til Norsk Tipping,
35 pst. til bingoentreprenørene og 25 pst. til de private lag og
foreninger. En slik fordeling vil ta hensyn til bingoentreprenørenes særlige
driftssituasjon i overgangsfasen. Ved at overskuddsandelene fastsettes
særskilt i forskrift, vil denne fordelingen kunne endres etter oppstartsfasen,
når utviklingen av overskudd og kostnader er nærmere kjent.
Departementet legger opp til at det foretas
en gjennomgang av de samlede inntektene til lag og foreninger fra
bingodrift etter inntektsåret 2012. Forutsatt at overskuddet til
lag og foreninger i 2012 overskrider nivået i 2006 eller mer, legger departementet
opp til at en økt andel av overskuddet fra bingoterminalene kan
fases inn på tippenøkkelen, slik at samlede inntekter til lag og foreninger
tilsvarer nivået i 2006 (127 mill. kroner). Fra det tidspunkt inntektene
fra hovedspill og databingo alene gir inntekter til lag og foreninger
tilsvarende nivået i 2006, legger departementet opp til at overskuddet
fra Norsk Tipping AS` gevinstterminaler i sin helhet skal fordeles
over tippenøkkelen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild
Stokkan-Grande og Lene Vågslid, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland
og Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson
Barstad, fra Senterpartiet, Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig
Folkeparti, Øyvind Håbrekke, viser til at lovforslaget innebærer
en oppdeling av kontrolloppgavene, slik at Riksrevisjonen forestår
selskaps - og forvaltningskontrollen med Norsk Tipping AS, mens
en valgt ekstern revisor forestår den løpende revisjonen av selskapets
regnskaper. Dette etablerer etter regjeringens vurdering en bedre
tilsyns- og revisjonsordning for Norsk Tipping AS enn den gjeldende. Flertallet støtter
regjeringen i dette synspunktet.
Komiteen registrerer
at Riksrevisjonens argumenter mot den foreslåtte endringen er at
den vil «svekke den offentlige kontroll av forvaltningen av fellesskapets
midler» og at selskapets særlige samfunnsmessige stilling begrunner
at Riksrevisjonen bør inneha rollen som revisor av selskapets regnskaper.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, stiller seg bak
regjeringens argumentasjon om at en ikke kan se at forslaget innebærer
en begrensning av kontrollen med selskapet.
Flertallet mener at Riksrevisjonen
gjennom Riksrevisjonens selskaps- og forvaltningskontroll fortsatt
vil ha mulighet til kontroll av Norsk Tipping AS. Forskjellen vil
være at den ordinære regnskapsrevisjonen forestas av en ekstern
revisor, slik at Riksrevisjonens kontroll av selskapet kan bygge
på en ekstern kontroll av regnskapsføringen. Flertallet anser
dette som en styrking av kontrollen med Norsk Tipping AS.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen, viser til Riksrevisjonens
argumenter mot den foreslåtte endringen. Disse medlemmer mener
at Riksrevisjonen har svært god kompetanse til å foreta regnskapsrevisjon
av Norsk Tipping AS og har tillit til at Riksrevisjonen gjør og
har gjort en god jobb. Disse medlemmer vil poengtere
at dersom Norsk Tipping AS har behov for å skaffe seg mer regnskapsfaglig
kompetanse, kan dette enkelt kjøpes inn fra de store revisjonsselskapene
som et supplement til Riksrevisjonens kontroll.
Disse medlemmer ser at Riksrevisjonen
motsetter seg regjeringens forslag, da de mener dette vil innebære
«en betydelig svekket demokratisk kontroll av de midler som Norsk
Tipping AS er satt til å forvalte på vegne av fellesskapet». Disse
medlemmer mener det er beklagelig at dette syn ikke deles
av regjeringen.
Disse medlemmer mener derfor
at Riksrevisjonen fortsatt skal foreta regnskapsrevisjon av Norsk
Tipping AS. Disse medlemmer mener også det er riktig
å videreføre Riksrevisjonens funksjon angående forvaltningsrevisjon
av selskapet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, registrerer at det i Prop. 98 L (2010–2011)
er foreslått hjemmel i pengespillloven for at deler av Norsk Tippings
overskudd fra bingoterminaler kan fordeles direkte til lag og foreninger
som mottar bingoinntekter, i stedet for gjennom tippenøkkelen.
Flertallet registrerer videre
at bakgrunnen for forslaget er at det må forventes nedgang i bingoinntektene
de kommende år fordi bingoautomater ble forbudt i 2010, og at reglene
for databingo blir strengere i 2012.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre registrerer at den sentrale problemstillingen i
dette lovendringsforslaget er om overskuddet fra Norsk Tippings
nye terminaler i bingolokaler skal inngå i tippenøkkelen eller om
overskuddet skal fordeles tilbake til de organisasjoner som mottar
overskuddet fra driften i de enkelte bingolokaler.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, støtter regjeringens forslag om at
når overskuddet av det totale bingospillet overstiger 127 mill.
kroner, skal overskuddet av Norsk Tippings gevinstterminaler i sin
helhet fordeles over tippenøkkelen.
Flertallet har på denne bakgrunn
forståelse for at frivillige lag og foreninger som mottar overskudd
gjennom tippenøkkelen, er opptatt av at flest mulige av Norsk Tippings
spillinntekter inngår i inntektsgrunnlaget for tippenøkkelfordelingen.
Flertallet er imidlertid enig
i at man i en overgangsfase, fram til den videre inntektsutviklingen
i bingolokaler er nærmere klarlagt, finner det nødvendig at overskuddet
fra Norsk Tippings terminaler i bingohaller i det vesentligste tilbakeføres
til bingolokalene og til de lag og foreninger som i dag mottar overskuddet
fra denne spillvirksomheten.
Komiteen støtter forutsetningen
om at Norsk Tippings drifts- og investeringskostnader ved bingoterminaldriften
skal dekkes inn før overskuddene til bingoaktørene kan fastsettes.
Siden investeringskostnadene vil være størst i de første driftsårene,
vil Norsk Tippings andel av overskuddet være størst i denne perioden. Komiteen er
også enig med regjeringen i at fordelingen av overskuddet fastsettes
i særskilt forskrift. En slik løsning vil etter komiteens mening
gi mulighet til å justere Norsk Tippings andel av overskuddet når
de største investeringskostnadene er dekket inn.
Komiteen stiller seg bak prinsippet
om at Norsk Tipping AS må beregne overskuddet fra driften særskilt
for hvert bingolokale, slik at bingooperatørene kan motta sin andel
av overskuddet fra omsetningen i det enkelte lokale.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, deler regjeringens ambisjoner om
å forsøke å begrense den store økningen en har sett på elektroniske
spill i bingohaller. Slik spilling har skjedd enten ved at en spiller
på bingoautomater eller på datamaskiner gjennom såkalte databingospill.
Flertallet viser til erfaringene
som er gjort om hvordan spilleavhengighet utvikles ved spill på gevinstautomater.
All erfaring viser at slik spilleavhengighet oppstår gjennom en
utvikling over år.
Flertallet er kjent med at etter
at gevinstautomatene forsvant 1. juli 2007, økte antall henvendelser
vedrørende bingoautomater til Hjelpelinjen fra 9 pst. i 2007 til
vel 18 pst. i 2009. Videre er flertallet kjent med
at i 2010 sto bingoautomatene for 7 pst. av samtalene til hjelpelinjen
og at man i 2010 også kunne registrere henvendelser i tilknytting
til databingo som et eget spill. Disse henvendelsene alene utgjorde 11
pst. av alle henvendelser.
Som en indikator på hvordan omsetningen
av elektroniske spill i bingohaller har utviklet seg, viser et
annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, til tabellen i Prop.
98 L side 15. Denne viser at omsetningstallene på bingoautomater
og databingo har hatt stor økning fra 2005 til 2009. Det er verdt
å merke seg at økningen var spesielt stor etter at spilleautomatforbudet
trådte i kraft i 2007.
Dette flertallet er derfor enig
om at 2006 velges som normalår for bingoomsetningen fordi det var
det siste året før gevinstautomatene ble forbudt.
Dette flertallet viser til at
gjennom høringen den 25. mai 2011 fikk komiteen også kjennskap til
at antall «yngre» spillere i bingohaller har vært sterkt økende
etter at automatforbudet trådte i kraft. Disse har i stor grad spilt
på de elektroniske spillene som har vært tilgjengelig og ikke i
det tradisjonelle bingospillet.
Dette, sammen med økningen som er registrert
i antall henvendelser til Hjelpelinjen, bidrar til at dette
flertallet stiller seg bak regjeringens ønske om å begrense
tilgangen av elektroniske spill i bingohaller.
Dette flertallet viser til at
regjeringen foreslår å begrense tilgangen til elektroniske bingospill
ved bl.a. å tilby Norsk Tippings nye bingoterminaler BELAGO. Dette
flertallet stiller seg bak dette, men vil understreke at
det er frivillig for ethvert bingolokale å ta imot bingoterminaler
fra Norsk Tipping.
Dette flertallet viser til at
regjeringen videre ønsker å regulere tilgangen på databingoterminaler. Dette
flertallet er enig i en slik regulering og at en slik regulering
bør ta utgangspunktet i bingohallenes omsetningstall.
Dette flertallet stiller seg
derfor bak Lotteritilsynets overgangspraksis med forslag om at en omsetning
mellom 1 og 2 mill. kroner i Hovedspillet gir anledning til å ha
inntil 10 databingoterminaler i bingohallen. Videre er dette flertallet enig
i at en omsetning over 2 mill. kroner i Hovedspillet gir anledning
til å ha inntil 30 databingoterminaler i bingohallen.
Dette flertallet er videre enig
i at databingoterminalene som utplasseres, må justeres, slik at det
må gå minst 30 sekunder fra et spill er avsluttet til neste spill
kan starte.
Dette flertallet viser til komiteens
merknader om å støtte regjeringens forslag om å fastsette en fordelingsnøkkel
for hvordan omsetning ved spill på BELAGO-terminalene skal fordeles. Dette
flertallet stiller seg derfor bak forslaget om en fordelingsnøkkel
på 40 pst. til Norsk Tipping, 35 pst. til bingoentreprenørene og
25 til lag og foreninger. Videre vil dette flertallet presisere
at en slik fordelingsnøkkel bør justeres gjennom en egen forskrift
i årene etter innføringen av denne lovendringen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre registrerer at regjeringen foreslår at de samlede
inntektene til foreningene fra samtlige bingospill skal tilbakeføres
til 2006-nivå, hvilket på landsbasis innebærer en reduksjon i inntektene
med 64 pst. fra 351 mill. kroner til 127 mill. kroner. Disse
medlemmer vil understreke at lokale lag og foreninger led
store tap da de private gevinstautomatene ble forbudt, og at de
nå risikerer å tape enda mer. Det var i 2009 i alt 2 466 lag og
fore-ninger som mottok til sammen 351 mill. kroner fra bingo (i
gjennomsnitt kr 146 000 pr. år pr. forening). Disse medlemmer mener
at en betydelig reduksjon av inntektene vil representere et hardt
slag for særlig de minste lagene og foreningene i distriktene. Inntektene
fra bingo er svært verdifulle og til dels helt nødvendige for mange
mindre lag og foreninger. Disse medlemmer registrerer
at bingo er en spilleform som i stor grad har vært sett på som mer
underholdning enn noe annet rundt om i landet, og utbredelsen har
vært spesielt stor i mindre lokalsamfunn. Disse medlemmer registrerer
også med glede at det er liten grad av spørsmål om spilleavhengighet
i forbindelse med bingo.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre understreker at bingoinntektene betyr viktige bidrag
til lokalt foreningsliv. Disse medlemmer viser i
den sammenheng til at en god del organisasjoner ikke har tilgang
til spillemidler over tippenøkkelen. Disse medlemmer mener
derfor det gir en bedre fordelingsprofil at bingoinntektene i hovedsak
tilføres lokale lag uavhengig av fordelingen over tippenøkkelen. Disse
medlemmer mener de sosialpolitiske hensynene i spillpolitikken
er ivaretatt gjennom overføringen av bingoautomatene til Norsk Tipping
AS, og at dette ikke nødvendiggjør at en så stor andel av overskuddet
overføres tippenøkkelen som regjeringen foreslår. Disse medlemmer mener
det også blir kunstig å fastsette skjæringspunktet til et årstall
slik som foreslått. Disse medlemmer noterer seg imidlertid
at bingooperatørene under høringen til saken mener det er en fordel
for fremtidig drift at Norsk Tipping AS får en mindre andel av overskuddet
overført til tippenøkkelen, når dette selskapet nå også skal forvalte
automatene.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener i
lys av dette at den andelen av overskuddet som skal overføres til
tippenøkkelen bør fastsettes som en prosentandel, vesentlig lavere
enn det regjeringen foreslår, ikke over 15 pst. Disse medlemmer mener
Norsk Tipping AS må fordele investeringskostnadene over et hensiktsmessig
antall år, slik at disse ikke spiser opp inntektene til bingoformålene
de første årene. Disse medlemmer ber regjeringen
ved egnet anledning komme tilbake til Stortinget med en orientering
om hvordan dette best kan løses. Disse medlemmer fremsetter
i tråd med dette følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forskrift fastsette overskuddsfordelingen
mellom bingoformålene og tippenøkkelen til en fast prosentandel,
slik at andelen overført tippenøkkelen ikke overskrider 15 pst.»
Forslag fra Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen i forskrift fastsette overskuddsfordelingen
mellom bingoformålene og tippenøkkelen til en fast prosentandel,
slik at andelen overført tippenøkkelen ikke overskrider 15 pst.
Tilrådingen fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
proposisjonen og til sine merknader og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
om endringer i pengespilloven (ny revisorordning for
Norsk Tipping AS og fordeling av overskudd fra
bingoterminaler)
I
I lov 28. august 1992 nr. 103 om pengespill m.v. gjøres
følgende endringer:
§ 7 tredje ledd skal lyde:
Selskapets regnskap revideres av en revisor som velges
av departementet.
§ 10 nytt annet ledd skal lyde:
Overskuddet fra de utbetalingsautomater som kun
er tillatt oppstilt i bingohaller (bingoterminaler), kan fordeles
direkte til lag og organisasjoner som mottar overskuddet fra de
øvrige bingospill i bingohallen. Kongen kan ved forskrift fastsette
nærmere regler for slik fordeling.
Nåværende annet ledd blir nytt tredje ledd.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen fastsetter.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 9. juni 2011
Gunn Karin Gjul |
Kåre Simensen |
leder |
ordfører |