Regjeringen la i juni 2009 fram St.meld. nr.
47 (2008–2009) Samhandlingsreformen. Ved stortingsbehandlingen av
meldingen ble det gitt tilslutning til hovedlinjene i reformen.
Reformen er nå konkretisert ved at regjeringen har lagt fram forslag
til nytt lovverk, nye økonomiske virkemidler og stortingsmelding
om nasjonal helse- og omsorgsplan (2011–2015), jf. Prop. 90 L (2010–2011),
Prop. 91 L (2010–2011) og Meld. St. 16 (2010–2011).
Blant de mest sentrale virkemidlene som foreslås
er:
økt innsats på folkehelsearbeid
og forebygging i helse- og omsorgstjenesten
lovpålagt samarbeidsavtale mellom kommuner og
regionale helseforetak
kommunal medfinansiering av spesialisthelsetjenesten
kommunalt betalingsansvar for utskrivingsklare pasienter
ny kommunal plikt til å tilby døgnopphold
til pasienter med behov for øyeblikkelig hjelp
Reformen skal gjennomføres over tid fra 1. januar
2012, og første implementeringsfase følger Nasjonal helse- og omsorgsplan
(2011–2015). Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester og lov
om folkehelsearbeid konkretiserer de rettslige virkemidlene i reformen
og erstatter og harmoniserer dagens lovverk. De økonomiske virkemidlene
skal støtte målene om ønsket arbeidsfordeling, gode pasientforløp
og løsninger på laveste effektive omsorgsnivå. Et viktig grep i
reformen har vært å etablere virkemidler som gir spesialisthelsetjenesten
og kommunene økonomiske insentiver til å samarbeide.
Samtidig skal det satses mer på helsefremmende arbeid,
både i helse- og omsorgstjenesten og rettet mot arbeidsliv, skole
og barnehage. Gjennom den nye folkehelseloven får kommunene et tydelig
ansvar for befolkningens helse. Dette betyr at kommunene må skaffe
seg oversikt over helsetilstanden til kommunens innbyggere, fastsette
mål og strategier for å møte lokale folkehelseutfordringer, samt
iverksette nødvendige tiltak i egen kommune.
Fra og med 2012 innføres kommunal medfinansiering
av spesialisthelsetjenesten og kommunalt betalingsansvar for utskrivningsklare
pasienter. Det tas sikte på at en ny kommunal plikt til å tilby
døgnopphold til personer med behov for øyeblikkelig hjelp innføres
fra 2016.
De økonomiske virkemidlene skal støtte målene om
bedre arbeidsfordeling mellom kommune og helseforetak, gode pasientforløp
og kostnadseffektive løsninger. Et viktig grep i reformen har vært
å etablere virkemidler som gir spesialisthelsetjenesten og kommunene
økonomiske insentiver til å samarbeide. En eventuell innsparing
i kommunene som følge av kommunal medfinansiering og den nye ordningen
med betalingsansvar for utskrivningsklare pasienter, vil kunne inngå
som en del av grunnlaget for drift av alternative tilbud i kommunene.
Regjeringen har i Meld. St. 16 (2010–2011) Nasjonal
helse- og omsorgsplan (2011–2015), varslet at en større del av veksten
i helsebudsjettene skal komme i kommunene, blant annet for å ivareta
behovet for økt forebygging og styrket folkehelsearbeid. Regjeringen
vil i sine årlige budsjettframlegg komme tilbake med forslag til eventuelle
endringer i bevilgningene til kommunene og spesialisthelsetjenesten.
Regjeringen legger opp til å innføre 20 pst.
kommunal medfinansiering av somatiske pasienter for medisinske opphold
og konsultasjoner for alle aldersgrupper fra 2012. Kirurgi og fødsler
er ikke inkludert i medfinansieringen. Det legges opp til et tak
på 30 000 kroner for særlig ressurskrevende enkeltopphold. Videre
vil nyfødte barn og pasientbehandling med kostbare biologiske legemidler
unntas fra medfinansieringsgrunnlaget. Midlene som overføres til kommunene
fra 2012 vil bli finansiert av en tilsvarende reduksjon i bevilgningen
til innsatsstyrt finansiering. Foreløpig er det anslått at et beløp
i størrelsesorden 4,2 mrd. 2010-kroner overføres til kommunenes
rammetilskudd.
Regjeringen legger opp til at kommunene får
betalingsplikt for utskrivingsklare pasienter innen somatikk fra
2012. Kommunene vil få overført midler for utskrivingsklare pasienter
anslått til om lag 560 mill. kroner. Midlene overføres til kommunenes
rammetilskudd.
Både kommunal medfinansiering og overføring av
det økonomiske ansvaret for utskrivingsklare pasienter, forutsetter
at relevante data om spesialisthelsetjenesten gjøres tilgjengelige
for kommunene, og brukes som grunnlag for økonomisk oppgjør.
Datagrunnlaget for det økonomiske oppgjøret
av kommunal medfinansiering og utskrivingsklare pasienter skal være
et nasjonalt ansvar, og skal i hovedsak ta utgangspunkt i data fra
Norsk pasientregister (NPR). Begge finansieringsordningene forskriftsreguleres.
Helsedirektoratet er ansvarlig for alle beregninger som gjelder
den enkelte kommune, utarbeidelse av prognoser, kontrollrutiner
m.v. Det legges opp til en innretning som understøtter kommunenes
behov for styring og kontroll. Informasjon om aktivitetsutviklingen
vil gå fra sentrale myndigheter til kommunene, på samme måte som
til spesialisthelsetjenesten i dag. Datagrunnlaget gjøres tilgjengelig
for kommunene, for eksempel gjennom en nettbasert løsning hvor kommunene fortløpende
kan få innsyn i og informasjon om kostnader til kommunal medfinansiering
og utskrivingsklare pasienter.
De nye ordningene forutsetter at den enkelte kommune
etter regning betaler til det regionale helseforetaket i den helseregion
kommunen geografisk tilhører. Betalingsgrunnlaget for den enkelte
kommune fastsettes av Helsedirektoratet basert på regler og retningslinjer
for ordningen. Det arbeides med sikte på at betalingssystemet skal
minimere den administrative byrden for kommuner og regionale helseforetak,
dog slik at regnskapstekniske krav, likviditetshensyn og øvrige
behov knyttet til økonomistyringen hos partene imøtekommes.
Regjeringen har i Prop. 91 L (2010–2011) foreslått
en plikt for kommunene til å etablere øyeblikkelig hjelp-døgntilbud.
Regjeringen legger opp til en gradvis oppbygging av tilbudet i landets
kommuner fram til 2016. Driftskostnadene ved tilbudet finansieres
ved at midler gradvis overføres fra de regionale helseforetakene
til kommunene i perioden 2012 til 2015. 50 pst. av midlene overføres
fra bevilgningene til de regionale helseforetakene til kommunene
gjennom øremerkede tilskudd basert på søknader, og 50 pst. tilføres
konkrete prosjekter gjennom direkte bidrag fra de regionale helseforetakene til
kommunene. Kommunene vil kunne søke om investeringstilskudd gjennom
investeringsordningen for sykehjem og omsorgsboliger.
Midlene til kommunal medfinansiering av spesialisthelsetjenesten
og utskrivingsklare pasienter overføres til kommunene gjennom innbyggertilskuddet,
som er den største komponenten i rammetilskuddet.
Innbyggertilskuddet fordeles i utgangspunket med
et likt beløp i kroner per innbygger til alle kommuner før man foretar
en omfordeling mellom kommunene basert på ordningen med utgiftsutjevning
(kostnadsnøkkel). Kommunene er forskjellige både i forhold til demografi, geografi
og andre etterspørselsforhold som kommunene selv ikke rår over.
Målet med utgiftsutjevningen er å fange opp disse ufrivillige kostnadsforskjellene.
Midlene til kommunal medfinansiering og utskrivningsklare
pasienter inkluderes fra 2012 i utgiftsutjevningen, og det er derfor
laget en egen kostnadsnøkkel for å fange opp variasjoner i kommunenes
kostnader.
På bakgrunn av analyser og brukerstatistikk
som det er nærmere redegjort for i proposisjonen, foreslår departementet
å innføre en kostnadsnøkkel som består utelukkende av alderskriterier. Aldersinndelingen
som er vist i figur 10.1 i proposisjonen brukes som kriterier i
kostnadsnøkkelen. I vektingen av kriteriene tas det utgangspunkt
i de ulike aldersgruppenes andel av samlede kostnader i 2010. Dette
vises i tabell 10.1 sammen med befolkningsandeler.
Tabell 10.1 KMF utgifter fordelt på aldersgrupper. 2010 tall.
Befolkningsandeler 2011
| KMF fordelt på
aldersgrupper
2010 | Pst. andel
av samlede utgifter | Antall
innbyggere
per 1.1.2011 | Pst. andel
av samlet
befolkning | Utgifter per
innbygger i
aldersgruppen |
| (kroner) | | | | (kr per. innb.) |
0–17 år | 346 749 655 | 8 % | 1 114 374 | 23 % | 311 |
18–49 år | 886 893 621 | 21 % | 2 151 573 | 44 % | 412 |
50–66 år | 1 106 975 342 | 26 % | 1 017 321 | 21 % | 1 088 |
67–79 år | 991 172 726 | 23 % | 415 884 | 8 % | 2 383 |
80–89 år | 722 526 446 | 17 % | 182 902 | 4 % | 3 950 |
90 år+ | 179 336 545 | 4 % | 38 251 | 1 % | 4 688 |
Landet | 4 233 654 336 | 100 % | 4 920 305 | 100 % | 860 |
Tabell 10.1 viser at om lag 4 pst. av utgiftene
kan knyttes til gruppen 90 år og over, mens denne gruppen bare utgjør
om lag 1 pst. av samlet befolkning (befolkningstall per 1. januar
2011). Til sammenligning står gruppen 18–49 år for om lag 21 pst.
av de samlede utgiftene, mens 44 pst. av samlet befolkning tilhører
denne aldersgruppen. Gruppen 90 år og over vil med andre ord bli
vektet relativt høyt i forslaget til kostnadsnøkkel, mens gruppen
18–49 år vil bli vektet relativt lavt i kostnadsnøkkelen.
Tabell 10.2 Forslag til kostnadsnøkkel
Kriterium | kostnadsvekt |
Innb. 0–17 | 0.0819 |
Innb. 18–49 | 0.2095 |
Innb. 50–66 | 0.2615 |
Innb. 67–79 | 0.2341 |
Innb. 80–89 | 0.1707 |
Innb. 90 og over | 0.0423 |
Sum | 1.0000 |
Tabell 10.2 viser forslaget til kostnadsnøkkel, der
alderskriteriene er gitt vekt etter kostnadsandeler. Forskjellene
fra tabell 10.1 skyldes at kostnadsvektene i tabell 10.2 er vist
med 4 desimaler. Kostnadsvektene kan bli justert noe i statsbudsjettet
ved at det brukes oppdaterte kostnadstall. Tallene i tabell 10.1
er basert på kostnadsandeler i 2010.
Enkelte kommuner vil kunne ha høyere kostnader
ved kommunal medfinansiering og utskrivingsklare pasienter ved innføringstidspunktet enn
det som fordeling etter kostnadsnøklene fanger opp. Disse vil i
en overgangsperiode få en kompensasjon utover det som fordeles gjennom kostnadsnøkkelen.
Kompensasjonen vil i 2012 bli gitt innenfor veksten i de frie inntektene. Regjeringen
vil i statsbudsjettet komme nærmere tilbake til nivå og innretning
på kompensasjonen.
Komiteen viser til
at Samhandlingsreformen iverksettes fra 1. januar 2012. Reformen
skal sikre en helse- og omsorgstjeneste som møter de framtidige
demografiske utfordringene, endringer i sykdomsbildene og pasientens
behov for koordinerte tjenester.
Komiteen mener Samhandlingsreformen
er en betydelig reform for kommunesektoren, både når det gjelder
oppgaver og økonomi. Komiteen er derfor opptatt av
at innføringen av reformen følgeevalueres, slik at utilsiktede virkninger kan
justeres raskt.
Når det gjelder utskrivningsklare pasienter,
viser komiteen til at statistikken viser at jo eldre pasientene
blir, jo mer vanlig er det at de blir liggende på sykehus etter
at de er definert som utskrivningsklare. Med bakgrunn i dette er
det naturlig å anta at kommuner med en høy andel eldre også vil
ha flere utskrivingsklare pasienter.
Komiteen registrerer imidlertid
at tallene viser at omfanget av utskrivingsklare pasienter er økende
med kommunestørrelse, og at små kommuner jevnt over har få utskrivingsklare
pasienter. Samtidig er andelen eldre jevnt over større i mindre
kommuner enn i større kommuner. Komiteen mener det kan være flere
årsaker til dette, blant annet om kommunen har tilgjengelig kortidsplasser.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, mener
at i sum utgjør midlene til utskrivningsklare pasienter lite i forhold
til KMF midlene. For å få et minst mulig komplisert system, er komiteen
enig med regjeringen at det er mest hensiktsmessig å benytte samme
kriterier for både KMF og utskrivningsklare pasienter, og at alderskriterier
legges til grunn.
Flertallet peker på at det i
forbindelse med innføring av kommunal medfinansiering, overføres
4,2 mrd. 2010-kroner fra spesialisthelsetjenesten til kommunene.
Kommunal betalingsplikt medfører at kommunene vil få overført midler
for utskrivningsklare pasienter tilsvarende om lag 560 mill. kroner.
Flertallet har merket seg at
endelig beløp som skal innlemmes i rammetilskuddet presenteres i statsbudsjettet
for 2012.
Flertallet viser til at midlene
som overføres til kommunene i forbindelse med Samhandlingsreformen,
fordeles som frie inntekter. Midlene inkluderes fra 2012 i utgiftsutjevningen,
og det er derfor laget en egen kostnadsnøkkel for å fange opp variasjoner
i kommunenes kostnader. Nøkkelen skal fange opp hvilke forhold som bidrar
til utgiftsvariasjoner mellom kommuner.
Flertallet viser til at brukerstatistikk
over midlene som skal gå til kommunal medfinansiering (KMF), viser
en klar sammenheng mellom alder og gjennomsnittskostnaden per pasient. Analyser
gjennomført av Kommunal- og regionaldepartementet viser at høy andel
eldre innbyggere trekker i retning av høyere utgifter til spesialisthelsetjenesten.
En yngre befolkning trekker i retning av lavere utgifter til spesialisthelsetjenesten.
Flertallet vil peke på at både
analysene og brukerstatistikken viser sammenhengen mellom aldersgrupper
og utgifter. Det er derfor riktig å ta utgangspunkt i demografi
i en kostnadsnøkkel for kommunal medfinansiering av spesialisthelsetjenesten.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er viktig
å understreke at det med dette ikke menes at alder alene bestemmer
sannsynligheten for sykdom, eller kostnadene ved behandling.
Med den nye loven om helse- og omsorgstjenester
får kommunene og sykehusene plikt til å inngå samarbeidsavtaler. Dette
flertallet vil understreke behovet for klare avtaler for
å sikre forutsigbarhet og unngå konflikter. Avtalene bør regulere
bestemmelser om tid for varsel til kommunene om utskrivningsklare
pasienter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti konstaterer at Samhandlingsreformen
som er foreslått iverksatt fra og med 1. januar 2012, for mange
i Kommune-Norge ikke oppfattes som entydig positivt. Disse
medlemmer knytter dette til at målet for enhver reform som
innebærer samhandling mellom spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten
skal være pasientenes beste.
Disse medlemmer mener det er
grunn til å ta på alvor at kostnadene knyttet til implementeringen
av reformen ikke på en god nok måte er blitt beregnet på en slik
måte at kommunene i sine budsjetter og økonomiplaner kan planlegge
for og gjennomføre reformen på en god måte.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti er enig i prinsippet i samhandlingsreformen
om at større deler av pasientforløpene skal overføres fra spesialisthelsetjenesten
til den kommunale helse- og omsorgstjenesten, men understreker viktigheten
av at innbyggere som har behov for helsetjenester på spesialistnivå,
fortsatt skal få det.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at kommunene må
bygge opp fasiliteter og kompetanse for å kunne løse de nye oppgavene
i Samhandlingsreformen, og at dette vil medføre store utgifter. Disse
medlemmer viser til at mange kommuner, på grunn av presset kommuneøkonomi,
må la økonomiske hensyn veie tyngre enn kvalitet og faglig standard
på tjenestene. Disse medlemmer vil bemerke at hensynet
til rettssikkerhet, likhet og likeverd tilsier en viss statlig styring,
og at forsvarlighetskravet alene ikke vil være tilstrekkelig til
å holde kommunenes tjenestetilbud på ønskelig nivå.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at det i en overgangsperiode vil kunne bli gitt kompensasjon til
kommuner som har høyere kostnader ved kommunal medfinansiering og
utskrivningsklare pasienter ved innføringstidspunktet enn det som
fordeling etter kostnadsnøklene fanger opp. Flertallet har merket
seg at regjeringen vil komme tilbake i statsbudsjettet med endelig
nivå og innretning på ordningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti støtter innføringen av kommunal
betalingsplikt for utskrivningsklare somatiske pasienter fra første
dag, og merker seg at ordningen er tenkt å tre i kraft 1. januar
2012. Disse medlemmer merker seg at departementet
tar sikte på å legge til grunn en nasjonal definisjon av hvilke pasienter
som er utskrivningsklare. Disse medlemmer viser til
at videre behandlingsforløp for utskrivningsklare pasienter skal
avklares gjennom avtaler mellom foretak og kommuner, og at det søkes
å unngå unødvendige reinnleggelser.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen i Prop. 91 L (2010–2011) Lov om kommunale helse- og
omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) forplikter
kommunen til å sørge for tilbud om døgnopphold for helse- og omsorgstjenester
til pasienter og brukere med behov for øyeblikkelig hjelp. Disse
medlemmer peker på at dette vil medføre store kostnader
for kommunene, og vil derfor understreke viktigheten av at ordningen
fullfinansieres. Disse medlemmer har merket seg at
departementet foreslår at midler gradvis overføres fra de regionale
helseforetakene til kommunene i perioden 2012 til 2015. Disse
medlemmer vil understreke betydningen av at det må dokumenteres
at kommunen besitter nødvendig fagkompetanse og kapasitet til å
håndtere øyeblikkelig hjelp–døgnopphold på en god måte.
Disse medlemmer merker seg at
regjeringen i Prop. 91 L (2010–2011) Lov om kommunale helse- og
omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven)legger opp
til profesjonsnøytralitet. Disse medlemmer er skeptisk
til en slik tilnærming og mener det er viktig å videreføre et lovkrav
om visse nøkkelprofesjoner i tillegg til fastlegene innenfor den
kommunale helse- og omsorgstjenesten.
Disse medlemmer viser til sine
respektive merknader og forslag fremmet i Innst. 212 S (2009–2010),
jf. St.meld. nr. 47 (2008–2009) og Dokument 8:63 S (2009–2010),
som på en bedre måte ivaretar intensjonen i samhandlingsreformen.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har gått for en modell med kommunal medfinansiering
av medisinske opphold og konsultasjoner for alle aldersgrupper,
som gir kommunene økonomisk medansvar for innbyggernes medisinske innleggelser
og konsultasjoner i spesialisthelsetjenesten – satt til 20 pst.
av gjennomsnittskostnadene i spesialisthelsetjenesten for disse
gruppene. Dette inkluderer ikke operasjoner, fødsler, nyfødte barn,
pasientbehandling med kostbare biologiske legemidler, psykisk helsevern,
rusbehandling og opphold i private opptreningsinstitusjoner. Dette
systemet innføres fra 2012, og er anslått til om lag 4,2 mrd. kroner. Dette
beløpet overføres fra spesialisthelsetjenesten til kommune fra 2012.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen vurderte en modell for kommunal medfinansiering for
pasienter over 80 år. Det ble kalt aldersdiskriminerende. Alternativet
regjeringen har gått for er innleggelse av alle indremedisinske pasienter.
Professor i geriatri og overlege ved OUS Ullevål, Torgeir Bruun
Wyller har påpekt at halvparten av disse pasientene er over 75 år.
Bruun Wyller har uttalt at samhandlingsreformen
kan koste liv:
«Vi har gode data på at innleggelse av akutt syke,
skrøpelige gamle i geriatriske avdelinger bedrer både overlevelse
og funksjon. Derfor frykter jeg at eldre vil dø tidligere enn de
hadde behøvd fordi de ikke får kommet til utredning på slike avdelinger.»
(Sykepleien 6/11)
Den samme Wyller ble bedt av Helse- og omsorgsdepartementet
om å være med i en ekspertgruppe som fikk i oppdrag å se på helsetjenester til
syke eldre. Ivar J. Aaraas, professor ved Nasjonalt senter for distriktsmedisin
i Tromsø, ledet utvalget. Rapporten konkluderte utvetydig:
«Kommunal medfinansiering av sykehustjenester til
eldre vil ha dårlig treffsikkerhet når det gjelder å forebygge unødvendige
innleggelser, medfører fare for helsetap og må på faglig grunnlag
frarådes.»
Rapporten ble ikke offentliggjort av regjeringen, og
anbefalingene ikke tatt til følge. Rapporten ble offentliggjort
av Kommunal Rapport.
Disse medlemmer viser til at
Statens Helsetilsyn i sin høringsuttalelse til lovutkastet viste
til at eldre allerede i dag blir holdt for lenge igjen i kommunen
før de kommer på sykehus. De skrev:
«(…) det mest alvorlige risikoområdet var at skrøpelige
eldre med akutt sykdom eller skade ikke får tilstrekkelig rask og
kyndig hjelp. Direkte innleggelse i sykehjem og ikke via sykehus hvor
den diagnostiske kompetansen finnes, ble nevnt som konkret eksempel
på svikt i dette risikoområdet.»
Dette vil forverre seg når kommunene skal betale
for medisinske diagnoser, som i hovedsak gjelder eldre. I følge
professor Tor Inge Romøren, som er lege, sosiolog og aldersforsker, er
det:
«svakt dokumentert» (...) at det skjer mange unødvendige
innleggelser av eldre (...)» (Sykepleien 6/11)
Disse medlemmer er opptatt av
at alle skal sikres forsvarlig helsehjelp. Ved å ensidig fokusere
på å hindre sykehusinnleggelser, risikerer man at det går utover
pasientene.
Disse medlemmer ønsker gradvis
å bygge opp tilbudet i kommunene gjennom frie og øremerkede midler,
ikke gjennom å straffe kommuner med avgifter hvis innbyggerne bruker sykehus.
Disse medlemmer er kritiske til
en reform som vil lede til enda mer byråkratisering av kommunesektoren,
og viser til undersøkelsen PwC har gjort for KS og KRD. Her kommer
det frem at kommunene bruker mer tid og krefter på rapportering
enn det tidligere har vært hevdet: nær 700 årsverk. Kommunalt rapporteringsregister har
hevdet tallet er under 200. KS sier de at:
«frykter at rapporteringen skal ta tid og penger fra
brukerne av pleie, omsorg, skole og barnehage».