I proposisjonen analyseres skatteinntektenes
betydning som kommunal inntekt, med utgangspunkt i skattetall for
siste tjueårsperiode. I analysene er det skatteinntekter innenfor
kommuneopplegget som er tatt med, dvs. skatt på inntekt og formue,
naturressursskatt og selskapsskatt. Eiendomsskatt, som er en frivillig skatt,
og konsesjonsavgift, som betales til kommunene som er berørt av
utbygging eller regulering, er ikke med i analysen. Ulike rammebetingelser
påvirker kommunenes skatteinntekter. Gjennom årene har det for eksempel vært
ulik skatteandel og skattøre, samt utjevningsgrad i skatteutjevningen.
I kommuneopplegget ses forventet skatteinngang i sammenheng med
størrelsen på og fordelingen av rammetilskuddet.
Det vises i proposisjonen til at inntektsforskjeller
er den viktigste forklaringen på forskjeller i tjenestetilbudet
mellom kommunene. Kommunene har ansvar for grunnleggende velferdstjenester,
derfor kan man ikke akseptere store forskjeller mellom kommunene,
eller at det er store svingninger over tid. Skatt er mer ujevnt fordelt
og svinger mer enn rammetilskudd.
Det er forskjeller i skatteinntekter mellom
ulike grupper av kommuner etter sentralitet, innbyggertall og befolkningsvekst.
Forskjellene har eksistert i hele perioden, men variasjonen mellom kommunene
har gått ned. Vekst i absolutte tall er høyere jo mer sentral gruppen
av kommuner er, jo høyere innbyggertallet til gruppen av kommuner
er, og jo høyere befolkningsvekst gruppen av kommuner har hatt.
Siden mesteparten av skatteinntektene kan relateres til innbyggertall,
blir bildet mer nyansert ved å se på vekst i skatt per innbygger.
Veksten i skatt per innbygger er jevnere fordelt mellom de ulike
gruppene av kommuner enn absolutt vekst målt i kroner.
Hvilke skatteinntekter og hvor mye kommunene får
beholde av dem påvirker ikke bare nivået på kommunenes skatteinntekter,
men også fordelingen av skatteinntektene mellom kommunene. Selskapsskatten
og naturressursskatten bidrar til større variasjon i inntekter mellom
kommunene. Naturressursskatten utgjør en liten del av kommunenes
skatteinntekter samlet sett, men har stor betydning for enkelte
små og mindre sentrale kommuner. I perioder der kommunene har fått
beholde en andel av selskapsskatten, har også variasjonen mellom
kommunene blitt forsterket. Denne skatten har vært spesielt viktig
for Oslo, men også for andre folkerike kommuner i sentrale strøk.
Utformingen av skatteutjevningen (utjevningsgrad,
tilleggskompensasjon m.m.) påvirker også i stor grad den endelige
fordelingen av kommunenes skatteinntekter. Uansett utforming bidrar den
i stor grad til å gjøre variasjonen i skatteinntekter mellom kommunene
mindre. Særlig bidrar tilleggsutjevningen for kommuner med under
90 pst. av landsgjennomsnittet i skatt per innbygger til å dra lavinntektskommuner
nesten opp på nivå med landsgjennomsnittet. Likevel bidrar den bare
delvise utjevningen til at det fremdeles eksisterer forskjeller
i skatt per innbygger mellom kommunene.
De endringene som er gjort de siste årene, der blant
annet selskapsskatten er tatt bort som kommunal inntekt, utjevningsgraden
i skatteutjevningen er økt og skattens andel av kommunenes samlede
inntekter er redusert, har ført til at forskjellene i skatteinntekter
mellom kommunene etter ujevning nå er på et forholdsvis lavt nivå.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til
at det er store variasjoner i skattegrunnlag mellom kommunene, noe
som skaper store forskjeller i inntektsnivå. Forskjeller i inntektsnivå
er den viktigste årsaken til ulikt tjenestetilbud. For å sikre en
jevnere fordeling av inntekter mellom landets kommuner og utjevne uønskede
forskjeller, viser komiteen til at Stortinget har vedtatt å redusere
skattens andel av kommunenes samlede inntekter fra 45 til 40 pst. Skatt
er fortsatt den viktigste inntektskilden for kommunene. Stortinget
har tidligere sørget for større omfordeling gjennom å øke skatteutjevningsprosenten
i inntektssystemet.
Flertallet vil understreke at
redusert skatteandel og økt utjevningsprosent er et viktig omfordelingsgrep.
Med dette overføres midler fra skattesterke til skattesvake kommuner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine respektive merknader under kapittel 1.2.