Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen,
lederen Torgeir Micaelsen, Dag Ole Teigen og Laila Thorsen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser
innledningsvis til behandlingen av avgiftsplikt på elektroniske
tjenester som leveres fra utlandet til privatpersoner i Norge i
punkt 4.4.3.1 i Innst. 3 S (2010‑2011) og merverdiavgift og elektroniske
tjenester i kapittel 11 i Innst. 4 L (2010‑2011).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Venstre, slutter
seg til regjeringens forslag.
Flertallet viser til at det fra
1. juli 2011 innføres moms på elektroniske tjenester fra utlandet
som følge av Stortingets vedtak om statsbudsjettet 2011. Vedtaket
innebærer ikke avgiftslegging av en ny type tjenester, men at det skal
betales merverdiavgift ved kjøp av slike tjenester uavhengig av
om tilbyderen er etablert utenfor eller innenfor det norske merverdiavgiftsområdet. Flertallet viser
til at dette vil sikre like konkurransebetingelser for norske og
utenlandske tilbydere av elektroniske tjenester.
Flertallet støtter forslaget
om en ny og enkel registrerings- og rapporteringsordning for tilbydere
som leverer elektroniske tjenester fra utlandet, og at ordningen
skal være på plass når avgiftsplikten trer i kraft. Flertallet viser
til at endringene samlet sett vil fjerne en skjevhet i momssystemet
samtidig som det gis et regelverk som er enkelt å etterleve.
Flertallet viser til at forenklet
registreringsordning bl.a. innebærer:
et frivillig alternativ
til registrering i Merverdiavgiftsregisteret
at kommunikasjon mellom tilbyderne og avgiftsmyndighetene
hovedsakelig skal skje elektronisk via Altinn, og at tilbyderne
på en egen nettside vil kunne få informasjon om de aktuelle reglene
og lenker til Altinn
at tilbydere kan kommunisere elektronisk
med ett skattekontor, og møte forenklede registreringsprosedyrer,
forenklet rapportering og forenklede dokumentasjonskrav
ordinær registreringsgrense på 50 000 kroner
Flertallet viser til at forslaget
har store likheter med de reglene medlemslandene i EU har hatt siden
2003, og at flere tilbydere som berøres av forslaget, derfor allerede
vil være kjent med innholdet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Innst. 3 S (2010–2011) der disse medlemmer gikk
imot å innføre merverdiavgift på elektroniske tjenester fra utlandet. Disse
medlemmer frykter at en slik regelendring kan medføre at
norske kunder utestenges fra en rekke leverandører i utlandet fordi disse
ikke ønsker å registrere seg i det norske merverdiavgiftssystemet.
Dersom de ikke gjør det, men likevel selger til norske kunder, vil
en rekke tidligere lovlige vare- og tjenestekjøp nå være avgiftsunndragelse. Disse
medlemmer har for øvrig liten tro på at norske myndigheter vil
makte å følge opp alle disse tilfellene.
Disse medlemmer viser til bevilgningsforslag
i innstillingen til Prop. 120 S (2010–2011) i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett for 2011.
Disse medlemmer går imot regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre mener
at regjeringens forslag til å innføre avgiftsplikt på elektroniske
tjenester som leveres fra utlandet til privatpersoner i Norge, gjeldende
fra 1. juli 2011, fortsatt framstår som svært lite gjennomtenkt
og er preget av symbolpolitikk snarere enn politisk realisme. Dette
medlem vil påstå at den motstand Venstre og andre partier
framførte da Stortinget vedtok å innføre avgiftsplikt på elektroniske
tjenester i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for
2011, står seg minst like godt i dag.
Det framstår for dette medlem fortsatt
som svært uklart hvordan dette skal implementeres, følges opp og
etterprøves. Alle relevante innvendinger og spørsmål som har kommet
i løpet av høringsrunden om forslaget til endring i merverdiavgiftsloven
avfeies enten med at det ikke nødvendigvis omfattes av lovforslaget,
at det må utredes nærmere og/eller at departementet skal komme tilbake
til spørsmålet i forskrifts form.
Høringen bærer også preg av at lovendringene har
skjedd under sterkt tidspress, og flere høringsinstanser peker nettopp
på at det har vært en svært kort høringsfrist og at høringen er
gjennomført i strid med Utredningsinstruksen, all den tid fristen
kun var fire uker, mens Utredningsinstruksen sier minimum seks ukers
høringsfrist. Dette kommer i tillegg til at forslaget om å innføre
avgiftsplikt ikke var sendt på høring i forkant av vedtaket som
ble fattet i forbindelse med statsbudsjettbehandlingen for 2011.
Dette medlem viser til at flertallet
påpeker at EU har hatt tilsvarende regler siden 2003. Dette er en
sannhet med store modifikasjoner. Det er rett at det finnes et sett
med anbefalte regler internt i EU, men i realiteten har EU først
planer om å innføre en tilsvarende ordning fra 2015, men at det
også her gjenstår en rekke ubesvarte spørsmål.
Dette medlem mener også at det
ikke er noe logikk i at det er en beløpsgrense på 200 kroner for
tollfri import som skal gjelde for alt annet enn elektroniske tjenester.
Dette medlem frykter at konsekvensene
av regjeringens forslag utelukkende innebærer økt byråkrati og skjemabelastning
for enkelte grupper av selvstendig næringsdrivende og småbedrifter
(typisk innenfor grafisk design, kulturtjenester etc.) og et dårligere
varetilbud til den vanlige borger fordi mange utenlandske tilbydere
ikke finner bryet verd å registrere seg i registreringsordningen
som det legges opp til.
Dette medlem viser til bevilgningsforslag
i kap. 19 i Innst. 420 S (2010–2011) om revidert nasjonalbudsjett
for 2011 mv. og forslag til lovendringer i Innst. 430 L (2010–2011).
Dette medlem går på denne bakgrunn
mot regjeringens forslag.