Grunnkapitalen i SPN stammer fra overskudd på trygderegnskapene
etter innføringen av folketrygden i 1967 og fram til slutten av
1970-tallet. Den formelle organiseringen av SPN ble endret fra 2008
ved at en synliggjorde skillet mellom formuesmassen SPN og Folketrygdfondet
som forvalter av denne formuesmassen. Kapitalen ble plassert som
innskudd i Folketrygdfondet, som forvalter midlene i eget navn og
etter et eget mandat fastsatt av departementet. Avkastningen av
midlene i SPN overføres ikke til statskassen, men legges løpende
til kapitalen.
Hoveddelen av midlene i SPN er plassert i det norske
aksje- og obligasjonsmarkedet. Fondets særtrekk, slik som størrelse
og langsiktighet, skiller SPN fra mange andre investorer i det norske
markedet. Størrelse gir visse fordeler, blant annet muligheten til
å utnytte stordriftsfordeler i forvaltningen. Samtidig medfører
fondets dominerende størrelse i det norske markedet visse begrensninger
når det gjelder muligheten til å foreta store skift i porteføljens
sammensetning over kort tid. Det norske markedet kjennetegnes for
øvrig av lav likviditet i aksjene til flere selskaper, noe som forsterker
utfordringene knyttet til å gjennomføre porteføljetilpasninger.
Utgangspunktet for forvaltningen av SPN er fondets
investeringsstrategi, slik denne kommer til uttrykk gjennom referanseindeksen
som er fastsatt av departementet. Referanseindeksen er en detaljert
beskrivelse av hvordan fondets kapital skal være investert. Indeksen
er fordelt på aksjer (60 pst.) og obligasjoner (40 pst.), og på
to geografiske regioner, Norge (85 pst.) og Norden for øvrig utenom
Island (15 pst.). Departementet har valgt Oslo Børs som leverandør
av de to aksjeindeksene, mens Barclays Capital er valgt som leverandør
av referanseindeksene for obligasjonsinvesteringene. I mandatet
for SPN er det gitt en nærmere beskrivelse av sammensetningen av
fondets referanseindeks.
Folketrygdfondet har innenfor visse rammer anledning
til å avvike fra referanseindeksen med sikte på å skape meravkastning
(aktiv forvaltning). Departementet har i mandatet for SPN satt en
ramme for avvik på 3 pst. per år målt ved forventet relativ volatilitet,
jf. omtalen i avsnitt 5.2.4 i meldingen. Denne rammen har ligget
fast siden 2008, etter at den ble nedjustert fra 3,5 pst. i 2007.
Før omdanningen av Folketrygdfondet til særlovselskap i 2008 ble
rammen for forventet relativ volatilitet fastsatt av styret i Folketrygdfondet.
Forventet relativ volatilitet er et statistisk
mål på risiko, som gir uttrykk for hvor mye avkastningsforskjellen
mellom de faktiske investeringene og referanseindeksen forventes
å variere. Under visse statistiske forutsetninger, og gitt at Folketrygdfondet
utnytter denne rammen fullt ut, betyr rammen på 3 pst. at avkastningsforskjellen
mellom de faktiske investeringene og referanseindeksen forventes
å være mindre enn 3 prosentpoeng i to av tre år. Forskjellen forventes å
være mindre enn 6 prosentpoeng i 19 av 20 år og mindre enn 9 prosentpoeng
i 99 av 100 år.
Komiteen tar redegjørelsen
til orientering.
I forbindelse med fjorårets evaluering av den
aktive forvaltningen i SPU ble Folketrygdfondet bedt om å vurdere
relevansen for SPN av de eksterne rapportene som departementet mottok
i den forbindelse. Folketrygdfondet kommenterte disse rapportene
i brev til departementet i januar 2010. Folketrygdfondet ga uttrykk
for at aktiv forvaltning av SPN også framover vil være den beste
måten å skape merverdier på, jf. Meld. St. 10 (2009–2010). I fjorårets
melding varslet departementet at en ville komme nærmere tilbake med
vurderinger av den aktive forvaltningen i SPN.
Som en del av arbeidet med å vurdere den aktive forvaltningen
i SPN har departementet innhentet tre eksterne rapporter. MSCI Barra
har på oppdrag fra departementet gjennomført en analyse av resultatene
i SPN, mens professor Thore Johnsen ved Norges Handelshøyskole har
kommet med vurderinger av grunnlaget for aktiv forvaltning framover.
Videre har Folketrygdfondet i brev til departementet utdypet sine
tidligere vurderinger av den aktive forvaltningen i SPN og lagt
fram en plan for aktiv forvaltning. De eksterne rapportene er lagt
ut på departementets internettside (www.regjeringen.no/spf). Det
vises til meldingen for nærmere redegjørelse.
Komiteen tar redegjørelsen
til orientering.