(i mill. kroner) |
Kap. | Saldert budsjett 2011 | Prop. 1 S (2011–2012) | Pst. endring 11/12 |
1561 | 25,969 | 26,506 | 2,1 |
Fornyings-, administrasjons-, og kirkedepartementet
legger til rette for en samordnet gjennomføring av IKT-politikken.
Departementet utarbeider også strategier, samfunnsanalyser, oversikter
og statistikk for utvikling og bruk av IKT i Norge, samt koordinerer
Norges internasjonale deltakelse på IKT-området.
Kap. 1561, post 22 Samordning av IKT-politikken,
foreslås bevilget med l3,288 mill. kroner. Bevilgningen skal bl.a.
dekke arbeidet med digitalt førstevalg, samordning av IKT i kommunene
og tiltak for å legge til rette for markedsbasert utbygging av bredbånd.
Post 71 Tilskudd til fri programvare foreslås bevilget
med 4,536 mill. kroner. Post 72 Tilskudd til forebyggende informasjonssikring foreslås
bevilget med 6,641 mill. kroner. Tilskuddet er en grunnbevilgning
som bidrar til å dekke løpende lønns- og driftsutgifter i Norsk senter
for informasjonssikring.
Post 73 Tilskudd til digital kompetanse forslås bevilget
med 2 mill. kroner og tildeles Seniornett som driftstilskudd for
2012.
Komiteen mener det
er viktig at innbyggere og næringsliv skal kunne møte en effektiv
og brukervennlig elektronisk forvaltning. Det er derfor viktig at
myndighetene koordinerer innsatsen i utviklingen slik at fellesløsninger
kan tas i bruk.
Komiteen er enig i departementets
vektlegging av åpne standardløsninger i programutvikling slik at
bindingen til leverandører blir redusert. Likeledes vil arbeidet
med å ta i bruk fri programvare i offentlig sektor være til nytte
for organisasjoner, bedrifter og innbyggerne. Komiteen ser
positivt på det som gjøres innenfor dette området.
Komiteen vil peke på at den digitale
informasjonsflyten i årene som kommer vil stille stadig sterkere
krav til samordning og samvirke mellom myndigheter, tjenesteutøvere
og andre interessenter. Hensynet til effektiv ressursbruk vil sannsynligvis
også øke behovet for mer samordnende tilnærminger til utvikling,
forvaltning og drift av nye systemløsninger. Komiteen er fornøyd
med at departementet vil legge til rette for denne utviklingen.
De kommende årene vil bruk av IKT potensielt være den største enkeltbidragsyteren
til effektivisering og brukerretting av offentlig sektor.
Komiteen merker seg at departementet
vil prioritere det videre arbeidet for digitalt førstevalg, slik
at elektronisk kommunikasjon skal bli den foretrukne måten å kommunisere
med offentlig sektor på. Videre har komiteen forventninger til
departementets arbeid med å fremme samordnet bruk av IKT i kommunene,
samt bruk av felles løsninger som eID og e-signatur.
Komiteen vil peke på at Norge
er blant de land i verden som har høyest digital deltakelse og kompetanse
i befolkningen. Her går imidlertid utviklingen svært raskt, og det
er viktig at vi ikke får et klasseskille mellom de som har tilegnet
seg slik kompetanse og de som blir stående utenfor. Komiteen ser
derfor positivt på departementets arbeid med å stimulere eldre til
å øke sin kompetanse knyttet til den elektroniske hverdagen.
Komiteen mener at viderebruk
av offentlige data har et stort potensial og merker seg at departementet
vil videreføre arbeidet på dette området i 2012.
Komiteen merker seg at departementet
har nedsatt en arbeidsgruppe for å styrke informasjonssikkerheten.
Dette arbeidet mener komiteen bør tillegges stor
vekt ikke bare for å sikre informasjon mot uautorisert tilgang,
men også for å sikre samfunnskritisk IKT-infrastruktur.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser til at regjeringen arbeider
for at produksjon og forbruk skal være mest mulig bærekraftig, og
at offentlig sektor må gå foran og vise vei når de selv handler
på markedet. Miljøbevisste innkjøp blir bl.a. et viktig verktøy i
den nasjonale og lokale klimapolitikken. Flertallet ser
det som vesentlig at denne politiske profilen ytterligere styrkes
i den kommende klimameldingen.
Komiteen mener at
bredbåndsutbygging er noe av det viktigste som gjøres for at vi
skal kunne ha et variert næringsliv og bosetting i hele landet. Dekningsgraden
for bredbånd med hastigheter som departementet har lagt til grunn
for definisjonen «bredbånd», er i dag tilnærmet 100 pst. Denne definisjonen
ble satt i St.meld. nr. 49 (2002–2003). Komiteen påpeker
at mye har skjedd siden denne stortingsmeldingen ble lagt frem,
og at 640/128 kbit/s ikke lenger kan betraktes som fullverdig bredbånd.
Både i EU og i våre naboland Sverige og Finland foreligger det klare
planer om en storstilt utbygging av høyhastighetsbredband til innbyggerne. Komiteen mener
det haster med å ta et offensivt skritt på dette området slik at
vi ikke blir liggende etter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, slutter seg til forslaget til bevilgning.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener
derfor at det snarest bør utarbeides en ny standard for hva som
kan betraktes som fullverdig bredbånd, og at en utbyggingsplan for
dette utarbeides.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at bredbåndsutbygging er noe av det viktigste som gjøres for at
vi skal kunne ha et variert næringsliv og bosetting i hele landet. Disse
medlemmer peker på at regjeringen i statsbudsjettet for
2012 ikke prioriterer midler til bredbånd over denne posten. Disse
medlemmer har derfor som ambisjon å øke kapasiteten til
minst 100 mbit/s innen 2015 for å nå et mål om at Norge skal ha
et av verdens beste bredbånd til våre innbyggere.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett, hvor det foreslås 60 mill. kroner ut
over regjeringens forslag for 2012. Disse medlemmer vil
vise til ytterligere omtale av problemstillingene i Dokument 8:20
S (2011–2012).
(i mill. kroner) |
Kap. | Saldert budsjett 2011 | Prop. 1 S (2011–2012) | Pst. endring 11/12 |
1562 | 27,691 | 34,175 | 23,4 |
Kap. 1562 post 1 Driftsutgifter foreslås bevilget med
4,269 mill. kroner og dekker utgifter til lønn og drift for nasjonale
eksperter til EU-kommisjonen som del av deltakelse i EU-programmene.
Post 70 Tilskudd til internasjonale program foreslås
bevilget med 29,906 mill. kroner, en økning med 6,4 mill. kroner
sammenliknet med saldert budsjett 2011. Bevilgningsøkningen på posten
skyldes primært økte kontingentutgifter til programmet CIP-IKT.
Komiteen er positiv
til at Norge deltar i det omfattende europeiske samarbeidet på IKT-området,
og at Norges innsats er særlig rettet mot EU og OECD. Komiteen påpeker
at fremveksten av felleseuropeiske elektroniske løsninger i offentlig
forvaltning er et viktig bidrag i moderniseringen (fornyingen) av
offentlig sektor. Komiteen vil også peke på at EU
legger sterk vekt på verdien av IKT som en driver for økonomisk
vekst. Komiteen merker seg at bevilgningsforslaget
legger opp til deltagelse i følgende EU-programmer:
CIP-IKT (rammeprogram
for konkurranseevne og innovasjon)
ISA (Elektroniske tjenester mellom forvaltning, næringsliv
og innbyggere)
ENISA (Europeisk nettverks- og informasjonssikkerhetsbyrå).
Safer Internet Programme (program for
trygg bruk av internett for barn og unge).
Komiteen viser til at offentlig
sektor er en stor innkjøper av varer og tjenester, og er svært positiv
til at Norge leder CIP-prosjektet Pan European Public Procurement
Online (PEPPOL), som skal gjøre det lettere for bedrifter å være
med på offentlige anbudsprosesser i andre land.