(i 1 000 kroner) |
Kap. | Saldert budsjett 2011 | Prop. 1 S (2011–2012) | Pst. endring 11/12 |
456 | 525,570 | 2 009,902 | 282,4 |
3456 | 25,340 | 121,553 | 479,7 |
Kap. 456 post 1 Driftsutgifter dekker statens
kostnader forbundet med drift av Direktoratet for nødkommunikasjon
og statens forpliktelser som følge av utbyggingen av Nødnettets
første utbyggingstrinn.
Som følge av Stortingets vedtak om landsdekkende
Nødnett omfatter bevilgningen bl.a. prosjekteringskostnader i direktoratet
knyttet til trinn 2, driftskostnader for innføringsprosjekt brann,
tilleggselementer innen brann og helse og drift av nettet i trinn
2 i utbyggingsperioden. Som følge av beslutning om landsdekkende
utbygging foreslås bevilgningen økt med om lag 386 mill. kroner,
og det foreslås en bevilgning på posten på 526,34 mill. kroner
Kap. 456, post 45 Større nyanskaffelser og vedlikehold,
dekker statens kostnader forbundet med investering i radionett,
utstyr til nødetatenes kommunikasjonssentraler og terminaler i 2012 knyttet
til utbyggingen av trinn 2 av Nødnett. Det er videre avsatt midler
til støtte til etatenes innføringsprosjekter. Det foreslås at Justis-
og politidepartementet i 2012 får fullmakt til å kunne overskride
bevilgningen på kap. 456, post 45 mot tilsvarende merinntekter under
kap. 3456 post 2, jf. forslag til vedtak.
Samlet foreslås bevilgningen på post 45 økt
med om lag 1 098 mill. kroner, og foreslås bevilget med 1 483,56
mill. kroner.
Kap. 3456, post 1 Brukerbetaling, foreslås bevilget
med 103,07 mill. kroner, en økning med om lag 84,3 mill. kroner
i forhold til saldert budsjett 2011. Forventet brukerbetaling er
basert på de prinsipper for brukerbetaling som ble redegjort for
i St.prp. nr. 30 (2006–2007) og Prop. 100 S (2010–2011).
Komiteen viser til
forslaget om å bevilge 2 009,902 mill. kroner i 2012 på kap. 456
Direktoratet for nødkommunikasjon.
Komiteen har merket seg at bevilgningen
skal nyttes til drift av Direktoratet for nødkommunikasjon og statens
forpliktelser som følge av utbyggingen av Nødnettets første utbyggingstrinn. Videre
skal bevilgningen dekke bl.a. prosjekteringskostnader i direktoratet
knyttet til fullføring av utbygging og drift av Nødnett i hele Fastlands-Norge
(trinn 2), driftskostnader for innføringsprosjekt brann, tilleggselementer
innen brann og helse og drift av nettet i trinn 2 i utbyggingsperioden.
Bevilgningen dekker også statens kostnader forbundet med investering
i radionett, utstyr til nødetatenes kommunikasjonssentraler og terminaler
i 2012. Det er i tillegg avsatt midler til støtte til etatenes innføringsprosjekter.
Komiteen slutter seg til forslag
til bevilgning under kap. 456 og kap. 3456.
Komiteen vil vise til at en stor
satsing på økt samfunnssikkerhet i Norge ble besluttet ved Stortingets
vedtak av 9. juni 2011, jf. Innst. 371 S (2010–2011), om å bygge
ut Nødnett i resten av landet. Komiteen legger til
grunn at Nødnett vil gi bedre radiokommunikasjon både innad i nødetatene
og mellom dem, og dermed raskere og bedre koordinert hjelp til publikum
ved ulykker og kriser. Komiteen er innforstått med
at Nødnett er avlyttingssikkert og gir brukerne høy dekningsgrad.
Ved å skifte ut gammelt utstyr og nyttiggjøre mulighetene i ny teknologi,
styrkes samfunnets evne til å bekjempe organisert kriminalitet og
til å håndtere nødetatenes daglige operative virksomhet så vel som
store ulykker, naturkatastrofer og terrortrusler.
Komiteen merker seg at kontrakten
som er inngått om Nødnettleveranse gir leverandøren et totalansvar.
Leverandøren skal levere et komplett, nøkkelferdig anlegg hvor alle
tekniske komponenter skal være ferdige og virke i samspill før staten
overtar eierskapet. Kontrakten inkluderer også en drift- og vedlikeholdsavtale som
gir leverandøren ansvaret for å bygge opp og levere de løpende operatørtjenestene
for hele nødnettets levetid.
Komiteen legger til grunn at
planlegging, tilrettelegging og forberedelser for utbygging pågår. Komiteen vil
understreke at terroraksjonene 22. juli 2011 synliggjorde behovet
for å få etablert Nødnett i hele landet så raskt som mulig. Samtidig
ble det i Prop. 100 S (2010–2011) opplyst at tidsplanen i trinn
2 utgjør en vesentlig risikofaktor, da det i kontrakten er avsatt
kun 30 måneder til utbygging. Erfaringer fra trinn 1 tilsier at
dette er svært stramt tidsmessig og ekstern kvalitetssikrer anslår
lengre utbyggingstid og ferdigstillelse i 2015. Med bakgrunn i risikoen
knyttet til tidsplanen understreket flertallet i Innst. S. nr. 371
(2010–2011) at Direktoratet for nødkommunikasjon sammen med Justis-
og politidepartementet, som en del av trinn 2-planleggingen, skulle
vurdere om det er i statens interesse å løse opp i avhengigheter
mellom innføringsprosjektene, øke leverandørens forutsigbarhet og/eller
gi leverandøren mer tid utover 30 måneder i tråd med kvalitetssikrers
anbefalinger. Komiteen forutsetter at disse endringene
vurderes og besluttes hvis det er i tråd med statens samlede interesser
i saken. Komiteen understreker videre at utbyggingen
av Nødnett må skje innenfor en ambisiøs, men realistisk tidsplan. Komiteen legger
til grunn at Justis- og politidepartementet kommer tilbake med oppdatert
informasjon om utbyggings- og innføringsplaner, bevilgningsmessige
konsekvenser, samt status for påbegynt utbygging og utrulling av
utstyr på egnet måte når forberedelser for trinn 2 er ferdige og
eventuelle endringer i kontrakten er avtalt.
Komiteen legger til grunn at
Direktoratet for nødkommunikasjon ivaretar kontrakten med leverandøren
på vegne av Justis- og politidepartementet, og har myndighet til
å opptre som kontraktspart overfor leverandøren. Direktoratet for
nødkommunikasjon skal lede arbeidet med planlegging og utbygging
av Nødnett og sikre en fremdrift som ivaretar felles interesser
på statens side, godkjenne leveranser og tjenester i henhold til
kontrakt, samt beslutte endringer. Komiteen merker
seg at Direktoratet for nødkommunikasjon er gitt myndighet til å
treffe beslutninger som sikrer prosjektfremdrift, utrullingen av
teknisk utstyr og tidspunkter for når Nødnett kan tas i bruk, samt
til å styre de etatsvise innføringsprosjektene for de kommunale
brannvesen, helsetjenesten og politiet.
Komiteen legger til grunn at
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, Politidirektoratet
og Helsedirektoratet er ansvarlig for innføringsprosjektene i henholdsvis
brann-, politi- og helseetaten, og at direktoratene har et selvstendig
ansvar for å sikre at utstyr og løsninger som leveres i prosjektet,
tas i bruk på en slik måte at fastlagte oppgaver ivaretas, i henhold
til krav og myndighet gitt i lovverket.
Komiteen legger til grunn at
nødetatene skal betale driftsutgiftene til Nødnett etter hvert som dette
bygges ut og etatene tar nettet i bruk. Utgiftene skal dekkes innenfor
etatenes til enhver tid gjeldende budsjettrammer, jf. Budsjett-innst. S.
nr. 4 (2004–2005).
Komiteen viser også til Innst.
371 S (2010–2011):
«Komiteen legger til grunn at abonnementsordningen
og prinsippet om refordeling mellom sektorene videreføres inntil
mer erfaring foreligger, og vurderes etter fullført utbygging. Komiteen
legger videre til grunn at Justis- og politidepartementet, og Helse-
og omsorgsdepartementet, når mer erfaring fra brukerbetalingsordningen
foreligger, eventuell refordeling mellom etatene er foretatt og
gevinstrealiseringsprosjekter er igangsatt, på nytt kartlegger og vurderer
kommunenes kostnader til Nødnett.»
Komiteen merker seg at nødetatenes
innføringsprosjekter primært dekkes innenfor egne rammer. I kostnadsrammen
ligger også noe støtte fra Direktoratet for nødkommunikasjon til innføringsprosjektene
i etatene. I tillegg vil etatene ha egne aktiviteter, særlig knyttet
opp til opplæring, brukerstøtte og utfasing av gammelt utstyr.
Komiteen understreker viktigheten
av at Nødnettet fungerer både mellom ulike nødetater, over og på
tvers av forvaltningsnivåer, på tvers av geografiske områder/ansvarsområder
og at kapasiteten er tilstrekkelig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, mener at regjeringen, ved å fremme
forslaget om landsdekkende utbygging av et felles sambandsnett for
de tre nødetatene, har vist vilje til å få på plass et nødvendig
felles verktøy for nød- og beredskapsetatene. Slik får etatene mulighet
til å utføre sitt viktige arbeid for oss alle på best mulig måte,
både i sitt daglige virke og i nød- og krisesituasjoner.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil
uttrykke misnøye med at prosjektet er 3 år forsinket. Utbyggingen
av Nødnett har tatt mye lengre tid enn man i utgangspunktet forventet,
og kostnadene har blitt vesentlig høyere.
Dette flertallet viser til et
felles forslag fra komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre i Innst. S. nr. 346 (2008–2009):
«Stortinget ber Regjeringen jevnlig rapportere om
fremdriften av utbyggingen av Nødnett på egnet vis til Stortinget
for å sikre at fremdriftsplanen og budsjett holdes.»
Dette flertallet viser til at
man gjennom utbyggingen av Nødnett har valgt en modell der kontrakt
for drift og vedlikehold av Nødnett løper over en 20-årsperiode. Dette
flertallet mener at dette er en fornuftig modell for bygging av
infrastruktur, og ønsker tilsvarende OPS-kontrakter for å få fortgang
på utbygging av vei- og jernbanenettet.
Dette flertallet ser med uro
på at videre utbygging av Nødnett er forsinket med mange år. Tap
av både viktig kompetanse og fordyrende omkostninger som følge av
utsettelsen bør forsøkes minimalisert. Utsettelsen burde vært unngått.
Det er viktig at de reelle kostnader for kommunene synliggjøres
og fullt ut kompenseres. Dette flertallet vil på
denne bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til rette
for at organisasjoner som driver med redningsarbeid, gis anledning
til å benytte det nye Nødnett.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet påpeker at forsinkelsen
i hovedsak skyldes utfordringer på leverandørsiden med gjennomføring
av en krevende fusjon mellom Nokia og Siemens innledningsvis i prosjektet. Leverandøren
undervurderte også kompleksiteten i prosjektet. Kostnadsøkningen
i prosjektet skyldes bl.a. tilleggsbestillinger og utfordringer
i prosjektet. I 2009 ble det derfor vedtatt å øke kostnadsrammen
for trinn 1 med inntil 110 mill. kroner, jf. St.prp. nr. 83 (2008–2009).
Hvis ikke det skjer ekstraordinære hendelser i prosjektet, anser disse
medlemmer det som tilstrekkelig at det rapporteres om framdrift
og økonomi i prosjektet i den årlige omtalen av Nødnett i statsbudsjettet.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen legger opp til at utbygging av Nødnett skal omfatte Hovedredningssentralen
og redningshelikoptrene. Sivilforsvaret og frivillige hjelpeorganisasjoner
er mulige brukere på et senere tidspunkt. Disse medlemmer har
merket seg at det vil bli etablert beslutningskriterier for valg av
hvilke nye brukergrupper som bør prioriteres. Videre har disse
medlemmer merket seg at Direktoratet for nødkommunikasjon
vil gå i dialog med aktuelle brukergrupper for å planlegge innføring
av Nødnett.
Disse medlemmer viser til at
kommunene er, etter brann- og eksplosjonsvernloven, ansvarlig for
å etablere og drifte et brannvesen, inkludert nødmeldesentral 110.
Kommunene plikter å knytte seg til den regionale 110-sentralen,
og med grunnlag i avtale dekke sin andel av kostnadene ved etablering
og drift av denne. Disse medlemmer har merket seg
at Nødetatenes samlede driftskostnader, etter at nettet er ferdig utbygd,
av SINTEF er anslått til 370 mill. kroner per år, hvorav 217 mill.
kroner vil utgjøre betaling av abonnement og de resterende 153 mill. kroner
vil være etatsinterne kostnader. Det forventes at kommunene vil
måtte betale 43 pst. av de nevnte 370 mill. kroner. De etatsinterne
kostnadene er variable og påvirkes av etatene og kommunene gjennom
effektiviserings- og forenklingstiltak. Om lag 32 mill. kroner av
de etatsinterne kostnadene er nye kostnader, mens 55 mill. kroner
er ren kostnadsøkning blant annet på grunn av mange nye kommunikasjonssentraler ved
legevakter og akuttmottak på sykehus. Disse medlemmer har
også merket seg at SINTEF har beregnet at de årlige reinvesteringskostnadene
i brukerutstyr, som slår inn etter 5–7 år, kan utgjøre 145 mill.
kroner i året.
Disse medlemmer understreker
at kostnadstallene baserer seg på framskrivinger og hypoteser, og
ikke reelle kostnader rapportert av brukerne. Disse medlemmer understreker
at når det foreligger mer erfaringsbaserte data knyttet til kostnader
ved bruk må Justis- og beredskapsdepartementet komme tilbake igjen
med dette.
Disse medlemmer vil påpeke at
konkurransen om å levere Nødnett var teknologinøytralt. Videre viser disse
medlemmer til Prop. 100 S (2010–2011) og Innst. 371 S (2010–2012) Fullføring
av utbygging og drift av Nødnett i hele Fastlands-Norge.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre påpeker at saken om Nødnett tidligere har vært
gjenstand for uforsvarlig behandling i Stortinget, og viser til
protokolltilførsel fra medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre
i transport- og kommunikasjonskomiteens møte 8. juni 2009 etter
å ha tapt voteringen om ikke å behandle St.prp. nr. 83 (2008–2009) om
økt kostnadsramme for første byggetrinn i vårsesjonen:
«Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre
avviser behandling av ytterligere nye saker før Stortinget 19. juni
2009 avslutter før sommeren. Med to uker igjen til avslutningen
av flere saker og debatt om disse sakene i Stortinget, vil behandling
av ytterligere saker etter disse medlemmers oppfatning ikke kunne
gjennomføres på en forsvarlig måte.»
Disse medlemmer vil fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme en sak som omhandler
de økonomiske konsekvensene for kommunene og etatene i forbindelse
med innføring og drift av det nye Nødnett. Saken må også synliggjøre
hvordan de eventuelle merutgiftene skal finansieres.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet i behandlingen av nødnettet i Budsjett-innst.
S. nr. 4 (2004–2005) gikk inn for en teknologinøytral anbudsrunde
med vekt på dataoverføringskapasitet som åpner for direktesendte
bilder, medisinsk data og posisjoneringsinformasjon for alle enheter
på et ulykkessted. Mange av Fremskrittspartiets innvendinger mot
den valgte løsningen dessverre har slått til, og disse medlemmer vil
vise til sine merknader om nødnettet i innstillingens kapittel 2.2.2.
Komiteen vil vise
til følgende anmodningsvedtak: Vedtak nr. 473, 11. april 2011:
«Stortinget ber Regjeringen legge avtalen som den
ligger i Innst. 275 L (2010–2011) til grunn for sitt arbeid med
dette sakskomplekset.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Høyre, viser til Prop. 49 L (2010–2011)
om endringer i ekomloven og straffeprosessloven mv. (gjennomføring
av EUs datalagringsdirektiv i norsk rett), som ble vedtatt i Stortinget
i april 2011.
Flertallet mener at situasjonen
for politiets benyttelse av trafikkdata var uholdbar ved lovens vedtakelse,
både ut fra hensynet til personvern og en effektiv kriminalitetsbekjempelse.
PST uttalte under komiteens høringer at Norge uten datalagringsdirektivet
blir mer utsatt for terror, og at PST bruker trafikkdata i alle
sine saker.
Flertallet viser til at tilbydere
av offentlig elektronisk kommunikasjonstjeneste eller nett (ekomtilbydere)
har lagret data for egne kommunikasjons- og faktureringsformål,
men at lagrings- og utleveringspraksis har variert i stor grad mellom
de ulike ekomtilbyderne. Systemene for hvordan trafikkdataene lagres
er veldig ulike, omfanget av hva som lagres er forskjellig, og hvordan
sikkerheten er rundt disse opplysningene, har også ujevn kvalitet.
Flertallet vil understreke at
avtalen om datalagringsdirektivet videre inneholdt en rekke forslag
knyttet til en styrking av det generelle personvernet, herunder
loggføring av interne oppslag i personregistre med sensitive personopplysninger
i Nav, å sikre at den registrerte gis innsyn i logg fra behandlingsrettet
helseregister om hvem som har hatt tilgang til helseopplysninger
om ham eller henne (det vil si innsyn i blant annet journal- og
informasjonssystemer) m.v.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser til
at Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti gikk imot implementering av datalagringsdirektivet
i norsk rett, jf. Innst. 275 L (2010–2011).
Disse medlemmer viser til at
innføringen av datalagringsdirektivet innebærer at staten skal få bruke
teleselskapet ditt til å registrere hver gang du kommuniserer med
dine barn, din ektefelle, dine venner, dine forretningsforbindelser,
dine klienter, din lege, dine politiske meningsfeller og samtlige
andre du kommuniserer med ved bruk av telefon og e-post. Overgangen
fra lagringsmulighet og sletteplikt til en lagringsplikt, betyr
et stort skritt inn i et overvåkingssamfunn som disse medlemmer ikke
ønsker. Disse medlemmer mener dette medfører noe helt
nytt i norsk rettspraksis. Datalagringsdirektivet betyr ikke bare
et stort skritt inn i et overvåkingssamfunn, men medfører også at
man tråkker over en prinsipiell grense for selve rettsstaten.
Disse medlemmer understreker
at det var hensynet til personvernet som var avgjørende for at disse
medlemmer gikk i mot implementeringen av EUs datalagringsdirektiv
i norsk rett. Disse medlemmer viser for øvrig til
sine partiers respektive merknader i Innst. 275 L (2010–2011) om
endringer i ekomloven og straffeprosessloven mv. (gjennomføring
av EUs datalagringsdirektiv i norsk rett).