Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
støtter regjeringens politikk som bygger på rettferdighet og fellesskap.
De offentlige velferdsordningene skal fornyes og utvikles, og arbeidslivet
skal være slik at alle kan delta. Flertallet støtter
regjeringens hovedmål om arbeid til alle og understreker at rettferdig
fordeling og utjamning er grunnleggende verdier for regjeringens
arbeid. For den enkelte er arbeid en kilde til inntekt, økonomisk trygghet,
selvrespekt og selvrealisering. Samtidig vil høy sysselsetting bidra
til å sikre velferdsstaten, redusere sosiale forskjeller og forebygge
fattigdom. Økonomisk politikk, næringspolitikk, distriktspolitikk,
utdanningspolitikk og arbeids- og velferdspolitikk må bidra sammen
for å nå målet. Flertallet viser til at en sterk
offentlig sektor har vært, og er, en forutsetning for utjamning
og likeverdige vilkår for alle.
Flertallet viser til at sysselsettingen
i Norge har økt med 40 000 personer det siste halvannet året og
at regjeringen legger til grunn at veksten vil fortsette. Arbeidsstyrken
øker også, mye på grunn av høy innvandring. Nivået på arbeidsledigheten
forventes å endre seg lite i året som kommer, men det kan bli endringer
i ledighetssituasjonen på grunn av situasjonen i Europa og i verdensøkonomien. Flertallet viser
til at situasjonen for Norge skiller seg positivt ut fra majoriteten
av land i Europa som har til dels store ledighetsproblemer. Flertallet viser
til at budsjettet er tilpasset en økonomisk situasjon med stor internasjonal
uro. Flertallet tror den internasjonale økonomiske
uroen vil prege Europa i lang tid fremover. Flertallet er
samtidig klare på at dette også vil ramme Norge. Flertallet mener
regjeringen fortsatt må ha sterkt trykk for å få flere inn i arbeidslivet,
for å beholde flest mulig i jobb og for å få flere til å fullføre
videregående opplæring. Dette handler om livskvaliteten til den
enkelte, men også om næringslivets konkurransekraft og Norges fremtidige
verdiskaping. Et arbeidsliv for alle forutsetter et godt arbeidsmiljø
uten sosial dumping og diskriminering. Arbeidsmiljøet må bidra til god
helse og arbeidsevne gjennom hele yrkeslivet, noe som også gjør
at flere kan delta lenger i arbeidslivet.
Flertallet viser til at budsjettforslaget
for 2012 gir kvalitetsheving og økt omfang av de brede fellesskapsløsningene
innen helse, omsorg, skole og barnehage. Det legges til rette for
økt verdiskaping og utvikling i hele landet og forskjellene i levekår
utjevnes. Flertallet viser til ulike satsinger under
ulike sektorer for å øke innsatsen på velferd og for å sikre utjevning
av levekår. Flertallet vil understreke viktigheten av
å bedre livsbetingelsene og mulighetene for den delen av befolkningen
som har de laveste inntektene og de dårligste levekårene, samt legge
særlig vekt på barns behov når det gjelder tiltak mot fattigdom.
Arbeid gir den enkelte økonomisk selvstendighet og er det viktigste
for å motvirke fattigdom, utjevne sosiale forskjeller og oppnå likestilling
mellom kvinner og menn. Flertallet støtter arbeidet
for et mer inkluderende arbeidsliv der alle kan delta.
Flertallet viser til at Arbeids-
og velferdsetaten har mange og til dels gamle IKT-løsninger og at
regjeringen legger opp til å starte et omfattende program for modernisering
av IKT i Arbeids- og velferdsetaten. Programmet vil blant annet
omfatte nye løsninger for uføretrygd, sykepenger, selvbetjeningsløsninger,
økt automatisering av vedtaksbehandling og integrering med viktige
fellesløsninger. De nye løsningene vil legge til rette for en betydelig
mer effektiv saksbehandling både for etaten selv, samarbeidende
etater og brukerne. Programmet skal også bidra til organisasjonsutvikling,
tjenesteutvikling, endring av arbeidsprosesser, kompetanseutvikling
mv. Programmet er planlagt gjennomført over seks år. Regjeringen
foreslår å bevilge 220 mill. kroner til programmet i 2012. Flertallet støtter
dette.
Flertallet viser til det brede
og viktige mandatet som er gitt Nav gjennom formålsparagrafen, ved
å legge til rette for en effektiv arbeids- og velferdsforvaltning,
tilpasset den enkeltes og arbeidslivets behov. Arbeids- og velferdsforvaltningen
skal møte det enkelte mennesket med respekt, bidra til sosial og
økonomisk trygghet og fremme overgang til arbeid og aktiv virksomhet.
Nav skal ha en helhetlig og samordnet anvendelse av arbeidsmarkedsloven,
folketrygdloven, lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen
og andre lover som forvaltes av arbeids- og velferdsforvaltningen.
Flertallet viser til at det er
en sentral målsetting at arbeids- og velferdsforvaltningen, gjennom
et likeverdig samarbeid mellom kommune og stat, bidrar til å realisere
disse lovenes formål. Dette gjelder målsettingen om å få flere i
arbeid og aktivitet og færre på stønad og å bedre levekårene for
vanskeligstilte, samt bidra til sosial og økonomisk trygghet.
Flertallet støtter forslaget
om å videreføre det høye tiltaksnivået fra 2011 på om lag 71 200
tiltaksplasser i 2012. Flertallet vil særlig understreke
viktigheten av jobbstrategien for personer med nedsatt funksjonsevne
og at forslaget innebærer 1 000 flere tiltaksplasser for personer med
nedsatt arbeidsevne sammenlignet med 2011, og at 500 tiltaksplasser
knyttes til jobbstrategien. Flertallet understreker
at jobbstrategien må være en langsiktig innsats.
Flertallet viser ellers til at
ungdom, innvandrere, langtidsledige og personer med nedsatt arbeidsevne
er utsatte grupper på arbeidsmarkedet, og skal prioriteres ved inntak
til arbeidsmarkedstiltak.
Flertallet støtter også at det
bevilges 25 mill. kroner til et forsøk med tilretteleggingstilskudd for
arbeidssøkere med nedsatt arbeidsevne, og 10 mill. kroner til et
utvidet forsøk med funksjonsassistanse i arbeidslivet. Flertallet viser til
at det vil bli opprettet en mentorordning for å styrke oppfølgingen
av målgruppen for jobbstrategien ute i virksomhetene og at Arbeids-
og velferdsetaten får økte ressurser knyttet til jobbstrategien.
Flertallet legger avgjørende
vekt på at et arbeidsliv for alle forutsetter et godt arbeidsmiljø uten
sosial dumping. Dette vil også bidra til at flere kan delta lenger
i arbeidslivet. Et anstendig og velregulert arbeidsliv uten sosial
dumping er avgjørende for den enkelte arbeidstaker, og for at seriøse
virksomheter ikke skal tape i konkurranse med useriøse aktører.
Som del av arbeidet mot useriøsitet og sosial dumping i norsk arbeidsliv
foreslår regjeringen å bevilge 20 mill. kroner til Arbeidstilsynet
til en godkjenningsordning og økt oppfølging overfor renholdsbransjen,
og 10 mill. kroner til økt tilsynsaktivitet overfor bemanningsforetak
og virksomheter som leier inn arbeidskraft. Flertallet støtter
dette.
Flertallet mener det er svært
viktig med økt innsats for å fjerne uønsket deltid og støtter at
en særskilt bevilgning til dette videreføres i 2012. Flertallet viser
for øvrig til den kommende behandlingen av Meld. St. 29 (2011–2012).
Flertallet viser til at regjeringen
fortsetter den brede innsatsen for bedre fordeling og mot fattigdom.
Den særlige innsatsen gjennom handlingsplan mot fattigdom videreføres
i 2012.
Flertallet vil særlig fremheve
kvalifiseringsprogrammet som ett av mange tiltak som er iverksatt
for å bedre mulighetene og levekårene for utsatte grupper. Ved utgangen
av april 2011 deltok 8 000 personer i programmet.
Flertallet viser til at av dem
som gjennomførte og avsluttet kvalifiseringsprogram etter avtale med
Nav-kontoret i løpet av 1. tertial 2011, gikk over 40 pst. til arbeid,
utdanning og andre arbeidsrettede tiltak. Dette vurderer flertallet som et
godt resultat, da samtlige deltakere i utgangspunktet har vesentlig
nedsatt arbeidsevne.
Flertallet viser også til at
innsatsen skjer på flere sektorer, slik som gratis leksehjelp, tiltak for
å øke gjennomføringen i videregående opplæring gjennom partnerskapet
i «Ny GIV» og innføring av valgfag på 8. trinn fra høsten 2012. Omlegging
av bostøtteordningen i 2009 bidrar til at flere husstander mottar
bostøtte og at innsatsen mot bostedsløshet og tilskudd til boligsosialt
arbeid videreføres. Flertallet viser til at statlige
tilskudd til tiltak for inkludering og deltakelse av utsatte barn
og unge videreføres og til at den styrkede innsatsen overfor rusmiddelavhengige
videreføres.
Flertallet viser til at regjeringen
som en oppfølging av Fordelingsutvalgets utredning (NOU 2009:10)
har lagt frem en stortingsmelding om fordelingspolitikken der det
presenteres en bred politikk for en mer rettferdig fordeling. Den brede
fordelingspolitikken omfatter virkemidler og innsatsområder som
også er grunnleggende i en helhetlig og langsiktig innsats for å
forebygge lavinntekt og fattigdom. Flertallet ser
frem til stortingsbehandling av dette.
Flertallet viser til forslag
om at ordningen med stønad til spesialtilpasset bil (gruppe 2-bil) utvides
til å gjelde barn og unge med sterkt begrenset gangfunksjon og at
endringen i regelverket vil gi familier med barn og unge med sterk funksjonsnedsettelse
en lettere hverdag. Flertallet støtter dette.
Flertallet viser til at målet
med de offentlige trygde- og stønadsordningene er å gi økonomisk trygghet,
utjevne inntekt og bidra til selvhjelp. Samfunnet skal ta vare på
dem som av ulike grunner ikke kan delta i arbeidslivet. Flertallet viser
til Stortingets behandlingen av Prop. 130 L (2010–2011) der regjeringen
foreslår en mer fleksibel uføretrygd, kombinert med bedre oppfølging
av den enkelte, jf. Innst. 80 L (2011–2012). Flertallet peker
på viktigheten av opptrappingen av folketrygdens minsteytelser som ble
fullført i 2010.
Flertallet viser til at utgifter
til dagpenger ved arbeidsledighet går ned, men utgifter til alderspensjon
viser en kraftig økning. Økningen skyldes blant annet at mange benytter
den nye muligheten til å ta ut tidligpensjon og kombinere dette
med arbeid.
Frivillig sektor spiller en viktig rolle i velferdssamfunnet. Flertallet påpeker
viktigheten av at regjeringen vil videreutvikle samarbeidet med
ideelle organisasjoner og viser til Fornyings- og administrasjonsdepartementets
arbeid med å videreutvikle gode kvalitetskriterier og krav samt
identifisere hvordan konkurransegrunnlaget kan utformes slik at
leverandørenes reelle fortrinn og kvaliteter blir verdsatt i de
enkelte anskaffelser.
Flertallet er enige med regjeringen
i at regelverket om offentlige anskaffelser har et handlingsrom
som bør utnyttes best mulig for å sikre gode tjenester til riktig
pris. Dette forutsetter kunnskap om handlingsrommet knyttet til fastsettelse
av blant annet kvalitetskrav, kontraktslengde, kontraktsform og
muligheten for å reservere kontrakter for ideelle organisasjoner
i konkrete anskaffelser.
Flertallet viser til at Fornyings-
og administrasjonsdepartementet har gitt Direktoratet for forvaltning
og IKT i oppdrag å utarbeide en veileder for offentlige anskaffelser
av helse- og sosialtjenester. Veilederen skal omhandle temaer som
blant annet kontraktenes lengde, fornuftig bruk av rammeavtaler,
særtrekk ved ideelle organisasjoner og handlingsrommet for fastsettelse
av kvalitetskrav. De ideelle organisasjonene blir invitert til å
medvirke i dette arbeidet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti legger følgende prinsipper
til grunn for arbeids- og sosialfeltet:
At flest mulig skal
delta i arbeidslivet for å sikre og styrke velferdssamfunnet.
At velferdssystemene skal oppmuntre til
arbeid og aktivitet. Det må lønne seg å jobbe.
Alle har et ansvar for å bekjempe fattigdom
og utstøting, og sikre alle norske borgere en anstendig levestandard
som gjør dem i stand til å utnytte sine muligheter som deltakere
i samfunnet.
At man har gode velferdsordninger som sikrer
at personer som av ulike årsaker ikke har mulighet til å delta fullt
ut i det ordinære arbeidslivet, eller som opplever arbeidsledighet,
får del i den alminnelige velferdsutviklingen.
Disse medlemmer vil understreke
at den brede, tverrpolitiske enigheten om virkemidlene for å motvirke
finanskrisen har sikret at Norge fortsatt har lav registrert arbeidsledighet.
Samtidig er det grunn til bekymring når det er blitt 57 000 færre
arbeidsplasser i privat sektor siden finanskrisen. Norsk eksportrettet
industri er også sårbar i en turbulent internasjonal situasjon.
Selv om den registrerte arbeidsledigheten i Norge er svært lav,
så er det stadig flere mennesker som står helt eller delvis utenfor
arbeidslivet. Andelen på helserelaterte ytelser har aldri vært høyere. Samtidig
ser man en økning i antallet sosialklienter. Det er særlig bekymringsfullt
at antallet unge uføre og unge sosialklienter øker kraftig. Disse
medlemmer mener regjeringens politikk har sviktet og ikke
klart å hjelpe flere inn i arbeidslivet eller hindre flere fra å
falle ut. Disse medlemmer vil påpeke at under 20 pst.
av de som går ut hele sykmeldingsperioden kommer direkte tilbake
i arbeid. Selv om sykefraværet viste en gledelig nedgang i forrige
periode, er det langt fra å oppfylle IA-avtalens mål. Disse
medlemmer vil spesielt gjøre oppmerksom på at sykefraværet
i Nav fortsatt er på et svært høyt nivå. Ifølge tall fra Finansdepartementet
økte differansen mellom sykefraværet i befolkningen for øvrig og
sykefraværet i Nav fra 1,1 pst. i 2009 til henholdsvis 2,8 og 1,86
pst. i 1. og 2. kvartal i 2011. Det er et klart og tydelig ansvar
for departementet å gjøre noe med dette. Disse medlemmer mener
det er viktig å ta alle gode krefter i bruk for å få folk raskt
tilbake i arbeid. Det offentlige bør derfor i større grad enn i
dag bruke ledig kapasitet ved private behandlingstilbud. Det er
urimelig at arbeidstakere som får dekket helseutgifter av arbeidsgiver
og slik kommer raskere tilbake i arbeid, senere får en «straffeskatt»
på sykdom.
Disse medlemmer konstaterer at
selv om deler av Navs virksomhet går i riktig retning, er det fortsatt
store utfordringer på flere områder. Blant annet kan nevnes manglende
individuell plan for mange mottakere av AAP, sviktende rutiner for personvern
på flere kontorer samt en svikt i de såkalte «garantier» som regjeringen
har gitt. Disse medlemmer vil påpeke at begrepet «garanti»
innebærer noe annet enn en vanlig prioritering, og at det derfor
kan svekke tilliten til velferdssystemet når «garantiene» brytes
gang på gang. Verken ungdomsgarantien, oppfølgingsgarantien eller
tiltaksgarantien fungerer i dag. Disse medlemmer viser
i den forbindelse til sine respektive partiers alternative statsbudsjetter
for 2012. En samlet opposisjon ønsker en sterkere satsing på arbeidstrening
og attføring enn regjeringen legger opp til, en politikk som ville
hatt større effekt enn dagens såkalte «garantier».
Disse medlemmer vil understreke
behovet for forutsigbarhet hva gjelder VTA-plasser. Det vises også
til at Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti har stått
sammen om en rekke tiltak for å sikre at flere personer med nedsatt funksjonsevne
kan få en sjanse i arbeidslivet.
Disse medlemmer har tydelig tatt
til orde for et Nav-ombud, for eksempel etter modell fra pasient-ombudsordningen.
Regjeringen lovet i den forbindelse å komme tilbake til Stortinget med
en egen sak om dette, men har foreløpig ikke gjort det. Disse
medlemmer mener det har tatt altfor lang tid for regjeringen
å vurdere ordningen.
Disse medlemmer vil understreke
verdien av det sivile samfunn og frivillige organisasjoner i arbeidet
med å bekjempe fattigdom, få ned sykefraværet og hindre flere fra
å falle ut av arbeidslivet.
Disse medlemmer mener fattigdom
i Norge rammer ikke hele, lett identifiserbare grupper, men enkeltpersoner
innenfor et bredt spekter av grupper. Disse medlemmer mener
at fattigdom best kan bekjempes gjennom kombinasjonen av en politikk
som legger til rette for verdiskaping, høy yrkesdeltakelse, en aktiv skolepolitikk
som gir muligheter til alle og en målrettet politikk for fattigdomsbekjempelse. Disse
medlemmer viser til at det er vanligst, både i Norge og
andre europeiske land, å måle fattigdom gjennom et relativt mål
(EU- eller OECD-skala), mens det i andre land hvor ekstrem fattigdom
er mer vanlig gjerne fokuseres på absolutte fattigdomsmål. Disse
medlemmer konstaterer at basert på fattigdomsmålene i bruk, har
andelen fattige økt i Norge under denne regjeringen. Det er ekstra
bekymringsfullt at andelen fattige barn har økt kraftig. Disse
medlemmer viser til Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkepartis alternative statsbudsjetter for 2012 hvor det satses
langt sterkere på en målrettet fattigdomspolitikk enn hos regjeringen.
Disse medlemmer mener det er
avgjørende å følge opp Brochmann-utvalgets rapport med en gjennomgang
av alle offentlige støtteordninger for å sikre at det i størst mulig
grad lønner seg å arbeide fremfor å stå utenfor arbeidslivet. Disse medlemmer vil
også ta til orde for en bred gjennomgang av egenandeler, skatteregler
og støtteordninger i Norge for å sikre at ikke forskjellige ordninger
bygger på motstridende målsettinger. Det er også en utfordring at
flere ordninger er direkte knyttet til at mottaker ikke deltar i
arbeidslivet, mens en person med tilsvarende inntekt i arbeidslivet
ikke vil nyte godt av ordningen. Da kan systemet bidra til at færre
får en oppmuntring til å jobbe.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at det er behov for endringer i arbeidsmiljøloven for å bidra til
et mer tidsriktig, fleksibelt og formålstjenlig arbeidsliv. Arbeidsmiljølovens
beskyttelse av arbeidstakerne må ivaretas, samtidig som forsiktige
oppmykninger sikrer mer fleksibilitet. I første halvdel av 2012
skal Meld. St. 29 (2010–2011) Felles ansvar for eit godt og anstendig
arbeidsliv behandles av Stortinget. Fremskrittspartiet, Høyre og
Kristelig Folkeparti vil i den forbindelse komme nærmere tilbake
til disse partienes forslag til endringer.
Disse medlemmer viser for øvrig
til merknadene hvor Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti
står sammen i budsjettinnstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Norge står overfor store utfordringer både på det velferdspolitiske
området og når det gjelder forholdene i arbeidsmarkedet, som er
grunnlaget for en god velferdspolitisk bæreevne.
Norge er et lite land med i underkant av 5 millioner
innbyggere. Mer enn 1 million personer lever til enhver tid av ytelser
fra folketrygden. Økningen av antallet personer på uføreytelser, særlig
yngre uføre, er bekymringsfull og har vært det lenge. Mens antallet
uførepensjonerte ved utgangen av 1980 var i underkant av 160 000
personer, er antallet varig uføretrygdede i dag over 303 000. Fremskrittspartiet
mener enkeltmennesket har hovedansvaret for å sørge for seg og sine
nærmeste. Dette innebærer at vi må legge til rette for et samfunn
som gir alle muligheten til å utnytte sine evner og anlegg på en positiv
måte både for seg selv og for samfunnet. Det vil bidra til å redusere
antall personer i varig fattigdom, ved at flere får muligheten til
å oppleve selvforsørgelse gjennom den trygghet og glede det er å
ha et inntektsgivende arbeid å gå til.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet mener det er helt avgjørende at man legger til rette
for at hvert enkelt menneske skal få muligheten til å utnyttet sine
ressurser om man skal lykkes med arbeidslinjen. Norge har et velutviklet
velferdssystem som skal sørge for at alle som av en eller annen
grunn faller utenfor samfunnets vanlige rammer, på grunn av sykdom,
skade eller lyte, skal få økonomisk, medisinsk eller sosial bistand
til å leve så tilnærmet normalt som mulig. Det offentlige skal ha
et sterkt og godt sikkerhetsnett for dem som ikke er i stand til
å greie seg selv, av helsemessige årsaker.
Disse medlemmer mener det er
helt avgjørende at Arbeids- og velferdsforvaltningen (Nav) – sørger
for at tilgjengelige hjelpe- og støtteordninger blir satt inn overfor
dem som har behov så tidlig som mulig.
Disse medlemmer er
opptatt av å skape et fleksibelt arbeidsliv med plass til alle.
Fortsatt er det en stor gruppe personer mellom 16 og 67 år som ufrivillig
står utenfor arbeidslivet. I statsbudsjettet for 2012 er tallet
anslått til ca. 600 000 personer. Å overføre unge mennesker til
en permanent, inaktiv tilværelse med passive ytelser fra folketrygden
som livsgrunnlag, er en fallitterklæring. For alle dem som har en
mulighet til å utnytte eller opparbeide en arbeidsevne – stor eller
liten – må det utvikles bedre rutiner og prosesser for oppfølging,
kvalifisering og trening som kan bidra til å styrke deres muligheter
til en mer aktiv og givende tilværelse.
Disse medlemmer viser til en
utredning fra Stortingets utredningsseksjon i 2010, utført på oppdrag
fra Fremskrittspartiet, hvor det fremkommer at utbetalingene til
uførepensjon kan reduseres med om lag 700 mill. kroner pr. år ved
å bidra til at halvparten av de som i dag står utenfor arbeidslivet
og som ønsker seg inn blir inkludert i arbeidsstyrken. I tillegg
til økning av livskvaliteten til dem det gjelder, er det viktig
for samfunnsøkonomien å sette inn tiltak på dette området. Fremskrittspartiet
mener at arbeidsmarkedstiltak må baseres på individuelle vurderinger,
og være kombinasjoner av forskjellige tiltak i en helhetstenkning.
Målet må være å øke muligheten for flere i ordinært arbeid, forebygge og
dempe skadevirkningene av arbeidsledighet, samt hindre at arbeidstakere
faller ut av arbeidslivet.
Disse medlemmer mener det er
et behov for endringer i arbeidsmiljøloven for å bidra til et mer
tidsriktig, fleksibelt og formålstjenlig arbeidsliv og -miljø som
er mer i overensstemmelse med arbeidstakernes ønsker og behov. Samfunnet,
arbeidsmarkedet, den teknologiske utvikling, kommunikasjon og samferdsel
er betydelig endret i forhold til situasjonen da arbeidsmiljøloven
ble innført i Norge i 1977. Arbeidsmiljøloven er basert på den første arbeidervernlovgivningen
fra slutten av 1800-tallet og arbeidervernloven av 1936. Senere
er arbeidsmiljøloven endret flere ganger, og gjeldende lov trådte
i kraft i 2006.
Disse medlemmer viser til at
mange av dagens arbeidstakere ønsker anledning til å arbeide utradisjonelt
for å kunne legge til rette for en mer fleksibel fritid. Det er,
blant annet derfor, grunn til å se nærmere på en modernisering av
arbeidsmiljøloven. Ønsket om en modernisering og revisjon av arbeidsmiljøloven
skal ikke på noen måte bidra til å svekke hensynet til arbeidstakernes
helse og sikkerhet, men bedre forholdene og gi arbeidstakerne rett
til valgmuligheter når det gjelder å tilrettelegge og justere forholdet mellom
arbeid og fritid. Muligheter til å skape en familiesituasjon som
er tilpasset den enkelte familie er viktig for å styrke familienes
generelle levekår og trivsel i samfunnet. Mer fleksibilitet i arbeidssituasjonen
vil bidra til det.
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet er opptatt av å legge til rette for en
velferdspolitikk som sikrer trygghet for den enkelte. Dette innebærer
blant annet at man har et velferdssystem som sikrer den enkelte
rett ytelse til rett tid. Velferdsreformen, som ble iverksatt fra 2006,
har ikke fungert etter Stortingets intensjon. Det ser ut til at
Navs organisasjonsform har ført til at kompetansen og kvaliteten
på tjenestene er blitt flyttet fra førstelinjen, der brukerne møter
systemet, til bakenforliggende forvaltningsenheter som brukerne
ikke har adgang til. Altfor mange brukere møter uakseptable ventetider,
manglende informasjon, byråkrati og et komplisert system de ikke
har oversikt over. Det må foretas en gjennomgang og omorganisering av
Nav som fører kompetanse tilbake til førstelinjetjenesten, og som
bidrar til den forenkling og forbedring av tjenestene som var et
samlet stortings ønske da velferdsreformen ble behandlet. En lang
rekke tilbakemeldinger, henvendelser og oppslag i pressen tyder
på at Stortingets enstemmige forutsetninger ikke er oppfylt.
Disse medlemmer har merket seg
at flere av landets største interesseorganisasjoner, som til sammen
representerer en halv million mennesker med ulike diagnoser og hjelpebehov,
mener det offentlige hjelpeapparatet ikke fungerer godt nok. I en
spørreundersøkelse utført av TV 2, høsten 2010, slår 18 organisasjoner
fast at det offentlige hjelpeapparatet ikke fungerer godt nok. Lovfestede
rettigheter forutsetter klare kriterier for hvem som kan få innfridd
rettighetene og hvem som ikke har et rettmessig krav.
Disse medlemmer vil understreke
at en lovfestet rettighet skal innfris når en er kvalifisert for
dette. Det er derfor grunn til å stille spørsmålet: Hvor mange slike
enkeltsaker tåler et system før en kan si at en har en systemsvikt? Det
vises for øvrig til Representantforslag 36 S (2010–2011) fra fra
representanter fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre, om en helhetlig gjennomgang
av brudd på lovfestede rettigheter, jf. Innst. 297 S (2010–2011). Disse
medlemmer mener det er både viktig og riktig at våre grunnleggende
velferdstjenester er finansiert av folketrygden. Dette for å sikre
et tilnærmet likt tilbud over hele landet, uavhengig av bosted, egen
eller kommunens økonomi. Disse medlemmer ønsker blant
annet å lovfeste retten til sykehjemsplass finansiert av folketrygden.
Disse medlemmer viser
til at Pensjonsreformen ble iverksatt fra 1. januar 2011. Mange
pensjonister, og grupper av pensjonister, engasjerer seg nå i kampen
mot levealdersjustering, underregulering og økt beskatning av pensjonistenes inntekter.
Fremskrittspartiet var det eneste partiet i Stortinget som ikke
støttet innføringen av pensjonsreformen. Nye skatteregler for pensjonister
ble innført fra 1. januar 2011, og sammen med konsekvensene av ny
alderspensjon i folketrygden vil dette bidra til en betydelig endret
situasjon for pensjonistenes fremtidige økonomi. Det er ikke vanskelig
å forstå at de dyptgripende endringer som er foretatt, oppfattes
av mange pensjonister som løftebrudd som vil ramme mange av dem
som ikke har muligheter til å tilpasse seg situasjonen, som allerede
er blitt for gamle til å påvirke sin pensjonisttilværelse.
Disse medlemmer vil påpeke at
Fremskrittspartiet vil fortsette sin kamp, slik partiet har gjort
i mer enn 20 år i Stortinget, for at gifte/samboende pensjonisters
grunnpensjon ikke skal utsettes for avkorting begrunnet i sivil
status, og vil fremme forslag om en fortsatt nedtrapping av avkortingen
på samme måte som partiets representanter tidligere har fått begrenset
gjennomslag for.
Disse medlemmer ønsker
et fleksibelt arbeidsliv med plass til alle. Norge har sammenlignet med
andre land lav arbeidsledighet, men enkelte grupper, blant annet
funksjonshemmede, står i stor grad utenfor arbeidslivet. Statistikk
fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at nivået for funksjonshemmede
som er i arbeid lenge har vært stabil. I SSBs tilleggsundersøkelse
om funksjonshemmede i Arbeidskraftundersøkelsen for 2. kvartal 2010
fant man at andelen sysselsatte blant personer med funksjonshemning
var 43,6 pst. Blant menn med funksjonshemning var 45,8 pst. sysselsatte.
Tilsvarende tall for kvinner var 41,8 pst. I hele befolkningen var
andelen henholdsvis 76,6 og 72,4 pst. Av de 323 000 ikke-sysselsatte
funksjonshemmede var det om lag 78 000, eller 24 pst. som oppga
at de ønsket arbeid. Av dem ble 20 000 klassifisert som arbeidsledige
ut fra kriteriene om aktiv søking og tilgjengelighet for arbeidsmarkedet.
Disse medlemmer viser til Funksjonshemmedes
Fellesorganisasjon (FFO) sin skriftserie 02/11 «Et arbeidsliv for
alle?», hvor det blir avdekket følgende hovedfunn når det gjelder brukererfaringer
og problemområder:
Ingen deltidsstillinger
ledige.
Blir ikke ansatt.
Får ikke tilrettelagt arbeidssituasjon.
Blir sagt opp eller oppfordret til å si
opp frivillig.
Manglende kommunikasjon innad i Nav.
Manglende og ikke individuell tilpasset
arbeidsrettet tiltak.
Veiledningssvikt i Nav.
Manglende tilgang på hjelpemidler i tide.
Presset til uførepensjon.
Manglende tilrettelegging i utdanning fører
til frafall.
Manglende sosiale tjenester.
Mangelfulle transportordninger.
Pårørendes stilling.
For å løse disse problemene, og sikre et fleksibelt
arbeidsliv med plass til alle, mener disse medlemmer det
er behov for å sette i verk en rekke tiltak som vil bidra til at
flere funksjonshemmede og kronisk syke kommer i arbeid.
Disse medlemmer viser til regjeringens
jobbstrategi for personer med nedsatt funksjonsevne, og synes det
er positivt at det fremmes en jobbstrategi for denne gruppen. Men
hovedproblemet er at altfor mange tiltak er kun en videreføring
av de forsøksordningene som allerede eksisterer i dag.
Disse medlemmer viser videre
til forslag og innspill som er fremmet fra både «Erfaringsidépanelet»,
og «Brukerutvalget».
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet i sitt alternative statsbudsjett for 2012 foreslår
å øke bevilgningen med 560 mill. kroner ut over regjeringens forslag,
for å iverksette og styrke en rekke tiltak som vil bidra til at
flere funksjonshemmede og kronisk syke kommer i arbeid.
Disse medlemmer viser til følgende
tiltak:
Økt bruk av tilretteleggingstilskudd
styrkes med 30 mill. kroner. Ordningen bør utvides til også å omfatte
de bedriftene som ikke har IA-avtale.
Økt bruk av funksjonsassistanse styrkes
med 6 mill. kroner. I tillegg foreslår Fremskrittspartiet at ordningen
med funksjonsassistanse må gjøres til en varig ordning innenfor
folketrygdloven.
Traineeordningen må gjennomgås med sikte
på om den er innrettet og benyttet riktig. I tillegg bør ordningen
videreføres og videreutvikles, samt gjøres gjeldende for andre deler
av arbeidslivet enn bare staten.
Arbeids- og utdanningsreiser styrkes med
6 mill. kroner. I tillegg foreslår Fremskrittspartiet å gjøre ordningen
varig innenfor folketrygden, slik at det blir en permanent ordning
for de som trenger det.
Bedre tilgangen på lese- og skrivehjelp.
Bevilgningen økes med 3 mill. kroner.
Økt bruk av lønnstilskudd, innføring av
forsøksordning med fleksibelt lønnstilskudd, og øvrige tiltak knyttet
til å få flere funksjonshemmede og kronisk syke inn i arbeidslivet
styrkes med 515 mill. kroner.
Opprettelse av 8 000 flere arbeidsmarkedstiltaksplasser,
bevilgningen styrkes med totalt om lag 800 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet ønsker en langt mer offensiv og målrettet jobbstrategi
for å få flere som står utenfor arbeidsmarkedet inn i arbeidslivet,
og foreslår derfor samlet sett å styrke bevilgningen med 1 360 mill. kroner
til ulike tiltak til dette formålet, i sitt alternative statsbudsjett
for 2012.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
må legges til rette for et samfunn med muligheter for alle. Velferdsstaten
skal ikke være alt for alle, men skal være sterk for den som har
behov for hjelp. Disse medlemmer mener derfor at
det overordnede målet i arbeids- og sosialpolitikken er å bidra
til at flest mulig mennesker kan få oppleve den trygghet det er
å ha et inntektsgivende arbeid å gå til.
Disse medlemmer viser til den
store grad av uro og usikkerhet som verdensøkonomien er preget av
denne høsten, og understreker at dette gjør det særlig viktig å
vedta et ansvarlig budsjett som sikrer et bærekraftig og trygt grunnlag
for velferdssamfunnet. Disse medlemmer registrerer
at norsk økonomi for øyeblikket er god, men innser at dette kan
endre seg raskt dersom det viser seg at verdensøkonomien forverrer
seg ytterligere i 2012. Dersom det skjer vil det raskt kunne få
negative konsekvenser for arbeidsplasser i eksportnæringen og i
norsk økonomi for øvrig. Disse medlemmer har videre
registrert at regjeringen har foreslått å endre reglene for permittering
tilbake til det de var før finanskrisen i 2008–2009, som implisitt
tilsier at regjeringen mener norsk økonomi er tilbake til det normale. Disse
medlemmer støtter forslaget, men under forutsetning av at
en ny regelendring kan iverksettes raskt dersom situasjonen i verdensøkonomien
igjen tilsier at det er nødvendig med mer lempelige regler for permitteringer.
Disse medlemmer viser til Høyres
alternative statsbudsjett for 2012 hvor det foreslås en ramme på
357 521 036 000 kroner til Arbeidsdepartementets felt, noe som er
en reduksjon i forhold til regjeringens forslag på 454 000 000 kroner.
Samtidig innebærer Høyres alternative statsbudsjett for 2012 en
klar og tydelig satsing på å få flere mennesker inn i arbeidslivet.
Disse medlemmer viser til at
selv om det også er et samfunnsøkonomisk problem at stadig flere
faller ut av arbeidsmarkedet, er det først og fremst et problem
for den enkelte. Arbeid og livskvalitet henger nært sammen. Arbeid
skaper fellesskap, deltakelse og inkludering. Dessuten er manglende
tilknytning til arbeidslivet den viktigste årsaken til ny-fattigdommen,
og til manglende inkludering av innvandrere.
Disse medlemmer vil peke på at
over 600 000 mennesker i dag mottar helserelaterte ytelser, og at
regjeringen varsler en økning i antallet uføre og antallet på arbeidsavklaringspenger
i 2012. Økningen er spesielt sterk for gruppen som er unge uføre. Disse
medlemmer mener dette er svært bekymringsfullt.
Samtidig er sykefraværet på vei opp igjen etter en
gledelig, men tilsynelatende kortvarig nedgang i 2010. IA-avtalens
målsettinger er fortsatt langt fra oppnådd og utviklingen går ikke
i riktig retning. Disse medlemmer er likevel glade for
at regjeringen i Prop. 89 L (2010–2011) Endringer i arbeidsmiljøloven
og folketrygdloven mv. (raskere oppfølging og sanksjonering av brudd
på regelverket ved arbeidstakers sykdom), jf. Innst. 394 L (2010–2011),
har fulgt opp noen av Høyres krav om raskere og bedre oppfølging av
langtidssykmeldte, og håper disse tiltakene, hvis riktig implementert,
vil bidra til en reduksjon i sykefraværet. Disse medlemmer viser samtidig
til sin bekymring for at tiltakene beskrevet i Prop. 89 L (2010–2011)
kan vise seg å være unødvendig byråkratiske for næringslivet å forholde
seg til. Som disse medlemmer skrev i Innst. 394 L
(2010–2011) er det for disse medlemmer «avgjørende
at man hele tiden holder et våkent øye på farene for overadministrasjon». Disse
medlemmer mener like fullt at flere tiltak er nødvendige
for å få ned sykefraværet, og vil derfor oppfordre regjeringen til
å sette inn ytterligere tiltak på dette feltet.
Disse medlemmer mener nøkkelen
til en varig, trygg og bærekraftig velferd ligger i å ta i bruk
den kunnskapen og arbeidslysten som ligger i befolkningen. Å få
flere inn i arbeidsmarkedet er også et avgjørende bidrag til Norges fremtidige
konkurransekraft. Disse medlemmer ønsker anstendige
ordninger for dem som står utenfor arbeidslivet, men vil samtidig
ha fokus på krav til aktivitet, deltakelse og arbeid. Disse
medlemmers målsettinger i arbeids- og sosialpolitikken for
perioden 2009 til 2013 er:
1. Styrking av arbeidslinjen.
Det skal lønne seg å jobbe.
2. Å skape en lavere terskel inn i arbeidslivet både
gjennom en oppmykning av regelverket og gjennom bedre tiltak for
dem som står utenfor.
3. En mer målrettet fattigdomssatsing som
skal gjøre det lettere for fattige å få det bedre samtidig som en
har ekstra fokus på barn i fattige familier.
Disse medlemmer viser til Høyres
alternativ statsbudsjett for 2012, der disse målsettingene gis uttrykk
i fire hovedsatsinger som vil bidra til å styrke Norges konkurransekraft
og fremtidige velferd:
Disse medlemmer viser
til Høyres politikk for tidlig innsats rettet inn mot sykmeldte
som er beskrevet i tidligere års budsjetter og som videreføres også
i år. I årets budsjett bør den viktigste satsingen rettes inn mot
neste trinn: Tiltakene som settes inn når en person først er falt
ut av arbeidsmarkedet.
Disse medlemmer viser til at
store deler av innsatsen på dette feltet i dag brukes til å vurdere og
trene mennesker som så skal plasseres i arbeidslivet (train and
place). Selv om denne fremgangsmåten kan være riktig for noen, er
det mye som tyder på at sjansen for å komme tilbake til arbeid øker
dersom en i stedet plasserer folk raskt ut i arbeidslivet og gir
dem trening der, naturligvis med tett oppfølging fra enten Nav eller
en attføringsaktør. Disse medlemmer viser for eksempel
til formidlingstallene for tiltaket Arbeid med bistand, samt til
OECDs rapport «Transforming Disability into Ability » (2003).
Disse medlemmer understreker
at en slik satsing på arbeidstrening i arbeidslivet forutsetter
tett oppfølging.
Disse medlemmer viser til Høyres
alternative statsbudsjett for 2012 hvor det satses over 500 mill.
kroner, hvorav 400 mill. kroner er friske midler, på arbeidstrening
i arbeidslivet. Satsingen vil innebære økt aktivitet og større krav
til både attføringssektoren og Nav.
Satsingen kan oppsummeres i fem punkter:
1. En sterk vridning
mot og styrking av de tiltakene som driver arbeidstrening i selve
arbeidslivet, for eksempel Arbeid med Bistand, VTAO (Varig tilrettelagt
arbeid i ordinær bedrift) og tidsbegrenset og tidsubegrensede lønnstilskudd. Økning
av takstene for arbeid med bistand. Hovedregelen skal være trening
og oppfølging i arbeidslivet, ikke utenfor arbeidslivet.
2. Styrking av Navs kontakt med næringslivet gjennom
arbeidslivssentrene.
3. En forsterket innsats mot arbeidsgivere
som tar imot personer med nedsatt arbeidsevne, blant annet gjennom
forenkling av lønnstilskuddsordningen, mer forutsigbarhet og styrking
av tilretteleggingsgarantien gjennom Grønt Kort.
4. En ny og bredere innsats for arbeidsformidling som
både inkluderer Nav, attføringsbedriftene og andre private bedrifter.
Høyre vil utvikle et system langs følgende linjer:
Alle aktører,
både private (attføringsbedrifter, bemanningsbyråer, coacher) og
offentlige kan formidle Nav-brukere med nedsatt arbeidsevne inn
i arbeidslivet etter oppdrag fra Nav.
Når vedkommende formidles inn i arbeidslivet får
formidler og arbeidsplass utbetalt en bonus.
Det kommer igjen en bonus dersom vedkommende
er i arbeid etter henholdsvis tre og fem år.
5. Staten er i dag blant de dårligste til
å inkludere mennesker med nedsatt arbeidsevne. Høyre vil vurdere
et system hvor offentlig sektor pålegges konkrete mål for inkludering
av personer som i dag står utenfor arbeidsmarkedet.
Disse medlemmer viser også til
Høyres vedvarende sterke satsing for å få funksjonshemmede ut i
arbeidslivet, og følger opp flere målrettede tiltak til denne gruppen
i sitt alternative statsbudsjett for 2012.
Høyres arbeidslivssatsing,
alternativt statsbudsjett for 2012
Arbeidstrening i arbeidslivet, ekstra plasser | 150 000 000 |
Prøveprosjekt - insentivbasert plassering i arbeidslivet | 50 000 000 |
Tidsubestemt lønnstilskudd | 100 000 000 |
Ompriorteringer innenfor rammen til «place and train» | 100 000 000 |
«Raskere tilbake», tiltak for å hjelpe langtidssykemeldte
tilbake i jobb | 35 000 000 |
«Snu i døra» og «Inn på tunet», tiltak for å hjelpe unge
og rusmisbrukere inn i arbeidslivet | 25 000 000 |
Gruppe 2-biler: Utvidelse av ordningen fra og med 1. juli
2012 | 20 000 000 |
Funksjonsassistentordningen | 5 000 000 |
Arbeids- og utdanningsreiser | 5 000 000 |
Grønt kort: Tilretteleggingsgaranti for funksjonshemmede
i arbeidslivet | 10 000 000 |
Servicehunder, tolkehjelp for døve, sekretærhjelp for
blinde | 10 000 000 |
Totalt | 510 000 000 |
Disse medlemmer mener
at ingen unge som ikke har sterkt redusert helse skal kunne gå på passive
offentlige overføringer. Høyre mener det trengs en forsterket innsats
rettet inn mot unge, og har i første omgang prioritert innsatsen
rettet mot unge sosial-klienter som senere kan ende på uføretrygd.
Høyre vil ha en «snu-i-døra»-praksis på alle Nav-kontor
i hele Norge. Dette innebærer blant annet følgende:
a) Absolutt
skjerpet krav om aktivitetsplikt og oppmøteplikt for alle fra første
dag og første møte med Nav.
b) En egen pott til å følge opp aktivitetsprosjektet over
hele landet.
c) Skjerpet krav til kutt i ytelsene for
brukere som ikke stiller opp på aktivitet. Nav har i dag anledning
til å kutte i ytelsene, men gjør det sjelden.
d) En gjennomgang av alle ytelser til unge
på sosial-hjelp, herunder individstønad og bostøtte til unge som
bor hos sine foreldre eller foresatte, for å sikre at ordningene
oppmuntrer til arbeid eller utdanning.
e) Langt mer bruk av tiltak med arbeidstrening
i arbeidslivet særlig for unge Nav-brukere.
Disse medlemmer viser
til Høyres handlingsplan «Fra godt nok til best mulig» som følges opp
i Høyres alternative statsbudsjett for 2012, blant annet ved å innføre
en tilretteleggingsgaranti og gjennom å gjøre ordningene med funksjonsassistent
og arbeids- og utdanningsreiser permanente.
Regjeringen har også lagt frem en handlingsplan:
Jobbstrategi for personer med nedsatt funksjonsevne, som inneholder
en del gode tiltak, men alt i alt er tiltakene for beskjedne. Høyre følger
derfor opp sin satsing på funksjonshemmede også i dette budsjettet,
og går blant annet inn for å gjøre funksjonsassistentordningen og ordningen
med arbeids- og utdanningsreiser til permanente ordninger innenfor
folketrygden. Som det går frem av Høyres arbeidslivssatsing for
2012, bevilger vi 50 mill. kroner ut over regjeringens ramme til
tiltak for denne gruppen. Vi vil i tillegg beholde den delen av
skattefradraget for store sykdomsutgifter som er med å hjelpe folk
ut i arbeidslivet, til en kostnad på 51 mill. kroner.
Også i år opprettholdes satsingen på VTA-plasser
ved å vri tiltaksplasser bort fra dem som står nær arbeidsmarkedet
og over til dem som står lenger unna arbeidslivet.
Disse medlemmer sier nei til
regjeringens omlegging av finansieringssystemet for tiltaksplasser
i skjermet sektor. En slik omlegging er naturlig å se i et bredere
perspektiv etter at Brofoss-utvalget legger frem sin innstilling.
Disse medlemmer understreker
at de viktigste tiltakene for å bekjempe fattigdom er en skole som
gir alle barn gode muligheter, samt en politikk for å sikre høyest
mulig deltakelse i arbeidslivet. Samtidig vil det alltid være noen
som i kortere eller lengre perioder faller utenfor. Høyre dobler
derfor innsatsen rettet inn mot fattige barn og unge. Disse
medlemmer viser også til merknadene i Innst. 14 S (2011–2012) fra
Høyres medlemmer i familie- og kulturkomiteen som viser hele Høyres
satsing mot fattigdom.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti er opptatt av å sikre et bærekraftig velferdssamfunn
som kan sikre trygghet for de som faller utenfor i dag, men også
i fremtiden. En av de viktigste politiske utfordringene ligger i
å sikre at de som kan delta i arbeidslivet får muligheten til det. Dette
medlem vil i den sammenheng påpeke at utfordringen i utformingen av
sysselsettings- og inntektspolitikken i årene fremover ligger i
at Norge har et høyt sykefravær, et økende antall mennesker med
nedsatt arbeidsevne og mange uføretrygdede. Over 1/4 av befolkningen
går på trygd, mens rett over 40 pst. er i arbeid. 600–700 000 mennesker
i arbeidsfør alder har falt utenfor arbeidslivet. Å fremheve at
Norge samtidig har lavere registrert arbeidsledighet enn de fleste
OECD-land, er i og for seg korrekt, men har altså et beklagelig
motstykke i at en større andel i Norge synes å bli skjøvet ut av
ledighetsstatistikken og inn i trygdestatistikken. Dette
medlem vil påpeke at selv om IA-arbeidet har gitt gode resultater
i mange enkeltvirksomheter og at sykefraværet har gått noe ned,
er måloppnåelsen fortsatt svak for arbeidslivet som helhet. Dette
medlem mener at trygdeytelsene skal gi verdighet for dem
som trenger det og samtidig stimulere til arbeid. Individuell tilpasning
for dem som har restarbeidsevne er viktig. Dette medlem mener
at det må ses kritisk på både sykmeldingspraksis og på faktisk lederforankring
av inkluderingsarbeidet i den enkelte virksomhet. De nye reglene
for oppfølging av sykmeldte er noe dette medlem har etterlyst,
og er glad for er satt i verk.
Dette medlem viser til at det
gjennomsnittlig i 2011 er registrert 217 000 mennesker med nedsatt
arbeidsevne. Det er en stor økning, samtidig som regjeringen har
nedprioritert antallet tiltaksplasser for denne gruppen. Dette
medlem registrerer at i regjeringens forslag til statsbudsjett
for 2012 legges det opp til et enda lavere nivå enn til nå i 2011.
Til nå har det nemlig vært over 57 500 mennesker med nedsatt arbeidsevne
i gjennomsnitt på tiltaksplasser, mens det for 2012 er foreslått
54 200 tiltaksplasser. Dette medlem viser til Kristelig
Folkepartis alternative statsbudsjett for 2012 der det foreslås
5 000 flere tiltaksplasser for mennesker med nedsatt arbeidsevne. Dette
medlem viser også til Kristelig Folkepartis satsning på
Nav som er helt nødvendig for å kunne gjennomføre Stortingets mål
på arbeids- og sosialfeltet. Det store presset på de ansatte og
det utdaterte IKT-systemet er til hinder for å lykkes med å holde
på, og få flere mennesker i arbeid.
Dette medlem understreker at
det skal ligge fast at velferdsordningene skal sikre verdighet og
rimelige levevilkår for personer som ikke har mulighet til å sikre
dette selv gjennom deltakelse i arbeidslivet, samtidig som det er
rett og rimelig både å forvente og kreve at alle som har muligheter
for det, deltar i arbeidslivet. Det er helt nødvendig med en aktiv
offentlig innsats i samarbeid med arbeidslivets parter for å forhindre at
personer utstøtes fra arbeidslivet, og en aktiv innsats for å hjelpe
særlig de mest utsatte gruppene i arbeidslivet til å kunne være
en del av dette. Det vil være like nødvendig å sikre at velferdsordningene
er innrettet slik at også de stimulerer til arbeidsinnsats, samtidig
som de skal forhindre fattigdom for dem som vil være avhengige av
dem. Dette medlem viser til at Kristelig Folkeparti
vil være innstilt på å bidra i en politisk dugnad for å sikre verdige,
men samtidig bærekraftige velferdsordninger i årene fremover.
Utover arbeidet for å få ned sykefraværet og stoppe
veksten i bruk av uføreytelser i de tilfeller hvor det kunne vært
unngått, vil dette medlem også peke på to andre hovedutfordringer
i arbeidsmarkedspolitikken de kommende årene:
Dempe etterdønningene
av finanskrisen og effektene av den pågående gjeldskrisen i Europa for
den delen av arbeidsmarkedet som er hardest utsatt, det vil si eksportrettede
næringer.
Motvirke den stadig voksende todelingen
også blant ordinære arbeidssøkere, hvor en urovekkende høy andel
av de ledige er unge som ikke slipper inn på arbeidsmarkedet.
Dette medlem viser til følgende
forslag i Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett for 2012
i denne innstilling, som understreker viljen til en aktiv politisk
satsing på tiltak for å bistå særlig de mest utsatte gruppene i
arbeidsmarkedet, og sikre overgang fra trygd til arbeid, innenfor
en samlet ansvarlig budsjettramme:
Styrking av arbeidsmarkedstiltak
rettet mot personer med nedsatt arbeidsevne.
Ytterligere styrking av arbeidstreningstilbud
i regi av frivillige organisasjoner, kommuner etc., som en del av
en forsterket tiltakspakke mot fattigdom.
Halvering av arbeidsgiveravgiften for nye
lærlinger, for å opprettholde og styrke opptaket av nye lærlinger
i en tid hvor det er manko på lærlingeplasser i forhold til etterspørselen
av dette fra unge lærlingekandidater.
En ytterligere dreining av skatte- og avgiftssystemet
med sterkere vektlegging av grønne skatter, og lettelser i andre
skatter og avgifter rettet mot næringslivet og personer med lave
inntekter, for å stimulere til økt aktivitet og sysselsetting.
Dette medlem støtter de tiltakene
som ble gjennomført av regjeringen Bondevik II i perioden 2001–2005
for å bekjempe fattigdom i Norge, og støtter også i all hovedsak
de tiltak som er gjennomført av regjeringen Stoltenberg II i årene
2005–2010. Det viktigste spørsmålet nå er ikke hvem som har gjort
minst eller mest, men om tiltakene så langt er tilstrekkelige for
at Stortinget skal nå de mål om fattigdomsbekjempelse som det er
bred enighet om. Dette medlem må dessverre fastslå
at svaret på det er nei, og at det fortsatt er betydelige utfordringer
i arbeidet for avskaffelse av fattigdom. Mer enn 70 000 barn lever
med vedvarende fattigdom i Norge. Sammenlignet med treårsperioden
2004 til 2006, er det 6 500 flere barn som nå lever i fattigdom.
Dette medlem viser til Representantforslag
20 S (2009–2010), fra Kristelig Folkepartis stortingsrepresentanter
Kjell Ingolf Ropstad, Laila Dåvøy, Rigmor Andersen Eide og Knut
Arild Hareide, der Kristelig Folkeparti inviterte til en nasjonal
dugnad mot fattigdom med en rekke forslag til målrettede tiltak,
jf. Innst. 178 S (2009–2010). Disse tiltakene er fulgt opp i våre prioriteringer
i alternativt statsbudsjett for 2012:
Økt satsing på tiltak
som kan få flere mennesker i arbeid.
Økte sosialhjelpssatser og etablering av
statlige minstesatser, for å skaffe ro omkring livssituasjonen til
mottakere av sosialhjelp i en periode hvor de bør ha all fokus rettet
mot å samarbeide med Nav-kontoret lokalt om å finne alternativer til
dette.
Styrket satsing på rusomsorg i privat ideell
regi, for å avvikle køene av personer som venter på tilbud.
Fjerning/reduksjon av egenandeler på tannhelsetjenester
og helsetjenester hos særlig utsatte grupper som sosialhjelpmottakere
og deltakere på kvalifiseringsprogram, slik at ikke mangel på tannhelsebehandling
eller medikamentell behandling utskrevet av fastlege skal øke tersk-lene
for å delta i arbeidsrettede aktiviteter.
Økt satsing på sosiale inkluderingstiltak
i regi av kommuner og frivillige organisasjoner, særlig rettet mot
barn og unge.
Dette medlem viser til at et
arbeidsliv som inkluderer alle er det beste virkemiddelet mot fattigdom.
Gode velferdsordninger og et sosialt ansvarlig skattesystem bidrar
til relativt begrensede inntektsforskjeller i Norge, sammenlignet
med mange andre land. Men dette alene løser ikke fattigdomsutfordringen.
Det er behov for bedre og sterkere målretting av den offentlige innsatsen
for å bedre livssituasjonen til mange enkeltpersoner med de svakeste
levekårene i landet. Tiltak for inntektssikring og arbeidsretting, tiltak
for bedre levekår og tiltak for sosial inkludering av barn og unge
er viktige innsatsområder.
Dette medlem viser til at mange
mennesker blir definert som å leve i fattigdom, men ikke nødvendigvis
alltid gjør det. Relativ fattigdom gir ikke et treffsikkert bilde
av hvem som trenger hjelp. Med en tydeligere definisjon av fattigdom og
mer kunnskap om hvem som er fattige, kunne man ha hjulpet flere.
Tabellen viser budsjettforslaget
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
innenfor vedtatt ramme, jf. Innst.2 S (2011–2012) og primærbudsjettene
til Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti slik de fremkommer
i finansinnstillingen. Avvik i forhold til regjeringens forslag
i parentes.
Kap. | Post | Formål: | Prop. 1 S | A, SV, Sp | FrP | H | KrF |
Utgifter rammeområde 7 (i hele tusen
kroner) |
600 | | Arbeidsdepartementet | 172 340 | 172 340 (0) | 162 340 (-10
000) | 167 340 (-5
000) | 172 340 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 172 340 | 172 340 (0) | 162 340 (-10 000) | 167 340 (-5 000) | 172 340 (0) |
601 | | Utredningsvirksomhet, forskning m.m. | 235 890 | 235 890 (0) | 226 890 (-9
000) | 210 190 (-25
700) | 235 890 (0) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 58 870 | 58 870 (0) | 54 870 (-4 000) | 58 870 (0) | 58 870 (0) |
| 22 | Tiltak mot ufrivillig deltid | 25 770 | 25 770 (0) | 25 770 (0) | 70 (-25 700) | 25 770 (0) |
| 50 | Norges forskningsråd | 115 410 | 115 410 (0) | 110 410 (-5 000) | 115 410 (0) | 115 410 (0) |
604 | | Utviklingstiltak i arbeids- og velferdsforvaltningen | 227 568 | 227 568 (0) | 377 568 (+150
000) | 227 568 (0) | 227 568 (0) |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 200 000 | 200 000 (0) | 350 000 (+150 000) | 200 000 (0) | 200 000 (0) |
605 | | Arbeids- og velferds-etaten | 10 516 469 | 10 516 469 (0) | 11 371 469 (+855
000) | 10 541 469 (+25
000) | 10 683 469 (+167
000) |
| 1 | Driftsutgifter | 10 057 290 | 10 057 290 (0) | 10 287 290 (+230 000) | 10 032 290 (-25 000) | 10 149 290 (+92 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 27 883 | 27 883 (0) | 27 883 (0) | 42 883 (+15 000) | 27 883 (0) |
| 70 | Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykemeldte | 195 290 | 195 290 (0) | 225 290 (+30 000) | 230 290 (+35 000) | 270 290 (+75 000) |
| 71 | Tilretteleggelse og oppfølging av uføretrygdede som ønsker
å prøve seg i arbeidslivet | 0 | 0 (0) | 80 000 (+80 000) | 0 (0) | 0 (0) |
| 72 | Jobbstrategi for å få flere med nedsatt arbeidsevne inn
i arbeidslivet | 0 | 0 (0) | 515 000 (+515 000) | 0 (0) | 0 (0) |
612 | | Tilskudd til Statens
pensjonskasse | 9 606 000 | 9 606 000 (0) | 9 606 000 (0) | 9 528 300 (-77
700) | 9 587 000 (-19
000) |
| 1 | Driftsutgifter | 9 500 000 | 9 500 000 (0) | 9 500 000 (0) | 9 423 200 (-76 800) | 9 481 000 (-19 000) |
| 70 | For andre medlemmer av Statens pensjonskasse | 106 000 | 106 000 (0) | 106 000 (0) | 105 100 (-900) | 106 000 (0) |
621 | | Tilskudd til sosiale
tjenester og sosial
inkludering | 287 378 | 287 378 (0) | 387 378 (+100
000) | 336 378 (+49
000) | 302 378 (+15
000) |
| 63 | Sosiale tjenester og tiltak for vanskeligstilte | 184 525 | 184 525 (0) | 184 525 (0) | 184 525 (0) | 194 525 (+10 000) |
| 64 | Fattigdomstiltak | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 49 000 (+49 000) | 0 (0) |
| 70 | Frivillig arbeid | 54 396 | 54 396 (0) | 154 396 (+100 000) | 54 396 (0) | 59 396 (+5 000) |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak | 7 390 316 | 7 390 316 (0) | 8 066 316 (+676
000) | 7 690 316 (+300
000) | 7 491 316 (+101
000) |
| 21 | Forsøk, utviklingstiltak mv. | 115 779 | 115 779 (0) | 115 779 (0) | 165 779 (+50 000) | 125 779 (+10 000) |
| 76 | Tiltak for arbeidssøkere | 7 274 537 | 7 274 537 (0) | 7 950 537 (+676 000) | 7 524 537 (+250 000) | 7 365 537 (+91 000) |
640 | | Arbeidstilsynet | 479 850 | 479 850 (0) | 489 850 (+10
000) | 479 850 (0) | 499 850 (+20
000) |
| 1 | Driftsutgifter | 465 600 | 465 600 (0) | 485 600 (+20 000) | 465 600 (0) | 485 600 (+20 000) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, regionale verneombud | 10 000 | 10 000 (0) | 0 (-10 000) | 10 000 (0) | 10 000 (0) |
642 | | Petroleumstilsynet | 213 800 | 213 800 (0) | 228 800 (+15
000) | 213 800 (0) | 213 800 (0) |
| 1 | Driftsutgifter | 189 700 | 189 700 (0) | 204 700 (+15 000) | 189 700 (0) | 189 700 (0) |
643 | | Statens arbeidsmiljø-institutt | 101 500 | 101 500 (0) | 97 500 (-4
000) | 101 500 (0) | 101 500 (0) |
| 50 | Statstilskudd | 101 500 | 101 500 (0) | 97 500 (-4 000) | 101 500 (0) | 101 500 (0) |
666 | | Avtalefestet pensjon (AFP) | 1 940 000 | 1 940 000 (0) | 1 940 000 (0) | 1 923 100 (-16
900) | 1 936 000 (-4
000) |
| 70 | Tilskudd | 1 940 000 | 1 940 000 (0) | 1 940 000 (0) | 1 923 100 (-16 900) | 1 936 000 (-4 000) |
667 | | Supplerende stønad til personer over
67 år | 398 000 | 398 000 (0) | 0 (-398
000) | 398 000 (0) | 398 000 (0) |
| 70 | Tilskudd | 398 000 | 398 000 (0) | 0 (-398 000) | 398 000 (0) | 398 000 (0) |
847 | | Tiltak for personer med nedsatt funksjonsevne | 218 310 | 218 310 (0) | 258 310 (+40
000) | 218 310 (0) | 218 310 (0) |
| 70 | Tilskudd til funksjonshemmedes organisasjoner | 166 403 | 166 403 (0) | 176 403 (+10 000) | 166 403 (0) | 166 403 (0) |
| 71 | Tiltak for økt tilgjengelighet og universell utforming | 19 583 | 19 583 (0) | 49 583 (+30 000) | 19 583 (0) | 19 583 (0) |
2541 | | Dagpenger | 11 540 000 | 11 540 000 (0) | 10 640 000 (-900
000) | 11 540 000 (0) | 11 540 000 (0) |
| 70 | Dagpenger | 11 540 000 | 11 540 000 (0) | 10 640 000 (-900 000) | 11 540 000 (0) | 11 540 000 (0) |
2542 | | Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs
mv. | 584 000 | 584 000 (0) | 494 000 (-90
000) | 521 000 (-63
000) | 521 000 (-63
000) |
| 70 | Statsgaranti for lønnskrav ved konkurs mv. | 584 000 | 584 000 (0) | 494 000 (-90 000) | 521 000 (-63 000) | 521 000 (-63 000) |
2620 | | Stønad til enslig mor eller far | 3 802 200 | 3 802 200 (0) | 3 178 000 (-624
200) | 3 227 200 (-575
000) | 3 820 200 (+18
000) |
| 70 | Overgangsstønad | 2 522 000 | 2 522 000 (0) | 1 947 000 (-575 000) | 1 947 000 (-575 000) | 2 540 000 (+18 000) |
| 73 | Utdanningsstønad | 56 000 | 56 000 (0) | 28 000 (-28 000) | 56 000 (0) | 56 000 (0) |
| 76 | Forskuttering av underholdsbidrag | 860 000 | 860 000 (0) | 838 800 (-21 200) | 860 000 (0) | 860 000 (0) |
2650 | | Sykepenger | 37 515 618 | 37 515 618 (0) | 35 550 618 (-1
965 000) | 37 315 618 (-200
000) | 37 451 718 (-63
900) |
| 70 | Sykepenger for arbeids-takere mv. | 33 050 000 | 33 050 000 (0) | 31 200 000 (-1 850 000) | 32 850 000 (-200 000) | 32 950 000 (-100 000) |
| 71 | Sykepenger for selv-stendige | 1 830 000 | 1 830 000 (0) | 1 680 000 (-150 000) | 1 830 000 (0) | 1 848 000 (+18 000) |
| 72 | Omsorgs- og pleiepenger ved barns sykdom m.m. | 530 000 | 530 000 (0) | 530 000 (0) | 530 000 (0) | 548 100 (+18 100) |
| 73 | Tilskudd til tilretteleggingstiltak mv. | 290 618 | 290 618 (0) | 325 618 (+35 000) | 290 618 (0) | 290 618 (0) |
2651 | | Arbeidsavklarings-penger | 38 710 000 | 38 710 000 (0) | 38 237 000 (-473
000) | 38 710 000 (0) | 38 710 000 (0) |
| 70 | Arbeidsavklaringspenger | 37 850 000 | 37 850 000 (0) | 37 377 000 (-473 000) | 37 850 000 (0) | 37 850 000 (0) |
2655 | | Uførhet | 58 743 000 | 58 743 000 (0) | 57 167 000 (-1
576 000) | 58 743 000 (0) | 58 678 000 (-65
000) |
| 70 | Grunnpensjon | 21 965 000 | 21 965 000 (0) | 20 329 000 (-1 636 000) | 21 965 000 (0) | 21 900 000 (-65 000) |
| 71 | Tilleggspensjon | 34 390 000 | 34 390 000 (0) | 34 450 000 (+60 000) | 34 390 000 (0) | 34 390 000 (0) |
2661 | | Grunn- og hjelpestønad, hjelpemidler
mv. | 8 852 500 | 8 852 500 (0) | 9 303 500 (+451
000) | 8 912 500 (+60
000) | 8 906 500 (+54
000) |
| 70 | Grunnstønad | 1 730 000 | 1 730 000 (0) | 1 757 000 (+27 000) | 1 730 000 (0) | 1 744 000 (+14 000) |
| 71 | Hjelpestønad | 1 740 000 | 1 740 000 (0) | 1 817 000 (+77 000) | 1 740 000 (0) | 1 740 000 (0) |
| 73 | Hjelpemidler mv. under arbeid og utdanning | 137 000 | 137 000 (0) | 182 000 (+45 000) | 147 000 (+10 000) | 137 000 (0) |
| 74 | Tilskudd til biler | 783 500 | 783 500 (0) | 983 500 (+200 000) | 803 500 (+20 000) | 800 500 (+17 000) |
| 75 | Bedring av funksjons-evnen, hjelpemidler | 2 728 000 | 2 728 000 (0) | 2 778 000 (+50 000) | 2 748 000 (+20 000) | 2 728 000 (0) |
| 76 | Bedring av funksjons-evnen, hjelpemidler som tjenester | 220 000 | 220 000 (0) | 226 000 (+6 000) | 230 000 (+10 000) | 220 000 (0) |
| 78 | Høreapparater | 454 000 | 454 000 (0) | 500 000 (+46 000) | 454 000 (0) | 477 000 (+23 000) |
2670 | | Alderdom | 146 027 000 | 146 027 000 (0) | 147 142 000 (+1
115 000) | 146 027 000 (0) | 145 984 500 (-42
500) |
| 70 | Grunnpensjon | 50 860 000 | 50 860 000 (0) | 51 575 000 (+715 000) | 50 860 000 (0) | 50 817 500 (-42 500) |
| 73 | Særtillegg, pensjonstillegg mv. | 5 950 000 | 5 950 000 (0) | 6 350 000 (+400 000) | 5 950 000 (0) | 5 950 000 (0) |
2680 | | Etterlatte | 2 524 500 | 2 524 500 (0) | 2 524 511 (+11) | 2 524 500 (0) | 2 524 500 (0) |
| 72 | Særtillegg 1 | 108 000 | 108 000 (0) | 108 011 (+11) | 108 000 (0) | 108 000 (0) |
| | Sum utgifter ramme-område 7 | 343 037 146 | 343 037 146 (0) | 340 399 957 (-2
637 189) | 342 507 846 (-529
300) | 343 154 746 (+117
600) |
Inntekter rammeområde 7 (i hele
tusen kroner) |
Kap. | Post | Formål: | Prop. 1 S | A, SV, Sp | FrP | H | KrF |
3640 | | Arbeidstilsynet | 37 373 | 37 373 (0) | 27 373 (-10
000) | 37 373 (0) | 37 373 (0) |
| 8 | Refusjon utgifter
regionale verneombud | 10 000 | 10 000 (0) | 0 (-10 000) | 10 000 (0) | 10 000 (0) |
5607 | | Renter av boliglåns-ordningen i Statens
pensjonskasse | 1 609 000 | 1 609 000 (0) | 1 909 000 (+300
000) | 1 609 000 (0) | 1 609 000 (0) |
| 80 | Renter | 1 609 000 | 1 609 000 (0) | 1 909 000 (+300 000) | 1 609 000 (0) | 1 609 000 (0) |
| | Sum inntekter rammeområde 7 | 4 045 211 | 4 045 211 (0) | 4 335 211 (+290
000) | 4 045 211 (0) | 4 045 211 (0) |
| | Sum netto ramme-område 7 | 338 991 935 | 338 991 935 (0) | 336 064 746 (-2
927 189) | 338 462 635 (-529
300) | 339 109 535 (+117
600) |
1. Vedrørende kap.
2680 post 72. Riktig tall fra Fremskrittspartiet er 11 mill. kroner,
ikke 11 000 kroner. Det vil si at under kap. 2680 post 72 skal det
stå 119 000 mill. kroner (+ 11 mill.) og ikke 108 011 mill. kroner
(+ 11 000). jf. merknad under kap. 2680.