Stortinget har tidligere vedtatt lovregler for
å gjennomføre regler tatt inn i EØS-avtalen som svarer til direktiv
98/26/EF om endelig oppgjør i betalingssystemer og verdipapiroppgjørssystemer
(finalitetsdirektivet), jf. lov 17. desember 1999 nr. 95 om betalingssystemer,
direktiv 2002/47/EF om finansiell sikkerhetsstillelse, jf. lov 26. mars
2004 nr. 17 om finansiell sikkerhetsstillelse og direktiv 2000/46/EF
om e-pengeforetak, jf. lov 13. desember 2002 nr. 74 om e-pengeforetak.
Finansdepartementet foreslår i proposisjonen
for det første lovendringer for å gjennomføre regler tatt inn i
EØS-avtalen som svarer til direktiv 2009/44/EF. Direktiv 2009/44/EF,
som ble inntatt i EØS-avtalen ved EØS-komiteens beslutning 50/2010,
gjør endringer i direktiv 98/26/EF om endelig oppgjør i betalingssystemer
og verdipapiroppgjørssystemer (finalitetsdirektivet), og i direktiv
2002/47/EF om finansiell sikkerhetsstillelse. Stortinget ga 22. februar
2011 samtykke til innlemmelse av direktiv 2009/44/EF i EØS-avtalen,
jf. Innst. 195 S (2010–2011). Direktivendringene er hovedsakelig
begrunnet i teknologiutvikling, økt internasjonal konkurranse og
økte krav til pantesikkerhet.
Finansdepartementet foreslår i proposisjonen tekniske
endringer i betalingssystemloven kapittel 4, for å gjennomføre de
endringene i finalitetsdirektivet som følger av direktiv 2009/44/EF.
Finalitetsdirektivet er i norsk rett gjennomført i betalingssystemloven
kapittel 4, som regulerer når avregnings- og oppgjørsavtaler får rettsvern
overfor kreditorene til deltakerne i oppgjørssystemet. Departementet
foreslår, i tråd med endringsdirektivet, blant annet definisjoner av
«samvirkende system», «operatør» og enkelte andre betegnelser, samt
regler for å sikre ensartede rettsvernsakter og virkninger mellom
sammenkoblede systemer.
Formålet med rettsvernreglene i betalingssy-stemloven
kapittel 4 er å sikre at oppgjørsavtaler som er innkommet til systemet
kan gjennomføres selv om en deltaker i systemet går konkurs, uten
hinder av konkurslovgivningens bestemmelser om omstøtelse og motregning.
Bestemmelsene gjelder kun for sy-stemviktige interbanksystemer (herunder
Norges Banks oppgjørssystem) og verdipapiroppgjørssystemer som er
meldt til EFTAs overvåkningsorgan. Formålet med de foreslåtte endringene
er å ta høyde for det økte antall koblinger mellom for eksempel
markedsplasser og oppgjørssentraler som, på grunn av økt globalisering,
europeisk integrasjon og finansielle og teknologiske nyvinninger,
har funnet sted det siste tiåret.
Videre foreslår Finansdepartementet endringer
i lov om finansiell sikkerhetsstillelse for å gjennomføre endringene
i direktivet om finansiell sikkerhetsstillelse som følger av direktiv
2009/44/EF. Direktivet om finansiell sikkerhetsstillelse inneholder
harmoniserte regler om pantsettelse av kontante innskudd og finansielle instrumenter,
hvor enten pantsetter eller panthaver er en offentlig myndighet,
sentralbank, finansinstitusjon eller annen lovregulert institusjon
som handler med finansielle instrumenter.
I tråd med endringsdirektivet, foreslår departementet
å utvide definisjonen av finansiell sikkerhet til også å omfatte
«gjeldsfordringer», det vil si pengekrav som oppstår som følge av
at en kredittinstitusjon bevilger lån. Formålet med endringen er
å øke omfanget av tilgjengelig sikkerhet til å omfatte gjeldsfordringer
i tillegg til kontante innskudd og finansielle instrumenter. Gjeldsfordringer
anerkjennes allerede i dag som sikkerhet i en del europeiske land.
En harmonisering av bestemmelsene i direktivet på dette punktet
er ment å bidra til likere konkurransevilkår for kredittinstitusjoner
i alle medlemslandene. Departementet foreslår å avgrense definisjonen
av gjeldsfordringer til bare å omfatte «pengekrav som oppstår som
følge av at en kredittinstitusjon bevilger lån til debitor som ikke
er forbruker», forslaget vil derfor ikke ha betydning for forbrukernes
rettsstilling.
Finansdepartementet foreslår for det andre å gjennomføre
EØS-regler som svarer til direktiv 2009/110/EF. Direktiv 2009/110/EF,
som ble innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komiteens beslutning 120/2010,
er et nytt e-pengedirektiv som erstatter det tidligere direktivet
om e-pengeforetak, direktiv 2000/46/EF. Stortinget ga 16. juni 2011
samtykke til innlemmelse av direktiv 2009/110/EF i EØS-avtalen,
jf. Innst. 438 S (2010–2011).
E-pengedirektivet inneholder regler om adgangen
til å utstede elektroniske penger, herunder en definisjon av begrepet
elektroniske penger, samt virksomhetsregler for e-pengeforetak.
I tillegg til e-pengeforetak kan kredittinstitusjoner (bl.a. banker),
Norges Bank og postgirokontorer utstede elektroniske penger.
Elektroniske penger er definert som en forhåndsbetalt
kjøpekraft, i form av en lagret pengeverdi på en elektronisk innretning
som er utstedt etter mottak av midler, og som er anerkjent som betalingsmiddel
av andre foretak enn utstederen. E-pengeforetak er foretak som har
adgang til å utstede elektroniske penger, i gjeldende rett regulert
i lov om e-pengeforetak av 13. desember 2002 nr. 74 (e-pengeforetaksloven).
E-pengeforetak er i dag regulert i lov om e-pengeforetak.
Banklovkommisjonen har i forslag til ny samlet finanslov (NOU 2011:8), som
ble avgitt 27. mai 2011, foreslått å oppheve e-pengeforetaksloven,
og innta bestemmelsene om e-pengeforetak i ny samlet finanslov.
Fristen for å gjennomføre e-pengeforetaksdirektivet i nasjonal rett
var 30. april 2011 for EU-landene. Det er foreløpig ikke fastsatt
noen egen gjennomføringsfrist for EØS-landene. Ut fra hensynet til
mest mulig samsvar mellom EU- og EØS-retten, bør den nye EØS-rettsakten
om e-pengeforetak gjennomføres i norsk rett så nær som mulig gjennomføringsfristen
i EU for det tilsvarende direktivet. På denne bakgrunn foreslår
Finansdepartementet en midlertidig løsning med nytt kapittel 4c
i finansieringsvirksomhetsloven med overordnede bestemmelser om
e-pengeforetak. Forslaget er basert på Banklovkommisjonens forslag,
og vil enkelt kunne videreføres i ny samlet finanslov. Forslaget
innebærer at gjeldende lov om e-pengeforetak oppheves.
Lovforslaget inneholder de overordnede bestemmelsene
om adgang til å utstede e-penger, herunder definisjon på elektroniske
penger (forslaget til ny § 4c-1 første ledd), kravet til konsesjon
som e-pengeforetak (forslaget til ny § 4c-2), hvem som kan utstede
elektroniske penger (e-pengeforetak, banker og kredittinstitusjoner,
Norges Bank og postgirokontorer, jf. forslaget til ny § 4c-1 annet
ledd), og om adgangen til å drive grensekryssende virksomhet (forslaget
til ny § 4c-1 første ledd). De mer spesielle materielle reglene
om e-pengeforetak foreslås inntatt i en ny forskrift om e-pengeforetak
med hjemmel i ny § 4c-3. Den lovtekniske løsningen er den samme
som ble valgt for gjennomføring av regler tatt inn i EØS-avtalen
som svarer til direktiv 2007/64/EF om betalingstjenester i det indre
marked (betalingstjenestedirektivet) i 2009. Forslaget inkluderer
også oppdatering av henvisninger i andre lover som i dag viser til
e-pengeforetaksloven.
Finansdepartementet foreslår for det tredje
en lovendring som innebærer at Statens innkrevingssentral kan tvangsinnkreve
overtredelsesgebyr etter verdipapirhandelloven § 17-4. Statens innkrevingssentral
har det nødvendige apparat og rutiner for håndtering av slike saker,
og vil på en mer effektiv måte enn Finanstilsynet, regulert marked,
eller andre, kunne drive inn gebyrene på vegne av staten.
Forslaget til endringer i betalingssystemloven § 4-5
annet ledd vil medføre en liten utvidelse i omfanget av meldepliktige
opplysninger som Norges Bank etter lov om betalingssystemer må videreformidle
til EFTAs overvåkningsorgan.
Forslaget til nye lovbestemmelser, samt tilhørende
forskrift om e-pengeforetak vil kunne medføre noe merarbeid for
Finanstilsynet, som følge av at e-pengeforetak skal bli en mer konkurransedyktig
institusjonstype med de nye virksomhetsreglene.
Finansdepartementet legger til grunn at eventuelt
merarbeid vil være av begrenset omfang, og at det kan utføres innenfor
gjeldende budsjettrammer.
Departementets forslag til endring i verdipapirhandelloven
har som siktemål å oppnå en bedret og mer effektiv statlig innkreving
av overtredelsesgebyr etter verdipapirhandelloven, hvilket forutsetningsvis
vil gi en samlet ressursbesparelse for offentlige myndigheter. Ut
over dette vil forslaget etter departementets vurdering ikke føre
til økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
eller for private aktører.
Forslaget vil for øvrig ikke medføre noen særlige økonomiske
eller administrative konsekvenser.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Kari Agerup, Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Bård Langsåvold, leiaren
Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, frå Framstegspartiet,
Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen og Christian
Tybring-Gjedde, frå Høgre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore
Sanner, frå Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, frå
Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, frå Kristeleg Folkeparti, Hans
Olav Syversen, og frå Venstre, Borghild Tenden, syner til
omtala av bakgrunn for endringsforslaga, høringane, gjeldande rett,
direktiva, departementet sine vurderingar og framlegg til lovendringar
i Prop. 139 L (2010–2011).
Komiteen sluttar seg til regjeringa
sitt framlegg.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjere slikt
vedtak til lov
om endringer i betalingssystemloven og
finansieringsvirksomhetsloven mv. (gjennomføring av EØS-regler som
svarer til direktiv 2009/44/EF og direktiv 2009/110/EF)
I
Lov 13. desember 2002 nr. 74 om e-pengeforetak oppheves.
II
I lov 24. mai 1961 nr. 2 om forretningsbanker skal
§ 1 første ledd annet punktum lyde:
Mottak av midler som nevnt i finansieringsvirksomhetsloven
§ 4c-1 første ledd utgjør ikke innskudd dersom de mottatte
beløp umiddelbart byttes mot elektroniske penger utstedt av et e-pengeforetak.
III
I lov 10. juni 1988 nr. 40 om finansieringsvirksomhet
og finansinstitusjoner gjøres følgende endringer:
§ 1-2 første ledd nr. 7 oppheves.
§ 1-3 første ledd ny nr. 7 skal lyde:
7. e-pengeforetak med tillatelse etter
§ 4c-2.
§ 1-4 første ledd ny nr. 6 skal lyde:
6. e-pengeforetak med tillatelse etter
§ 4c-2,
Nåværende nr. 6 blir ny nr. 7.
§ 2a-6 første ledd ny bokstav f skal lyde:
f) e-pengeforetak,
Nåværende § 2a-6 første ledd bokstav f og g blir
nye bokstav g og h.
§ 3-16 skal lyde:
§ 3-16 Virksomhetens omfang
Finansieringsforetak kan bare drive finansieringsvirksomhet
og valutavirksomhet samt virksomhet som naturlig henger sammen med
dette. Finansieringsforetak kan også gis tillatelse til
å drive virksomhet som betalingsforetak etter § 4b-2 første ledd,
eller tillatelse til å drive virksomhet som e-penge-foretak etter
§ 4c-2. I så fall kan det settes som vilkår at slik virksomhet drives
i eget foretak.
Vedtektene skal ha bestemmelser om hva slags finansieringsvirksomhet,
valutavirksomhet, betalingstjenestevirksomhet og e-pengevirksomhet det enkelte
foretak skal kunne drive.
Bestemmelsen i første ledd er ikke til hinder for at et
foretak midlertidig driver eller deltar i driften av annen virksomhet
i den utstrekning det er nødvendig for å få dekning av krav. Finanstilsynet
kan kreve at foretaket opphører med slik virksomhet innen en fastsatt
frist.
§ 4b-1 første ledd nr. 2 skal lyde:
2. foretak som utsteder betalingsmidler i form av elektroniske
penger etter reglene i kapittel 4c,
Nytt kapittel 4c skal lyde:
Kapittel 4c. E-pengevirksomhet
§ 4c-1 Utstedelse av elektroniske
penger
Med elektroniske penger menes en elektronisk lagret
pengeverdi, representert ved en fordring på utstederen, som er utstedt
etter mottak av midler for å utføre betalingstransaksjoner, og som
er anerkjent som betalingsmiddel av andre foretak enn utstederen.
Elektroniske penger kan bare utstedes av foretak som
har tillatelse til å drive virksomhet som e-pengeforetak, og institusjoner
som nevnt i § 1-4 første ledd nr. 1 og 4. Norges Bank og postgirokontorer
kan også utstede elektroniske penger når dette følger av ellers
gjeldende lovgivning.
Finansieringsforetak eller betalingsforetak kan gis
tillatelse til å drive virksomhet som e-pengeforetak.
E-pengeforetak med hovedsete i annen stat i EØS kan
etablere og drive e-pengevirksomhet gjennom filial eller drive grensekryssende
virksomhet her i riket uten tillatelse etter denne lov, dersom foretaket
har tillatelse til å drive virksomhet i hjemstaten og er undergitt
tilsyn fra myndighetene der. Dette gjelder bare virksomhet som foretaket
kan drive etter tillatelse i hjemstaten, og som Norge etter EØS-avtalen
er forpliktet til å anerkjenne.
§ 4c-2 Konsesjon til e-pengeforetak
Tillatelse til å drive virksomhet som e-pengeforetak
gir adgang til å utstede elektroniske penger og, med mindre annet
er fastsatt i tillatelsen, til å utføre:
a) én eller flere former for betalingsoverføring
og andre betalingstjenester som omfattes av finansavtaleloven §
11 første ledd,
b) omsetning av valuta i forbindelse med utstedelse av
elektroniske penger og betalingstransaksjoner med utlandet, jf.
reglene i kapittel 4a,
c) kredittyting innenfor fastsatte kredittgrenser
ved gjennomføringen av oppdrag om betalingsoverføring dersom kreditten
ikke ytes av midler mottatt ved utstedelse av elektroniske penger
eller betalingsoverføring, og er kortsiktig og skal tilbakebetales
senest innen 12 måneder.
Et e-pengeforetak kan også gis tillatelse etter
§ 3-3 til å drive virksomhet som finansieringsforetak. I så fall
kan det settes som vilkår at slik virksomhet drives i eget foretak.
Et e-pengeforetak har ikke adgang til å motta innskudd
eller andre tilbakebetalingspliktige midler fra allmennheten. Betalingsmidler
som et e-pengeforetak har mottatt fra kunder som betaling for elektroniske
penger, skal uten ugrunnet opphold omgjøres til elektroniske penger.
E-pengeforetak har ikke adgang til å svare renter av elektroniske
penger.
Betalingsmidler som et e-pengeforetak har mottatt
ved utstedelse av elektroniske penger, skal plasseres på særskilte
konti som betrodde midler uten at foretakets øvrige kreditorer eller
andre kan søke dekning i midlene. Det samme gjelder betalingsmidler som
e-pengeforetaket mottar fra kunder i forbindelse med utføringen
av betalingsoverføring som omfattes av første ledd.
§ 4c-3 Alminnelige regler, forskrifter
mv.
Reglene i §§ 2-2 til 2-5, § 3-2, § 3-6 samt §§
3-8 til 3-15 og § 4b-4 gjelder tilsvarende for e-pengeforetak.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om e-pengeforetak, herunder regler om organisering, virksomhet,
kapitalkrav, eierforhold, sikring av midler, innløsning av elektroniske
penger, bruk av agenter og oppdragstakere, vilkår for tillatelse,
tilbakekall av tillatelse, nemndsbehandling av tvister og tilsyn.
Departementet kan i forskrift unnta visse former for
e-pengevirksomhet og e-pengeforetak helt eller delvis fra bestemmelser
om e-pengeforetak gitt i eller i medhold av lov.
IV
I lov 25. juni 1999 nr. 46 om finansavtaler og finansoppdrag
skal § 35 sjette ledd tredje punktum lyde:
For elektroniske penger som definert
i finansieringsvirksomhetsloven § 4c-1 gjelder
likevel første til fjerde ledd med mindre institusjonen ikke kan sperre
kontoen eller betalingsinstrumentet.
V
I lov 17. desember 1999 nr. 95 om betalingssystemer
m.v. gjøres følgende endringer:
§ 1-2 nytt annet ledd skal lyde:
Verdipapiroppgjørssystemene skal ha en operatør
som er ansvarlig for etablering og drift, og som er organisert som
nevnt i § 2-4 første ledd i denne lov.
§ 1-3 første ledd skal lyde:
Med deltaker menes avregningssentral, oppgjørsbank, sentral
motpart, operatør for annet system og annen institusjon
eller foretak som deltar i et interbanksystem eller verdipapiroppgjørssystem.
§ 1-3 nytt ellevte ledd skal lyde:
Med samvirkende system menes to eller flere system
der operatørene har gjort avtale med hverandre om utføring av oppdrag
på tvers av systemene. En ordning som er innført mellom samvirkende
systemer, utgjør ikke et system.
§ 4-1 tredje ledd skal lyde:
Bestemmelsene i dette kapitlet gjelder bare systemer med
minst tre deltakere, i tillegg til operatør, eventuell
oppgjørsbank, eventuell sentral motpart og eventuell avregningssentral, som
har avtalt at norsk lovgivning skal anvendes for systemet i samsvar
med § 4-3 og som er meldt til EFTAs overvåkingsorgan i samsvar med
§ 4-5.
§ 4-2 første ledd skal lyde:
Avtaler om avregning og oppgjør kan gjøres gjeldende etter
sitt innhold selv om det innledes insolvensbehandling hos en deltaker i
det aktuelle systemet, i et samvirkende system, eller en systemansvarlig
for et samvirkende system som ikke selv er en deltaker, når
oppdraget er lagt inn i systemet før det er innledet insolvensbehandling.
§ 4-2 tredje ledd skal lyde:
Dersom et oppdrag blir lagt inn i systemet etter at det
er innledet insolvensbehandling etter første ledd, og oppdraget
gjennomføres i løpet av virkedagen insolvensbehandlingen innledes,
gjelder første ledd tilsvarende dersom operatøren kan
godtgjøre at operatøren ikke hadde eller burde
hatt kunnskap om at insolvensbehandlingen var innledet på
det tidspunktet retten til å tilbakekalle ordren bortfalt. Systemet
skal i sine regler fastsette hva som menes med virkedag, og som
dekker oppgjør både på dagen og på natten og omfatte alle hendelser
i løpet av syklusen til systemet.
§ 4-2 nytt fjerde ledd skal lyde:
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser,
herunder unntak fra dekningsloven, om bruk av en deltakers disponible
midler til å gjennomføre oppgjør på oppgjørsdagen i forbindelse med
innledelse av insolvensbehandling hos deltakeren.
§ 4-4 første ledd skal lyde:
Sikkerhet som er stilt overfor en sentralbank innenfor
EØS-området, en operatør, eller en deltaker i interbanksystem
eller verdipapiroppgjørssystem, kan ikke omstøtes etter dekningsloven
§ 5-7.
§ 4-5 første ledd skal lyde:
Operatøren for interbanksystemer som
nevnt i § 4-1 skal gi melding til Norges Bank om hvem som er deltaker
i systemet, og om endringer med hensyn til deltakerne. Operatøren
for et verdipapiroppgjørssystem som nevnt i § 4-1 skal
gi tilsvarende melding til Finanstilsynet.
§ 4-5 annet ledd skal lyde:
Norges Bank skal gi melding til EFTAs overvåkingsorgan
om systemer og operatører for systemene som omfattes
av kapitlet her, og gi melding om innledning av insolvensbehandling
hos en deltaker i et slikt system.
VI
I lov 23. mai 2003 nr. 35 om visse sider av elektronisk
handel og andre informasjonssamfunnstjenester skal § 6 første ledd
bokstav h lyde:
h) utstedelse av elektroniske
penger av en institusjon som går inn under et unntak gitt
i medhold av finansieringsvirksomhetsloven § 4c-3 tredje ledd, og
VII
I lov 26. mars 2004 nr. 17 om finansiell sikkerhetsstillelse
gjøres følgende endringer:
§ 2 første ledd bokstav c skal lyde:
c) finansiell sikkerhet: kontante innskudd,
finansielle instrumenter og gjeldsfordringer,
§ 2 første ledd ny bokstav g skal lyde:
g) gjeldsfordring: pengekrav som oppstår
som følge av at en kredittinstitusjon bevilger kreditt i form av
et lån til en debitor som ikke er forbruker.
§ 4 første ledd første punktum skal lyde:
Det kan avtales at sikkerhetshaver skal ha bruksrett til
stilt finansiell sikkerhet, men slik bruksrett kan ikke
avtales til gjeldsfordringer.
VIII
I lov 1. april 2005 nr. 14 om europeiske selskaper ved
gjennomføring av EØS-avtalen vedlegg XXII nr. 10a (rådsforordning
(EF) nr. 2157/2001) skal § 7 første ledd bokstav f oppheves.
IX
I lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel gjøres
følgende endringer:
§ 8-1 første ledd nr. 6 oppheves.
Nåværende nr. 7 blir nytt nr. 6.
§ 17-4 nytt åttende ledd skal lyde:
(8) Når Statens innkrevingssentral er pålagt å innkreve
gebyr som nevnt i første til fjerde ledd, kan den inndrive kravene
ved trekk i lønn og lignende ytelser etter reglene i dekningsloven
§ 2-7. Inn-krevingssentralen kan også inndrive kravene ved å stifte
utleggspant for kravet dersom panteretten kan gis rettsvern ved
registrering i et register eller ved underretning til en tredjeperson,
jf. panteloven kapittel 5, og utleggsforretningen kan holdes på
Innkrevingssentralens kontor etter tvangsfullbyrdelses-loven § 7-9
første ledd.
X
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen
kan bestemme at de enkelte bestemmelser skal tre i kraft til ulik
tid.
Verdipapirhandelloven § 17-4 nytt åttende ledd får virkning også
ved inndriving av gebyr mv. som har forfalt før endringen trer i
kraft.
Oslo, i finanskomiteen, den 27. oktober 2011
Torgeir Micaelsen |
Gunvor Eldegard |
leiar |
ordførar |