Departementet understreker i meldingen at det
er behov for mer kunnskap om innholdet i og dimensjoneringen av
ulike spesialpedagogiske utdanninger. Det samme gjelder tilbudene
til barn, unge og voksne med behov for særskilt hjelp og støtte
i opplæringen. Departementet vil bl.a. nedsette en ekspertgruppe
som skal gjennomgå og komme med forslag til forbedringer i dagens spesialpedagogiske
forskning og utdanningstilbud. Departementet varsler økt bevilgning
til programmet «Utdanning 2020» slik at man får mer kunnskap om
årsakene til og effektene av spesialpedagogisk hjelp/spesialundervisning.
Meldingen redegjør for hvordan departementet arbeider
for å møte nye og endrede kompetansebehov i barnehager og grunnopplæringen.
Det gis en oversikt over oppfølgingen av NOKUTs evaluering av førskolelærerutdanningen,
de nye grunnskolelærerutdanningene og relevante etter- og videreutdanningstilbud.
Departementet sammenfatter sine forslag til
tiltak på områdene forskning og utdanning slik: Departementet vil
nedsette en ekspertgruppe
til å utarbeide en kunnskapsstatus og en analyse over behov for
videre satsing på spesialpedagogiske utdanninger og spesialpedagogisk
forsknings- og utviklingsarbeid, herunder behov for nordisk samarbeid om
forskning på særlig små og sårbare spesialpedagogiske områder
øke tildelingen til Utdanning 2020 for
å styrke forskning om årsaker og effekter av spesialpedagogisk hjelp/spesialundervisning
i barnehage og grunnopplæring
gjennom ekspertgruppen, være pådriver for
økt samarbeid for arbeidsdeling og konsentrasjon i de spesialpedagogiske
fagmiljøene ved universiteter og høyskoler
ta initiativ til systematisk samarbeid
mellom universiteter og høyskoler og et regionalisert Statped, gjennom
partnerskapsavtaler
utvikle en overordnet og helhetlig strategi
for å rekruttere, videreutvikle og beholde nødvendig kompetanse
i barnehagen
foreslå overfor partene i strategien Kompetanse for
kvalitet at spesialpedagogiske og allmennpedagogiske emner blir
prioritert i forbindelse med fornyelse av strategien fra 2012
vurdere om spesialpedagogiske og allmennpedagogiske
emner kan gis som etterutdanningstilbud for lærere.
Komiteen viser til
departementets redegjørelse over status og utfordringer knyttet
til forskning og utdanning innen det spesialpedagogiske feltet.
Komiteen viser til
departementets gjennomgang av de senere års spesialpedagogisk forskning.
Denne gjennomgangen understreker også behovet for en forsterket
forskningsinnsats på dette feltet. Oppdatert forskning er viktig
for å kunne videreutvikle den spesialpedagogiske tjenesten. Komiteen viser
til departementets forslag om å nedsette en ekspertgruppe for å utarbeide
kunnskapsstatus og analysere behov for videre satsing på spesialpedagogiske
utdanninger og spesialpedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid.
På bakgrunn av de beslutninger som tas, skal gruppen følge opp implementeringen,
samt gi støtte og råd til sektoren. Etter komiteens syn
er en kunnskapsstatus en nødvendig begynnelse for å kunne styrke
forskningen innen spesialundervisningsfeltet. Komiteen vil
i tillegg understreke at spesialpedagogiske utdanninger må ta inn
over seg de siste forskningsresultatene og at det er nødvendig med
tette bånd mellom forskningsmiljøene og utdanningsinstitusjonene.
Komiteen viser videre til forslaget
om å øke bevilgningen til Utdanning 2020 for å styrke forskning
om årsaker til og effekter av spesialpedagogisk hjelp/spesialundervisning
i barnehage og grunnopplæring. Komiteen mener det
spesialpedagogiske feltet er et underforsket område, spesielt sett
i lys av ressursbruken som legges ned. Videre vil komiteen peke
på den økte tendensen til diagnostisering og de økte forskjellene mellom
gutters og jenters prestasjoner i skolen som viktige fremtidige
forskningsområder.
Komiteen viser til
departementets redegjørelse om grunnutdanningene. Komiteen er
positiv til departementets ønske om å opprette en følgegruppe for
førskolelærerutdanningen. Videre ser komiteen frem
til innspillene fra følgegruppen for grunnskolelærerutdanninger og
vil be Kunnskapsdepartementet holde Stortinget informert om dette
arbeidet.
Komiteen vil understreke
betydningen gode, faglig oppdaterte spesialpedagogiske utdanninger
har for å sikre høyt faglig nivå på den spesialpedagogiske hjelpen
elevene får. Disse utdanningene bidrar til den nødvendige kompetansen
i skolen på dette feltet. Departementet har i meldingen lagt frem
forslag om å be ekspertgruppen utarbeide en samlet kunnskapsstatus
om de spesialpedagogiske utdanningstilbudene. Dette er en nødvendig
forutsetning for å kunne styrke disse utdanningene dersom det skulle
avdekkes behov for det.
Videre viser komiteen til forslaget
om, gjennom ekspertgruppen, å være pådriver for økt samarbeid for
arbeidsdeling og konsentrasjon i de spesialpedagogiske fagmiljøene
ved universiteter og høyskoler. Komiteen er av den
oppfatning at sterke fagmiljøer er en viktig forutsetning for å
bidra til å bygge opp den nødvendige kompetansen på dette området.
Økt samarbeid og arbeidsdeling synes som nødvendige virkemidler
for å få til dette. Komiteen mener man må legge forholdene
til rette for at fagmiljøene kan utvikle seg videre, samt at man
får sikret en videre faglig utvikling av disse miljøene.
Komiteen har merket seg at departementet foreslår
å ta initiativ til systematisk samarbeid mellom universiteter og
høyskoler og et regionalisert Statped gjennom partnerskapsavtaler. Komiteen er
positiv til dette forslaget, men vil understreke at der det er behov
for det, eller der det vil være hensiktsmessig, bør aktuelle miljøer innenfor
PP-tjenesten involveres i slike partnerskapsavtaler.
Komiteen viser den
omforente enigheten det er knyttet til at etter- og videreutdanning
er et nøkkelelement for å sikre faglig oppdaterte medarbeidere i
skolen. Dette gjelder i aller høyeste det spesialpedagogiske området
også. På bakgrunn av dette viser komiteen til departementets forslag
om å utvikle en overordnet og helhetlig strategi for å rekruttere,
videreutvikle og beholde nødvendig kompetanse i barnehagen.
Komiteen vil understreke behovet
for å se nærmere på den nødvendige kombinasjonen av kompetanse i
barnehagen og i PP-tjenesten slik at man får gitt den best mulige
hjelpen til de barna som trenger det.
Komiteensflertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, vil i denne sammenhengen
vise til forslaget om frivillig språkkartlegging barnehagen. Skal
dette forslaget kunne realiseres på best mulig måte, fordrer det
at barnehagen har tilgang på den nødvendige kompetansen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg høringsinstansene som har problematisert
utfordringene knyttet til tilgang på nok kompetent personale i barnehagene
på det nåværende tidspunkt. Dette er et viktig moment som må vurderes
i forbindelse med eventuell språkkartlegging i barnehagen.
Komiteen vil videre
vise til forslaget om å foreslå overfor partene i strategien «Kompetanse for
kvalitet» at spesialpedagogiske og allmennpedagogiske emner blir
prioritert i forbindelse med fornying av strategien fra 2012. Komiteen vil
påpeke at dette er en nødvendig satsing, men at denne satsingen
ikke må fortrenge en fortsatt satsing på etter- og videreutdanning
innen basisfagene i skolen.
Komiteen har også merket seg
at departementet har foreslått å vurdere om spesialpedagogiske og
allmennpedagogiske emner kan gis som etterutdanningstilbud for lærere.
Departementet bør vurdere om ikke også skoleledere bør kunne gis et
slikt tilbud. Komiteen vil understreke at det må
være en forutsetning at dette gjøres i form av moduler som er kompetansegivende,
ved at den enkelte lærer oppnår studiepoeng. Slike moduler må kunne
inngå som en del av større utdanninger slik at lærerne får mulighet
til å bygge videre på kompetansen de har.