Dokumentet inneheld dette framlegget:
«1. Stortinget ber regjeringen
fremlegge en plan for Stortinget for å styrke FORNY-programmet.
2. Stortinget ber regjeringen fremlegge
en strategi for Stortinget for hvordan insentivene for kommersialisering
av forskningsresultatene kan styrkes og hvordan virkemiddelapparatet
kan bidra til dette.
3. Stortinget ber regjeringen innarbeide
kommer-sialisering som en del av tildelingskriteriene til forskningsfinansiering
i universitets- og høyskolesektoren.
4. Stortinget ber regjeringen sørge for
at oversikt over kommersialisering av forskningsresultater skal
inngå som en del av rapporteringen fra landets høyere utdanningsinstitusjoner.
5. Stortinget ber regjeringen innføre en
ordning med direkte fradragsføring for FoU-investeringer.
6. Stortinget ber regjeringen fremlegge
en sak for Stortinget om styrking av Skattefunn-ordningen, gjennom
å heve maksimalbeløpet knyttet til bedriftsintern og -ekstern støtte,
samt å fjerne taket på timesats og utvide Skattefunn-ordningen til også
å omfatte innovasjonsaktiviteter.
7. Stortinget ber regjeringen utvide gaveforsterkningsordningen
for forskning til også å omfatte kommersialiseringsaktiviteter.
8. Stortinget ber regjeringen vurdere en
styrking av BIA-programmet (Brukerstyrt innovasjonsarena), samt
etablere flere brukerstyrte forsk-ningsarenaer etter modell av BIA.»
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Tor Bremer, Svein Gjelseth, Stine Renate Håheim, Hadia Tajik, Truls Wickholm
og leiaren Marianne Aasen, frå Framstegspartiet, Mette Hanekamhaug,
Tord Lien og Bente Thorsen, frå Høgre, Elisabeth Aspaker, Svein
Harberg og Henning Warloe, frå Sosialistisk Venstreparti, Aksel
Hagen, frå Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, frå Kristeleg Folkeparti,
Dagrun Eriksen, og frå Venstre, Trine Skei Grande, viser
til representantforslaget.
Komiteen meiner at det i framtida
ikkje er mogleg eller ønskjeleg at Noreg kan leve av olje- og gassnæringa
åleine. Difor må det framtidige næringslivet vere eit breitt og
kunnskapsbasert næringsliv.
Komiteen vil peike på at samfunnet
krev større forskingsbasert kunnskap på stadig fleire område. Denne
utviklinga fører til at framtidig vekst i forskingsløyvingane i
større grad vil vere basert på nytteverdien av forskinga. Dette
må ikkje stå i motsetnad til den frie grunnforskinga si rolle.
Komiteen meiner at sjølv om den
norske offentlege FoU-støtta til verksemder i næringslivet ligg
på eit forholdsvis høgt nivå samanlikna med andre land, så er det
viktig å fortsette arbeidet med å få ulike typar verksemder til
å auke forskingsinnsatsen.
Komiteen vil her særleg peike
på dei gunstige resultata av Skattefunn-ordninga. Det er ei brei og
omfattande ordning som i 2012 er rekna til om lag 1,3 mrd. kroner.
Kombinasjonen av ulike typar av støtte må i neste
omgang, etter FoU-innsatsen, stimulere til auka kommersialisering
av oppnådde forskingsresultat.
Komiteen meiner at det er lagt
godt til rette for dette gjennom det breie settet av ordningar i Norges
forskningsråd. Samla sett er det ei auke i løyvingane frå 180 mill.
kroner i 2009 til 252 mill. kroner i 2010. Dette er fordelt på fleire store
program som Brukarstyrt innovasjonsarena (BIA), Mat-programmet,
Demo 2000, FORNY 2020 og andre.
Komiteen meiner kommersialisering
av forskingsresultat er avgjerande for den norske forskingsinnsatsen
av fleire grunnar. Kommersialisering bidreg til ei breiare utnytting av
forskingsresultata slik at dei kan nyttast av og komme fleire til
gode. Kommersialisering av forskingsresultat er etter komiteen sitt
syn eit viktig verkemiddel for å bidra til framtidig kunnskap og
konkurransekraft.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil støtte intensjonen i framlegget nedanfor om korleis styrkje
intensiva for kommersialisering av forskingsresultat. Det er slik
at dette er eit viktig tema som naturleg nok òg har rom for forbetringar. Fleirtalet vil difor
tilrå at regjeringa vurderer kommersialisering av forskingsresultat
i arbeidet med Forskingsmeldinga fram mot 2013.
Fleirtalet viser vidare til framlegget
nedanfor om oversikt over kommersialisering av forskingsresultat. Fleirtalet ber
om at det vert vurdert om det er føremålstenleg i større grad å
ta inn i Forskingsbarometeret sin faste del ei oversikt over kommersialisering
av forskingsresultat som ein av dei nasjonale indikatorane i eit
internasjonalt perspektiv.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har registrert at
Norge på EU Innovation Scoreboard 2010 blir klassifisert som en «moderate
innovator», mens andre nordiske land, som Sverige, Danmark og Finland,
ligger i toppsjiktet, klassifisert som «innovation leaders». Det
er urovekkende for norsk forskningsinnsats at Norge ikke kommer
bedre ut i undersøkelser om innovasjonsevne. Disse medlemmer mener
en økt satsing på kommersialisering vil bidra til å styrke Norges
innovasjonsevne.
Disse medlemmer har registrert
statsrådens svar 23. september 2011 til komiteen, men er like fullt
av den klare mening at det er nødvendig å styrke innsatsen på dette
feltet. Disse medlemmer har merket seg statsrådens
svar vedrørende innholdet i rapporteringen fra landets høyere utdanningsinstitusjoner,
og vil derfor foreslå at kommersialisering av forskningsresultater
nå i større grad inkluderes i de årlige utgavene av Forskningsbarometeret.
På bakgrunn av dette fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremlegge en strategi for
Stortinget for hvordan insentivene for kommer-sialisering av forskningsresultatene
kan styrkes og hvordan virkemiddelapparatet kan bidra til dette.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at oversikt over
kommersialisering av forskningsresultater vies større plass i de
årlige utgaver av Forskningsbarometeret.»
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
støttar ikkje framlegga nedanfor om høvesvis FORNY, fradrag, Skattefunn,
gåveforsterking og BIA.
Fleirtalet viser til at ei styrking
av FORNY-programmet alt er gjennomført. Det nye FORNY-programmet,
FORNY 2020, vart starta 1. januar 2011. Dette er etterfølgjaren
etter det gamle programmet som har vore i drift sidan 1995.
Fleirtalet viser vidare til at
FORNY 2020 er basert på ei evaluering av FORNY-programmet. Det er
gjort viktige greip i FORNY 2020 for å leggje til rette for kommersialisering
av forskingsresultat. Eit døme er det tydelege skillet mellom basisfinansiering
og prosjektstøtte. Programmet skal stimulere til eit profesjonelt, effektivt
og spesialisert kommersialiseringsapparat tilknytta offentleg finansierte
forskingsmiljø.
Fleirtalet meiner at å lage skattemessige særordningar
for å oppnå spesielle næringspolitiske mål, som FoU, er eit lite
presist verkemiddel. Det er dessutan slik at det gjennom Skattefunn-ordninga
alt er ei slik gunstig ordning. Ein eventuell alternativ regel om
løypande frådragsføring av kostnader til eiga FoU vil også føre
med seg avgrensings- og kontrollproblem. Det må skiljast mellom
kostnader til eiga FoU og kostnader til eigenutvikling av driftsmiddel,
som følgjer allmenne reglar.
Fleirtalet vil vise til at maksimalbeløpet
vart heva i 2009 for eigenutførd FoU frå 4 til 5,5 mill. kroner
og for innkjøpte tenester heva frå 8 til 11 mill. kroner.
Fleirtalet vil vidare peike på
at grensa for maksimal timesats vart innført i 2007 for å betre økonomistyringa
i Skattefunn. I samband med forskrifts-endringa i januar 2011 vart
maksimal timesats auka til 530 kroner pr. time. Taket på timelønn
gjeld berre kostnader knytt til eigne tilsette. Maksimal timesats
set med andre ord ikkje begrensingar på samarbeidsprosjekt med godkjente
forskingsinstitutt.
Når det gjeld forslaget om å utvide Skattefunn-ordninga
til også å gjelde innovasjonsaktivitetar, så meiner fleirtalet at
dette vil utvatne ordninga og skape store avgrensings- og kontrollutfordringar.
Fleirtalet vil vidare vise til
at gåveforsterkingsordninga ligg til handsaming i samband med statsbudsjettet
for 2012.
Fleirtalet vil peike på at BIA
skal støtte opp om dei beste forskingsbaserte innovasjonsprosjekta
innanfor tematiske område som ikkje er dekka av andre program i
Norges forskingsråd. Programmet har utover det ingen tematiske eller
bransjemessige prioriteringar. Dette gir auka konkurranse mellom
prosjekta og gjer det mogleg med koplingar og læring på tvers av bransjar
og tema. I utveljinga av prosjekt skal ein, mellom anna, leggje
vekt på innovasjon, forskingskvalitet, bedriftsøkonomisk verdi,
samfunnsøkonomisk nytteverdi, internasjonal orientering og utløysande
effekt på næringslivet sin eigen FoU-innsats. Fleirtalet støttar
difor ikkje framlegget.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til representantforslaget,
og går inn for forslag som vil bidra til en helt nødvendig opptrapping
av virkemidlene som skal bidra til kommersialisering av forsk-ningsresultater.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremlegge en plan for
Stortinget for å styrke programmet FORNY 2020.»
«Stortinget ber regjeringen innføre en ordning med
direkte fradragsføring for FoU-investeringer.»
«Stortinget ber regjeringen fremlegge en sak
for Stortinget om styrking av Skattefunn-ordningen, gjennom å heve
maksimalbeløpet knyttet til bedriftsintern og -ekstern støtte, samt
å fjerne taket på timesats og utvide Skattefunn-ordningen til også
å omfatte innovasjonsaktiviteter.»
«Stortinget ber regjeringen utvide gaveforsterkningsordningen
for forskning til også å omfatte kommersialiseringsaktiviteter.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere en styrking av
BIA-programmet (Brukerstyrt innovasjonsarena), samt etablere flere
brukerstyrte forskningsarenaer etter modell av BIA.»
Når det gjeld forslaget nedanfor
om å endre tildelingskriteria og auke rapporteringa i forhold til kommersialisering
av forskingsresultata ved dei høgare utdanningsinstitusjonane, meiner fleirtalet
i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, at dette er feil veg å gå.
Fleirtalet vil peike på at gjennom
endringane i målstrukturen for sektoren så har institusjonane fått
ei friare rolle til å dyrke sine fortrinn. Å endre tildelingskriteria
vil vere å gå i motsett retning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre er tilhengere av å gi universitetene
mer ressurser til å kommersialisere forskningsresultater. Dette
arbeidet må ikke minst sees i sammenheng med budsjettsituasjonen
for TTO-ene, men også arbeidet med eierskap til immaterielle rettigheter. Disse
medlemmer vil imidlertid advare mot å innarbeide kommersialisering
som en del av tildelingskriteriene til forskningsfinansiering i
universitets- og høyskolesektoren.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
en slik endring vil skape mye støy og uro i sektoren. Mens disse
medlemmer mener en styrking av de teknologiske fagene innenfor
universitets- og høyskolesektoren er nødvendig, finner disse
medlemmer grunn til å advare mot at et slikt nytt finansieringselement
vil slå veldig forskjellig ut for de forskjellige institusjonene.
En slik endring vil særlig svekke de humanistiske, samfunnsvitenskapelige
og velferdsorienterte disiplinene. Å styrke de teknologiske disiplinene
er både fornuftig og nødvendig, men dette bør, etter disse medlemmers oppfatning,
gjøres som del av de allerede etablerte budsjettprosessene.
Når det gjelder forslagsstillernes andre forslag, er disse
medlemmer enig i intensjonene, men mener disse spørsmålene
bør avklares i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet og viser
til Fremskrittspartiets merknader i de forestående innstillingene
nr. 2 og nr. 12 om statsbudsjettet for 2012.
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innarbeide kommersialisering
som en del av tildelingskriteriene til forsk-ningsfinansiering i
universitets- og høyskolesektoren.»
Forslag frå Framstegspartiet, Høgre, Kristeleg Folkeparti
og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremlegge en strategi for
Stortinget for hvordan insentivene for kommer-sia-lisering av forskningsresultatene
kan styrkes og hvordan virkemiddelapparatet kan bidra til dette.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen sørge for at oversikt over
kommersialisering av forskningsresultater vies større plass i de
årlige utgaver av Forskningsbarometeret.
Forslag frå Høgre, Kristeleg Folkeparti og
Venstre:
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen fremlegge en plan
for Stortinget for å styrke programmet FORNY 2020.»
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen innføre en ordning med
direkte fradragsføring for FoU-investeringer.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen fremlegge en sak
for Stortinget om styrking av Skattefunn-ordningen, gjennom å heve
maksimalbeløpet knyttet til bedriftsintern og -ekstern støtte, samt
å fjerne taket på timesats og utvide Skattefunn-ordningen til også
å omfatte innovasjonsaktiviteter.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen utvide gaveforsterkningsordningen
for forskning til også å omfatte kommersialiseringsaktiviteter.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen vurdere en styrking
av BIA-programmet (Brukerstyrt innovasjonsarena), samt etablere
flere brukerstyrte forskningsarenaer etter modell av BIA.
Forslag frå Høgre:
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen innarbeide kommer-sialisering
som en del av tildelingskriteriene til forsk-ningsfinansiering i
universitets- og høyskolesektoren.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjere slikt
vedtak:
Dokument 8:148 S (2010–2011) – representantforslag
frå stortingsrepresentantane Henning Warloe, Linda C. Hofstad Helleland,
Elisabeth Røbekk Nørve, Gunnar Gundersen og Nikolai Astrup om ein
styrka innsats for kommersialisering av forskingsresultat – vert
ikkje vedteke.
Oslo, i kyrkje-, utdannings- og forskingskomiteen, den 17. november 2011
Marianne Aasen |
Tor Bremer |
leiar |
ordførar |